Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 8. 6. 2025

Aktualizovaná pravidla pro bezpečnější silnice, digitální doklady o vozidlech.* 

Elektronický mýtný systém na Slovensku čekají od 1. července 2025 významné změny.* 

Jaké doklady musí mít u sebe řidič autobusu na lince do 50 km při silniční kontrole?* 

Aktualizovaná pravidla pro bezpečnější silnice, menší znečištění ovzduší a digitální doklady o vozidlech.

2.5.2025, Zdroj: Evropská komise

Pro lepší bezpečnost silničního provozu a kvalitu ovzduší v celé EU navrhuje Evropská komise komplexní revizi pravidel EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel.

Nová pravidla zohlední nárůst počtu elektromobilů a přizpůsobí se nově vznikajícím technologiím. Zavedou se posílené kontroly, včetně pravidelných technických kontrol elektromobilů a pokročilých asistenčních systémů pro řidiče, ročních kontrol starších automobilů a dodávek a pokročilých metod testování emisí k detekci vozidel s vysokými emisemi za účelem snížení znečištění jemnými částicemi. Komise dále navrhuje zavést digitální osvědčení o registraci vozidel a osvědčení o pravidelných kontrolách, zjednodušit přeshraniční sdílení údajů a chránit občany před podvodnými aktivitami, jako je manipulace s počitadlem kilometrů. Pravidelné technické kontroly budou také zjednodušeny pro osoby dočasně pobývající v jiné zemi EU.

Navrhované změny odrážejí závazek EU k bezpečné a udržitelné mobilitě a zároveň zajišťují volný pohyb osob a zboží. Odhaduje se, že v letech 2026 až 2050 tyto návrhy zachrání přibližně 7 000 životů a zabrání zhruba 65 000 vážným zraněním.

Za tímto účelem Komise navrhuje revizi tří směrnic: o pravidelných technických kontrolách (PTI) vozidel, o dokladech o registraci vozidel a o silničních kontrolách (RSI) užitkových vozidel.

Problémy nebezpečných a stárnoucích vozidel

Dnešní návrh se zaměřuje na nebezpečná vozidla, která přispívají k nehodám, úmrtím a zraněním. Současná pravidla, naposledy aktualizovaná v roce 2014, musí držet krok s technologickým pokrokem, jako jsou asistenční systémy pro řidiče a rostoucí přítomnost elektromobilů na silnicích. Kromě toho vysoce znečišťující a hlučná vozidla, ačkoli jich je relativně málo, jsou zodpovědná za neúměrný podíl škodlivých emisí. Současná pravidla dostatečně neřeší znečištění ovzduší a hluk.

Stárnoucí vozový park také zvyšuje riziko podvodů s počitadly kilometrů (tj. vrácení stavu počitadel kilometrů zpět, aby se zdálo, že vozidla mají nižší počet najetých kilometrů, než ve skutečnosti jsou). Boj proti těmto podvodům vyžaduje aktualizovaná pravidla. Zastaralé postupy a nepoužívaní moderních technologií brání vymáhání práva a přeshraniční spolupráci.

Klíčové prvky nových pravidel

Mezi dnešní navrhovaná opatření patří:

  • Přizpůsobení testování novým vozidlům: Pravidelné technické kontroly elektrických vozidel a nové testy elektronických bezpečnostních systémů, včetně testování integrity softwaru systémů relevantních pro bezpečnost a emise.
  • Nové testování emisí: Detekce vozidel s vysokými emisemi, včetně vozidel s neoprávněnou manipulací, s využitím pokročilých metod pro ultrajemné částice a NOx.
  • Boj proti podvodům: Zaznamenávání stavů počítadel kilometrů v národních databázích pro přeshraniční výměnu historie počítadel kilometrů.
  • Roční prohlídky: Pro osobní automobily a dodávky starší deseti let.
  • Digitalizace: Vydávání elektronických osvědčení o registraci vozidel a osvědčení o pravidelných kontrolách a výměna dat prostřednictvím společné platformy pro zjednodušení administrativních procesů.
  • Vzájemné uznávání osvědčení o pravidelné technické kontrole: Zajištění přeshraničního uznávání pravidelných technických kontrol provedených v jiném členském státě pro automobily po dobu šesti měsíců.
  • Vylepšená správa dat: Zjednodušení přístupu k technickým údajům o vozidlech pro testovací centra.

Komisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas uvedl: „EU je pevně odhodlána snížit počet úmrtí a vážných zranění na silnicích do roku 2030 o 50 %. Dnešní iniciativa představuje významný krok vpřed k zajištění bezpečnosti našich silnic, čistšího ovzduší a usnadnění života občanů. Modernizací našich pravidel pro technický stav využíváme nejnovější technologie, posilujeme jejich vymáhání a zajišťujeme, aby držela krok s vyvíjející se realitou mobility.“

Další kroky

Návrhy nyní projedná Evropský parlament a Rada v rámci řádného legislativního postupu.

Jakmile bude dohodnuto, Komise připraví požadované akty v přenesené pravomoci a prováděcí akty pro určité aspekty provádění pravidel.

Pozadí

Ve svém rámci politiky EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu na období 2021–2030 se Komise znovu zavázala ke svému ambicióznímu cíli, kterým je do roku 2050 téměř nulová úmrtnost a nulová vážná zranění na silnicích v EU („Vize nula“) a ke snížení počtu úmrtí a vážných zranění o 50 % do roku 2030. Dnešní návrhy, které byly oznámeny ve strategii Komise pro udržitelnou a inteligentní mobilitu z roku 2020, pomohou těchto cílů dosáhnout..

Komise zveřejnila nejnovější údaje o bezpečnosti silničního provozu v březnu 2025, což ukazuje, že počet úmrtí v celé EU postupně klesá, ale pokrok je stále příliš pomalý.

Komise zavádí v EU přístup k bezpečnému řízení vozidel. Tento bezpečný systém vyžaduje bezpečnou jízdu, bezpečnější vozidla, bezpečnější infrastrukturu, nižší rychlosti a lepší péči po nehodě.

Pro více informací

Obecné publikace 24. dubna 2025

Návrh na revizi směrnice o pravidelných technických kontrolách

Obecné publikace 24. dubna 2025

Návrh na revizi směrnice o dokladech k registraci vozidel

Obecné publikace 24. dubna 2025

Balíček informací o technické způsobilosti k provádění technických kontrol

Otázky a odpovědi


Elektronický mýtný systém na Slovensku čekají od 1. července 2025 významné změny.

5.5.2025, Zdroj: ČESMAD BOHEMIA (www.prodopravce.cz)

Od 1. července 2025 vstoupí v platnost nový způsob výpočtu mýta, změní se výše mýtných sazeb a zavede se nový způsob určování emisní třídy CO₂ vozidel. Současně se změní systém slev z mýtného.

Elektronický mýtný systém na Slovensku projde v polovině roku důležitými změnami, které si vyžádala evropská směrnice Euroviněta. Od 1. července 2025 vstoupí v platnost nový způsob výpočtu mýta, změní se výše mýtných sazeb a zavede se nový způsob určování emisní třídy CO₂ vozidel. Současně se změní systém slev z mýtného.

Při výpočtu mýtné sazby bude kromě typu, hmotnosti, kategorie vozidla, počtu náprav a emisní třídy EURO rozhodující také emisní třída CO₂, skupina a podskupina vozidla a datum první registrace vozidla. Od 1. 7. 2025 budou mýtné sazby tvořeny třemi složkami. V závislosti na kategorii silnice, kategorii vozidla a jeho typu bude mýtná sazba dána součtem poplatku za infrastrukturu, poplatku za externí náklady spojené s emisemi CO₂ vzniklými provozem a poplatku za externí náklady spojené se znečištěním ovzduší.

Od 1. července 2025 bude zavedeno pět emisních tříd CO₂. V emisní třídě CO₂ 1 jsou poplatky nejvyšší, zatímco emisní třída CO₂ 5 je nejlevnější a určena pro vozidla s nulovými emisemi. V souvislosti s novou kategorizací vozidel podle CO₂ nemusí dopravci přijímat žádná opatření. Na začátku budou všechna vozidla automaticky zařazena do emisní třídy CO₂ 1, která podle předběžných odhadů představuje více než 90 % vozidel.

Provozovatelé vozidel se při kontrole emisní třídy CO₂ mohou řídit jednoduchými pravidly:

  1. Vozidla s datem první registrace před 1. červencem 2019 a všechna vozidla kategorie M2 a M3 (autobusy) nemají nárok na zařazení do vyšší emisní třídy CO₂ (2–5) s nižší mýtnou sazbou, a jejich provozovatelé nemusí podnikat žádné kroky. Výjimkou jsou pouze vozidla poháněná čistě elektřinou nebo vodíkem – ta patří do emisní třídy CO₂ 5.
  2. Provozovatelům vozidel s datem první registrace od 1. července 2019 se doporučuje ověřit emisní třídu CO₂ pomocí webového vyhledávače na stránce www.emyto.sk/CO2. Pokud vyhledávač emisní třídy CO₂ naznačuje možnost zařazení vozidla do vyšší emisní třídy než CO₂ 1, může provozovatel od 1. 7. 2025 do elektronického mýtného systému nahrát dokumenty prokazující splnění požadovaných podmínek – zejména údaje z technického průkazu vozidla a dokumentaci výrobce: COC nebo CIF. Dokumenty mohou provozovatelé vozidel zaslat prostřednictvím Zákaznické zóny (www.emyto.sk), e-mailem na adresu info@emyto.sk nebo poštou na adresu společnosti SkyToll, a. s.

Pokud vozidlo nebude zařazeno do správné emisní třídy CO₂, nehrozí provozovateli žádná pokuta. Kontrolu emisní třídy CO₂ a případné doložení podkladů pro vyšší emisní třídu může provozovatel vozidla provést kdykoli po 1. červenci 2025.

Podrobné informace ke všem změnám a vyhledávač emisní třídy CO₂ najdou dopravci na stránce www.emyto.sk/co2.


Jaké doklady musí mít u sebe řidič autobusu na lince do 50 km při silniční kontrole?

27.5.2025, Ing. Jiří Novotný, Zdroj: Verlag Dashöfer

Dotaz:

Pracuji jako řidič autobusu v ČSAD na linkách do 50 km. Nezakládám kartu do digitálního tachografu. Podle legislativy mám povinnost doložit případné kontrole činnost řidiče za posledních 7 dnů. Jakým způsobem to můžu udělat?

Odpověď:

Odpověď na otázku je v zákonu č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, a v prováděcím předpise vyhlášce č. 478/2000 Sb.

Zákon č. 111/1994 Sb. v § 3a odst. (7) bod 2. pododstavec b) uvádí: „řidič musí mít u sebe záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku z právě probíhajícího a předchozího dne a kartu řidiče, byla-li mu vydána, a předložit je při kontrole,“, nikoliv jak uvádíte „za posledních 7 dnů“.

Prováděcí vyhláška č. 478/2000 Sb. v § 1b odst. (4) uvádí: „Při vedení záznamu o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku podle § 3a odst. 7 písm. a) bodu 2 zákona ručně nebo jiným záznamovým zařízením ve veřejné linkové osobní dopravě, u které délka žádného ze spojů nepřesahuje 50 km, může dopravce vést namísto záznamu podle odstavce 3 zjednodušený záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, ve kterém řidič uvede odchylky skutečného dopravního výkonu od vzorového záznamu o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, zpracovaného ve veřejné linkové osobní dopravě v návaznosti na schválený jízdní řád, nebo vyznačí, že odchylky nenastaly. V případě vedení zjednodušeného záznamu o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku musí být ve vozidle k dispozici i příslušný vzorový záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, na který se ve zjednodušeném záznamu o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku řidič odkazuje.“.

Prováděcí vyhláška stanoví v § 1b odst. (3) obsah zjednodušeného záznamu následovně: „Při vedení záznamu o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku podle § 3a odst. 7 písm. a) bodu 2 zákona ručně nebo jiným záznamovým zařízením se uvede

  1. a) před zahájením přepravy
  2. jméno, popřípadě jména, a příjmení řidiče vozidla,
  3. státní poznávací značka vozidla, kterým je zajišťována přeprava, a
  4. místo, datum a stav počítadla kilometrů vozidla na počátku záznamu,
  5. b) po ukončení přepravy místo, datum a stav počítadla kilometrů vozidla na konci záznamu,
  6. c) při každé změně režimu činnosti údaj o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách nebo době odpočinku.“ (V případě odchylky od vzorového záznamu.)

Závěr:

V případě veřejné linkové osobní dopravy, u které délka žádného ze spojů nepřesahuje 50 km předkládá řidič při kontrole

  • zjednodušený záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku z právě probíhajícího a předchozího dne,
  • příslušný vzorový záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, na který se ve zjednodušeném záznamu odvolává a
  • kartu řidiče, byla-li mu vydána.

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526