Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 23. 9. 2024

S opravou tachografu se nečeká.* 

Nejlepším řešením pro logistiku je HVO100.* 

Čistá a udržitelná doprava.* 

CSPSD: S opravou tachografu se nečeká.

9.8.2024, Zdroj: Centrum služeb pro silniční dopravu (www.cspsd.cz)

Povinnost vybavit vozidlo odpovídajícím typem tachografu platí pro všechny dopravce, na něž se vztahuje nařízení (ES) č. 561/2006 případně dohoda AETR. Co ale znamená „odpovídajícím typem“ a kdy se tachograf považuje za funkční?

Legislativa okolo tachografů je poměrně složitá, a navíc se v posledních letech některé podmínky změnily a měnit se dále budou. Prozatím nejbližším termínem, který by neměl žádný dopravce provozující mezinárodní dopravu opomenout, je 31. 12. 2024. Od toho dne musí být do vozidel s digitálními tachografy I. generace nově nainstalován tachograf II. generace, a to nejnovější, druhé verze. Tachografů je na trhu dostatek, jen kapacity dílen jsou omezené. Pokud by se dopravce rozhodl s montáží ještě počkat, možná se mu nepodaří zajistit jejich výměnu včas. Ani v ČR, ani v jiných zemích EU se nechystá žádné posouvání termínu nebo tolerování starších tachografů ve vozidlech.

Poměrně brzy, v srpnu roku 2025 budou stejný problém řešit dopravci u vozidel mnohem mladších, tedy těch, které mají namontován tachograf sice II. generace, ale první verze. Teprve o rok později přijde na řadu montáž do všech vozidel s hmotností nad 2,5 tuny, která provádějí mezinárodní přepravy.

To jen na připomenutí, aktuálně ale při kontrolách řešíme velké množství případů, kdy tachograf nepracuje správně. Nejde jen o případy, kdy je tachograf nedovoleně upraven a kdy se jedná o tzv. manipulaci s tachografem. Často je to také tachograf, který měl být opraven nebo vyměněn, ale stále se používá pro vedení povinného záznamu uloženého na kartě řidiče.

Digitální tachografy jsou poměrně dobře zabezpečená zařízení, která dokáží trvale zaznamenat všechny pokusy o narušení bezpečnosti. Mají také vestavěnou diagnostiku, která rozpozná závady a pod příslušnými kódy je, opět trvale, zaznamená do paměti. Závady a události mají zaznamenaný datum a čas vzniku, ale také dobu trvání.

Kontrolor pak při silniční kontrole snadno zjistí, kdy přesně byla narušena bezpečnost zařízení, kdy byl odpojený snímač pohybu, jak dlouho trvalo odpojení napájení nebo že momentálně nefunguje vestavěná tiskárna. Řidiči by pak měli být při pravidelných školeních informováni, že v případě výskytu jakékoliv závady tachografu je nutné ho nechat zkontrolovat a případně vyměnit nebo opravit. Všechna důležitá upozornění, která se týkají funkčnosti a bezpečnosti tachografu se totiž objeví na displeji tachografu a dokud řidič informaci nepotvrdí, z displeje nezmizí. Z toho potom vyplývá, že si je řidič vědom závady a nadále pokračuje v užívání zařízení, které je v poruše. Vzhledem k povinnosti pravidelného stahování dat z tachografu a karty řidiče dopravcem se o nesprávné funkci záznamového zařízení dozví také on.

Evropské nařízení (EU) č. 165/2014 na tyto situace pamatuje a ukládá řidiči povinnost vedení náhradního záznamu do doby, než bude tachograf opraven. To musí nastat hned, jakmile to bude možné. Zmíněné nařízení také požaduje, aby bylo po každé opravě tachografu provedeno jeho nové ověření (kalibrace). Kontrolor pak má sledovat, jestli po opravě následovala kalibrace.

Tachograf musí během celé doby používání plnit všechny funkce, tak jak byl schválen. Pokud třeba nefunguje tiskárna, displej, nebo není možné stahovat data z paměti, jedná se o závady, kdy měl být přístroj opraven nebo vyměněn a určitě není možné je při kontrole tolerovat.

O tom, že není dobré brát závady tachografu na lehkou váhu, svědčí pokuty ukládané v těchto případech kontrolními orgány v zahraničí. Spíše než o stovky, se často jedná o tisícovky EUR a také o nařízení okamžité opravy a kalibrace.


Nejlepším řešením pro logistiku je HVO100, vyplynulo z konference odborníků. Uhlíkovou stopu ovšem efektivně redukují i vozidla, která pojmou více palet.

22.8.2024, Zdroj: Botticelli, spol.s.r.o. (botticelli.cz/cs)

Nákladní vozidlo, které pojme až 27 palet, vyprodukuje oproti 18 paletovému náklaďáku o 35 % méně emisí CO2e na odvezenou paletu. Tato a další unikátní data zazněla na konferenci, která proběhla v hypermoderním logistickém Eurohubu společnosti Raben v Rokycanech. Pro ekologičtější provoz se přepravci vyplatí používat syntetické palivo HVO100, elektromobilita pro mezinárodní logistiku v dohledné době řešením rozhodně nebude.

„Vyplývá pro nás laiky z toho, co jsme slyšeli, že ekologické nutně neznamená elektro?“ zeptal se při panelové diskuzi moderátor Jakub Želený ředitele společnosti Raben Logistics Czech & Slovakia Jakuba Trnky. „Jednoduchá odpověď je, že ano,“ uvedl Trnka. Z jeho prezentace na konferenci vyplynulo, že nejefektivnější cestou k redukci uhlíkových emisí a jejich ekvivalentů vede přes zvýšení efektivity přepravy: jako modelový příklad posloužilo nákladní auto cityliner, které oproti běžnému nákladnímu 18 paletovému autu ušetří 35 % CO2e a oproti dodávce celých 63 % CO2e na odvezenou paletu.  Takzvaný road train neboli dvojitý návěs je zase díky své kapacitě o 61 % úspornější v CO2e na odvezenou paletu než běžný návěs.

„Strach z velkých nákladních aut je neoprávněný, naopak jsou ekologičtější. Cityliner se zadní natáčivou osou navíc lépe projede městkou zástavbou, a nahradí tak například pět dodávek! Snižují se tím jak emise, tak potenciálně i riziko nehodovosti,“ dodal Trnka.

Elektromobilita na logistiku zatím nestačí, lepší je HVO100
Jednotliví odborníci se shodli, že dosavadní potenciál elektrifikovaných nákladních vozidel nejspíš nebude na delší trasy v dohledné době stačit, dobrou alternativou je ale zmiňované syntetické palivo z obnovitelných surovin. Elektrifikovaná vozidla už v současnosti dlouhodobě nacházejí využití v intralogistice, vhodná jsou i pro městkou logistiku a dopravu na menší vzdálenosti. Raben Group v Polsku k tomuto účelu už využívá elektrické kamióny značky Volvo Trucks. Závěry o elektromobilitě potvrdili i profesoři Petr Jirsák, Ivan Gros a prezident české logistické asociace Václav Cempírek. Akademici navíc přinesli svůj pohled na problematiku ekologičtější dopravy: „Plánování tras, omezování zpětných jízd nebo takzvaný eko driving jsou způsoby, jak efektivně snižovat CO2e. Je třeba více školit řidiče a vést je k úspornému provozu,“ řekl profesor Petr Jirsák z Katedry logistiky VŠE.

Na západě mají řidiči kamiónů prestiž, střední Evropa zaostává
Dalším probíraným tématem bylo povolání řidičů nákladních vozidel, které je pro logistiku zcela klíčové. „V mém domovské Nizozemsku se jedná o prestižní povolání, v Německu a dalších státech střední Evropy je ale situace jiná. Je to dané především odlišnými platovými podmínkami,“ uvedl k tématu Ewald Raben, zakladatel a výkonný ředitel společnosti. „Je třeba součinnosti celého segmentu i akademiků, aby došlo ke zlepšení. I když už dílčím způsobem existují řešení typu autonomních vozidel, v blízké době budou řidiči stále naprosto zásadní pro bezproblémový chod celé naší civilizace,“ doplnil Jakub Trnka.

V Rokycanech depo poskytuje pracovní místa, logistická centra umožňují blahobyt
„Každý zaměstnanec Raben Group ví, kde je z pohledu přepravy a skladování srdce Evropy. Jsou to právě Rokycany, které patří k síti šesti Eurohubům umožňujících rychlou dopravu napříč kontinentem,“ řekl v rámci své prezentace Ewald Raben. Na jeho slova později navázal starosta Rokycan Tomáš Rada, který připomněl, že město už po staletí funguje jako důležitý uzel na obchodní cestě mezi Prahou a Plzní. Připomněl také, že právě logistická centra jsou nesmírně důležitá pro chod společnosti a snadný přístup ke spotřebnímu zboží.

Eurohub v Rokycanech v kostce

  • Eurohub denně pokrývá 52 sběrných linek a operuje 45 přímých spojení
  • Denně je odbaveno 33 přímých spojení do Německa, což zaručuje nejrychlejší doručení na trhu.
  • Roční kapacita doku je přes 750 tisíc palet
  • Depo usnadňuje přepravu na Slovensko, do Polska, Maďarska, Bulharska, Rumunska, Rakouska a Nizozemska
  • Kapacita přepravy do Německa a zpět se díky Eurohubu zvýšila na sedminásobek

Nejde pouze o uhlík
Použitá zkratka CO2e slouží k označení jednotlivých skleníkových plynů přepočítaných na množství oxidu uhličitého, které by mělo ke klimatické změně přispívat stejnou měrou jako množství těchto ostatních plynů.


Čistá a udržitelná doprava. Vláda schválila aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility.

29.8.2024, Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a Ministerstvem životního prostředí připravilo aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility (NAP CM). Strategický dokument, který dnes chválila vláda, se zaměřuje na rozvoj infrastruktury pro alternativní paliva, modernizaci vozového parku v silniční dopravě a dekarbonizaci dopravy. Stanovené cíle a plány jsou rozděleny do milníků pro roky 2025, 2030 a 2035.

„Automobilový průmysl je základem našeho hospodářství. S nevyhnutelnou potřebou minimalizovat jeho emise ale čelí zásadní výzvě v podobě nástupu elektromobility a dalších forem čisté mobility. My si dobře uvědomujeme, že s touto výzvou je potřeba pomoci a tento akční plán je součástí této snahy. Proto jsme ve spolupráci s odborníky a partnery připravili aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a dodává: „Zaměřujeme se na podporu elektromobility a vozidel na alternativní paliva, jako jsou vodík a biometan, a také na rozvoj odpovídající infrastruktury pro dobíjecí a plnicí stanice. To nám pomůže snížit energetickou náročnost, zlepšit ochranu přírody a splnit cíle v oblasti dekarbonizace.“

Cílem aktualizace NAP CM je podpořit rozvoj elektromobility, vodíkové mobility a snížit tak emise v dopravě. Mezi hlavní opatření patří podpora firem, veřejné dopravy, zranitelných skupin obyvatel a rozvoj služeb sdílení vozidel včetně e-carsharingu. Součástí je také plán pro rozvoj dobíjecí a plnící infrastruktury pro elektrická vozidla a vozidla na vodík a biometan. Jejich výstavba bude podpořena přímými dotacemi a dalšími podpůrnými opatřeními. Financování těchto opatření bude zajištěno prostřednictvím různých zdrojů, včetně Národního plánu obnovy, Operačního programu Doprava, Modernizačního fondu a Sociálního klimatického fondu.

Aktualizovaný plán přináší výhled do roku 2035, kdy se očekává výrazný nárůst vozidel na alternativní pohon. Stanovené cíle a plány pro rozvoj potřebné infrastruktury jsou rozděleny do milníků pro roky 2025, 2030 a 2035. Tyto milníky jsou navrženy tak, aby podpořily plynulý přechod k udržitelnější dopravě a zajistily splnění národních i mezinárodních cílů v oblasti dekarbonizace dopravy.

„Cílem aktualizace NAP CM je do roku 2025 zvýšit počet osobních elektrických vozidel na 50 tisíc a lehkých užitkových vozidel na 4 tisíce. Tento počet má dále růst do roku 2030 na 250 tisíc osobních a 20 tisíc lehkých užitkových vozidel, a do roku 2035 až na 1 milion osobních a 60 tisíc lehkých užitkových vozidel,“ říká vrchní ředitel hospodářství Eduard Muřický. Kromě toho strategie podporuje budování rozsáhlé sítě dobíjecích a plnicích stanic pro elektrická a vodíková vozidla, včetně prioritní výstavby infrastruktury na hlavní síti TEN-T. „Tyto kroky jsou doplněny o fiskální a daňová opatření, jako jsou nižší zdanění firemních bezemisních vozidel nebo rychlejší daňové odpisy dobíjecích stanic a bezemisních vozidel,“ dodává vrchní ředitel Muřický.

Aktualizace dokumentu navazuje na první verzi schválenou v roce 2015 a na její aktualizaci z roku 2019. Aktualizovaný NAP CM najdete ke stažení níže.

Přílohy ke stažení

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526