Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 11. 10. 2025

Profesionální řidiči, globální standardy: Cesta k bezpečnější dopravě.* 

INSID: Kontroly emisí nejsou naší hlavní prioritou, ale probíhají a budou přibývat.* 

AI proniká i do železniční dopravy, dokáže pomoct dispečerům i manažerům.* 

Profesionální řidiči, globální standardy: Cesta k bezpečnější dopravě.

24.9.2025, Zdroj: International Road Transport Union (IRU) (www.iru.org)

IRU vyzvala Organizaci spojených národů, aby stanovila celosvětové normy pro profesionální řidiče, a varovala, že nejednotná kvalifikace ohrožuje bezpečnost a efektivitu silničního provozu na celém světě.

Speaking at the United Nations Global Forum on Road Traffic Safety last week, IRU Global Advocacy Policy Adviser Clara Sánchez López underscored the need to professionalise commercial drivers and harmonise standards to improve road safety.

Heavy-duty vehicles are involved in a relatively small share of road accidents, the majority of which (85%) are caused by human error. Of these, three-quarters are caused by other road users. Driver certification, education and awareness – for both heavy-duty vehicle drivers and other drivers – are crucial to address the human factor.

Sjednocení řidičských oprávnění musí být doprovázeno harmonizací profesních kvalifikací, aby se zvýšila bezpečnost silničního provozu. Profesionalizace je základem řešení pro řidiče.

Zatímco pravidla EU nařizují standardizovaný přístup k profesi, včetně povinné kvalifikace, rezoluce OSN postrádají konkrétnost a jsou dobrovolné. Právní uznávání profesních kvalifikací může výrazně zlepšit bezpečnost silničního provozu.

Formalizovaný profesní sektor by měl být postaven na mezinárodních standardech. Normy však nestačí, musí být praktikovány a účinně monitorovány.

IRU navrhuje přístup založený na čtyřech pilířích – formalizovat, profesionalizovat, validovat a kontrolovat – jako praktický rámec pro zavedení, implementaci a kontrolu profesionálních standardů pro řidiče na celém světě. Klíčovou součástí je IRU Examiner, který pomáhá orgánům a zkušebním orgánům vytvářet spravedlivé a transparentní systémy certifikace přizpůsobené národnímu kontextu.

Model rovněž zahrnuje přístup partnerství veřejného a soukromého sektoru, který zajišťuje, že všechny prvky – od poskytování školení až po certifikaci – jsou sladěné, škálovatelné a vlastněné na místní úrovni. Tento přístup umožňuje zemím rychle vybudovat kapacitu i bez úplného právního rámce a postupně přejít k formálnímu uznávání.

Clara Sánchez Lópezová to ilustrovala odkazem na nedávnou studii o autobusové a nákladní dopravě, kterou IRU vypracovala pro Evropskou komisi.

Mnoho zemí mimo EU má standardy odborné přípravy a kvalifikace srovnatelné s osvědčením EU o odborné způsobilosti. Základní prvky již existují, a to strukturovaná teoretická a praktická příprava, povinné zkoušky a jasný důraz na bezpečnost. Tyto normy je třeba celosvětově uznat a harmonizovat. To rovněž usnadní mobilitu řidičů s ohledem na jejich nedostatek v mnoha částech světa.

Poté, co IRU vyzvala fórum, aby svolalo odborníky za účelem stanovení jasných globálních pokynů pro sladění profesních kvalifikací řidičů, předseda zdůraznil naléhavost zařazení profesních kvalifikací řidičů jako stálého bodu programu.


INSID: Kontroly emisí nejsou naší hlavní prioritou, ale probíhají a budou přibývat.

24.9.2025, Zdroj: Inspekce silniční dopravy (INSID) (insid.gov.cz)

Novinky.cz v článku z 23. září 2025 uvádějí, že během prázdnin inspektoři zkontrolovali emise jen u 14 vozidel. Tento údaj může bez kontextu vzbudit mylný dojem. Proto uvádíme na pravou míru:

INSID není a nikdy neměl být „emisní kobrou“

INSID je novým specializovaným úřadem, který od července 2025 nastavuje nový systém silničních kontrol. Emise v něm mají své místo, ale nikdy nebyly a nebudou jediným cílem. Naším hlavním posláním je posilovat bezpečnost a férové podmínky pro podnikání v silniční dopravě – tedy kontrola technického stavu, režimu řidičů, přetížení nebo bezpečného upevnění nákladu.

Za první dva měsíce fungování inspektoři zkontrolovali 2 732 vozidel, zjistili 784 přestupků, uložili 542 pokut v objemu 1 071 200 Kč a 293 kaucí v celkové výši 8 162 500 Kč.

Kontroly emisí probíhají a budou přibývat

Od začátku fungování Inspekce platí, že k emisním měřením cíleně vybíráme vozidla, která na sebe upozorní – typicky zvýšenou kouřivostí. Nejde jen o vlastní měření emisí, ale také o odhalování technických zásahů – například instalací tzv. emulátorů, které vyřazují části emisních systémů z provozu, což má zásadní vliv na životní prostředí. Tato zjištění v uvedených číslech zahrnuta nejsou.

Spolupráce s Ministerstvem životního prostředí a ČIŽP

Nižší počty kontrol byly ovlivněny startem INSID, nastavovali jsme nové procesy, proškolovali inspektory a stále se odlaďuje koordinace s dalšími institucemi. Už dnes úzce spolupracujeme s Českou inspekcí životního prostředí a připravujeme společné kontrolní akce. Na ministerstvu je naplánováno jednání na příští týden.


AI proniká i do železniční dopravy, dokáže pomoct dispečerům i manažerům.

29.9.2025, Zdroj: Vše o průmyslu (www.vseoprumyslu.cz)

Technologické inovace v železniční dopravě jsou nezbytné pro udržení vysokého standardu v oblasti bezpečnosti. Takové investice však mají ještě další a neméně důležité aspekty. Nejenže pomáhají zefektivňovat řízení i diagnostiku, ale také zvyšují komfort cestujících a jejich důvěru v železnici. Moderní technologie tak přispívají k tomu, že počet lidí, kteří jezdí vlaky, rok od roku roste.

Správa železnic každoročně investuje do rozvoje železniční dopravy desítky miliard korun, z nichž část míří do oblasti dispečerské řídicí techniky (DŘT) a dálkové diagnostiky technologických systémů (DDTS). Tyto systémy řídí rozsáhlou infrastrukturu na dráze při zajištění vysoké úrovně kybernetické bezpečnosti. Zároveň sdružují informace z jednotlivých technologií v řídicích systémech příslušných železničních stanic – jako jsou osvětlení, rozhlas, kamery, informační tabule, elektrický ohřev výhybek, klimatizace či například vzduchotechnika. Díky tomu mají zodpovědné osoby k dispozici veškeré aktuální informace, které si mohou kdykoliv zobrazit, a tak mohou rychle a efektivně reagovat na vzniklé situace.

Největším dodavatelem dispečerské řídicí techniky a dálkové diagnostiky pro Správu železnic je příbramská společnost ZAT, jejíž systémy jsou integrovány na zhruba polovině železničních dispečinků v České republice.

Strojové učení i spolupráce s univerzitami

Systémy dálkové diagnostiky denně pojmou desítky tisíc relevantních záznamů, které je třeba spravovat, což je s přibývajícím počtem dat stále složitější. I v této oblasti se proto začíná uplatňovat umělá inteligence. Pro lepší analýzu získaných informací příbramská firma aktuálně vyvíjí analytickou nadstavbu využívající právě modely strojového učení. Umělá inteligence informace zpracuje dle potřeby jednotlivých uživatelů, například dispečerů, techniků i manažerů, kteří tak mohou na jejich základě snáze a rychleji rozhodovat. „Například technici budou moci díky predikcím poruchovosti lépe plánovat preventivní servis, manažerům výstupy z datové analýzy zase pomohou k plánování investic ve střednědobém horizontu,“ vysvětluje ředitel divize Smart systémy ZAT Milan Hucl a dodává, že v současné době se může stát, že systém hlásí i nežádoucí stavy, které nejsou primárně způsobeny problémy na technologiích, nýbrž souvisejí s poruchami přenosové soustavy. „Proto je důležité, aby měli odpovědní uživatelé k dispozici informace pouze o relevantních poruchách, což nová analýza spolehlivě zajistí.“

Inovace, které v rámci vlakové dopravy probíhají, se však nevážou pouze k manažerským či servisním analýzám. Data proudící do systému DDTS totiž mohou posloužit i jinak. Zajímavou novinkou je i řízení technologie osvětlení nástupišť a nádraží v železničních stanicích a zastávkách v přesně daném časovém intervalu před příjezdem vlaku. Správa železnic tento systém, za jehož vývojem i nasazením opět stojí společnost ZAT, momentálně testuje v pilotním projektu na nádražích Horažďovice předměstí a Pačejov. „Zatím jsme s novou technologií spokojeni. Pokud se pilotní projekt osvědčí, skýtá velký potenciál pro instalaci na dalších železničních stanicích po celé České republice. Jde o ekonomické a finančně nenáročné řešení, které přispívá ke zvýšení bezpečnosti a komfortu cestujících a zároveň optimalizuje spotřebu elektrické energie,“ říká Radek Makovec, ředitel Oblastního ředitelství Správy železnic v Plzni, v jehož obvodu se nová technologie testuje.

Další novinkou, která je spojena s technologií DDTS, je vývoj webové aplikace pro analýzu vytápění výhybek. Kolejové výhybky jsou v současné době osazeny čidly a jsou vyhřívané již standardně, avšak inovace tkví právě v lepším řízení jejich vytápění. Během provozu technologií totiž dochází k odchylkám od optimálního stavu, které snižují efektivitu, zvyšují náklady a mohou dokonce ohrozit i bezpečnost provozu. „Nástroj pro detekci nestandardních stavů tyto odchylky automaticky rozpozná a informuje provozovatele, který může přijmout nápravná opatření. Díky tomu snižuje náklady na ohřev výhybek, který je náročný na spotřebu elektrické energie,“ pokračuje Milan Hucl. Podle jeho slov firma analytický nástroj vyvíjela s důrazem na univerzálnost, díky čemuž je aplikovatelný například i v energetice nebo průmyslu.

Propojení průmyslu s vědou

Na vývoji v oblasti železniční dopravy se však nepodílí soukromý sektor sám. V rámci univerzitního prostředí tak vzniká celá řada unikátních výzkumů, které mají za cíl vytvořit užitečné nástroje přispívající ke zvyšování kvality železnice jako celku. Jeden z takových projektů právě probíhá na VUT, konkrétně na Fakultě elektrotechniky a komunikačních studií. V rámci projektu, který je financován se státní podporou TA ČR a MPO z Programu DOPRAVA 2030, vědci pracují na vývoji prostředku, který dokáže zabránit mimořádnostem na železnici a předejít škodám na majetku, a také uspořit provozovatelům železnice materiální a energetické náklady zavedením metod prediktivní údržby. Cílem je vývoj komplexního digitalizovaného diagnostického systému jazykové kolejnice železničních výhybek, který bude poskytovat průběžný monitoring, sledování únavové životnosti a diagnostiku vzniku trhlin. Stav jazykové kolejnice železničních výhybek a analýzy pro prediktivní údržbu se následně bude zobrazovat ve speciálním softwaru, přičemž data budou dostupná všem odpovědným pracovníkům. Na vývoji této analytické a vizualizační platformy včetně IoT technologií pracuje v rámci projektu i společnost ZAT. „Máme více než dvacetileté zkušenosti s vývojem mobilních, webových i desktopových aplikací, i proto jsme součástí vývojového týmu. Na tomto konkrétním projektu, který by měl v roce 2027 dojít do fáze funkčního prototypu, pracují kolegové ze ZAT napříč divizemi a kompetencemi,“ uzavírá Milan Hucl.

Zdroj: https://www.vseoprumyslu.cz/digitalizace/umela-inteligence/ai-pronika-i-do-zeleznicni-dopravy-dokaze-pomoct-dispecerum-i-manazerum.html

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526