Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 27. 4. 2025

Komise vítá dohodu o vzájemném uznávání zákazů řízení.* 

Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky.* 

Nedostatek řidičů nákladních vozidel zhoršuje prohlubující se věková propast.* 

Komise vítá dohodu o vzájemném uznávání zákazů řízení.

26.3.2025, Zdroj: Evropská komise

Evropská komise vítá předběžnou dohodu dosaženou mezi Evropským parlamentem a Radou o klíčovém legislativním návrhu zaměřeném na zlepšení bezpečnosti silničního provozu.

První pokusy o zavedení celoevropských pravidel pro zákaz řízení začaly před více než 60 lety. Nová směrnice konečně zajistí, aby řidiči, kteří se dopustí závažného přestupku v jednom členském státě, čelili konzistentním důsledkům v celé EU. Podle stávajících pravidel nesmějí být zákazy řízení uložené v jedné zemi uznávány v jiné zemi, což pachatelům umožňuje pokračovat v řízení a vystavuje ostatní riziku.

Prostřednictvím systému vzájemného uznávání budou nyní zákazy činnosti vydané v jednom členském státě uplatňovány v celé EU v případě závažných trestných činů, jako je nadměrná rychlost (50 km/h nad povolenou rychlost), řízení pod vlivem alkoholu a způsobení smrti nebo vážného zranění v důsledku bezohledného řízení.

Komisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas uvedl: „Tato dohoda představuje další významný krok vpřed v oblasti bezpečnosti silničního provozu v celé Evropě. Nová pravidla diskvalifikace odstraní mezery, které umožňují nebezpečným řidičům vyhnout se sankcím překročením hranic. Vzhledem k tomu, že v loňském roce přišlo na silnicích EU o život téměř 20 000 osob, bude tato iniciativa klíčovým prvkem při plnění našeho cíle snížit do roku 2030 počet úmrtí na silnicích o 50 %.“

Dnešní dohody navazují na pondělní dohodu o modernizovaných pravidlech pro řidičské průkazy. Evropský parlament a Rada nyní formálně přijmou novou směrnici, která vstoupí v platnost 20 dní po vyhlášení v Úředním věstníku EU. Členské státy budou mít na provedení směrnice do vnitrostátních právních předpisů čtyři roky.


Na silnicích se cítíme bezpečněji, změny pravidel a prevence nesou výsledky.

17.4.2025, Zdroj: Ministerstvo dopravy

Díky legislativním změnám a preventivním kampaním se čeští řidiči na tuzemských silnicích začínají cítit bezpečněji. Potvrzují to výsledky třetího ročníku průzkumu Vnímání dopravní bezpečnosti, který realizovala Česká asociace pojišťoven. Na pocit bezpečí na silnicích má negativní vliv především agresivní jízda ostatních řidičů – největší obavy vyvolává vybržďování a nedodržování bezpečné vzdálenosti.

Podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven se mění vnímání bezpečnosti českých silnic. Poprvé od roku 2022 se více dotázaných cítí v provozu bezpečně než ne bezpečně. „Jsem přesvědčen o tom, že loňská novela zákona o silničním provozu pomohla zvýšit respekt k dopravním předpisům, což se pozitivně promítlo i do toho, jak bezpečně se řidiči na silnicích cítí. Ke zklidnění dopravy rovněž přispívá zrychlená výstavba dálnic a obchvatů, která odvádí dopravu na bezpečnější dálnice a vozidla z přeplněných městských komunikací,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

V roce 2024 se tak na silnicích cítilo bezpečně 54 % řidičů, což je o osm procentních bodů více než před třemi lety. Stoupajícímu pocitu bezpečí odpovídá i analýza České kanceláře pojistitelů, podle které dlouhodobě klesá tzv. škodní frekvence, tedy počet nehod na registrované vozidlo. A to o 19 % za posledních 10 let. „Situace se mírně zlepšuje, přesto je zde stále silný faktor negativního vnímání chování ostatních řidičů. Vadí nám především bezohledná a agresivní jízda a porušování dopravních pravidel. Stále ale narážíme na nízkou sebereflexi, kdy sice o vlastních chybách víme, ale hledáme pro ně omluvy,“ podotkl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Potvrzují to i výsledky průzkumu, ve kterém řidiči přiznávají porušování předpisů a páchání přestupků. Nejčastěji podle svých slov překračují maximální povolenou rychlost a nedodržují bezpečnou vzdálenost. A to i přes to, že oba přestupky považují za velmi nebezpečné. „Páchání přestupků řidiči omlouvají tím, že mají situaci pod kontrolou. Je ale alarmující, že 7 % přiznává jízdu pod vlivem alkoholu či drog, 12 % jízdu na červenou, a dokonce třetina telefonování za jízdy. Dělají přesně to, co jim u ostatních řidičů vadí,“ doplnil Jan Matoušek. Dopravní přestupky páchají hlavně kvůli spěchu a nepozornosti.

Čím dále zvýšit bezpečnost na silnicích?
Jedním z hlavních důvodů pocitu nebezpečí na silnicích je agresivní chování ostatních řidičů. To si lidé podle analýzy České asociace pojišťoven nejčastěji spojují s vybržďováním a nedodržováním bezpečné vzdálenosti. „Nedodržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem způsobilo v roce 2024 celkem 4 469 dopravních nehod. Stalo se tak pátou nejčetnější příčinou nehod řidičů motorových vozidel,“ doplnil plk. Mgr. Michal Hodboď z Ředitelství služby dopravní policie. Za první kvartál letošního roku již tato příčina stála za 878 nehodami. „V současné době zvažujeme uzákonění povinného minimálního rozestupu mezi vozidly. Hlavní překážkou je správné nastavení onoho rozestupu,“ dodává Martin Kupka. Samotní řidiči by přitom s touto legislativou v 56 % souhlasili.

Dosavadní změny jsou vnímány pozitivně
Mohlo by tak navázat na řadu změn v posledních letech, které ovlivnily pravidla silničního provozu v Česku. Nově zavedený bodový systém zjednodušil klasifikaci přestupků do tří kategorií a zpřísnil sankce za nejzávažnější porušení pravidel. Novinkou od roku 2024 byla možnost řídit od 17 let pod dohledem mentora. Podle průzkumu České asociace pojišťoven se zvýšila podpora veřejnosti této novinky, což znamená viditelně pozitivní výsledek prvního roku jejího fungování.

Úpravu bodového systému zaznamenalo v roce 2024 celkem 89 % řidičů a většina z nich ji přijímá pozitivně. Nový systém navíc dle průzkumu posílil motivaci k dodržování pravidel silničního provozu – letos ji uvedlo 88 % řidičů.

I možnost řídit od 17 let pod dohledem mentora si získala podporu veřejnosti, která s ní souhlasí v 57 %. Pětina řidičů se s ní dokonce v nějaké formě již setkala a tuto zkušenost hodnotí jako pozitivní. Zavedení tzv. řidičáku na zkoušku má stále vysokou podporu a v roce 2024 s ním souhlasilo 72 % řidičů.

„Zvýšení pocitu bezpečí je dobrá zpráva. Přesto je stále potřeba pracovat na kultuře silničního provozu – zejména na vzájemném respektu mezi řidiči. I malá změna v chování každého z nás může mít velký dopad na bezpečnost všech. A to si klademe za cíl v našich kampaních,“ uzavírá Jan Matoušek.

Stáhněte si:


Nedostatek řidičů nákladních vozidel zhoršuje prohlubující se věková propast.

8.4.2025, Zdroj: International Road Transport Union (IRU) (www.iru.org)

Vyšla nejnovější zpráva IRU o celosvětovém nedostatku řidičů nákladních automobilů. Zatímco počet neobsazených míst v roce 2024 byl podobný jako v roce 2023 v důsledku zmírnění poptávky po dopravě, alarmující čísla ukazují prohlubující se věkovou propast mezi mírou zaměstnanosti mladých a starších řidičů. Platy a spokojenost s prací však zůstávají vysoké.

  • Celosvětový nedostatek řidičů kamionů se ustálil na 3,6 milionu (ve 36 zemích).
  • Věkové rozdíly se dále prohlubují: počet mladých řidičů klesl o 5,8 %, počet starších řidičů vzrostl o 1,6 %.
  • Do roku 2029 odejde do důchodu 3,4 milionu řidičů.
  • Platy a spokojenost s prací zůstávají vysoké.

Zpráva IRU o celosvětovém nedostatku řidičů nákladních automobilů v roce 2024 zjistila, že ve 36 zkoumaných zemích, které představují 70 % světového HDP, zůstává neobsazeno 3,6 milionu pracovních míst. To je podobná úroveň jako v roce 2023, a to především v důsledku zmírnění poptávky po dopravě v tomto období.

Zpráva však znovu potvrzuje, že nedostatek řidičů nákladních vozidel je dlouhodobým strukturálním problémem, který přetrvává ve všech regionech. Z 5100 firem zabývajících se nákladní dopravou, které byly dotazovány v roce 2024, se až 70 % v některých zemích potýká s vážnými nebo velmi vážnými problémy při náboru řidičů.

Prohlubující se věková propast

Základní strukturální demografické trendy jsou stále více alarmující, zejména rozšiřující se propast mezi mladšími a staršími řidiči.

Řidiči mladší 25 let tvoří jen 6,5 % z celkového počtu řidičů. V některých zemích je tento podíl kriticky nízký, například v Itálii a Německu činí 2,2 %, resp. 2,6 %. Polsko a Španělsko na tom nejsou o mnoho lépe – po 3 %.

Trend je bohužel klesající. Podíl mladých řidičů nákladních automobilů v porovnání se všemi řidiči klesl v letech 2023 až 2024 o 5,8 %. A to i přesto, že v celkové pracovní síle zkoumaných zemí byl zaznamenán opačný trend, kdy počet mladých pracovníků vzrostl o 1,4 %.

Podíl řidičů nákladních automobilů mladších 25 let v roce 2024

Tikající demografická časovaná bomba

Naproti tomu podíl řidičů nákladních automobilů starších 55 let činí 31,6 %. Mezi země s velmi vysokým podílem starších řidičů patří Španělsko s 50 %, Austrálie se 47 % a Itálie se 45 %.

I zde je trend alarmující. V souladu s celkovou mírou pracovní aktivity této věkové skupiny se podíl řidičů nákladních automobilů starších 55 let za poslední rok zvýšil o 1,6 %. Průměrný věk řidičů nákladních automobilů se celosvětově zvýšil na 44,5 let.

Zpráva předpokládá, že v příštích pěti letech odejde ve zkoumaných zemích do důchodu 3,4 milionu řidičů nákladních automobilů. V Austrálii odejde do roku 2029 do důchodu 21 % současných řidičů. V Číně je to 18 % a v Evropě 17 %.

V Austrálii a několika evropských zemích, zejména v Německu, Itálii, na Slovensku a ve Španělsku, je prohlubující se strukturální rozdíl mezi mladšími a staršími řidiči obzvláště výrazný.

Generální tajemník IRU Umberto de Pretto řekl: „Krize nedostatku řidičů nákladních automobilů se stále prohlubuje, přičemž nejznepokojivější je stále se zvětšující propast mezi mladými a staršími řidiči.

„Bez soustředěných a trvalých opatření tato demografická časovaná bomba exploduje a vážně ovlivní hospodářský růst a konkurenceschopnost na celém světě.“

Platy a spokojenost

Jako hlavní důvod nedostatku řidičů se často uvádějí platy, avšak údaje to vyvracejí. Průměrné platy řidičů nákladních automobilů jsou ve všech regionech o 30-135 % vyšší než základní úroveň životních nákladů. Úroveň platů řidičů nekoreluje s úrovní nedostatku řidičů.

Pokud jde o spokojenost s prací, IRU ve spolupráci se společností Truckfly by Michelin provedla průzkum mezi 1100 řidiči nákladních vozidel na sedmi hlavních evropských trzích. Tento barometr analyzoval spokojenost podle země, věku, pohlaví, typu a velikosti společnosti a vzdálenosti trasy.

Úctyhodných 81 % řidičů kamionů je se svou prací spokojeno, přičemž 57 % je velmi nebo mimořádně spokojeno. Nejspokojenější jsou britští, francouzští a italští řidiči. Mladí řidiči do 25 let byli věkovou skupinou s nejvyšší mírou spokojenosti s prací.

Největší problémy, které chtějí řidiči vyřešit? 91 % uvedlo přístup k dobře vybaveným odpočívadlům a zacházení na místech dodání. Pohlaví a věk neměly na toto pořadí vliv.

Umberto de Pretto dodal: „Neexistuje žádný zázračný lék, který by krizi vyřešil, ale tato zpráva poukazuje na klíčová řešení, jak začít odstraňovat rostoucí věkové rozdíly a přistupovat k řidičům s větším respektem a důstojností.

„Mladí pracující řidiči jsou velmi spokojeni: problémem tedy není udržení řidičů, ale zlepšení přístupu k povolání řidiče a jeho atraktivity, zejména pro mladé lidi.

„Vlády proto musí lépe začlenit profesní dráhy řidičů do vzdělávacích systémů, také odstranit nerealistické věkové hranice pro výcvik a kvalifikaci a více investovat do bezpečných a dobře vybavených parkovišť a odpočívadel.“

150stránková zpráva obsahuje podrobné rozdělení podle věku řidičů, pohlaví, země, velikosti společnosti, délky trasy a mezinárodních a vnitrostátních operací. Obsahuje části věnované ekonomickému výhledu provozovatelů silniční dopravy, podrobné analýze spokojenosti řidičů s prací, dostupnosti a atraktivity a řešením pro přilákání a udržení řidičů u dopravců.

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526