RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.

 5. 8. 2024

Problémy s novým systémem stavebního řízení v hradeckém kraji trvají.* 

Otevřený dopis ministrovi MMR.* 

Pozor na to, do jaké skupiny staveb váš záměr podle nového zákona spadá.* 

Devizový trh 31. týden.* 

Radnice: Problémy s novým systémem stavebního řízení v hradeckém kraji trvají.

31.7.2024, Zdroj: ČTK

Stavební úřady v Královéhradeckém kraji mají měsíc po spuštění nadále problémy s novým systémem stavebního řízení. V systému se dosud změnily jen detaily, přičemž stále nejsou dořešeny zásadní věci nezbytné pro fungování stavebních úřadů. Některé radnice se obávají odchodu úředníků kvůli přetížení stavebních úřadů, vyplynulo z ankety ČTK. Údaje jsou k 30. červenci. Na špatné fungování systémů, chybějící funkce či nedostatečné školení na nový režim řízení si stěžují stavební úřady v Česku ode dne spuštění nových systémů 1. července.

Ve stotisícovém Hradci Králové prostřednictvím nového systému přijal stavební úřad k 30. červenci 40 nových žádostí. „Do 30. června bylo v letošním roce podáno přibližně 4600 podání, nevyřízených je zhruba 1830,“ sdělila ČTK mluvčí hradeckého magistrátu Kateřina Rohlíčková.

Podle ní je nyní největším problémem to, že systém neumožňuje podepisovat. „Kolegové systém zatím hodnotí jako ne příliš přehledný, bohužel obsahuje zavádějící pojmy a stále neumí rozlišit standardní organizační uspořádání úřadů. Systém také neumožňuje nastavit variabilitu práce,“ uvedla Rohlíčková.

V pondělí 29. července ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) podle ní teprve uvedlo na svých stránkách seznam změn. „Konečně se podařilo rozlišit v systému agendu stavebního úřadu a dotčeného orgánu, změny avizované MMR nejsou zohledněny v příručkách,“ uvedla Rohlíčková.

Stavební úřad ve třicetitisícovém Trutnově dosud v novém systému obdržel 36 žádostí. Staré žádosti se v Trutnově podle mluvčí radnice Michaely Dědkové daří vyřizovat s přiměřeným zpožděním, se kterým však převážná většina žadatelů počítala, protože je podali nekompletní. „V systému se za poslední týden změnily pouze drobnosti. Stále však nejsou dořešeny zásadní záležitosti nezbytné pro fungování stavebních úřadů v zákonných mantinelech,“ řekla ČTK Dědková.

Podle ní vzhledem k chaotičnosti, nelogičnosti a neúplnosti systému je pro některé pracovníky problém se s novým systémem sžít. „Dosud kvůli novému systému a stavebnímu zákonu podaly výpověď dvě úřednice stavebního úřadu. Dalších výpovědí se obáváme,“ řekla ČTK Dědková. V Hradci Králové a v Náchodě dosud kvůli novému systému nikdo výpověď nepodal, vyplynulo z vyjádření zástupců obou měst.

„Systém hodnotíme jako absolutně nepřipravený,“ sdělila ČTK mluvčí náchodské radnice Nina Adlof. Podle ní jsou nedostatky v zásadních věcech, například nefunguje doručování nebo počítání nabytí právní moci. Stavebnímu úřadu ve dvacetitisícovém Náchodě zbývá zpracovat asi 70 procent žádostí podaných papírově do konce června.

Podle mluvčí náchodské radnice školení na nový systém je za současné situace značně komplikované, úřad proto proškolil minimum pracovníků. „Jelikož systém nefunguje, je složité něco školit, či se ze školení něco naučit. V současné době 95 procent zaměstnanců řeší stále staré žádosti, to je dle starého stavebního zákona a ve spisové službě města jako doposud. Nový systém zatím řeší ve většině případů pouze vedoucí stavebního úřadu a jeden pracovník IT,“ dodala Adlof.

ku gcm


Otevřený dopis ministrovi MMR.

25.7.2024, Zdroj: ČKAIT (www.ckait.cz)

Jako stavebníci jsme zvyklí problémy řešit, a nikoliv na ně pouze upozorňovat ve veřejném prostoru, berte, prosím, tento dopis jako konstruktivní podklad pro odbor MMR, který je odpovědný za Portál stavebníka z hlediska funkcionality, kompatibility a obsahu. Konkrétním chybám, které nám jako podněty přišly od desítek našich členů – autorizovaných osob, se detailně věnuji ve druhé části dopisu.

Chci ještě využít této příležitosti a upozornit na problém spojený s dopady nového stavebního zákona, včetně jeho novelizací a příslušných vyhlášek, na naši práci. Na mysli mám především zjednodušování projektové dokumentace pro povolení záměru na tzv. DUR+ nebo zavedení vícero stavebně technických předpisů. To ke zjednodušení a zrychlení povolovacího řízení nepovede. Mrzí nás, že tak zásadním změnám nepředcházela kvalifikovaná analýza, která by ukázala, jaké změny jsou zapotřebí, a jaký bude dopad zmíněného souběhu.

Popsaný problém se týká i Portálu stavebníka. Zatímco autorizované osoby v oboru dopravních staveb sice musí nový portál používat, ale mají zatím jen „staré“ předpisy o projektové dokumentaci i o technických požadavcích na dopravní stavby, autorizované osoby, které připravují pozemní stavby, jsou v mnohem složitější systémové situaci.

Pokud projektanti pracovali na záměrech vyžadujících podle starých vyhlášek posouzení EIA a nestihli požádat o rozhodnutí o umístění stavby, se již musí řídit novou vyhláškou o projektové dokumentaci. Ta však vyšla ve Sbírce zákonů až na konci května. Neřeší to ani přechodná ustanovení. Podobných případů jsou desítky i na úrovni veřejných zakázek!

Dovolte mi, abych strukturovaně uvedl nejvíce palčivé problémy spojené s fungováním Portálu stavebníka. Za hlavní funkční nedostatky portálu stavebníka z pohledu projektanta považujeme následující:

PŘIHLAŠOVÁNÍ

Přístup do Portálu stavebníka je jen přes konkrétní osobu – identitu občana. Pokud je zhotovitelem projektové dokumentace firma, která podává více žádostí a zaměstnává více lidí, kteří vyřizují povolení, další osoba se do daného řízení nedostane. Zásadně chybí možnost zastupitelnosti. V případě nemoci, dovolené nebo ukončení pracovního poměru se firma k rozpracovaným zakázkám nedostane. Firma také nemá žádný přehled o tom, jak se jednotlivé žádosti o povolení záměru vyřizují a nemá možnost se k těmto údajům dostat, případně nahradit svého pracovníka jiným. Jde o zásadní nedostatek systému daný tím, že uživatel se loguje přes Portál občana a neuvádí IČO. Pro střední a velké projektové společnosti to znamená značný problém.

CHYBÍ ÚDAJE IČ A AUTORIZACE ZPRACOVATELE PROJEKTOVÉ DOKUMENTACE

V průvodním listu žadatel identifikuje Zpracovatele projektové dokumentace jedním z devíti dokladů (OP, pas, doklad o pobytu…). Není však možné zadat ani jeho IČ ani doklad o autorizaci. Toto zde chybí, a to považujeme za zásadní nedostatek systému!

NEPOHODLNÉ OSLOVENÍ ORGÁNŮ

Všechny údaje o stavbě/záměru se v každé žádosti pro projednání s dotčenými orgány musí vyplňovat opakovaně. Platí to například pro podání na HZS/hygienu. Je to velmi nepohodlné, neboť systém si nepřebere údaje z předchozího formuláře podání žádosti o povolení záměru. Aktuálně jde o daleko pracnější a časově náročnější proces než před spuštěním Portálu stavebníka. Pro projektanty je tak nyní pohodlnější rozeslat žádosti o vyjádření dotčeným orgánům prostřednictvím datové schránky.

CHYBÍ PŘECHODNÉ OBDOBÍ PRO ZAVÁDĚNÍ PORTÁLU STAVEBNÍKA

Systém neřeší to, jak postupovat v mimořádných případech, například úmrtí projektanta dokumentace vypracované a orazítkované do 30. 6. 2024 v listinné podobě. Tuto dokumentaci již nelze podat, neboť zemřelá osoba nemá elektronický podpis a razítko.

PŘÍSLUŠNOST KE STAVEBNÍMU ÚŘADU

I když se v žádosti vyplní údaje o katastru, v němž se stavební záměr nachází, systém neurčí, kterému stavebnímu úřadu žádost přísluší. Žadatel si to musí zjistit a zadat sám.

KONTROLA FORMÁLNÍCH CHYB V ROZPRACOVANOSTI

Na Portál stavebníka lze nahrát v zásadě cokoliv a systém nekontroluje formální chyby v rozpracovaném podání. Portál stavebníka u rozpracované žádosti nerozlišuje, jestli je dokument nahrávaný v požadovaném formátu a jestli je správně podepsán (dokonce lze nahrát i zavirované DWG).

SKUPINY STAVEB PODLE NSZ

Stavebník nevyplňuje, do jaké skupiny staveb povolovaný záměr spadá – tedy zda se jedná o jednoduchou, vyhrazenou nebo ostatní stavbu, které se liší požadavky na povolení i na projektovou dokumentaci.

VERZOVÁNÍ AKTUALIZACÍ

Nejsou verzované aktualizace systému Portálu stavebníka. Projektant pracuje v nějaké verzi a „pod rukama“ se mu může měnit, jak jsou opravovány některé nedostatky a doplňovány chybějící funkce, aniž by o tom byl jako aktivní uživatel informován.

Zároveň si dovolujeme upozornit i na méně závažné vady, spíše „kosmetického“ charakteru:

  1. Nově stavebník vyplňuje zatřídění stavby podle číselníku statistického úřadu (dosud to dělal úřad, je to nejen práce navíc, ale i paradox v porovnání s bodem 7 výše, kdy se nevyplňuje skupina staveb podle NSZ).
  2. Osnovou se uživatel dopředu dostane vždy jen o jednu stránku, byť je osnova klikatelná. Zpátky může „skákat“ o libovolný počet stránek.
  3. Položky v Menu lze vybrat, jen když jedete myší shora, zezdola je nevyberete.
  4. Nápověda při zadávání je case-sensitive (nenajde „žižkov“, musí se začít velkým písmenem „Žižkov“).
  5. Z ARESu systém podle IČO nenajde nic, uživatel zadává vše ručně stále dokola. Údaje o sobě také vyplňuje v žádosti ručně, přitom je do systému přihlášen skrze prokazatelnou identitu.
  6. Při zadávání země je vždy jako první Afghánistán.

Vážený pane ministře,

berte, prosím, uvedené podněty jako náš příspěvek pro co nejrychlejší zlepšení chodu Portálu stavebníka. Z pozice autorizovaných osob nevidíme do rozhraní, jež se týká samotných stavebních úřadů, dotčených orgánů nebo samospráv.

Pokud byste naznal, že by náš aktivní vstup mohl pomoci vyřešit uvedené, i další problematické či diskutabilní vlastnosti Portálu stavebníka, jsme na ČKAIT připraveni zformovat vlastní pracovní skupinu. Soudím společně s mými kolegyněmi a kolegy, že od rychlosti, jakou bude tento nástroj plnit bezvadně požadavky zainteresovaných uživatelů, odvisí i míra pozitivní percepce celého procesu digitalizace českého stavebnictví. Obzvlášť, pokud se budeme ještě delší dobu potýkat s dopady nového stavebního zákona.

Přejeme i Vám mnoho sil a energie.

A jsme Vám se svým týmem k dispozici.

S úctou

Ing. Radim Loukota
místopředseda ČKAIT

Ing. Robert Špalek
předseda ČKAIT


Chcete stavět? Pozor na to, do jaké skupiny staveb váš záměr podle nového zákona spadá – rozdíly jsou značné.

26.7.2024, Zdroj: ČKAIT (www.ckait.cz)

Kam s ní? Klíčová otázka pro všechny stavebníky, kteří chtějí stavět po 1. červenci 2024. Od tohoto termínu se vlivem nového stavebního zákona stavby rozdělují do čtyř základních kategorií. Každá z nich má svůj způsob projektování, povolování, provádění, kolaudace a odstraňování. A postupy se zásadně liší. Jde konkrétně o drobné, jednoduché, vyhrazené a tzv. ostatní stavby. Podle České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) opět až praxe nadcházejících měsíců ukáže, zda nový systém skutečně vede ke zjednodušení a zrychlení povolovacího řízení, a to bez negativních dopadů na kvalitu staveb a veřejný záměr.

Že se skutečnost zřejmě odchýlí od slibovaného maximálního zjednodušení dokumentace, avizoval Hasičský záchranný sbor ČR (HZS) již v době projednávání legislativních změn. HZS v souladu s postojem ČKAIT od počátku zpochybňoval příliš zjednodušený obsah projektové dokumentace pro povolení záměru stavby. HZS proto na zjednodušenou projektovou dokumentaci v předstihu reagoval a na konci roku 2021 zavedl z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva čtyři kategorie staveb: 0, I, II, III. Výčet staveb v těchto kategoriích podle HZS se však zásadně odlišuje od čtyř skupin staveb podle nového stavebního zákona. „Je proto možné, že hasiči budou od stavebníka požadovat podle kategorie stavby podklady textové, výkresové i výpočtové, určující odpovídající požárně bezpečnostní řešení, a to už na úrovni zjednodušeného povolení záměru,“ doplňuje Ing. Robert Špalek, předseda ČKAIT.

Nejistota kolem nového členění staveb panuje například u pozemních komunikací. Ty jsou totiž buď uvedeny ve výčtu vyhrazených staveb, anebo, pokud je tam stavebník nenajde, projektují se, povolují, provádějí i odstraňuji podle pravidel nového stavebního zákona platných pro ostatní stavby. A aby to bylo ještě „jednodušší“, pro vyhrazené stavby podle NSZ, jako jsou například dálnice I. třídy nebo železniční dráhy, platí, že se jejich příprava řídí také vlastním liniovým zákonem (č. 416/2009 Sb.). Podobných situací Inženýrská komora identifikovala více.

Chtěli bychom věřit, že jde o cestu k rychlejšímu povolování staveb. Ale pro autorizované osoby a stavebníky budou mít novinky, minimálně do vyřešení všech nejasností, spíše opačný efekt: celková příprava záměrů bude zřejmě daleko delší a komplikovanější,“ konstatuje Ing. Michal Drahorád, člen Představenstva ČKAIT, podle nějž může v praxi způsobovat řadu problémů zejména negativně definovaná skupina ostatních staveb. Jejich výčet není v zákoně taxativně dán, pouze se dovozuje. Spadají sem totiž všechny stavby, které nejsou ve výčtu drobných, jednoduchých a vyhrazených staveb. Patří sem jak o něco větší zahradní stavby, tak stavby občanské vybavenosti, jako jsou školy, zdravotnická zařízení, bytové domy o třech a více nadzemních podlažích, administrativní budovy, průmyslové haly a některé dopravní stavby.

K nejzásadnějším změnám nových skupin staveb patří, že stavba pro bydlení již nemůže být drobná stavba. Platí to i pro výměnek nebo mobilheim umístěné na plochách rekreace určených takto územním plánem s prvky regulačního plánu, regulačním plánem či rozhodnutím o povolení záměru. Jako stavba pro bydlení na takto určených pozemcích zkrátka nebude povolen. Všechny stavby pro bydlení jsou nyní v kategorii jednoduchých staveb nebo ostatních staveb, a tedy vždy vyžadují povolení stavebního úřadu. Následnou kolaudaci vyžadují všechny rodinné a bytové domy s výjimkou „výměnku“ a některých změn dokončených staveb. Oproti starému stavebnímu zákonu, jehož poslední novela k 1. lednu 2018 zrušila povinnost kolaudace rodinných domů, se tedy povinnost správních řízení u stavebního úřadu opět rozšiřuje.

Pokud tedy bylo smyslem nového členění staveb do skupin zrychlení jejich přípravy a povolení, naplnilo se zřejmě jen u nejjednodušší skupiny staveb – drobných staveb. Zásadní je, že mezi ně nemůže patřit žádná stavba pro bydlení nebo až na jednu výjimku stavba pro rodinnou rekreaci. Příloha č. 1 nového stavebního zákona naopak vyjmenovává na čtyři desítky typů staveb, u kterých nebude vyžadováno stavební povolení, ani kolaudace. Drobné stavby však lze realizovat pouze v souladu s územním nebo regulačním plánem obce a případnými požadavky dalších právních předpisů. Patří mezi ně například vodovodní nebo kanalizační přípojky v délce do 25 metrů, dočasné stavby bez podsklepení nebo zařízení, která slouží ke kulturním, společenským nebo sportovním účelům, kůlna, altán, dílna pro nepodnikatelskou činnost, sklad, sauna, dřevník, přístřešek, bazén a další, obvykle do 40–55 m2 zastavěné plochy, 5 m výšky a 3 m podsklepení.

Mezi jednoduché stavby patří podle přílohy č. 2 nového stavebního zákona rodinné domy i ostatní malé stavby pro bydlení, jako je například zmíněný mobilheim. Rodinné domy se budou nejen povolovat, ale nově opět i kolaudovat. Do jednoduchých staveb patří stavby pro bydlení a rodinnou rekreaci, které mají nejvýše dvě nadzemní a jedno podzemní podlaží a podkroví nebo ustoupené podlaží – typicky rodinný dům, bytový dům, pokud splní podmínky podlažnosti, rekreační chata či rekreační chalupa. Mezi jednoduchými stavbami však lze najít také nástavby a přístavby, stavby pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů s celkovým instalovaným výkonem do 100 kW nebo stavby pro zemědělství podle stanovených podmínek.

Všechny jednoduché stavby kromě toho, že vyžadují povolení stavebním úřadem, nově vyžadují přidat k žádosti o povolení záměru i jednotné environmentální stanovisko (JES) vydané příslušným orgánem. V řadě případů bude možné dosáhnout zrychleného povolovacího řízení. U klasického však upozorňujeme, že stavební úřad sice má u jednoduchých staveb o žádosti rozhodnout nejpozději do 30 dnů ode dne zahájení řízení, ovšem tato lhůta začíná běžet pouze od podání bezvadné žádosti. V případě vadné žádosti lhůta pro vydání rozhodnutí běží od počátku po jejich odstranění,“ upozorňuje JUDr. Eva Kuzmová, právní expertka ČKAIT, s tím, že právě bezvadné podání bude v prvních týdnech a měsících účinnosti nového stavebního zákona pro mnohé problémem.

V případě vyhrazených staveb do povolovacího řízení nově vstupuje Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ), jehož povolení bude stavebním úřadem vyžadováno, stejně jako jednotné environmentální stanovisko. Výčet vyhrazených staveb je definován třetí přílohou NSZ. Mezi nimi je uvedena široká množina staveb dálnic, drah, energetických staveb nebo jaderných zařízení nebo výrobny z obnovitelných zdrojů energie. Kolaudační rozhodnutí v tomto případě počítá i se zkušebním provozem v délce maximálně 10 let.

ČKAIT identifikuje možný problém především ve skupině ostatních staveb. Sem totiž spadají všechny stavby, které nejsou určené přílohami k novému stavebnímu zákonu, vypočítávající případy tří předchozích skupin staveb. Mohou sem přitom patřit pozemní komunikace s výjimkou dálnic, jinde neuvedená vodní díla, školy, nemocnice, bytové, obchodní či kancelářské domy, skladové a průmyslové haly a další. Dovození se týká i nutnosti povolení a kolaudace.

Komora také opakovaně upozorňovala na to, že pouhé čtyři skupiny staveb nemohou být dostačující, a to zejména s ohledem na zjednodušený obsah projektové dokumentace pro povolení záměru. Nezměnil se ani další problém. Dokumentace pro provádění stavebních úprav včetně nástaveb či přístaveb jednoduchých staveb může být za určitých podmínek zpracovaná neautorizovanou osobou, která má vysokoškolské vzdělání stavebního nebo architektonického směru anebo střední vzdělání stavebního směru s maturitní zkouškou a alespoň 3 roky praxe v projektování staveb (MMR o této neautorizované osobě hovoří jako o „kvalifikované osobě“).

Hlavně ve skupině tzv. ostatních staveb spatřuje Komora velké riziko v tom, že mimo těch financovaných z veřejných prostředků, kterou provádí stavební podnikatel jako zhotovitel, není zákonná povinnosti dozoru projektanta.

„Z řady nedávných příkladů vidíme, k jakým problémům to mohlo vést – během realizace i provozu. Nový systém povolení je tím choulostivější, že mnohem větší význam bude mít prováděcí dokumentace stavby. A zde se obáváme toho, aby nedocházelo k nejrůznějším úsporám a optimalizacím, například při zapojení profesí, ze strany stavebníků a investorů,“ shrnuje obavy autorizovaných osob Ing. Robert Špalek.


Devizový trh 31. týden.

24-08-06 IN Devizový trh 31. týden

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526