RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.
Tisíce lidí s fotovoltaikou nemají pro svůj výrobní EAN kód zajištěnou odpovědnost za odchylku.*
Za digitalizaci stavebního řízení stát zatím zaplatil 182 milionů korun.*
Živnostenské úřady zkontrolovaly restaurace s plynovými topidly a odhalily stovky přestupků.*
Tisíce lidí s fotovoltaikou nemají pro svůj výrobní EAN kód zajištěnou odpovědnost za odchylku – od 1. 7. jim hrozí pokuty za neoprávněné dodávky do sítě.
2.4.2025, Zdroj: ČEZ (www.cez.cz)
Majitelům domácích fotovoltaik, kteří si nezajistí dodavatele elektřiny, aby nejpozději od 1. 7. 2025 převzal odpovědnost za odchylku jejich výrobního EAN kódu, hrozí od července finanční postihy za neoprávněné dodávky do sítě.
Nové legislativní opatření se týká zejména fotovoltaik instalovaných před začátkem letošního roku. Pokud to domácnosti nestihnou, hrozí jim od 1. 7. 2025 finanční postihy za neoprávněné dodávky do sítě. Pokuty se mohou vyšplhat až na stovky korun měsíčně.
Většina fotovoltaik registrovaných do konce loňského roku má jeden kombinovaný EAN kód (pokud majitelé sami nepožádali o jeho rozdělení). Od 1. července ale musí mít podle legislativy EAN kódy dva: spotřební a výrobní. U druhého jmenovaného navíc mají povinnost domluvit se s vybraným obchodníkem, že převezme odpovědnost za tak zvanou odchylku (rozdíl mezi plánovanou a skutečnou výrobou, který je zpoplatněn). Bez tohoto kroku nelze elektřinu prodávat ani sdílet. Týká se to ale i těch, kdo přetoky smluvně povolené nemají. Všem, kdo si obchodníka nesjednají, hrozí riziko neoprávněné dodávky do sítě. Za ty si distributoři mohou účtovat sankce až do výše stovek korun měsíčně.
Výrobní EAN kódy přiděluje distributor zdarma zároveň s informací o povinnosti si zajistit obchodníka, který odpovědnost za odchylku převezme. ČEZ Prodej proto své dotčené zákazníky aktivně oslovuje již od loňského podzimu s nabídkou, že vše potřebné zařídí.
„Od loňského září jsme na novou legislativní povinnost upozornili přes 60 000 zákazníků, kterých se týká. Přibližně třetina ale zatím stále nereagovala. Zajištění dodavatele přitom může trvat i déle než měsíc, s blížícím se termínem navíc lze očekávat, že dodavatelé budou těmito žádostmi zahlceni, není tedy dobré to nechávat na poslední chvíli,“ upozorňuje generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Odběrným místům s fotovoltaikou připojenou do sítě do 31. 12. 2024, která doposud měla jeden EAN kód, distributoři již vygenerovali a zaslali nový výrobní EAN (starý EAN zůstává jako spotřební). Majitelé se musí pro tento výrobní EAN domluvit s vybraným dodavatelem na převzetí odpovědnosti za odchylku. Fotovoltaiky připojené po 1. lednu 2025 musí mít ke svému výrobnímu EANu též zajištěného obchodníka pro odchylku, termín jim sdělí příslušný distributor.
Co je EAN? EAN je 18místný unikátní číselný kód sloužící pro identifikaci odběrného místa. Zákazníci jej najdou na vyúčtování elektřiny od svého dodavatele nebo na Smlouvě o připojení k distribuční soustavě. Spotřební EAN označuje každé odběrné místo, ve kterém se spotřebovává elektřina. Výrobní EAN se přiděluje místům s vlastní výrobou elektřiny (nejčastěji fotovoltaikou). Většina odběrných míst s fotovoltaikou instalovanou do konce roku 2024 měla tak zvaný kombinovaný EAN. Výroba i spotřeba elektřiny tak probíhala neodděleně. To již kvůli legislativě není možné. Každý mikrozdroj musí mít nově jak spotřební, tak výrobní EAN kód a zajištěného obchodníka pro odchylku. Termín pro splnění této povinnosti je 1. 7. 2025.
Alice Horáková , mluvčí ČEZ
Informace k novému výrobnímu EAN
V souladu s legislativou musí mít do 30. 6. 2025 všechny výrobny elektřiny dva EAN kódy. Jeden pro data spotřeby a druhý pro data výroby.
Koho se změna týká?
Tato změna se týká nově připojovaných malých výroben (do velikosti 10,8 kW instalovaného výkonu), výroben provozovaných dle § 28 odst. 5 energetického zákona bez licence, ale i existujících výroben s jedním EAN kódem.
Jak to probíhá?
- Výrobní EAN
Pokud máte výrobnu a požádali jste o její připojení 1. 7. 2024 a později, máte ve smlouvě o připojení již uvedeny dva EAN kódy, jeden EAN pro data spotřeby a druhý EAN pro data výroby.
V případě, že jste podali žádost o připojení před 1. 7. 2024, pak vám distributor zaslal nový výrobní EAN e-mailem nebo pro vás zajišťujeme výrobní EAN my (pokud jste nás k tomu zmocnili).
- Převzetí odpovědnosti za odchylku
Postup pro převzetí odpovědnosti za odchylku se liší podle data uvedení výrobny do provozu. V případě, že vám distributor zaslal výrobní EAN, je potřeba zajistit převzetí odpovědnosti za odchylku:
- výrobny připojené do 31. 12. 2024 – nejpozději od 1. 7. 2025 si musí u svého obchodníka zajistit převzetí odpovědnosti za odchylku,
- výrobny připojené po 1. 1. 2025 – k datu uvedení výrobny do provozu je potřeba požádat zvoleného obchodníka o převzetí odpovědnosti za odchylku pro výrobní EAN.
MfD: Za digitalizaci stavebního řízení stát zatím zaplatil 182 milionů korun.
15.4.2025, Zdroj: ČTK
Stát za digitalizaci stavebního řízení zatím zaplatil zhruba 182 milionů korun. Jaká bude konečná částka, ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) ještě neví. Čeká na analýzy, kolik bude stát vybudování nového systému. Dnešní Mladé frontě DNES (MfD) to řekl mluvčí ministerstva Petr Waleczko. S digitálními systémy stavebního řízení mají úředníci i stavebníci problémy od jejich spuštění v červenci 2024. Na podzim kvůli tomu skončil v kabinetu tehdejší ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti), což nakonec vyústilo v odchod jeho strany z vládní koalice.
„V současné chvíli za digitalizaci stavebního řízení ministerstvo utratilo 182,156.031 korun s DPH. A to jak za vývoj systémů, tak za služby s tím spojené, tedy technický dozor, cloudové služby či podporu,“ uvedl Waleczko. Od září, kdy v čele ministerstva skončil Bartoš, úřad za digitalizaci utratil 100 milionů korun, dodal.
Vláda po Bartošově odvolání následně rozhodla v dalším vývoji systému nepokračovat a vypsala na něj novou zakázku. Kompletní a otestovaný nový systém digitalizace stavebního řízení by měl být hotový do roku 2028. Do té doby bude platit přechodné období, ve kterém stavební úřady mohou pomocí takzvaného technologického bypassu souběžně využívat původní lokální systémy a nové digitální systémy stavebního řízení.
Mluvčí MMR uvedl, že celkový odhad nákladů na digitalizaci ještě neexistuje, chystají se detailní analýzy. „Na jejich základě se rozhodne o tom, jaká bude architektura nového řešení a v jakém rozsahu bude vypsána soutěž nebo soutěže na dodavatele,“ sdělil MfD.
Server Seznam Zprávy minulý týden uvedl, že první pracovní verze auditu odhalila několik zásadních chyb v projektové části digitalizace stavebního řízení. Kvůli porušení pravidel, která upravují zadávání veřejných zakázek, pak podle auditu nebude možné proplatit celkovou částku z Národního plánu obnovy (NPO).
Ministerstvo pro místní rozvoj zatím dokument nekomentovalo s tím, že zpráva bude dokončena v tomto týdnu, kdy její závěry a následné kroky představí veřejnosti. Bývalý ministr Bartoš vyjádřil nad nezávislostí a objektivitou auditu pochybnosti a uvedl, že systém nyní funguje bez problémů.
abz rdo
Živnostenské úřady zkontrolovaly restaurace s plynovými topidly a odhalily stovky přestupků.
4.4.2025, Zdroj: MPO ČR
Ministerstvo průmyslu a obchodu v reakci na tragickou událost v restauračním zařízení v Mostě nařídilo živnostenským úřadům provést kontroly v restauracích, kde se zpravidla využívají mobilní plynová topidla. V období od 16. ledna do 14. března 2025 proběhlo celkem 948 kontrol, přičemž ve 527 případech bylo zjištěno podezření na spáchání přestupku v oblasti živnostenských předpisů a jiných právních předpisů vztahujících se na živnostenské podnikání.
Kontrola se zaměřila na dodržování povinností stanovených živnostenským zákonem a dalšími předpisy vztahujícími se k živnostenskému podnikání, včetně nakládání s odpady a řádného proškolení zaměstnanců v oblasti bezpečnostních a hygienických předpisů. Pracovníci živnostenských úřadů vycházeli z místních znalostí a zaměřili se především na provozovatele hostinské činnosti, u kterých bylo možné předpokládat využití mobilních plynových topidel.
Z celkového počtu 948 kontrol bylo nejvíce provedeno ve Středočeském kraji (371), v Praze (150) a v Jihomoravském kraji (105). Nejvíce přestupků bylo zjištěno ve Zlínském kraji (342), následuje Ústecký kraj (46), Praha (39) a Středočeský kraj (34). V Jihomoravském a Karlovarském kraji nebylo zjištěno žádné podezření na porušení předpisů. Nejčastějšími přestupky bylo nesprávné označení provozovny a nesplnění povinností souvisejících s označením sídla podnikatele.
Kromě živnostenských přestupků byly v rámci kontrol předány podněty k prošetření jiným příslušným úřadům. Například v Plzeňském kraji bylo 6 případů postoupeno hasičskému záchrannému sboru (HZS), v Olomouckém kraji bylo předáno 6 případů stavebním úřadům, 4 případy odborům životního prostředí a 9 případů HZS. V Královehradeckém kraji byly předány 2 případy stavebnímu úřadu, v Praze 2 případy odboru životního prostředí a 6 případů Státnímu úřadu inspekce práce (SÚIP). V Ústeckém kraji bylo 9 případů předáno SÚIP, 5 případů hygienické stanici a 4 případy HZS.