DANĚ – informace nejen pro podnikatele.

 28. 7. 2025

Finanční správa vydala sdělení pro zahraniční osoby – nové povinnosti u doručování v oblasti DPH.*  

Jak nově odpisovat střešní fotovoltaické elektrárny od srpna 2025?*  

Odpovědi na dotazy k stravování zaměstnanců.*  

Sdělení k delším lhůtám registrace do přeshraničního režimu pro malé podniky (DPH).*  

Daňové zvýhodnění na dítě při změně vysoké školy.*  

Finanční správa vydala sdělení pro zahraniční osoby – nové povinnosti u doručování v oblasti DPH.

24.6.2025, Zdroj: Česká daňová správa

Od 1. ledna 2025 vstoupila v platnost novela zákona o DPH, která přináší nové povinnosti pro zahraniční osoby registrované k DPH v České republice. Za klíčové změny lze považovat zejména povinnost zvolit zmocněnce pro doručování a uvést e-mailovou adresu při registraci nebo dodatečné splnění těchto povinností zahraničními osobami registrovanými před 1. 1. 2025. Upozorňujeme také na následné povinnosti při nastalých změnách a možné sankce za nesplnění těchto povinností. Informace jsou určeny zahraničním subjektům bez sídla v EU, které působí v oblasti DPH v ČR.

Od 1. ledna 2025 vznikly v důsledku nabytí účinnosti zákona č. 461/2024 Sb. (dále jen „novela“), který novelizoval zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dále jen „zákon o DPH“), nové povinnosti pro zahraniční osoby (osoba povinná k dani, která nemá sídlo nebo provozovnu na území EU) pro účely doručování v oblasti DPH.

Jaké jsou nové povinnosti

Jedná se o povinnosti dle § 96 odst. 3 a § 98b zákona o DPH:

  1. zvolit si zmocněnce pro doručování,
  2. uvést adresu elektronické pošty (e-mailovou adresu) v přihlášce k registraci k DPH.

Povinnost volby zmocněnce pro doručování nemá zahraniční osoba, která má sama v tuzemsku zpřístupněnu datovou schránku.

Tyto povinnosti, pokud již nebyly splněny dříve, se vztahují také na zahraniční osoby, které byly v tuzemsku zaregistrovány před 1. 1. 2025. Uvedení stavu existujícího k 31. 12. 2024 do souladu s novou právní úpravou zajišťují u těchto osob body 25, 26 a 27 přechodných ustanovení novely.

Kdo může být zmocněncem pro doručování

Zmocněnec pro doručování může podle § 98b zákona o DPH být fyzická nebo právnická osoba se zpřístupněnou datovou schránkou zřízenou ze zákona1.

Datové schránky zřízené ze zákona jsou všechny datové schránky automaticky zřízené Digitální a informační agenturou, tj. datové schránky typu 20, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 a 392.

Z důvodů zamezení nepřípustné diskriminace osob usazených na území Evropské unie, resp. ve státech EHP (Evropského hospodářského prostoru) může být zmocněncem pro doručování zvolena také osoba se sídlem či místem pobytu ve státu EHP (to znamená v jiném členském státě EU, Norsku, Islandu či Lichtenštejnsku), která má zřízenou datovou schránku na žádost3.

Toto se vztahuje pouze na ty zmocněnce ze státu EHP se zřízenou datovou schránkou na žádost, kteří vykonávají obdobnou činnost, jakou vykonávají tuzemské osoby s datovou schránkou zřízenou ze zákona. Daný zmocněnec tak musí být podnikající fyzickou osobou, anebo právnickou osobou. Jedná se tedy o datové schránky zřízené na žádost typu 22, 50 nebo po doložení podnikatelské činnosti typu 40.

Zahraniční osoba může mít podle § 98a odst. 2 zákona o DPH pouze jednoho zmocněnce pro doručování v oblasti daně z přidané hodnoty (to znamená, že si nemůže zvolit jiného zástupce například pro doručování v rámci daňové kontroly).

Zmocněnec pro doručování zahraniční osoby může být zároveň i obecný zmocněnec, kterého má daňový subjekt ustanoveného na úkony, do kterých spadá i doručování písemností v oblasti DPH (tedy zmocněnec obecný pro všechny daně, nebo zmocněnec jen pro oblast DPH). Není tedy nutné v takovém případě mít ještě specificky zvoleného zmocněnce pro doručování podle tohoto ustanovení. Pokud bude mít zahraniční osoba zmocněnce s udělenou generální plnou mocí, pak je to pro splnění dané povinnosti dostačující.

Co musí udělat zahraniční osoba, která se chce registrovat k DPH v tuzemsku

Při registraci k DPH (plátce nebo identifikované osoby) je zahraniční osoba v přihlášce k registraci povinna uvést:

  • Zmocněnce pro doručování podle § 98b zákona o DPH
  • Adresu elektronické pošty (e-mailovou adresu)

Pokud má zahraniční osoba sama zpřístupněnu datovou schránku, nemá povinnost zvolit si zmocněnce pro doručování. V přihlášce k registraci k DPH pak vyplní své ID datové schránky.

Povinnosti zahraničních osob registrovaných k DPH před 1. 1. 2025

Zahraniční osoba registrovaná k DPH jako plátce nebo identifikovaná osoba před 1. 1. 2025 byla povinna do konce února 2025 oznámit správci daně:

  • Zmocněnce pro doručování podle § 98b zákona o DPH – pouze v případě, že takového zmocněnce dosud neměla zvoleného anebo dosavadní zmocněná osoba nesplňuje nové podmínky pro zmocněnce pro doručování. Oznámení zmocněnce pro doručování se provede předložením příslušné plné moci správci daně.
  • Adresu elektronické pošty (e-mailovou adresu)– pokud již neuvedla dříve, pak je nezbytné provést aktualizaci prostřednictvím formuláře „Oznámení o změně registračních údajů“, elektronicky dostupné na: Elektronické formuláře – Portál MOJE daně, menu panel „Registrace“, a položka „Oznámení o změně registračních údajů“.

Pokud má zahraniční osoba sama zpřístupněnu datovou schránku, nemá povinnost zvolit si zmocněnce pro doručování.

Co když zanikne zmocnění nebo dojde k znepřístupnění datové schránky

Pokud zanikne zmocnění pro doručování nebo dojde k znepřístupnění datové schránky zahraniční osoby nebo jejího zmocněnce, je zahraniční osoba povinna si zvolit nového zmocněnce pro doručování, a to do 30 dnů ode dne, kdy tato skutečnost nastala.

Jaké jsou sankce za nesplnění povinnosti zvolení zmocněnce pro zastupování

Nesplnění povinnosti zvolit zmocněnce pro doručování nebo jeho volba po zákonem stanovené lhůtě podléhá sankci ve výši 1 000 Kč za každý den nesplnění této povinnosti od rozhodného dne stanoveného zákonem o DPH podle konkrétní nastalé situace (§ 98b odst. 3 až 5 zákona o DPH).

Přechodné období

Z důvodu počátečních nejasností ve výkladu novely zákona o DPH v rozsahu zmocněnce pro doručování pro účely daně z přidané hodnoty podle § 98b zákona o DPH zůstávají plné moci udělené zmocněnci, který nesplňuje podmínky pro zmocněnce pro doručování, platné až do 30. 9. 2025 v jejich plném rozsahu. Správce daně přistoupí k případné aplikaci opatření vyplývajících z nesplnění zákonné povinnosti podle § 98b zákona o DPH, včetně udělení pokut, až od 1. 10. 2025.

1Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů

2Typy datových schránek jsou k dispozici na webových stránkách Typy datových schránek

3Digitální a informační agentura nezřizuje zahraničním osobám, včetně osob ze států EHP, datové schránky automaticky ze zákona. Jazykový výklad předmětného ustanovení by vedl k závěru, že zahraniční osoba ze státu EHP nemůže být zmocněncem pro doručování ve smyslu § 98b zákona o DPH. Takový výklad by byl v rozporu s mezinárodními závazky České republiky (konkrétně čl. 56 a násl. Smlouvy o fungování Evropské unie (volné poskytování služeb) a obdobně čl. 36 a násl. Dohody o Evropském hospodářském prostoru). 


Jak nově odpisovat střešní fotovoltaické elektrárny od srpna 2025?

11.7.2025, Zdroj: Generální finanční ředitelství

Od 1. srpna 2025 končí speciální režim daňových odpisů podle § 30b ZDP. Solární zařízení se nově odpisují podle běžných pravidel (§ 30 ZDP) jako ostatní hmotný majetek.

Jak se od srpna odpisuje fotovoltaická elektrárna?

1. Stavební část (nosná konstrukce, stavební prvky):

  • Zatřídění podle CZ-CC
  • Odpisová skupina: nejčastěji 4. až 6. skupina
  • Odpisuje se jako samostatná stavba, součást jiné stavby nebo její technické zhodnocení

2. Technologická část (panely, střídače, rozvaděče):

  • Zatřídění podle CZ-CPA
  • obvykle 2. odpisová skupina (popřípadě 3.)
  • Odpisuje se odděleně od stavební části (buď jednotlivě, nebo jako funkční soubor)

3. Baterie (úložiště):

  • Zatřídění: CZ-CPA
  • 2. odpisová skupina: dle konkrétního zařízení
  • Nejsou součástí výroby elektřiny, ale jejího uchovávání

Sdělení k novému způsobu daňového odpisování zařízení sloužících k výrobě elektřiny ze slunečního záření v návaznosti na zrušení § 30b ZDP 

V souvislosti se zrušením ustanovení § 30b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů („ZDP“), které upravovalo speciální režim daňového odpisování vybraného hmotného majetku využívaného k výrobě elektřiny ze slunečního záření, vydává Generální finanční ředitelství následující sdělení.

1 Popis situace

Zákonem č. 87/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů („energetický zákon“), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony („novela“), dochází s účinností od 1. 8. 2025 ke zrušení ustanovení § 30b ZDP. Toto speciální ustanovení upravuje způsob odpisování vybraného hmotného majetku využívaného k výrobě elektřiny ze slunečního záření.

Finanční správa ČR zastává níže uvedený právní názor k uplatnění jednotlivých ustanovení ZDP pro účely daňového odpisování zařízení sloužícího k výrobě elektřiny ze slunečního záření („FTVE“) po zrušení § 30b ZDP.

 

2 Nový režim daňového odpisování FTVE dle ZDP

2.1 Obecný režim odpisování

Stavební část stavby FTVE (pevné konstrukce a s nimi související stavební části)

  • Zatřídí se dle klasifikace CZ-CC
  • Bude odpisována v příslušné odpisové skupině buď jako samostatná stavba, nebo jako součást či technické zhodnocení jiné stavby.
  • 4. – 6. odpisová skupina.

Technologická část stavby FTVE (fotovoltaické panely, střídače, rozvaděče…)

  • Zatřídí se dle klasifikace CZ-CPA.
  • Bude odpisována odděleně od stavební části v příslušné odpisové skupině dle zatřídění jednotlivého samostatného movitého majetku, nebo jako soubor hmotných movitých věcí (zatříděný do odpisové skupiny dle hlavního funkčního předmětu, kterým budou nejčastěji fotovoltaické panely nebo střídače).
  • Nejčastěji 3. odpisová skupina (popř. 2. odpisová skupina).

Baterie (bateriové úložiště) – neslouží k výrobě elektrické energie, ale k jejímu uchovávání.

  • Zatřídí se dle klasifikace CZ-CPA.
  • Budou odpisovány dle zatřídění jednotlivého samostatného hmotného majetku (27.20 Baterie a akumulátory, vč. subdodavatelských prací).
  • 2. odpisová skupina.

 

2.2 Specifické situace

FTVE jako součást stavby

Pokud je FTVE zdrojem el. energie pro konkrétní budovu (dům) dle stavebních předpisů, pak je FTVE jako celek odpisována jako součást této budovy ve smyslu +++++) Přílohy č. 1 k ZDP.

Dočasná stavba

FTVE je stavbou, na jejíž technologickou část se pro účely ZDP uplatní fikce samostatné hmotné movité věci (resp. více samostatných hmotných movitých věcí) ve smyslu § 26 odst. 2 ZDP. Pokud stavební úřad předem omezí dobu trvání nebo životnosti stavby FTVE v souladu se zákonem č. 283/2021 Sb., ve znění pozdějších předpisů („stavební zákon“), pak „dočasnost“ stanovená dle stavebního zákona se logicky vztahuje na stavbu FTVE jako celek, tedy i na její technologickou část.

S ohledem na dlouholetou praxi v oblasti zatřiďování majetku sloužícího k výrobě elektřiny ze slunečního záření uplatňovanou ze strany odborné veřejnosti bude Finanční správa ČR s cílem zachování stability a kontinuity aplikační praxe respektovat postup, kdy technologické části stavby FTVE považované pro účely ZDP za samostatné hmotné movité věci budou odpisovány dle bodu 2.1. Stavební část stavby FTVE pak bude odpisována dle § 30 odst. 4 ZDP, tj. po dobu životnosti nebo trvání dočasné stavby.

 

3 Odůvodnění

3.1 Základní princip

Základním principem posuzování FTVE jako hmotného majetku pro daňové účely je oddělení stavební a technologické části stavby FTVE a jejich samostatné odpisování ve smyslu § 26 odst. 2 ZDP. To platí, pokud není FTVE zdrojem el. energie pro konkrétní budovu (objekt).

FTVE, která není zdrojem el. energie pouze pro konkrétní budovu (objekt), je výrobním zařízením, resp. účelovým zařízením s předměty sloužícími k provozování služeb (výkonů), které s budovou nebo se stavbou netvoří jeden funkční celek, i když jsou s ní pevně spojeny.

Odpisovat takovou FTVE jako jeden funkční celek by tedy nemělo technologické ani ekonomické opodstatnění, neboť:

  • hlavní (převažující) funkcí FTVE je výroba elektrické energie ze slunečního záření,
  • výrobu elektrické energie zajišťuje technologická část stavby FTVE,
  • nosná konstrukce FTVE a s ní související stavební část stavby plní pouze funkci podpůrnou (jako nosič technologie) a nepřispívá tedy svou funkcí přímo k zajištění výkonu technologické části zařízení.

Příslušná ustanovení ZDP využívají pro zatřídění hmotného majetku do odpisových skupin statistickou klasifikaci CZ-CC nebo CZ-CPA, nicméně Český statistický úřad může pro statistické účely zohledňovat i jiná kritéria a odlišné principy, než se kterými pracuje ZDP pro účely zatřídění majetku do odpisových skupin. Je proto vhodné upozornit, že nelze vyloučit situace, kdy zařazení hmotného majetku do odpisových skupin pro daňové účely s ohledem na jeho stavebně-technické parametry nebude odrážet podrobné zatřídění stejného majetku pro ryze statistické účely (jež může brát v úvahu další specifická kritéria a konkrétní okolnosti).

Vybrané příklady zařazení hmotného majetku do odpisových skupin jsou blíže upraveny v příloze.

 

3.2 Právní rámec

Stavební zákon

Dle § 5 stavebního zákona se stavbou rozumí stavební dílo, které vzniká stavební nebo montážní činností ze stavebních výrobků, materiálů nebo konstrukcí za účelem užívání na určitém místě. Za stavbu se považuje také výrobek plnící funkci stavby. Stavby se dělí na drobné, jednoduché a vyhrazené.

Přitom mezi stavby vyhrazené se řadí také výrobny z obnovitelných zdrojů energie s výjimkou vodních děl, a to:

  1. výrobna elektřiny využívající energii slunečního záření s celkovým instalovaným elektrickým výkonem výrobny elektřiny nad 5 MW,
  2. výrobna elektřiny s celkovým instalovaným elektrickým výkonem nad 1 MW, nejde-li o výrobnu elektřiny podle bodu 1.

ZDP

Dle § 26 odst. 2 ZDP

  • písm. a) se hmotným majetkem pro účely ZDP rozumí samostatné hmotné movité věci, popřípadě soubor hmotných movitých věcí se samostatným technicko-ekonomickým určením, jejichž vstupní cena je vyšší než 80 000 Kč a mají provozně technické funkce delší než jeden rok,
  • písm. c) se hmotným majetkem pro účely ZDP rozumí stavby,
  • závětí se za samostatné hmotné movité věci považují také výrobní zařízení, jakož i zařízení a předměty sloužící k provozování služeb (výkonů) a účelová zařízení a předměty, která s budovou nebo se stavbou netvoří jeden funkční celek, i když jsou s ní pevně spojeny. Souborem hmotných movitých věcí se samostatným technicko-ekonomickým určením se rozumí dílčí část výrobního či jiného celku.

Dočasné stavby

U stavební části FTVE jako dočasné stavby se dle § 30 odst. 4 ZDP roční odpis stanoví jako podíl vstupní ceny a stanovené doby trvání u majetku, jehož životnost nebo doba trvání je stanovena v letech obecně závazným předpisem nebo příslušným orgánem na základě zmocnění ve zvláštním zákoně.

FTVE jako součást (jiné) stavby

Dle +++++) Přílohy č. 1 k ZDP jsou nedílnou součástí domů, budov a staveb (stavebních děl) zařízení a předměty, které z hlediska stavebního díla umožňují jeho funkci a účel, ke kterému je určeno. Takováto zařízení a předměty musí být se stavebním dílem pevně spojena a nelze je demontovat, aniž by došlo ke znehodnocení funkce účelu stavebního díla, a jsou zpravidla součástí celkové dodávky stavebního díla.


4 Přechodná ustanovení

Pokud bylo u FTVE jako hmotného majetku zahájeno (časové) odpisování dle § 30b ZDP (rovnoměrně, měsíčně po dobu 240 měsíců), bude tento způsob odpisování poplatníkem uplatňován i nadále. Ve smyslu § 30b odst. 2 ZDP vznikla poplatníkovi povinnost zahájit odpisování počínaje následujícím měsícem po měsíci, v němž byly splněny podmínky pro odpisování.

Novela nicméně stanoví speciální pravidlo pro položky hmotného majetku, u kterých bylo poplatníkem zahájeno (časové) odpisování dle § 30b ZDP po 30. červnu 2024 do 31. července 2025. U tohoto hmotného majetku se může poplatník rozhodnout, zda bude i nadále pokračovat v (časovém) odpisování způsobem dle § 30b ZDP, nebo u tohoto majetku zvolí způsob odpisování popsaný výše (zařadí tedy tento hmotný majetek do odpisových skupin vymezených v Příloze č. 1 k ZDP a vybere si mezi rovnoměrným či zrychleným odpisováním). Tuto možnost (tj. volba mezi odepisováním podle § 30b ZDP, nebo podle § 30 ZDP) může využít i poplatník, který je nositelem investiční pobídky – volba způsobu odpisování nebude sama o sobě chápána jako porušení zvláštních podmínek pro uplatnění slevy na dani dle § 35a a § 35b ZDP.

V případě, že si poplatník zvolí u vybraného hmotného majetku uplatňování daňových odpisů v základu daně dle zatřídění do odpisových skupin, bude tento způsob uplatňovat od zahájení odpisování tohoto hmotného majetku. Pokud poplatník časové odpisy dle § 30b ZDP již uplatnil v daňovém přiznání, podá dodatečné (popř. opravné) daňové přiznání, ve kterém promítne zvolený (nový) způsob odpisování.

V případě, kdy poplatník zahájí daňové odpisování od data účinnosti novely (tj. od 1. 8. 2025), bude majetek využívaný k výrobě elektřiny ze slunečního záření možné odpisovat pouze rovnoměrným nebo zrychleným způsobem dle zařazení do odpisových skupin vymezených v Příloze č. 1 k ZDP.

Příloha – Vybrané příklady zařazení majetku do odpisových skupin

Název položky klasifikace CZ- CPA/CZ-CC Kód položky klasifikace CZ-CPA/CZ- CC Odpisová skupina Poznámka
Stavby elektráren (díla energetická výrobní) 2302  
Stavby výrobní pro energetiku j. n. (kromě budov) 230249  
Polovodičová zařízení; diody vyzařující světlo; zamontované piezoelektrické krystaly; jejich díly 26.11.22 Do této položky patří fotovoltaické články, moduly a panely.
Invertory, usměrňovače, měniče 27.90.41  
·         Rozvaděče, rozvodné panely a jiné základny, vybavené elektrickým zařízením k vypínání, spínání nebo k ochraně elektrických obvodů, pro napětí <= 1 000 V 27.12.31  
·         Rozvaděče, rozvodné panely a jiné základny, vybavené elektrickým zařízením k vypínání, spínání nebo k ochraně elektrických obvodů, pro napětí > 1 000 V 27.12.32  
Baterie a akumulátory, vč. subdodavatelských prací 27.20  

Zdroj: financnisprava.gov.cz, zde sdělení ke stažení v pdf.

Senát prosadil zrušení individuálních kontrol výnosnosti solárních elektráren

Solární elektrárny z let 2009 a 2010 nakonec nebudou podléhat individuálním kontrolám výnosnosti a přiměřenosti státní podpory. Sněmovna dnes schválila pozměňovací návrh Senátu k novele energetického zákona přezdívaného lex plyn a individuální kontroly vypustila. Individuální kontroly byly nástrojem, který měl státu ušetřit peníze ze státního rozpočtu na podporu obnovitelných zdrojů energie.

Pro senátní verzi hlasovalo 145 ze 161 přítomných poslanců a podpořila ji i významná část poslanců vládní koalice. Senát chtěl individuální kontroly ze zákona vypustit již dříve, ale Sněmovna ho letos v březnu přehlasovala.


Odpovědi na dotazy k stravování zaměstnanců.

23.5.2025, Zdroj: Finanční správa

Finanční správa připravila na svých stránkách odpovědi na nejčastější dotazy k problematice stravování zaměstnanců.

Podívejme se na stravování zaměstnanců optikou daňových zákonů.

Dotaz č. 1

Je povinností zaměstnavatele poskytnout zaměstnancům příspěvek na stravování?

Dle zákoníku práce je zaměstnavatel povinen umožnit zaměstnancům ve všech směnách stravování. Zákoník práce však neupravuje, že stravování musí být poskytnuto ani jakým způsobem by mělo být poskytnuto. Poskytuje-li zaměstnavatel stravování, musí být způsob jeho poskytování obsažen v kolektivní smlouvě nebo ve vnitřním předpise zaměstnavatele.

Dotaz č. 2

Za jakých podmínek je příspěvek na stravování v roce 2025 u zaměstnance osvobozen od daně?

  • zaměstnanec musí v rámci směny odpracovat alespoň 3 hodiny,
  • v rámci směny nesmí vzniknout nárok na stravné při pracovní cestě,
  • příspěvek nesmí přesáhnout 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin,
  • horní hranice stravného byla stanovena vyhláškou č. 475/2024 Sb. na částku 177 Kč,
  • u zaměstnance je proto příspěvek na stravování pro rok 2025 osvobozen od daně do výše 123,90 Kč.

Dotaz č. 3

Lze poskytnout zaměstnanci současně stravné při pracovní cestě a příspěvek na stravování v jednom kalendářním dni?

Pokud zaměstnanec bude vyslán na pracovní cestu v průběhu směny a nárok na stravné při pracovní cestě mu vznikne ještě během této směny, nelze příspěvek na stravování poskytnout. V případě, že zaměstnavatel příspěvek na stravování poskytl, nejedná se o osvobozený příjem a jako takový musí být zdaněn v úhrnu se mzdou.

Příklad

Směna stanovena od 6:00 do 14:30 hod. Pracovní cesta započala v 9:00 hod. (podmínka 3 odpracovaných hodin za směnu byla splněna). Nárok na stravné při pracovní cestě vzniká ve 14:00 hod. (po pěti hodinách). Vzhledem k tomu, že směna končí ve 14:30 hodin není poskytnutý příspěvek na stravování osvobozeným příjmem.

Pokud zaměstnanec bude vyslán na pracovní cestu v průběhu směny a nárok na stravné vznikne zaměstnanci až po skončení směny (mimo směnu), lze zaměstnanci poskytnout stravné při pracovní cestě a současně příspěvek na stravování, který bude od daně z příjmů osvobozen.

Příklad

Směna stanovena od 6:00 do 14:30 hod. Pracovní cesta započala v 10:00 hod. (podmínka 3 odpracovaných hodin za směnu byla splněna). Nárok na stravné při pracovní cestě vzniká v 15:00 hod. (po pěti hodinách). Vzhledem k tomu, že směna končí ve 14:30 hodin, tj. mimo směnu, je poskytnutý příspěvek na stravování osvobozeným příjmem.

Dotaz č. 4

Lze poskytnout příspěvek na stravování za nařízenou práci přesčas?

Příspěvek na stravování za nařízenou práci přesčas nelze poskytnout, neboť směnou se rozumí směnná část týdenní pracovní doby bez práce přesčas.


Sdělení k delším lhůtám registrace do přeshraničního režimu pro malé podniky (DPH).

23.6.2025, Zdroj: Finanční správa

V důsledku opožděné implementace přeshraničního režimu pro malé a střední podniky v některý členských státech EU a s tím souvisejícími počátečními technickými problémy vznikají prodlevy při předávání informací mezi členskými státy EU.

Ty jsou však zásadní zejména pro kontrolu splnění podmínek pro využívání tohoto režimu. Může proto docházet ke zpoždění s registrací, avšak sdělení o splnění či nesplnění podmínek od správce daně státu osvobození dává podnikateli větší jistotu. Finanční správa považuje tedy za lepší vyčkat, i když registrace trvá déle.

Od 1. 1. 2025 je v zákoně o DPH zaveden přeshraniční režim pro malé podniky. Dává možnost osobám povinným k dani neusazeným v tuzemsku využívat osvobození od DPH v rámci tohoto režimu v České republice. A naopak osoby povinné k dani usazené v tuzemsku mají možnost využívat tento režim v jiném členském státě EU.

Přihlášení do přeshraničního režimu pro malé podniky pro jiný členský stát

Režim je dobrovolný a osoba povinná k dani usazená v tuzemsku, která chce využít tento režim v jiném členském statě, podává přihlášku k registraci u svého místně příslušného správce daně. Pro schválení registrace musí být splněny podmínky pro režim pro malé podniky, které posuzuje tuzemský správce daně (například obrat v EU nesmí překročit 100 000 EUR) a podmínky posuzované správcem daně jiného členského státu EU, kde chce osoba povinná k dani režim využívat. Detailnější informace jsou k dispozici v části Registrace do přeshraničního režimu SME pro jiný členský stát.

V souladu se zákonem o DPH by registrační řízení pro jednotlivý členský stát nemělo trvat déle než 35 pracovních dnů ode dne podání přihlášky.

Proč někdy trvá registrační řízení déle

Přeshraniční režim pro malé podniky měl být ve všech národních legislativách jednotlivých členských států EU zaveden k 1. 1. 2025. Nicméně v některých členských státech EU došlo ke zpoždění legislativního procesu (a s tím související technické implementaci) a daná úprava je schvalována teprve v průběhu roku 2025. Některé členské státy také mohou mít počáteční technické problémy, související právě s opožděnou implementací daného režimu, které jsou postupně odstraňovány. Z těchto důvodů vznikají prodlevy při předávání informací mezi členskými státy EU, které jsou zásadní zejména pro kontrolu splnění podmínek v jednotlivých členských státech EU. K potvrzení splnění/nesplnění podmínek z jednotlivých členských států EU tak dochází v některých případech v delším časovém horizontu, což má bohužel dopad na prodloužení lhůty při registraci do přeshraničního režimu nad rámec daný zákonem o DPH.

Proč tuzemský správce daně vyčkává na stanovisko správce daně z jiného členského státu EU

Zákon o DPH sice dává tuzemskému správci daně možnost osobu povinnou k dani do režimu zaregistrovat, pokud členský stát osvobození dostal informace o podané přihlášce a nesdělí ve lhůtě pro potvrzení podmínek své zamítavé stanovisko. Nicméně členské státy EU mají stanoveny různé omezující podmínky pro využívání režimu pro malé podniky vyplývající z jejich národní legislativy, často nižší limity pro obrat, než jaký je v českém zákoně o DPH, nebo například neregistrování právnických osob (Itálie, stav k 11. 6. 2025). Tyto podmínky se mohou v čase měnit tak, jak je schvalována legislativa v jednotlivých členských zemích EU.

V této souvislosti je nezbytné upozornit, že samotná registrace do režimu pro malé podniky neopravňuje využívání osvobození od DPH v tomto režimu, pokud osoba povinná k dani nesplňuje podmínky daného státu osvobození. Když by tedy tuzemský správce daně zaregistroval osobu povinnou k dani do režimu pro malé podniky pro jiný členský stát bez stanoviska tohoto členského státu EU, mohlo by dojít k situaci, že podmínky režimu v některém členském státě EU (státě osvobození, které posuzuje výhradně správce daně tohoto členského státu) splněny nejsou. Pak by i přes registraci do tohoto režimu osoba povinná k dani nemohla v členském státě, ve kterém podmínky nesplňuje, tento režim využívat a vztahoval by se v něm na ni běžný režim DPH.

Z tohoto důvodu zvolila finanční správa přístup, který v praxi vyvolá méně nesrovnalostí. Je tedy lepší na sdělení o splnění/nesplnění podmínek od správce daně státu osvobození vyčkat, i když registrace trvá déle.

Níže uvádíme odkaz na stránky Evropské komise s podmínkami jednotlivých členských států, kde si můžete ověřit, zda podmínky v daném státě splňujete:

National VAT rules – European Commission

Věříme, že s tím, jak budou odstraňovány technické problémy a jednotlivé členské státy EU budou mít implementovánu účinnou legislativu, se registrační řízení v průběhu roku 2025 zrychlí.


Daňové zvýhodnění na dítě při změně vysoké školy.

24.6.2025, Ing. Růžena Klímová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Jak uplatnit daňové zvýhodnění při změně VŠ po dobu prázdnin?

Dotaz:

Dcera zaměstnankyně (nar. 6. 8. 2000), ukončila 18. 6. 2025 studium na VŠ, od 1. 7. 2025 bude mít pracovní smlouvu na 0,8 úvazku a od září začne studovat další VŠ, při které bude pracovat.

Jde mi o to, jak u matky uplatnit slevu na dítě. Podle mého nárok v červenci a v srpnu nemá, a pokud přinese potvrzení o studiu dcery v průběhu září, tak matce slevu znovu přiznám až od září do věku 26 let studia dcery? Je můj názor správný?

Odpověď:

Daňové zvýhodnění se poskytne naposledy za měsíc červen 2025.  Pokud dcera začne studovat a bude-li dodáno potvrzení o studiu na vysoké škole, pak v měsíci doložení takového potvrzení se poskytne DZv.  Měsíce, v nichž DZv. nebylo možné uplatnit, se zúčtují až v rámci ročního zúčtování, pokud bude splněna další podmínka dle § 14 odst. 1 písm. c) zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře.

Za dobu přípravy na budoucí povolání se považuje též doba od ukončení studia na vysoké škole do dne, kdy se dítě stalo studentem téže nebo jiné vysoké školy, pokud studium na téže nebo jiné vysoké škole bezprostředně navazuje na ukončení studia na vysoké škole, nejdéle však doba tří kalendářních měsíců následujících po kalendářním měsíci, v němž dítě ukončilo studium na vysoké škole.

Pokud by například zahájila studium až v listopadu 2025, nárok na DZv.  by za měsíce 7,8,9,10 /2025 nevznikl.  Stane-li se studentem vysoké školy v září nebo říjnu 2025, podmínka bude splněna.

Na překážku není souběh výdělečné činnosti (závislá činnost nebo podnikání) a studia, jde-li o studium na vysoké škole.

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526