EKOLOGIE – Informace nejen pro podnikatele.
Měsíční přehled legislativních změn: červen 2025.*
Změny evropské legislativy v oblasti chemických látek – červen 2025.*
Česko žádá úpravu emisních povolenek: cílem je stabilní ceny a ochrana obyvatel před zdražením.*
Měsíční přehled legislativních změn: červen 2025.
1.7.2025, Zdroj: Fulsoft / Verlag Dashöfer (www.fulsoft.cz)
Přehled změn právních předpisů týkajících se životního prostředí za měsíc červen 2025.
Sbírka zákonů: vyhlášeno
právní předpis | vyhlášen | účinný od |
177/2025 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 271/2019 Sb., o stanovení postupů k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu | částka 177 z 16.6.2025 | 1.7.2025 |
223/2025 Sb.; Zákon, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony | částka 223 z 30.6.2025 | 1.8.2025 |
Sbírka zákonů: nabylo účinnosti
právní předpis | k datu |
140/2025 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 210/2023 Sb., o kadáverech koňovitých a zvířat v zájmovém chovu | 1.6.2025 |
141/2025 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 136/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti označování zvířat a jejich evidence a evidence hospodářství a osob stanovených plemenářským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 448/2006 Sb., o provedení některých ustanovení plemenářského zákona, ve znění pozdějších předpisů | 1.6.2025 |
Sbírka zákonů: novelizováno
právní předpis | novelizován | od |
136/2004 Sb.; Vyhláška, kterou se stanoví podrobnosti označování zvířat a jejich evidence a evidence hospodářství a osob stanovených plemenářským zákonem | 141/2025 Sb. | 1.6.2025 |
448/2006 Sb.; Vyhláška o provedení některých ustanovení plemenářského zákona | 141/2025 Sb. | 1.6.2025 |
210/2023 Sb.; Vyhláška o kadáverech koňovitých a zvířat v zájmovém chovu | 140/2025 Sb. | 1.6.2025 |
Změny evropské legislativy v oblasti chemických látek – červen 2025.
3.7.2025, Ing. Radka Vokurková, Zdroj: Verlag Dashöfer
REACH – souhrn rozhodnutí EK o udělení povolení v rámci přezkumu – přehledně v tabulce; Biocidy – schválení 2-methylisothiazol-3(2H)-on (MIT) a 2-methylisothiazol-3(2H)-on (MIT) jako účinné látky v biocidních přípravcích, povolení pro exeol air cid 01.
Na stránkách EUR LEX bylo zveřejněno několik dokumentů, které zde pro přehlednost dělíme do kategorií dle základního předpisu, ke kterému se změny vztahují:
Nařízení REACH
- Nařízení Komise (EU) 2025/1090 ze dne 2. června 2025, kterým se mění příloha XVII nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006, pokud jde o N,N-dimethylacetamid (DMAC) a 1-ethylpyrrolidin-2-on (NEP)
- Oprava nařízení Komise (EU) 2023/2055 ze dne 25. září 2023, kterým se mění příloha XVII nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek (REACH), pokud jde o syntetické polymerní mikročástice (Úř. věst. L 238, 27.9.2023)
- Souhrn rozhodnutí Evropské komise týkajících se povolení k uvedení na trh za účelem použití a/nebo k použití látek uvedených v příloze XIV nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek (Zveřejněno podle čl. 64 odst. 9 nařízení (ES) č. 1907/2006)
Rozhodnutí o udělení povolení v rámci přezkumu
Odkaz na rozhodnutí | Datum rozhodnutí | Název látky | Držitel povolení | Číslo povolení | Povolené použití | Datum uplynutí období přezkumu | Odůvodnění rozhodnutí |
C(2025) 3760 | 19. června 2025 | dvojchroman sodný (číslo ES 234-190-3; číslo CAS 10588-01-9) | AD International BV, Markweg Zuid 27, 4794 SN Heijningen, Noord-Brabant, Nizozemsko | REACH/25/35/0/R1 | Formulace směsí určených výhradně pro použití povolená podle nařízení (ES) č. 1907/2006 | 21. září 2036 | V souladu s čl. 60 odst. 4 nařízení (ES) č. 1907/2006 socioekonomické přínosy převažují nad riziky pro lidské zdraví a životní prostředí plynoucími z použití látky a nejsou k dispozici žádné vhodné alternativní látky nebo technologie. |
C(2025) 3123 | 22. května 2025 | 4-nonylfenol, rozvětvený a lineární, ethoxilovaný (4-NPnEO)
Číslo ES: –, číslo CAS: – |
Chemetall GmbH, Trakehner Str. 3, 60487 Frankfurt, Německo | REACH/25/27/0/R1
REACH/25/27/1/R1 |
Použití povrchově aktivního činidla obsahujícího 4-NPnEO k formulaci složky tvrdidla dvoudílných těsnicích materiálů z polysulfidu pro použití v odvětví letectví
Mísení základních složek těsnicích materiálů z polysulfidu s tvrdidlem obsahujícím 4-NPnEO, jehož výsledkem jsou směsi obsahující méně než 0,1 % hmotnostních 4-NPnEO pro použití v odvětví letectví, které mají výjimku z povolení podle čl. 56 odst. 6 písm. a) nařízení (ES) č. 1907/2006 v odvětví letectví a souvisejících dodavatelských řetězcích |
4. ledna 2031 | V souladu s čl. 60 odst. 4 nařízení (ES) č. 1907/2006 socioekonomické přínosy převažují nad riziky pro lidské zdraví a životní prostředí plynoucími z použití látky a nejsou k dispozici žádné vhodné alternativní látky nebo technologie. |
C(2025) 3255 | 27. května 2025 | 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)fenol, ethoxylovaný („4-terc-OPnEO“) | PPG Europe B.V. jako výhradní zástupce společnosti PRC DeSoto International Inc., Oceanenweg 2, 1047 BB Amsterdam | REACH/25/29/0/R1 | Přebalování formulací tvrdidla obsahujících 4-terc-OPnEO jako povrchově aktivní látku v koncentraci vyšší než 0,1 % hmotnostních k použití v dvousložkových těsnicích materiálech z polysulfidu v leteckém a obranném průmyslu a souvisejících dodavatelských řetězcích | 4. ledna 2029 | V souladu s čl. 60 odst. 4 nařízení (ES) č. 1907/2006 socioekonomické přínosy převažují nad riziky pro lidské zdraví a životní prostředí plynoucími z použití látky a nejsou k dispozici žádné vhodné alternativní látky nebo technologie. |
PPG Europe B.V. jako výhradní zástupce společnosti PPG Industries (UK) Ltd., Oceanenweg 2, 1047 BB Amsterdam | REACH/25/29/1/R1 | ||||||
PPG Europe B.V. jako výhradní zástupce společnosti PRC DeSoto International Inc., Oceanenweg 2, 1047 BB Amsterdam | REACH/25/29/2/R1 | Mísení základních složek těsnicích materiálů z polysulfidu s tvrdidlem obsahujícím 4-terc-OPnEO, přičemž výsledkem jsou směsi obsahující méně než 0,1 % hmotnostních 4-terc-OPnEO pro použití v leteckém a obranném průmyslu, které mají výjimku z povolení podle čl. 56 odst. 6 písm. a) nařízení (ES) č. 1907/2006 v leteckém a obranném průmyslu a souvisejících dodavatelských řetězcích | |||||
PPG Europe B.V. jako výhradní zástupce společnosti PPG Industries (UK) Ltd., Oceanenweg 2, 1047 BB Amsterdam | REACH/25/29/3/R1 | ||||||
C(2025) 3814 | 19. června 2025 | oxid chromový (číslo ES 215-607-8; číslo CAS 1333-82-0) | Safran Aircraft Engines, 2, boulevard du Général-Martial-Valin, 75724 Paris CEDEX 15, Francie | REACH/25/32/0 | Kašovité směsi obsahující oxid chromový pro povrchovou úpravu částí kompresorů nebo turbín leteckých motorů | 31. prosince 2030 | V souladu s čl. 60 odst. 4 nařízení (ES) č. 1907/2006 socioekonomické přínosy převažují nad riziky pro lidské zdraví a životní prostředí plynoucími z použití látky a nejsou k dispozici žádné vhodné alternativní látky nebo technologie. |
C(2025) 3216 | 23. května 2025 | dvojchroman draselný (číslo ES 231-906-6; číslo CAS 7778-50-9) | Turdus Testers of Capacity, Z.A Sainte Catherine, 770 Avenue de la Méridienne, 48100 Marvejols, Francie | REACH/25/30/0 | Průmyslové použití směsi na bázi dvojchromanu draselného pro výrobu jednorázových detektorů alkoholu v dechu | 23. května 2027 | V souladu s čl. 60 odst. 4 nařízení (ES) č. 1907/2006 socioekonomické přínosy převažují nad riziky pro lidské zdraví a životní prostředí plynoucími z použití látky a nejsou k dispozici žádné vhodné alternativní látky nebo technologie.
|
Odkaz na rozhodnutí (2) | Datum rozhodnutí | Název látky | Držitel povolení | Číslo povolení | Povolené použití | Datum uplynutí období přezkumu | Zrušené rozhodnutí | Odůvodnění rozhodnutí |
C(2025) 3764 | 19. června 2025 | oxid chromový (číslo ES 215-607-8; číslo CAS 1333-82-0) | Circuit Foil Luxembourg SARL, Zone industrielle C. Salzbaach, 9559 Wiltz, Lucembursko | REACH/25/34/0/R1 | Průmyslové použití oxidu chromového pro úpravu měděné fólie používané při výrobě desek plošných spojů a lithium-iontových baterií | 21. listopadu 2034 | C(2018) 8564 | V souladu s čl. 60 odst. 4 nařízení (ES) č. 1907/2006 socioekonomické přínosy převažují nad riziky pro lidské zdraví a životní prostředí plynoucími z použití látky a nejsou k dispozici žádné vhodné alternativní látky nebo technologie. |
C(2025) 3765 | 17. června 2025 | dvojchroman draselný (číslo ES 231-906-6; číslo CAS 7778-50-9) | Lynred, Avenue de la Vauve, 91120 Palaiseau, Francie | REACH/25/36/0/R1 | Průmyslové využití směsí na bázi dvojchromanu draselného během fáze konečného leptání vrstev kadmia, zinku a telluridu při výrobě optoelektronických součástek slučujících odečítací obvod a obvod pro infračervenou detekci pomocí technologie na bázi rtuť-kadmium-tellurid | 31. prosince 2027 | C(2017) 3910 | V souladu s čl. 60 odst. 4 nařízení (ES) č. 1907/2006 socioekonomické přínosy převažují nad riziky pro lidské zdraví a životní prostředí plynoucími z použití látky a nejsou k dispozici žádné vhodné alternativní látky nebo technologie. |
C(2025) 3110 | 23. května 2025 | 4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)fenol, ethoxylovaný („4-terc-OPnEO“) | BioMérieux SA, 376 Chemin de l’Orme, 69280, Marcy-l’Etoile, Francie | REACH/25/28/0/R1 | Průmyslové použití pro její vlastnosti neiontového detergentu, používá se k extrakci biologického materiálu, který je dále formulován a nanesen na předměty určené pro klinické a průmyslové aplikace pro zkoušky in vitro | 4. ledna 2032 | V souladu s čl. 60 odst. 4 nařízení (ES) č. 1907/2006 socioekonomické přínosy převažují nad riziky pro lidské zdraví a životní prostředí plynoucími z použití látky a nejsou k dispozici žádné vhodné alternativní látky nebo technologie. | C(2025) 3110 |
Nařízení CLP
Beze změn (v červenci avizovaná změna v oblasti štítků).
Biocidy
- Prováděcí nařízení Komise (EU) 2025/1257 ze dne 26. června 2025, kterým se schvaluje 2-methylisothiazol-3(2H)-on (MIT) jako stávající účinná látka pro použití v biocidních přípravcích typu 6 v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012
2-Methylisothiazol-3(2H)-on (MIT) se schvaluje jako účinná látka pro použití v biocidních přípravcích typu 6, s výhradou podmínek stanovených v příloze. - Prováděcí nařízení Komise (EU) 2025/1186 ze dne 17. června 2025 o udělení povolení Unie pro jednotlivý biocidní přípravek exeol air cid 01 v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012
- Prováděcí nařízení Komise (EU) 2025/1248 ze dne 26. června 2025, kterým se obnovuje schválení epsilon-metofluthrinu jako účinné látky pro použití v biocidních přípravcích typu 18 v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012
Ostatní
- Návrh NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY, kterým se mění nařízení (ES) č. 1907/2006, (ES) č. 1272/2008, (EU) č. 528/2012, (EU) 2019/1021 a (EU) 2021/697, pokud jde o obrannou připravenost a usnadnění investic do obrany a podmínek pro obranný průmysl
Zpracovala 2.7.2025 ing. Radka Vokurková
Dotaz: Těsnosti jímek.
27.5.2025, Ing. Václav Kuncl, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dotaz:
Na provozech pro výrobu asfaltových směsí (obalovnách) máme nádrže na tyto asfaltové směsi a dále nádrže na zachycování dešťových vod.
Musíme u těchto nádrží nechávat posuzovat odbornou osobou těsnosti těchto jímek? Případně od jaké kapacity mají být těsnosti prováděny podle legislativy EU a České republiky?
Odpověď:
Pokud se jedná o zásobníky na asfaltové směsi, tak tady jsou jasně kontroly v období po 5 letech, pokud není určeno jinak.
U jímek není jasně definováno, kde se nachází, proto odpovím na jednotlivé varianty:
- Pokud je to jímka (havarijní), okolo zásobníku na asfaltové směsi, potom se řídíte 6 měsíční kontrolou na těsnost, zajištění stavební a technické kvality pro případ havárie
- Zde by bylo potřeba vodu před vyčerpání analyzovat a následně, pokud má správnou kvalitu odčerpat do – vodoteče, vsaku
- K tomu potřebujete povolení k nakládání s vodami (§ 8 odst. 1 písm. a) bod 5)
- Pokud se jedná o jímky jako jsou lapoly pro záchyt odvedených závadných látek při deštích, potom se u nich těsnost nedělá. Pouze se sledují podle povinností vztahující se na vodní díla. Kontrola, zápis do provozního deníku a pokud kontrola, tak pouze pokud je předepsaná výrobcem, nebo vodoprávním úřadem.
- Pokud se jedná o jímky jako jsou retence na záchyt srážkové vody, tak zde se kontrola nedělá.
- Jsou zde jiné podmínky stanovené např. vodoprávním úřadem, nebo správcem kanalizace
Česko žádá úpravu emisních povolenek: cílem je stabilní ceny a ochrana obyvatel před zdražením.
25.6.2025, Zdroj: MŽP (www.mzp.cz)
- 1. Sociální dopady klimatické politiky – a jejich řešení
- 2. Právo států na stabilitu a předvídatelnost v evropské legislativě
- 3. Klimatická opatření jako investice do bezpečnosti
- 4. Otázka časování a zavádění změn
- 5. Přehodnocení nástroje EU ETS2 jako celku
Česká vláda spolu s dalšími státy vyzývá Evropskou komisi k úpravám systému emisních povolenek pro dopravu a vytápění. Cílem je zavést pojistky proti prudkému zdražování energií a zajistit předvídatelný trh. Změny mají chránit domácnosti před dopady růstu cen a zároveň podpořit investice do energetických úspor.
- Sociální dopady klimatické politiky – a jejich řešení
Návrh otevírá důležitou otázku: Jak zabránit tomu, aby zelená transformace dopadala nejvíce na ty, kteří mají nejméně?
Diskuse o emisních povolenkách se tak dostává z roviny expertů přímo do života lidí. Stabilní cena povolenek a ochranné mechanismy (včetně daňových nástrojů) mají omezit dopady na domácnosti, zejména ty energeticky zranitelné.
- Právo států na stabilitu a předvídatelnost v evropské legislativě
V návrhu Česka nejde jen o cenu pohonných hmot – je to i výzva ke zpomalení „automatického“ prosazování unijních klimatických politik bez reflexe reálných dopadů.
V diskusi se tak objevuje požadavek na demokratickou kontrolu a přehodnocení nastavení pravidel podle vývoje technologií a trhu.
- Klimatická opatření jako investice do bezpečnosti
Text jasně říká: snižování emisí = snižování závislosti na dovozu fosilních paliv.
To posouvá diskusi z moralistického rámce („dělejme to pro klima“) na strategický a bezpečnostní rámec („dělejme to pro naši nezávislost a odolnost“). To může oslovit širší část veřejnosti.
- Otázka časování a zavádění změn
Zda spustit systém v roce 2027, nebo jej kvůli drahým energiím o rok posunout, přináší diskusi o načasování klimatických opatření ve vztahu k ekonomickému cyklu.
Téma je tak velmi aktuální v době, kdy se Evropa potýká s důsledky inflace, stagnace a vysokých životních nákladů.
- Přehodnocení nástroje EU ETS2 jako celku
Český návrh nabízí podnět k širší diskusi:
Je ETS2 správný nástroj pro dopravu a budovy, nebo potřebujeme nový model regulace a podpory?
Mnoho občanů totiž systém emisních povolenek vůbec nezná – tím spíš, když se týká vytápění domácností nebo cen nafty.
Více v tiskové zprávě ČR vyzývá Evropskou komisi ke změnám obchodování s budoucími povolenkami v dopravě a vytápění. Cena musí být předvídatelná a stabilní