Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Držení dvou platných karet řidiče.*
INSID v akci: Vybavení – technologie – postupy.*
Držení dvou platných karet řidiče.
16.7.2025, Ing. Jiří Novotný, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dotaz:
Řidič z povolání po výměně paměťové karty do tachografu (v návaznosti na metodický pokyn MD ČR) prokazoval svou pracovní aktivitu původní kartou. Holandský policista s odkazem na vyznačenou platnost původní karty, jež trvala do roku 2024, pokutoval řidiče za držení 2 platných karet. Jak se má řidič zachovat v případě povinné výměny ŘP ve vazbě na PPZŘ? MD přece svým metodickým pokynem ponechání karty dalších až 60 dní doporučilo.
Odpověď:
Ve svém dotazu jste sloučil několik různých problémů. Proto je potřeba jednotlivé problémy od sebe oddělit a následně vysvětlit.
Postup holandského policisty byl správný, neboť v nařízení (EU) č. 165/2014 v článku 27 odst. 2 je uvedeno „řidič smí být držitelem pouze jedné platné karty“.
Pokud se jedná o metodický pokyn MD (máte zřejmě na mysli pokyn z listopadu 2012), je v něm jasně uvedeno, že zásada, že řidič smí být držitelem pouze jedné platné karty, nebude porušena při obnově paměťové karty, když mu bude ponechána karta původní (již neplatná) a v této souvislosti je také uveden termín 60 dnů.
V případě výměny řidičského průkazu postupují příslušné orgány podle pokynu MD z června 2013 a platí, že při vydání řidičského průkazu z důvodů výměny, ztráty, odcizení, poškození nebo zničení řidičského průkazu v době, kdy je karta řidiče platná, nebude tato karta měněna. Na kartě řidiče je uvedeno číslo řidičského průkazu platného v době vydání karty.
INSID v akci: Vybavení – technologie – postupy.
3.7.2025, Zdroj: Inspekce silniční dopravy (INSID) (insid.gov.cz)
V tomto přehledném dokumentu INSID v akci se dozvíte, jakým způsobem probíhají kontroly nákladních a autobusových vozidel, jaké technologie inspektoři využívají a jaké přestupky nejčastěji řeší. Nahlédněte pod pokličku práce mobilních jednotek, které denně dohlížejí na bezpečnost a férové podmínky na našich silnicích.
Ke stažení: INSID v akci
Policisté na D8 odhalili manipulace s tachografy i porušení přestávek. Padly pokuty i kauce za milion.
23.7.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dopravní policisté z Ústeckého kraje ve spolupráci s odborníky z Děčína provedli ve čtvrtek 18. července rozsáhlou kontrolní akci zaměřenou na nákladní dopravu na dálnici D8. Výsledky ukázaly závažná pochybení některých řidičů i dopravců.
Během akce označené jako „Tachograf“ bylo zastaveno a prověřeno celkem 61 nákladních vozidel. Policisté se zaměřili zejména na dodržování povinných přestávek, správné používání tachografů a technický stav vozidel.
Kontrola odhalila, že někteří řidiči se snaží systém obejít. U dvou vozidel byla zjištěna nelegální manipulace s tachografem, což může sloužit k zakrytí skutečné doby řízení. Tři řidiči pak jeli bez vložené karty do tachografu – tedy bez záznamu o činnosti vozidla. Dalších šest řidičů nedodrželo zákonem stanovené přestávky a doby odpočinku.
Dopravcům byla za závažná porušení uložena kauce v celkové výši téměř jeden milion korun. Na místě byly rovněž uloženy pokuty v hodnotě 21 500 korun a v rámci vymáhání nedoplatků v systému CEPAN bylo zajištěno dalších 23 500 korun. V jednom případě došlo i k zadržení registračních značek vozidla.
Podle policejního mluvčího jsou podobné kontroly důležité především kvůli prevenci dopravních nehod. „Manipulace s tachografy a nedodržování přestávek jsou rizikové faktory, které mohou vést k tragickým následkům,“ uvedl mluvčí s tím, že policie bude v podobných akcích pokračovat.
Přehled nových povinností podle novely zákona o ochraně ovzduší týkající se biopaliv a sledování paliv v dopravě od 1.5.2025.
5.6.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dodavatelé a distributoři paliv musí nově ke každé dodávce vkládat údaje do databáze EU podle nařízení 2022/996, čímž se ruší dřívější sankce za nedodání podílu obnovitelných zdrojů. Certifikační orgány musí být registrovány u ministerstva a nově plní oznamovací, dokumentační a kontrolní povinnosti vůči státu.
Evidence dodávek v evropské databázi
Nová povinnost v § 19h odst. 7
Namísto dřívější pokuty za nesplnění podílu obnovitelné energie (pokuta 1 Kč/MJ) nyní platí tato nová povinnost:
- Subjekty dotčené: Dodavatelé motorového benzinu, motorové nafty a další osoby uvedené v § 19h odst. 1 písm. a) až c) a e) až g).
- Povinnost: Ke každé dodávce paliva okamžitě vkládat požadované údaje do databáze EU pro sledování paliv (zřízené Evropskou komisí).
- Rozsah údajů: Údaje stanovené v příloze I nařízení Komise (EU) 2022/996, které upravuje pravidla ověřování udržitelnosti a emisních úspor.
Rozšířená evidence a kontrola certifikace
- 21a odst. 1 – povinnost evidovat dodávky
- Subjekty dotčené: Výrobci, dovozci a prodejci:
- biopaliv,
- motorového benzinu a nafty s příměsí biopaliva,
- kapalných a plynných produktů pro výrobu biopaliv.
- Povinnost: Stejně jako v § 19h odst. 7, povinnost vkládat údaje ke každé dodávce do databáze EU podle nařízení Komise (EU) 2022/996.
- 21a odst. 2 – pravidla pro certifikační orgány
- Nově musí být certifikační orgány zapsány u ministerstva, aby mohly působit v ČR.
- Dále mají tyto povinnosti:
a) Posílat ministerstvu kopie vydaných certifikátů.
b) Předem hlásit každé ověřování (datum, místo, ověřovaná osoba).
c) Na vyžádání předat podklady k ověřování.
d) Umožnit účast ministerstva (nebo MZe) při ověřování, a po něm poskytnout zprávu s výsledky a dokumentací.
e) Každý rok do 28. 2. poskytnout souhrnnou zprávu o všech ověřováních provedených v ČR za předchozí rok.
Shrnutí: Co se mění
- Zavádí se jednotná digitální evidence paliv v EU databázi.
- Pokuta za nesplnění podílu OZE je z § 19h odst. 7 odstraněna.
- Certifikace biopaliv je pod větší státní kontrolou.
- Posiluje se dohled a transparentnost přes unijní systém a národní ministerstvo.
Související dokumenty:
- Velká novela zákona o ochraně ovzduší 2025 – komentář
- Novela zákona o ochraně ovzduší 2025 – ENVIhlas E02