Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 19. 10. 2025

Digitální výměna řidičáků jede naplno: už 21 000 lidí využilo doručení do boxu, úřady se prázdní.* 

Rychlostí až 150 km/h mohou řidiči zkušebně projet po dálnici D3.* 

Trilaterální výměnná akce inspektorů silniční dopravy: Polsko, Německo, Česká republika.* 

Digitální výměna řidičáků jede naplno: už 21 000 lidí využilo doručení do boxu, úřady se prázdní.

3.10.2025, Zdroj: Ministerstvo dopravy

O výměnu řidičského průkazu bez front má zájem stále víc lidí – za první tři měsíce fungování digitální služby na Portálu dopravy ji využilo přes 21 000 řidičů.

Díky možnosti doručení do výdejního boxu, výdejny nebo Balíkovny už 42 % žadatelů vůbec nemuselo na úřad, přičemž právě doručení do boxu vede s 68 % všech on-line žádostí. Digitalizace se navíc rozšiřuje: od 1. ledna 2026 půjde přes Portál dopravy požádat o první řidičák nebo jeho rozšíření, aniž by člověk musel dokládat potvrzení o zdravotní či odborné způsobilosti – systém si údaje ověří automaticky. Noví řidiči navíc budou moci jezdit už po zápisu do registru, tedy dřív, než fyzicky dostanou průkaz do ruky. Kompletní zpráva na odkazu zde.

Brno-Královo Pole má novou nádražní budovu – moderní, přehlednou a připravenou na budoucnost

V Brně-Králově Poli se cestující dočkali otevření nové nádražní budovy, která nabízí moderní zázemí, přímý vstup na nástupiště i propojení s MHD. Stavba je součástí rozsáhlé rekonstrukce druhého největšího nádraží v metropoli, která zlepší komfort cestujících i technické parametry celé stanice. Práce na posledním nástupišti a kolejích budou hotové do konce roku, celkové dokončení se očekává na jaře 2026. Projekt za více než 3,4 miliardy korun je spolufinancován Evropskou unií a představuje další krok k moderní železniční dopravě v regionu. Kompletní zpráva na odkazu zde.

Na D3 se testuje jízda 150 km/h – první pilotní úsek ukáže, zda to české dálnice zvládnou

Řidiči si mohou poprvé legálně vyzkoušet rychlost až 150 km/h – a to na úseku dálnice D3 mezi Planou nad Lužnicí a Úsilným u Českých Budějovic. Pilotní projekt má ověřit, zda moderní dálnice umožní bezpečně zvýšit limit bez dopadu na nehodovost. Rychlost se bude automaticky přizpůsobovat aktuálním podmínkám díky systému proměnného značení řízeného Národním dopravním informačním centrem. Testovací režim potrvá nejméně půl roku a jeho výsledky rozhodnou o možném rozšíření na další úseky dálnic. Kompletní zpráva na odkazu zde.


Rychlostí až 150 km/h mohou řidiči zkušebně projet po dálnici D3.

5.10.2025, Zdroj: Crest Communications (www.crestcom.cz)

Zvýšit rychlost až na 150 km v hodině umožňuje pilotní projekt na dálnici mezi Planou nad Lužnicí a Úsilným u Českých Budějovic. Jde o první praktické ověření, zda lze na moderních úsecích dálnic bezpečně zavést vyšší rychlost, aniž by došlo ke zvýšení nehodovosti.

„Vybraný úsek dálnice D3 je pro tento účel vybaven proměnným dopravním značením, aby bylo možné rychlost upravit podle aktuálních podmínek. Zkušební provoz nám ukáže, jak tento systém funguje v praxi a jak ovlivní plynulost a bezpečnost provozu na dálnici,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Zkušební režim umožňující navýšit povolenou rychlost na 150 km/h je zaveden pouze na dálnici D3 mezi exity 84 Planá nad Lužnicí po exit 131 Úsilné. Na ostatních úsecích dálnic platí limit 130 km/h.

Vyšší rychlost bude na 47 kilometrech dálnice D3 povolena pouze tehdy, když to dovolí počasí, viditelnost a hustota provozu. Pokud se podmínky zhorší, systém k zajištění bezpečnosti všech účastníků silničního provozu rychlostní limit automaticky sníží. „Rychlostní limity jsou aktualizovány v reálném čase podle dat z meteorologických stanic, kamer, senzorů a dopravních systémů. Nad fungováním systému dohlíží Národní dopravní informační centrum Ředitelství silnic a dálnic,“ dodává ministr.

Pilotní režim potrvá minimálně půl roku. Ministerstvo dopravy následně na základě vyhodnocení sesbíraných dat rozhodne, zda se podobný model může rozšířit i na další úseky moderních dálnic. Vyhodnocení bude zahrnovat nejen dopravní data, ale i zpětnou vazbu od řidičů a policie, která bude v daném úseku provádět dohled nad bezpečností silničního provozu.

Možnost zvýšit rychlost až na 150 km/h na vybraných úsecích dálnic přinesla novela zákona o silničním provozu, která od roku 2024 upravila bodový systém a navyšovala sankce u závažných dopravních přestupků.

Příklad tří režimů dopravního značení na vybraném úseku dálnice D3

Při vhodných podmínkách platí 150 km/h, pro snížení rychlosti na 130 km/h je dálnice v režimu obecné úpravy provozu (šedivá značka), ve specifických situacích se sníží rychlost na 100 km/h, aby byl provoz na dálnici bezpečný.

Otázky a odpovědi (FAQ)

Kdy uvidím na značce 150 km/h?
Hodnota 150 km/h se zobrazí pouze tehdy, když budou splněny všechny podmínky: suchá vozovka, dobrá viditelnost, nízká intenzita provozu a žádné mimořádné události. Pokud se podmínky změní, systém okamžitě přepne na nižší rychlostní limit.

Mohu jet 150 km/h, když značka neukazuje žádný rychlostní limit?
Ne. V případě že značka neukazuje rychlostní limit 150 km/h, ale značka je šedá, platí režim obecné úpravy v provozu, tedy zákonný limit maximální rychlosti na dálnicích 130 km/h. Nedodržení tohoto pravidla je přestupkem a může být sankcionováno.

Jak se dozvím, že se rychlost změnila?
Na úseku dálnice D3 mezi Planou nad Lužnicí a Úsilným u Českých Budějovic je dohromady 42 proměnných dopravních značek. Možnost využít vyšší rychlost je pouze v případě, že značka zobrazí nejvyšší dovolenou rychlost „150“.  Pokud na značkách není žádný číselný údaj, platí režim obecné úpravy provozu, tedy nejvyšší rychlost 130 km/h. Ve třetím případě může značka zobrazit snížený rychlostní limit na 100 km/h.

Co když prší nebo je hustý provoz?
V případě deště, snížené viditelnosti nebo výskytu kolon systém sníží rychlostní limit na 100 km/h. Cílem je minimalizovat riziko nehod a zajistit plynulost dopravy. Řidiči se mají řídit nejen proměnnými značkami, ale také přizpůsobit svou jízdu aktuálním povětrnostním podmínkám.

Jak dlouho bude test trvat?
Pilotní režim je naplánován minimálně na šest měsíců. Po jeho ukončení bude provedeno vyhodnocení, které zahrne analýzu dopravních dat, nehodovosti a zkušeností z provozu. Na základě těchto výsledků se rozhodne, zda bude režim rozšířen na další úseky.

Bude vyšší rychlost bezpečná?
Bezpečnost je hlavní prioritou. Proto je režim řízen dynamicky a povolení vyšší rychlosti je možné jen za ideálních podmínek. Policie ČR bude v úseku přítomna a bude provádět dohled nad dodržováním pravidel.


Trilaterální výměnná akce inspektorů silniční dopravy: Polsko, Německo, Česká republika.

2.10.2025, Zdroj: Inspekce silniční dopravy (INSID) (insid.gov.cz)

Ve dnech 9. – 11. září 2025 proběhla trilaterální výměnná akce inspektorů silniční dopravy mezi Polskem, Německem a Českou republikou. Akci uspořádal Generální inspektorát silniční dopravy v Polsku (GITD) v rámci spolupráce v Evropském seskupení pro územní spolupráci Euro Contrôle Route (ECR EGTC).

Hlavním cílem setkání byla výměna odborných zkušeností, zkvalitnění metod kontrol a rozvoj jednotných evropských standardů v oblasti inspekce silniční dopravy. Záměrem bylo harmonizovat kontrolní postupy ve všech členských státech EU a odstranit rozdíly v jejich provádění.

Mezi hlavní témata probíraná během setkání patřil technický stav vozidel, řádné zajištění nákladu a dodržování sociálních předpisů EU v silniční dopravě, zejména pravidel o dobách řízení a odpočinku řidičů.

Výměnné akce se zúčastnilo celkem 14 inspektorů. Polskou inspekci silniční dopravy (ITD) zastupovali zkušení inspektoři z Bydhošti, Radomi a Opole. Německou stranu reprezentoval Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) a Českou republiku nově zřízená Inspekce silniční dopravy (INSID).

Program akce byl rozdělen do dvou částí. Praktický inspekční modul, který proběhl 9. a 10. září u Brwinówa, umožnil inspektorům společně provádět kontroly nákladních vozidel a sdílet praktické zkušenosti. Teoretický modul, uskutečněný 11. září v sídle Generálního inspektorátu silniční dopravy (GITD) ve Varšavě, zahrnoval prezentace o institucionální struktuře, fungování a aktuálních výsledcích činnosti. Prezentace polské inspekce poskytla příležitost seznámit zahraniční hosty s rozsahem a specifiky činnosti ITD.

Trilaterální výměna inspektorů silniční dopravy mezi Polskem, Německem a Českou republikou se koná pravidelně a její pořadatelství se střídá mezi zúčastněnými státy. Také letošní ročník posílil spolupráci mezi kontrolními orgány, zvýšil efektivitu dohledu nad silniční dopravou ve střední Evropě a přispěl k vyšší bezpečnosti silničního provozu v celé Evropské unii.

Zdroj:

Euro Contrôle Route EGTC

https://www.ecr-egtc.eu/news/1175/trilateral-road-transport-inspector-exchange-poland-germany-czech-republic

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526