Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Skladník a potvrzení o činnostech.*
Rakousko přistoupilo k dodatkovému e-CMR.*
V Opočínku vzniká nové místo pro vážení kamionů.*
Skladník a potvrzení o činnostech.
6.8.2024, Ing. Jiří Novotný, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dotaz:
Firma vlastní jedno vozidlo o hmotnosti nad 5 tun. Tímto vozidlem dodáváme zboží zákazníkům. Pracovník, jenž s autem jezdí, je zařazen jako skladník, není tedy zařazen jako řidič. Má profesní průkaz a zboží vozí cca 2x týdně. V autě je digitální tachograf. Jsme povinni používat formulář potvrzení o činnosti řidiče podle nařízení (ES) č. 561/2006?
Odpověď:
Nařízení (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, o změně nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 a (ES) č. 2135/98 a o zrušení Rady (EHS) č. 3820/85 a zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, stanoví v případě nákladní dopravy, že se vztahuje na přepravu zboží vozidly, jejichž maximální přípustná hmotnost včetně návěsu nebo přívěsu překračuje 3,5 tuny a platí uvnitř Společenství, tzn. i ČR.
Nařízení v článku 3 uvádí druhy silniční dopravy, které nařízení vyjímá ze své působnosti. ČR využila také výjimky uvedené v článku 13 odst. 1. Na vámi uváděnou dopravu se žádná z těchto výjimek nevztahuje. Podle uvedeného nařízení čl. 4 písm. c) je „řidičem osoba, která řídí vozidlo, třeba jen krátkou dobu, nebo je přítomna ve vozidle, aby je popřípadě v rámci svých povinností mohla řídit“. Proto zařazení pracovníka nemá v tomto případě žádný vliv.
Pokud se jedná o povinnosti používat formulář, lze nalézt odpověď v prováděcí vyhlášce č. 478/2000 Sb. k zákonu o silniční dopravě. V § 1b je uvedeno „Ve vozidle, pro které je předepsáno vedení záznamu o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, musí mít řidič s sebou kromě záznamů o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku a paměťové karty řidiče, pokud mu byla vydána, též potvrzení podle článku 1 Rozhodnutí Komise (ES) ze dne 12. dubna 2007 č. 230/2007 o formuláři o předpisech v sociální oblasti týkajících se činností v silniční dopravě, vystavené dopravcem o době, kdy v kontrolovaném období neřídil vozidlo včetně uvedení důvodů, nebo jiný doklad prokazující, že vozidlo v tomto období neřídil.“ Tímto dokladem může být i „žluté kolečko“ nebo jiný firemní formulář. Použití formuláře vydaného Komisí (ES) není v ČR závazné.
Závěr: Bude-li Váš pracovník rozvážet zboží, podléhá jako řidič výše uvedenými předpisy. Na dobu, kterou musí dokladovat (28 dnů) a po kterou vykonával činnost skladníka, mu vystaví firma potvrzení. Jaký formulář zvolí, je na jejím uvážení.
Nová odpověď:
Odpověď vychází z
- nařízení (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, …
- nařízení (EU) č. 165/2014 o tachografech … a
- zákona č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě.
Nařízení (ES) č. 561/2006 uvádí v článku 2 na které druhy přepravy se vztahuje. Vozidlo uvedené v dotazu překračuje maximální přípustná hmotnost 3,5 tuny, včetně návěsu nebo přívěsu. Nelze ho také zařadit mezi vozidla uvedená v článku 3, na která se nařízení nevztahuje, vzhledem k tomu, že v daném případě nejsou zřejmě splněny všechny podmínky. Například přeprava uvedená v článku 3 pod písmenem „aa) vozidly nebo jejich kombinacemi s maximální přípustnou hmotností nepřekračující 7,5 tun, které jsou používány pro:
- i) přepravu materiálu, zařízení nebo strojů, jež řidič při výkonu svého povolání potřebuje, nebo
- ii) doručování zboží vyrobeného řemeslným způsobem,
pouze na tratích v okruhu do 100 km od provozovny dopravce a za podmínky, že řízení vozidla nepředstavuje řidičovu hlavní činnost a že doprava není prováděna na cizí účet a za úplatu;“.
Zákon č. 111/1994 Sb. pak stanoví v § 3a tuzemskému dopravci provozující silniční dopravu velkými vozidly, na kterou se v plném rozsahu použije přímo použitelný předpis Evropské unie upravující harmonizaci předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy (nařízení (ES) č. 561/2006), povinnost
- a) zajistit, aby řidič dodržoval požadavky na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku stanovené tímto přímo použitelným předpisem Evropské unie,
- b) zajistit, aby v souladu s přímo použitelným předpisem Evropské unie upravujícím tachografy v silniční dopravě (nařízení (EU) č. 165/2014) řidič řádně vedl záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, tento záznam měl u sebe a předložil jej při kontrole, a
- c) uchovat záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku v souladu s tímto přímo použitelným předpisem Evropské unie a přímo použitelným předpisem Evropské unie upravujícím tachografy v silniční dopravě.
Nařízení (EU) č. 165/2014 v článku 36 odst. 2. uvádí „Řídí-li řidič vozidlo vybavené digitálním tachografem, musí být schopen kdykoliv na žádost pověřeného kontrolora předložit:
- i) svou kartu řidiče,
- ii) veškeré ručně provedené záznamy a výtisky pořízené v daném dni a v předchozích 28 dnech, jak je vyžadováno podle tohoto nařízení a nařízení (ES) č. 561/2006,
iii) záznamové listy, které odpovídají stejnému období jako v bodě ii), během kterého řídil vozidlo vybavené analogovým tachografem.
V článku 34 odst. 3 je uvedeno „Jestliže se řidič vzdálí od vozidla a v důsledku toho nemůže tachograf zabudovaný do vozidla používat, musí být časové úseky uvedené v odst. 5 písm. b) bodech ii), iii) a iv) (jiná práce, pohotovost, nemoc, řádná dovolená) zadány na kartu řidiče zařízením k ručnímu zadávání údajů v tachografu, je-li vozidlo vybaveno digitálním tachografem. Členské státy neuloží řidičům povinnost předkládat formuláře dokládající jejich činnost za dobu, kdy se od vozidla vzdálili.“
Závěr: Vzhledem k tomu, že řidič plně podléhá nařízení (ES) č. 561/2006 a nařízení (EU) č. 165/2014 (nevztahuje se na něj žádná výjimka uvedená v článku 13) odst. 1 je povinen používat tachograf a kartu řidiče. Ve dnech, kdy neřídil doplní prostřednictvím tachografu na kartu jinou práci a odpočinek.
Rakousko přistoupilo k dodatkovému e-CMR.
16.8.2024, Zdroj: Organizace spojených národů
Rakousko se připojilo k zemím, jež přistoupily k protokolu k elektronickému nákladnímu listu e-CMR, který umožňuje snadnější a efektivnější odbavení zboží.
Pravidla pro mezinárodní silniční přepravu zásilek stanovuje Úmluva o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě (CMR). Jednotlivé strany přepravy – dopravce, řidič a příjemce – používají nákladní list CMR, v němž jsou odpovídající údaje o zásilce a její přepravě. Do roku 2008 byly nákladní listy výhradně v papírové podobě.
V roce 2008 byl přijat Dodatkový protokol týkající se elektronického nákladního listu, který umožňuje jednodušší a efektivnější mezinárodní přepravy. Tento protokol je účinný od 5. června 2011. Dosud k protokolu přistoupilo 36 zemí:
- Ázerbájdžán,
- Belgie,
- Bělorusko,
- Bulharsko,
- Česká republika,
- Dánsko,
- Estonsko,
- Finsko,
- Francie,
- Itálie,
- Írán,
- Kyrgyzstán,
- Litva,
- Lotyšsko,
- Lucembursko,
- Moldávie,
- Německo,
- Nizozemí,
- Norsko,
- Omán,
- Polsko,
- Portugalsko,
- Rakousko,
- Rumunsko,
- Rusko,
- Řecko,
- Slovensko,
- Slovinsko,
- Spojené království Velké Británie,
- Španělsko,
- Švédsko,
- Švýcarsko,
- Tádžikistán,
- Turecko,
- Turkmenistán,
- Ukrajina a
- Uzbekistán.
V Opočínku vzniká nové místo pro vážení kamionů.
15.8.2024, Zdroj: ČTK
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) buduje v Pardubickém kraji tři místa, kde bude možné kontrolovat váhu nákladních aut. Některé kamiony jezdí přetížené a ničí tím víc silnice. Jedno místo pro vážení vzniká na místě bývalých autobusových zálivů na silnici I/2 v Opočínku u Pardubic. První kontroly se tam uskuteční patrně na konci září. Novinářům to dnes řekl mluvčí silničářů Jan Rýdl.
„Tady projede 15.000 vozidel za 24 hodin, je tady vysoký podíl těžké nákladní dopravy, je to kolem 20 procent. Podle detekce policie tady projíždí dost nákladní dopravy přetíženo,“ řekl Rýdl o komunikaci I/2, která vede do Přelouče a dál na Kolín.
Silničáři vytipovali v kraji 34 míst, po konzultacích s policií a celníky budou kromě Opočínku kontrolní místa také v Podhořanech na Chrudimsku na silnici I/17 a ve Vysokém Mýtě na Orlickoústecku na I/35. Původně plánované čtvrté kontrolní stanoviště v Dolní Lipce na Orlickoústecku na hranicích s Polskem bylo vyřazeno.
„Řidiči kamionů budou vědět, že přibývají místa, kde je třeba počítat s kontrolou zatížení, jejich snaha o dodržování maximálního zatížení bude větší než v současné době,“ řekl Rýdl.
V době, kdy na odstavných plochách nebudou celní a policejní hlídky, budou zálivy uzavřené závorami, aby tam nikdo nemohl nelegálně zastavit a parkovat. „Kontrolní dohledová místa stavíme pro celníky a policii, kde budou především vážit vozidla, ale také kontrolovat jejich stav a doklady k nákladům. V jiných krajích jsme stanoviště také postavili nebo na nich pracujeme nebo je projektujeme,“ řekl Rýdl.
V Opočínku na straně komunikace ve směru na Přelouč vzniká vážní místo. Stavební firma tam odfrézovala asfaltové vrstvy. Následně udělá nové podkladové vrstvy vozovky.
„Vážní místo bude z cementobetonových krytů. Pak budeme dělat odvodňovací žlaby. Ohraničíme místo ocelovými svodidly, aby byla zajištěna bezpečnost, a instalujeme závory,“ řekl Tomáš Valenta z firmy Chládek & Tintěra.
Na druhé straně bude také rozšířená komunikace a vznikne tam větší záliv. Sloužit bude k překládce kamionů nebo zastavování vozidel, které pojedou směrem na Pardubice. Cementobetonový povrch zálivů bude mít větší nosnost než běžná komunikace.
V Opočínku bude mít stavební firma hotovo někdy v půlce září a zhruba do konce měsíce pak bude cementobetonová plocha dozrávat, aby měla potřebnou nosnost. Cena za jedno vážné stanoviště je okolo deseti milionu korun bez daně.
Investicemi chtějí silničáři docílit toho, aby přetížené kamiony nebo dodávky tolik neničily vozovky, dodal Rýdl. „Přetížený kamion stlačí všechny vrstvy asfaltové vozovky. Životnost běžného asfaltu je kolem 16, 18 let. V okamžiku, kdy ho budeme trvale přetěžovat zatíženými kamiony, jeho životnost se sníží na deset, 12 let. Hovoříme o škodách za stovky milionů korun,“ řekl Rýdl.
jlc kš