Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Cenové srovnávání fosilních a alternativních paliv – 1. pololetí 2025.*
Inspekce silniční dopravy součástí mezinárodní kontrolní akce.*
Informace pro provozovatele čerpacích a dobíjecích stanic – cenové srovnávání fosilních a alternativních paliv – 1. pololetí 2025.
13.10.2025, Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Tabulka srovnávání fosilních a alternativních paliv ve smyslu povinnosti stanovené pro provozovatele čerpacích stanic v souladu s § 5 odst. 8 zákona č. 311/2006 Sb.
V souladu s § 5 odst. 8 zákona č. 311/2006 Sb., zákon o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), je provozovatel veřejně přístupné čerpací stanice, z níž je prodáván motorový benzin a motorová nafta a současně alternativní palivo, povinen zveřejnit na této čerpací stanici viditelně a čitelně porovnání cen pohonných hmot zveřejňované Ministerstvem průmyslu a obchodu. Tabulka, kterou mají provozovatelé zveřejnit vždy do 15. dubna běžného roku a vždy do 15. října běžného roku za uplynulé pololetí, je k dispozici v příloze nazvané „Porovnání cen PHM 1.pololetí 2025″. Podrobnější vysvětlení k dané povinnosti je uvedeno v další příloze uvedené pod názvem „Metodika ke zveřejňování tabulky porovnání cen pohonných hmot“. Přestože podle zákona o pohonných hmotách povinnost zveřejnit tuto tabulku mají jen provozovatelé veřejně přístupné stanice, z které je prodáván benzín a motorová nafta a současně i alternativní palivo (viz „Metodika ke zveřejňování tabulky porovnání cen pohonných hmot“), doporučujeme zveřejnit uvedenou tabulku na všech čerpacích stanicích. Důvodem je skutečnost, že uvedená tabulka má sloužit kupujícím všech pohonných hmot, aby si udělali adekvátní představu o ekonomické výhodnosti vozidel v dané třídě s různými typy pohonných hmot.
Přílohy ke stažení
- Informace pro provozovatele čerpacích a dobíjecích stanic – cenové srovnávání fosilních a alternativních paliv – 1. pololetí 2025 [pdf, 671 kB]
- Metodika zveřejňování cenového srovnávání paliv na čerpacích stanicích [pdf, 186 kB]
Inspekce silniční dopravy součástí mezinárodní kontrolní akce.
20.10.2025, Zdroj: Centrum služeb pro silniční dopravu (www.cspsd.cz)
Česká Inspekce silniční dopravy (INSID) se zapojila do mezinárodní kontrolní akce zaměřené na přepravu nebezpečných věcí. Inspektoři tak v uplynulém týdnu zkontrolovali na českém území 131 vozidel přepravujících například výbušniny, hořlavé, žíravé nebo toxické látky. Přibližně deset procent z nich mělo problém, tři vozidla musela být odstavena z provozu. Akci koordinovalo evropské seskupení pro územní spolupráci Euro Contrôle Route EGTC (ECR EGTC), které sdružuje evropské kontrolní orgány v silniční dopravě.
Bezpečná přeprava nebezpečných látek
Po evropských silnicích se denně přepravují tisíce tun nebezpečných látek – od výbušnin, hořlavin, žíravin až po toxické nebo radioaktivní látky. Aby byla jejich přeprava bezpečná, musí dopravci dodržovat přísná pravidla stanovená mezinárodní dohodou ADR. Každé porušení může mít za následek vážné ohrožení lidského zdraví, životního prostředí nebo dopravní infrastruktury.
Dodržování těchto pravidel kontrolují národní inspekce, které vzájemně spolupracují v rámci seskupení ECR EGTC. Za Českou republiku v něm působí Vlastimil Bártů, odborník INSID na přepravu nebezpečných věcí:
„Kontroly přepravy nebezpečných věcí tvoří přibližně desetinu agendy INSID, avšak patří mezi oblasti, na které je kladen mimořádný důraz. Přeprava nebezpečných věcí v sobě nese potenciální riziko vzniku mimořádných událostí, zejména v případech, kdy nejsou dodržována pravidla stanovená dohodou ADR. Vzájemná mezinárodní spolupráce v této oblasti napomáhá porušení vyhledávat a rizika omezovat,“ říká Vlastimil Bártů.
Výsledky kontrol na českém území
Inspektoři INSID si během uplynulého týdne vytipovali ke kontrole 131 vozidel převážejících nebezpečný náklad,
z toho 59 českých dopravců a 72 zahraničních. Závady byly zjištěny u 11 z nich – ve třech případech musela být řidičům zakázána další jízda. Nejčastější chybou bylo nedostatečné nebo zcela chybějící upevnění nákladu, což je podle inspektorů jeden
z nejrizikovějších nedostatků.
„Při nedostatečně zajištěném nákladu může i při běžných situacích v provozu, jako je brždění nebo vyhýbání se překážce, snadno dojít k posunutí nákladu, poškození obalu a následnému úniku nebezpečných látek. Příkladem může být případ, kdy se v pražských Malešicích rozlilo po silnici a chodnících několik stovek litrů koncentrované kyseliny sírové,“ připomíná Josef Matěj z oddělení vzdělávání INSID.
Kontroly se nejčastěji týkaly hořlavých kapalin a látek ohrožujících životní prostředí. V Královéhradeckém
a Moravskoslezském kraji se do kontrol zapojili také pracovníci České inspekce životního prostředí (ČIŽP). Obě inspekce plánují ve společných akcích pokračovat.
Další evropská spolupráce
Koordinované evropské akce zaměřené na přepravu nebezpečných věcí budou pokračovat
i v příštím roce. Česká republika se stane hostitelem mezinárodní akce ACE
(ADR Cross-border Enforcement), které se zúčastní specialisté v oblasti ADR z celé Evropy.
Co je ADR?
ADR (Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) je mezinárodní dohoda, která stanovuje jednotná pravidla pro přepravu nebezpečných věcí po silnici – od klasifikace, značení a balení, až po výbavu vozidel, školení řidičů a povinné doklady.
Co je ECR EGTC?
ECR EGTC (Euro Contrôle Route EGTC) je evropské seskupení pro územní spolupráci, které sdružuje evropské kontrolní orgány v oblasti silniční dopravy. Jeho cílem je sjednotit kontrolní praxi, sdílet zkušenosti a posilovat bezpečnost, spravedlivost a udržitelnost silniční dopravy.
Vlastimil Bártů je odborník INSID na přepravu nebezpečných věcí a stálý člen expertní skupiny ADR při organizaci ECR EGTC. Podílí se na vzdělávání inspektorů a na přípravě evropských standardů pro kontrolu přeprav nebezpečných věcí.
Výsledky kontrol na českém území:
- Zkontrolováno 131 vozidel převážejících nebezpečný náklad (59 českých dopravců a 72 zahraničních).
- Závady byly zjištěny u 11 vozidel (3 českých, 8 zahraničních).
- Ve třech případech museli inspektoři zakázat pokračování v jízdě, protože závady nebylo možné odstranit na místě.
- Nejčastějším porušením bylo nedostatečné nebo zcela chybějící upevnění nákladu.
Jak poznat nebezpečný náklad?
Každé vozidlo přepravující nebezpečné věci musí být podle dohody ADR označeno tak, aby bylo možné okamžitě rozpoznat, že tyto věci přepravuje. K identifikaci slouží oranžové tabulky, v případě cisteren a volně ložených nákladů doplněné o číselné kódy, a dále velké bezpečnostní značky označující druh nebezpečí. Správné značení je klíčové nejen pro řidiče, ale i pro záchranné složky, které díky němu při mimořádné události vědí, jak postupovat.