RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.

 6. 7. 2025

Od srpna konec volným přetokům: bez smlouvy riskujete neoprávněnou dodávku.* 

Společné stravování.* 

Novela zákona o zdravotních službách přinese úlevu i vybraným podnikatelům.* 

Digitalizace stavebního řízení je po roce stabilizovaná, má ale stále komplikace.* 

Změny z gesce MPSV účinné od 1. července a ve druhé polovině roku 2025.* 

Od srpna konec volným přetokům: bez smlouvy riskujete neoprávněnou dodávku.

12.6.2025, Zdroj: ERÚ (www.eru.cz)

Od 1. srpna 2025 je neoprávněnou dodávkou elektřiny do elektrizační soustavy dodávka bez smlouvy o zúčtování odchylek nebo bez přenesení odpovědnosti za odchylku na jiný subjekt zúčtování. Povinnost sjednat si odpovědnost za odchylku se týká i zákazníků, kteří ve svých odběrných místech provozují výrobnu elektřiny s nulovým rezervovaným výkonem.

  • Od 1. 8. 2025 bude jakýkoli přetok elektřiny do sítě bez zajištěné odpovědnosti za odchylku považován za neoprávněnou dodávku.
  • Povinnost se týká všech výrobců, i těch s nulovým rezervovaným výkonem (např. domácí FVE).
  • Nezáleží, zda jde o prodej nebo jen technologický přetok – zákon nerozlišuje.
  • Obchodníci si mohou účtovat poplatky za převzetí odpovědnosti; výše není regulovaná.
  • Navržená výjimka pro malé přetoky neřeší zákonnou povinnost – smlouva o zúčtování je nutná vždy.

Odpovědnost za odchylku musí být sjednaná i pro výrobny elektřiny s nulovým rezervovaným výkonem

Změna primárně vychází ze zákona č. 87/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Konkrétně se jedná o Čl. 1 bod č. 368.  Ustanovení nikterak nerozlišuje, zda se jedná o dodávku elektřiny do distribuční soustavy ve smyslu jejího prodeje v případě výroben s nenulovou hodnotou rezervovaného výkonu, nebo limitovanou dodávku elektřiny před aktivací technického zařízení, které přetokům zamezuje (tzv. technologické přetoky u výroben s nulovou hodnotou rezervovaného výkonu).

S ohledem na tuto úpravu je v současné době v legislativním procesu návrh vyhlášky, kterým se mění vyhláška č. 408/2015 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou, ve znění pozdějších předpisů. Ta změnu zohledňuje v § 18 odst. 1 a 2. Navrhovaná úprava pokrývá, v souladu se zákonem, všechny výrobny elektřiny bez ohledu na sjednanou velikost rezervovaného výkonu. Nutnost sjednání odpovědnosti za odchylku pro výrobní EAN tak není spojena pouze s obchodováním s elektřinou, ale obecně s dodávkou elektřiny do elektrizační soustavy.

Z úřední činnosti je nám známo, že proces přebírání odpovědnosti za odchylku průběžně probíhá, přičemž někteří obchodníci požadují za sjednání smlouvy o odpovědnosti za odchylku pro výrobní EAN měsíční paušální platbu. Tyto platby však nespadají do regulované části podnikání obchodníka, a je tedy na každém z nich, jakým způsobem podmínky pro převzetí odpovědnosti za odchylku vůči zákazníkům nastaví. Obecně platí, že s převzetím odpovědnosti za odchylku, která může, byť nedobrovolným, přetokem do sítě vzniknout, vznikají obchodníkovi náklady, které si tímto způsobem může kompenzovat.

Protože jsme si vědomi možných komplikací na straně výrobců, navrhli jsme Ministerstvu průmyslu a obchodu v rámci právě projednávané úpravy vyhlášky č. 359/2020 Sb., o měření elektřiny, úpravu § 19 spočívající v doplnění nového odstavce 4, který v případě výrobny elektřiny připojené v odběrném místě na napěťové hladině NN s nulovým rezervovaným výkonem zajistí stanovení nulové náhrady za neoprávněně dodanou elektřinu, pokud se bude jednat o dodávku v rozsahu, který podle cenového výměru Energetického regulačního úřadu není spojen s úhradou ceny za překročení rezervovaného výkonu.

Tímto návrhem však bohužel není dotčena zákonná povinnost, podle které se dodávka elektřiny bez subjektu zúčtování považuje za neoprávněnou dodávku, a tedy de iure zakazuje.


Společné stravování.

24.6.2025, Zdroj: Státní zemědělská a potravinářská inspekce (www.szpi.gov.cz)

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) vykonává dozor u provozovatelů potravinářských podniků v oblasti společného stravování od 1. ledna 2015. Kompetence pro kontrolu dodržování povinností PPP jsou definovány v § 16 zákona č. 110/1997 Sb. o potravinách a tabákových výrobcích.

Výkon dozoru nad výrobou a uváděním pokrmů na trh je rozdělen zejména mezi Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci a orgány ochrany veřejného zdraví (krajské hygienické stanice).

ZMĚNA DOZORU od 1. ledna 2025:

V návaznosti na zákon č. 321/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, dochází ke změně zákona o potravinách a tabákových výrobcích č. 110/1997 Sb. a SZPI bude od 1. 1. 2025 vykonávat dozor u širokého spektra provozoven stravování:

  • restaurace
  • cukrárny, kavárny a čajovny
  • provozovny rychlého občerstvení včetně řetězců a franšízových sítí
  • bufety, kantýny
  • stravovací služby poskytované v rámci maloobchodu a čerpacích stanic
  • vinárny a vinotéky
  • pivnice, výčepy
  • bary, herny, diskotéky
  • stánky s občerstvením
  • výroba a rozvoz pokrmů
  • catering
  • stravování pro zaměstnance
  • stravování v rámci ubytování (hotely, penziony)

S účinností od 1. 1. 2025 v návaznosti na nové znění § 16 odst. 1 písm. a) zákona č. 110/1997 Sb. mají orgány ochrany veřejného zdraví (krajské hygienické stanice – KHS) kompetence ke kontrole pouze u níže uvedených provozoven společného stravování – v souvislosti s:

  • poskytováním zdravotních služeb – nemocniční stravování, stravování v lázeňských zařízeních
  • poskytováním sociálních služeb – např. stravování v domovech pro seniory
  • poskytováním služby péče o dítě v dětské skupině
  • stravováním v zařízeních školního stravování nebo VŠ stravování – školní jídelny, VŠ menzy
  • ve Vězeňské službě České republiky, ve vazebních věznicích, ve věznicích, v ústavech pro výkon zabezpečovací detence
  • v rámci školy v přírodě, zotavovacích akcí pro děti a jiných podobných akcí pro děti

S výše uvedeným souvisí i změna registrační povinnosti, provozovny pod dozorem SZPI se budou registrovat u SZPI. Registrace provozoven stravování po dozorem KHS zůstává v kompetenci místně příslušných KHS – viz dále sekce Oznamovací povinnost.(pozn.: před 1. 1. 2025 se všichni provozovatelé potravinářského podniku provozujícího stravovací službu registrovali u místně příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví – KHS).

Provozovatelé poskytující stravovací službu, kteří oznámili zahájení/změnu/ukončení činnosti místně příslušné KHS před 1. 1. 2025, splnili svoji registrační povinnost a již nemusí zasílat oznámení SZPI.

Základní povinnosti provozovatelů společného stravování:

Oznamovací povinnost

Základní povinností provozovatelů společného stravování je povinnost oznamovací, a to v souladu s § 3 odst. 1 písm. i) zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Nově od 1. 1. 2025 platí, že se údaje při provozování stravovací služby uvedené v § 16 odst. 1 písm. a) oznamují krajské hygienické stanici, která je neprodleně předává Státní veterinární správě, a při provozování stravovací služby jiné než uvedené v § 16 odst. 1 písm. a), § 16 odst. 2 písm. a) a § 16 odst. 3 písm. a) se oznamují Státní zemědělské a potravinářské inspekci, která je neprodleně předá Státní veterinární správě.

Bližší informace, jak provést oznámení o zahájení činnosti PPP včetně registračního formuláře, najdete v sekci Informace nejen pro začínající podnikatele.

Povinnost dodržovat hygienické požadavky a zavést postupy založené na zásadách HACCP

Provozovatel zařízení společného stravování musí zejména dodržovat obecná pravidla a požadavky na hygienu, které jsou obsaženy v tzv. hygienickém balíčku, souboru právních předpisů, které stanovují základní hygienické podmínky, které provozovatel potravinářského podniku musí splňovat, aby zajistil výrobu zdravotně nezávadných potravin.

Mezi stěžejní součásti hygienického balíčku patří:

  • nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004 o hygieně potravin, v platném znění,
  • nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 853/2004, kterým se stanoví zvláštní hygienická pravidla pro potraviny živočišného původu, v platném znění,
  • nařízení Komise (ES) č. 2073/2005 o mikrobiologických kritériích pro potraviny, v platném znění.

Nařízení (ES) č. 852/2004 o hygieně potravin, v platném znění, je základním hygienickým předpisem, který stanovuje obecné hygienické požadavky vztahující se na všechny fáze výroby, zpracování a distribuci potravin. V Příloze II, která upravuje hygienická pravidla pro výrobu potravin, stanovuje např. požadavky na pro prostory, kde probíhá výroba či příprava potravin, požadavky na zařízení, požadavky na provozní a osobní hygienu, zacházení s odpadem, přepravu, postupy k regulaci škůdců.

Nařízení (ES) č. 852/2004 kapitola II článek 5 odst. 1rovněž ukládá, aby provozovatel potravinářského podniku měl vytvořen a zaveden jeden nebo více stálých postupů vycházející ze zásad systému analýzy rizika a stanovení kritických kontrolních bodů – HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points).

Systém HACCP vychází ze zásad správné výrobní praxe a požadavků hygienických předpisů. Jedná se o přístup preventivní, který má vést ke včasné identifikaci nebezpečí a tím k předcházení poškození zdraví spotřebitele. Slouží provozovateli k identifikaci slabých míst tzv. kritických bodů a zavádí způsoby jejich sledování a nápravná opatření tak, aby byl preventivní systém účinný a byla zajištěna bezpečnost pokrmu.

Požadavky nařízení (ES) č. 852/2004 jsou však obecného charakteru a umožňují do jisté míry flexibilní přístup a řešení – tj. např. zajištěním bezpodmínečně nutných hygienických požadavků a používáním postupů správné hygienické praxe. Princip flexibility se aplikuje zejména v malých podnicích, kam spadají i menší provozovny společného stravování s nízkou mírou rizika prováděných činností. Jedná se například o provozovny typu výčepů, hostinců a pivnic, barů či heren. V těchto provozech může k ovládání rizika a zajištění bezpečnosti potravin zpravidla stačit vlastní příručka správné praxe aplikovaná na danou provozovnu a splnění nezbytně nutných požadavků. daném odkazu naleznete více informací k řízení rizik a zajištění bezpečnosti v malých provozovnách společného stravování, včetně ukázky jednoduché příručky správné výrobní a hygienické praxe pro provozovnu s nízkou mírou rizika.

Na pomoc provozovatelům stravovacích služeb vydalo Národní informační středisko pro podporu jakosti v roce 2006 příručku s názvem „Zásady správné výrobní a hygienické praxe ve stravovacích službách“. Jejím cílem je seznámit podnikatele prostřednictvím uceleného přehledu a výkladu s požadavky evropské a české legislativy a přístupy k hygieně ve stravovacích službách. Na jejím vzniku a přípravě se podílelo Sdružení pro Cenu za jakost ve spolupráci se Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR.

Informace uvedené v této příručce, která je členěna na část I. (teoretickou) a část II. (uživatelskou), může PPP použít k vytvoření a uplatnění postupů na principu HACCP ve své provozovně. Obě části příručky jsou k dispozici v elektronické podobě v části „Dokumenty ke stažení“. Součástí publikace jsou i vzory vhodných formulářů a postupy ke zpracování sebehodnocení.

Stejně tak je k dispozici ke stažení i „Kodex hygienických pravidel pro předvařené a vařené potraviny ve veřejném stravování CACA/RCP 39-1993“, jedná se o dokument, který má rovněž charakter doporučení.

Uvádění povinných údajů u pokrmů

Požadavky na uvádění povinných údajů u pokrmů vyplývají z § 9a odst. 1 zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích, v platném znění. Prováděcím předpisem k tomuto ustanovení je vyhláška č. 417/2016 Sb., o některých způsobech označování potravin, konkrétně pak § 7 této vyhlášky, který je přímo nazván: „Způsob poskytování informací o pokrmech podle paragrafu 9a zákona“. Zmíněný § 7 této vyhlášky aktuálně upravuje pouze pravidla pro uvádění:

  • názvu pokrmu a
  • informací o alergenech.

Provozovatelé zařízení společného stravování jsou povinni tyto informace viditelně zpřístupnit snadno čitelnou informaci. Bližší informace o poskytování informací o alergenech u pokrmů naleznete v sekci Společné stravování – Označování alergenů v provozovnách společného stravování

Zdroj: https://www.szpi.gov.cz/clanek/informace-k-podnikani-spolecne-stravovani-spolecne-stravovani.aspx


Novela zákona o zdravotních službách přinese úlevu i vybraným podnikatelům.

12.6.2025, Zdroj: Ministerstvo zdravotnictví ČR

Poslanecká sněmovna schválila ve třetím čtení vládní návrh komplexní novely zákona o zdravotních službách. Novela zásadně modernizuje organizaci zdravotní péče, výrazně posiluje práva pacientů a přináší konkrétní opatření ke snížení administrativní zátěže v celém systému zdravotnictví i v oblasti ochrany veřejného zdraví.

Jednou z klíčových změn je přesun odpovědnosti za zajištění lékařské pohotovostní služby na zdravotní pojišťovny. Novela rovněž zavádí institut nemocničního ombudsmana, který bude pacientům k dispozici přímo ve zdravotnických zařízeních při řešení stížností a podnětů.

Pacienti budou nově mít právo na jasnou a transparentní informaci o ceně poskytovaných zdravotních služeb. Výrazně se zpřísňují sankce za nezákonné poplatky u lékařů. Posílena bude i ochrana pacientů, kteří jsou ohroženi domácím nebo sexuálním násilím.

Novela také zavádí vznik center komplexní péče o děti s dlouhodobými zdravotními potížemi. Ta zajistí koordinovanou a mezioborovou péči, která zvýší kvalitu života dětských pacientů a usnadní orientaci rodin v systému zdravotních služeb.

Významnou součástí schválené legislativy je sada antibyrokratických opatření. Dochází například ke zrušení povinnosti schvalovat provozní řády u činností, jako jsou holičství, kadeřnictví, manikúry či pedikúry. Tímto krokem se odbourá zbytečná administrativa pro desítky tisíc podnikatelů, přičemž kontrola zůstává zachována v rámci běžné hygienické kontroly provozovny.

Zjednodušuje se rovněž posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu – povinnost se nově bude vztahovat primárně na profesionální sportovce, zatímco rekreační sportovci již nebudou muset absolvovat zbytečná lékařská vyšetření. Tím se sníží i zátěž na pediatry a další lékaře.

Další praktickou změnou je prodloužení platnosti posudku o zdravotní způsobilosti pro děti na zotavovací akce na dobu neurčitou, pokud nedojde ke změně zdravotního stavu dítěte. Tato úprava přinese úsporu času lékařům a sníží náklady pro rodiče.

Poznámka redakce: Novela je projednávána jako sněmovní tisk 798 a nyní čeká na projednání v Senátu.


Digitalizace stavebního řízení je po roce stabilizovaná, má ale stále komplikace.

30.6.2025, Zdroj: ČTK

Téměř rok po spuštění digitalizace stavebního řízení jsou systémy podle ministerstva pro místní rozvoj (MMR) stabilizované, přestože je stále provázejí komplikace. Stavební úřady ještě v některých případech vyřizují žádosti, které byly podány před spuštěním digitalizace, tedy 1. července 2024. Na nový systém digitalizace stavebního řízení má být dále vypsaná nová zakázka a na začátku roku 2028 by měl být podle vlády hotový. Zástupci architektů a stavebních úřadů ale pochybují, že v tomto termínu bude systém plnohodnotně funkční a pravděpodobně se bude dodělávat i v následujících letech.

Digitalizaci stavebního řízení měl na starosti bývalý předseda Pirátů Ivan Bartoš, který byl kvůli problémům se systémem loni na podzim odvolán z postu ministra pro místní rozvoj. Nakonec to vyústilo v odchod Pirátů z vládní koalice. Vláda po Bartošově odvolání rozhodla v dalším vývoji systému nepokračovat. Dočasně, dokud se nespustí zcela nový systém, nyní na úřadech funguje tzv. bypass. Díky tomu mohou úředníci vyřizovat žádosti za pomocí původních lokálních systému jako například VITA či VERA. Zároveň právní část bypassu chrání pracovníky před některými nelegálními kroky, které musí při povolování dělat kvůli špatně fungujícím systémům.

Do informačního systému digitalizace bylo podle dat MMR za celý rok vloženo téměř 210.000 žádostí o různá řízení. Z tohoto počtu se momentálně pracuje zhruba na 108.000, dalších 2601 je přerušeno a před 99.000 jich bylo dokončeno. Data ze systému ale podle mluvčího Petra Waleczka nepředstavují kompletní obrázek o stavebním řízení v Česku. Systém neeviduje všechna řízení vedená v lokálních agendových systémech úřadů, zároveň do nich nejsou započítány žádosti, které byly podány před spuštěním digitalizace.

„V prvních měsících po spuštění digitalizace stavebního řízení jednoznačně přinesla úřadům a dotčeným orgánům výraznou zátěž navíc. Částečně se ji podařilo snížit zavedením legislativního a technologického bypassu a stabilizací nově spuštěných informačních systémů,“ uvedl Waleczko. Pokud jde o délku povolovacích procesů, není podle něj možné digitalizaci stavebního řízení oddělit od zavedení nového stavebního zákona a jeho prováděcích předpisů. „Jako celek přinesly řadu zjednodušení, zkrácení lhůt a dlouhodobě by měly vést ke zkrácení povolovacích procesů,“ řekl.

To, že některé úřady stále ještě pracují na žádostech podaných podle původních zákonů, potvrdil ČTK také předseda Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů Jan Holický. Podle toho stavebníci na úřady podávali žádosti dříve z obavy, že nová legislativa a systémy nebudou zcela ozkoušené a funkční. Důvodem, proč se ještě vyřizují rok staré žádosti, je pak podle něj to, že je stavebníci úmyslně podávali neúplně žádosti, které tak nemohly být včas vyřešeny. Zároveň byl ale také důvodem, že některé úřady byly žádostmi podanými do 30. června roku 2024 zcela zahlceny.

„Situace je lepší než na podzim loňského roku, nicméně, pořád se jedná o řešení dočasné. Mám trochu obavy, zda bude termín 1. ledna roku 2028 reálný, protože v harmonogramu ministerstva se počítá s dalším rozvojem systému až do roku 2031. Předpokládám, že v roce 2028 to tak nebude úplně plnohodnotný systém,“ řekl Holický.

Termín, kdy by měl být dodán nový systém, zpochybňuje také předseda České komory architektů (ČKA) Jan Kasl. Komora podle něj očekává, že po volbách bude další vláda znovu zasahovat do stavebního řízení a stavebního zákona, což dodání systému oddálí. „Považujeme za nutné směřovat nový systém k maximálnímu využívání nástrojů umělé inteligence při ověřování projektové dokumentace, a to i z pohledu úprav Národního geoportálu územního plánování na evidenci a ověřování územních plánů,“ sdělil Kasl.

Zároveň předseda ČKA dodal, že portál stavebníka je po roce funkční a lze přes něj podávat projektovou dokumentaci. Ani tato část systému ale podle člena komory Viktora Odstrčilíka stále nenaplňuje původní plánovaný potenciál. „Z dlouhodobého hlediska je samozřejmě digitalizace správný krok. Nicméně způsob, kterým byla zavedena a časování jednotlivých kroků způsobily paralýzu, se kterou se na některých místech potýkáme dodnes,“ dodal Odstrčilík.

jbr ptd


Změny z gesce MPSV účinné od 1. července a ve druhé polovině roku 2025.

10.7.2025, Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí

Od července do konce roku 2025 vstoupí v platnost řada legislativních změn připravených Ministerstvem práce a sociálních věcí. Reforma systému dávek přinese výrazné zjednodušení – čtyři dosavadní dávky (přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení) nahradí jedna sjednocená dávka státní sociální pomoci, tzv. superdávka. Spuštěn bude také pilotní režim jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů…

Přehled legislativních změn připravených MPSV

  1. Zákon č. 151/2025 Sb., o dávce státní sociální pomoci, a doprovodný změnový zákon č. 152/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o dávce státní sociální pomoci

Reforma sociálního systému přináší výrazné zjednodušení a zpřehlednění. Současný, již zastaralý systém několika obdobně zaměřených dávek státní sociální podpory a pomoci v hmotné nouzi bude nahrazen. Čtyři stávající dávky – přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení – sjednotí jedna dávka státní sociální pomoci, tzv. superdávka. Místo čtyř žádostí podá domácnost pouze jednu, a to včetně možnosti online podání z pohodlí domova.

Nový systém lépe cílí na pomoc, zohledňuje pracovní aktivitu a odstraňuje tzv. body zlomu, kdy i minimální navýšení příjmu mohlo vést ke ztrátě nároku na podporu.

Podrobné informace jsou k dispozici na webu MPSV.

Účinnost: 1. října 2025

  1. Návrh vyhlášky o provedení některých ustanovení zákona o dávce státní sociální pomoci

S účinností od 1. října 2025 vyhláška stanoví:

  • částky, o které se zvyšuje částka na životní potřeby u jednotlivých typů diet v případech, kdy zdravotní stav osoby vyžaduje dietní stravování potvrzené příslušným odborným lékařem,
  • odbornost lékaře oprávněného potvrdit potřebu konkrétního typu diety,
  • vzory potvrzení o pracovní neschopnosti pro účely dávky a potvrzení o ošetření či vyšetření ve zdravotnickém zařízení,
  • specifikaci komunikace mezi orgánem státní sociální pomoci a zaměstnavatelem, včetně formátu, obsahu a struktury datové zprávy,
  • specifikaci komunikace mezi orgánem státní sociální pomoci a bankou či jinou obdobnou institucí, včetně formátu, obsahu a struktury datového souboru.

Účinnost: 1. října 2025

  1. Zákon č. 77/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

S účinností od 1. července 2025 se rozšiřuje výčet osob účastných důchodového pojištění o ochránce práv dětí a jeho zástupce. Tato změna se promítá také do příslušných ustanovení zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a zákona o nemocenském pojištění.

Účinnost: 1. července 2025

  1. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 321/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, ve znění zákona č. 417/2024 Sb. (ST 906, SenT 122)

S účinností od 1. září 2025 se navrhuje rozšířit okruh představitelů komunistického režimu, jimž se snižuje starobní důchod za dobu výkonu jejich funkce, o další osoby. V případě schválení tohoto návrhu bude snížení důchodů provedeno od splátky splatné v listopadu 2026.

V zákoně č. 582/1991 Sb., který upravuje postupy ke snižování důchodů představitelům komunistického režimu, se navrhují nezbytné související procesní změny.

Účinnost: 1. září 2025

Doplnění redakce: Zákon byl zveřejněn jako zákon č. 214/2025 Sb.

  1. Zákon č. 395/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Od 1. července 2025 nabývají účinnosti změny zavádějící testovací (pilotní) režim jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele, a to v rámci zákona o nemocenském pojištění a zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení.

Účinnost: 1. července 2025  

  1. Zákon č. 417/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (důchodová reforma)

Dnem 1. července 2025 a 1. září 2025 nabývají účinnosti některé změny v oblasti provádění důchodového pojištění podle zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.

Významnou změnou je převedení agendy důchodového pojištění příslušníků Vězeňské služby ČR z působnosti Ministerstva spravedlnosti a agendy důchodového pojištění příslušníků Celní správy ČR z působnosti České správy sociálního zabezpečení do působnosti Ministerstva vnitra.

Současně se do působnosti Ministerstva vnitra převádí také agenda výsluhových příspěvků pro tyto příslušníky. Tím bude Ministerstvo vnitra příslušným orgánem pro provádění důchodového pojištění i pro agendu výsluhových příspěvků u všech příslušníků ve služebním poměru podle zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Cílem je snížení administrativní zátěže a zjednodušení výkonu agendy důchodového pojištění a výsluhových příspěvků u těchto složek.

Účinnost: 1. července 2025, 1. září 2025

  1. Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky, zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 69/2010 Sb., o vlastnictví letiště Praha-Ruzyně (ST 784, SenT 98)

S účinností od 1. července 2025 se navrhuje sjednotit právní úpravu týkající se lhůt pro placení daně v případech peněžitých plnění ukládaných v procesním režimu správního řádu, která jsou však v platební rovině spravována v režimu procesní, případně kompetenčně dělené správy podle daňového řádu. V současné době zákon stanoví jedinou prekluzivní lhůtu pro „zánik nároku“, která pokrývá jak nalézací, tak platební rovinu daného peněžitého plnění.

V zájmu zjednodušení správy těchto plateb se navrhuje, aby se lhůta pro jejich úhradu sjednotila s obecnou úpravou podle daňového řádu, konkrétně prostřednictvím subsidiární aplikace § 160. Tuto lhůtu tedy nebude třeba v jednotlivých zákonech dále výslovně upravovat. Naopak se navrhuje, aby zákony nově stanovily prekluzivní lhůtu pro nalézací rovinu, tedy dobu, ve které musí být vydáno (nepravomocné) rozhodnutí o uložení peněžitého plnění ve správním řízení.

Současně se navrhuje, aby od 1. července 2025 pokuty uložené Ministerstvem obrany, Ministerstvem spravedlnosti a Ministerstvem vnitra podle zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti nově vybíral celní úřad jako obecný správce daně. Dále se navrhuje, aby pokuty v rámci nemocenského pojištění vybíral a vymáhal příslušný orgán nemocenského pojištění, který pokutu uložil – s výjimkou výše uvedených tří ministerstev.

Účinnost: 1. července 2025

Doplnění redakce: Zákon byl zveřejněn jako zákon č. 218/2025 Sb.

  1. Zákon č. 24/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

S účinností od 1. července 2025 dochází ke změně zákona č. 66/2022 Sb., o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů. Úprava se týká posuzování omezení soběstačnosti osoby pro účely nároku na humanitární dávku a stanovení její výše.

Účinnost: 1. července 2025

  1. Vyhláška č. 118/2025 Sb., kterou se mění vyhláška č. 350/2021 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů

S účinností od 1. září 2025 nabývá účinnosti příloha č. 2, která upravuje výživové normy pro děti ve věku od 1 do 3 let.

Účinnost: 1. září 2025

Rodičovská dovolená a nástroje slaďování pracovního a rodinného života – pravidla pro zástup za zaměstnance čerpajícího rodičovskou dovolenou a následný návrat zpět do práce – to vše bude probráno na semináři dne 12. srpna 2025. Srdečně na něj zveme všechny zájemce!

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526