RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.

 23. 8. 2025

Chaos v projektování staveb graduje – stát navrhuje zrušit jednotný grafický standard územních plánů.* 

Od 1. srpna bude možné v Česku stavět dřevostavby až do 22,5 metru na výšku.* 

Průzkum CEEC Research: Digitalizace stavebního řízení stále komplikuje rozvoj měst.* 

Změna SMS notifikace k eDávkám od ČSSZ od 1. 7. 2025.* 

Chaos v projektování staveb graduje – stát navrhuje zrušit jednotný grafický standard územních plánů.

18.8.2025, Zdroj: ČKAIT (www.ckait.cz)

Nepovedený a za čtyři roky již dvanáctkrát novelizovaný nový stavební zákon (NSZ). Pozdě schvalované navazující prováděcí předpisy. Nedomyšlená a špatně provedená digitalizace stavebního řízení. Několik desítek narychlo „uvařených“ souvisejících zákonů a vyhlášek. To vše vytváří právní rámec pro práci stavebních inženýrů, kteří opakovaně varují před negativním dopadem současného chaosu.

Je proto nepochopitelné, že se Ministerstvo pro místní rozvoj stále nepoučilo a nadále nehledá podněty pro změnu prostředí ve stavebnictví mezi odborníky. Odbornou veřejnost přizývá k diskuzi až v rámci připomínkovacích řízení, v jejichž rámci lze opravit jen drobnosti, nikoliv vyznění a směřování právních předpisů. To se opakuje i v případě nejsilnější veřejnoprávní stavovské organizace ve stavebnictví, České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT), jejíž názory a mnohé zásadní připomínky jsou politiky dlouhodobě ignorovány, neakceptovány a takzvaně „vypořádávány jinak“, což je jen jiný pojem pro odmítnutí.

Nejaktuálnějším dokladem přehlížení reálných potřeb projektantů, stavitelů a většiny odborné veřejnosti je návrh změny nové vyhlášky č. 157/2024 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a jednotném standardu. Pouhý rok platná vyhláška měla za cíl povinné zavedení jednotného standardu územních plánů, na čemž byla postavena digitalizace stavební agendy nejen v oblasti územního plánování, ale i povolování staveb. Aktuálně předložená novela, která se nachází ve fázi připomínkovacího řízení, však ruší požadavek na jednotný grafický standard územně plánovací dokumentace, a to včetně všech příloh této vyhlášky, které ho definují. Ruší také možnost zpracovávat dokumentaci územních plánů ve formátech CAD, které jsou nejčastěji používanými programy. CAD se bude moci nadále používat pouze u regulačních plánů, kterých je ale jen minimum.

Nemáme ve zvyku komentovat a medializovat absurdity v návrzích zákonů a vyhlášek dopadajících na práci autorizovaných osob. Ale v tomto případě již nelze mlčet. Kolegové projektanti se mne ptají:  ´Proboha! Proč?´ Připomínkovaný návrh má zřejmě doložit řízený rozklad celého procesu návrhu a povolování staveb. Za poslední roky se náš obor ocitl v bezprecedentním chaosu, což bude mít na celé odvětví citelné dopady i v dalších letech. Nezachrání to ani masivní státní investice do silnic a dálnic, které jsou naštěstí řešeny vlastním takzvaným liniovým zákonem, takže se hojně povolují a staví. Nicméně i na tyto pro rozvoj země zásadní dopravní a infrastrukturní stavby novela vyhlášky o územním plánování negativně dopadne,“ konstatuje Ing. Robert Špalek, předseda ČKAIT. Podle něj i nadále projektanti a veřejnost budou muset pracovat s několika tisíci územních plánů, přičemž každý z nich bude mít vlastní grafické znázornění stejného funkčního využití území. Takže navrhnout dálnici či obchvat města, které vedou napříč několika desítkami územních plánů, nebude o nic jednodušší.

Je to jako by zákon o ochraně veřejného zdraví navrhovali antropologové. Trestní zákoník by vznikal v ordinacích lékařů. A zákony a vyhlášky týkající se medicíny by pro změnu řešili vysokoškolsky vzdělaní ekonomové. Samozřejmě všichni ve spolupráci s právníky a advokáty. Absurdní? Bohužel pro autorizované osoby ve stavebnictví toto není od reality vzdálená představa. Jak jinak si vysvětlit soustavný sled polotovarů, nedodělků nebo přímo vadných legislativních „produktů“, které se přípravy, povolování a realizace staveb týkají…?

Posledním dokladem je návrh změny nové vyhlášky č. 157/2024 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a jednotném standardu. Ten jde nejen proti požadavkům praxe, ale i popírá hned několik ustanovení nového stavebního zákona. Má ambici stát se další a velkou překážkou snahy o zrychlení a zjednodušování přípravy a povolování stavebních záměrů. Nový návrh totiž neguje snahu NSZ o zavedení jednotného standardu včetně grafického vyjádření územních plánů. To mělo vést ke snazší, přehlednější a komfortnější orientaci v územních plánech od úředníků přes projektanty až po samotné uživatele v podobě stavebníků.

Co obec s územním plánem, to jiné barvy. A obcí máme více než šest tisíc. Takže, i při projektování několika kilometrů dálnice bude projektant nucen řešit, co znamenají různé barvy, jejich odstíny a způsoby šrafování i u pozemků se stejným funkčním určením. Je to podobné, jako kdyby se přírodovědci nedohodli na klasifikaci organismů – taxonomii hierarchicky uspořádaných biologických kategorií – nebo chemici na periodické soustavě prvků. Nebo by si v každé obci s vlastním územním plánem mohli navrhnout vlastní podobu dopravních značek. Řidiči by pak na svých cestách museli nejprve nastudovat, jaké dopravní značení v dané obci platí. Naprostý regres, komplikace a administrativní a rešeršní zátěž pro projektanty, kterým by byla znemožněna přehledná a jednodušší orientace v územních plánech,“ konstatuje Ing. Michal Drahorád, Ph.D., místopředseda Představenstva ČKAIT. Komora s navrhovanými změnami nesouhlasí a požaduje, aby v územně plánovací dokumentaci byl zachován jednotný standard, včetně grafického vyjádření.

Inženýrská komora svou argumentaci opírá o formulaci nového stavebního zákona, podle níž je grafické vyjádření standardizovaných částí územně plánovací dokumentace (územních plánů) jednoznačným požadavkem pro vymezení jejího jednotného standardu. Konkrétní požadavky na grafické vyjádření, stejně jako vymezení zastavěného území a územního opatření o stavební uzávěře o asanaci území jsou stanovené v jednotlivých přílohách vyhlášky č. 157/2024 Sb. Nyní navrhovaná novela toto ruší a s tím neguje zajistit snazší, přehlednější a komfortnější orientaci v územních plánech.

Požadavky na toto vyjádření jsou vyhláškou nově stanoveny jen obecně a to tak, že grafické vyjádření standardizovaných jevů zásad územního rozvoje a územního plánu musí odpovídat struktuře standardizovaných jevů zásad územního rozvoje. Standardizované jevy se ve všech výkresech grafické části zobrazují s přihlédnutím k měřítku daného výkresu shodně. U územního plánu je dále stanoveno, že u něj je obecným požadavkem na grafické vyjádření třeba zejména přehledně zobrazit urbanistickou koncepci, koncepci uspořádání krajiny a koncepci veřejné infrastruktury. „U regulačního plánu, vymezení zastavěného území a územního opatření o stavební uzávěře či o asanaci území není ohledně grafického vyjádření dokonce stanoveno nic. Toto tedy nemůže představovat jednoznačné požadavky na grafické vyjádření, které by mělo přinést větší srozumitelnost a komfortnější prostředí pro všechny uživatele. Naopak způsobí nepřehlednost a utápění se v jednotlivých výkresech,“ vytýká návrhu JUDr. Eva Kuzmová, právní expertka ČKAIT.

Komora v této souvislosti zpochybňuje odůvodnění, podle nějž byla změna v návrhu provedena na základě požadavku některých obcí kvůli obtížím při převodu svých územních plánů do jednotného grafického standardu. Údajným důvodem je zvýšení přehlednosti výkresů a negativní zkušenosti s aplikací předchozích verzí jednotného standardu a stávající vyhlášky před novelou. Toto je však podle ČKAIT pouze případ hlavního města Prahy, která se už delší dobu snaží prosadit nový územní plán, tzv. Metropolitní plán, který bohužel neodpovídá požadavkům vyhlášky.

Dalším dokladem (v lepším případě) neznalosti zpracovatele předmětné změny vyhlášky je navrhované zrušení možnosti zpracovávat územně plánovací dokumentaci ve formátech CAD. Ty jsou přitom jedním z nejčastěji používaných programů a lze je snadno provázat s navazujícími pracemi v oblasti povolování staveb. CAD zůstává možností pro odevzdání standardizovaných jevů v případě regulačního plánu (nikoliv územního plánu s prvky regulačního plánu). Pro tvorbu regulačních plánů je prostředí CAD v některých případech vhodnější než prostředí GIS.

Jen tato změna by i přes vzdělání a flexibilitu projektantů znamenala značné finanční a časové náklady. Návrh novely vyhlášky nově připouští jen styly pro ArcGIS Pro a pro QGIS a vzorové struktury ESRI Shapefile a nově zakazuje nejčastěji používaný CAD,“ argumentuje Ing. Robert Špalek. Podle něj jsou navrhované změny navíc v rozporu s potřebami Národního geoportálu územního plánování, který byl deklarován jako jeden z pilířů digitalizace informačního systému a celého Informačního systému stavebních řízení…

Problematiku datového a grafického vyjádření a zpracování územních plánů lze analogicky nalézt i v katastru nemovitostí. Ten je velkým souborem dat jasně definovaného formátu, které se zobrazují pomocí map a textů. Pokud by nebyly standardizované datové vstupy a výstupy, každý oblastní katastr by teoreticky mohl vést strukturu a grafické vyjádření po svém. Katastr není jen databáze o správě pozemků, ale jsou to georeferencované letecké snímky, mapy, ve kterých se používají definované značky, barevné označení ploch atd. „Z katastru čerpají geometři a zase do něj vkládají data o pozemcích, vše podle domluvených, normovaných postupů. Dovedete si představit, že by se toto v rámci katastrů popřelo a museli jsme zase s kolky objíždět celou republiku a žádat třeba jen o výpis z katastru nemovitostí?“ uzavírá Ing. Martin Šafařík, člen Představenstva ČKAIT.


Od 1. srpna bude možné v Česku stavět dřevostavby až do 22,5 metru na výšku.

15.7.2025, Zdroj: ČTK

Od 1. srpna bude možné v Česku stavět dřevostavby až do 22,5 metru na výšku. Tak vysoké stavby ze dřeva je dosud možné projektovat jen za určitých podmínek, jinak musí dosahovat pouze výšky 12 metrů. ČTK to sdělila ředitelka odboru standardizace České agentury pro standardizaci (ČAS) Zdeňka Slaná. Odborníci, které oslovila ČTK, změnu normy vítají. Měla by podle nich vést k větší výstavbě vícepodlažních dřevostaveb v Česku. Dřevostavby by se díky ní mohly stát zajímavější také pro investory, ke zvýšení dostupnosti bydlení jako takového ale pravděpodobně příliš nepomůže.

Výstavbu vyšších dřevostaveb umožní úprava normy o požární bezpečnosti staveb. Měla by umožnit využívat u vícepatrových budov i materiály, které nejsou podle současné legislativní podoby pro to uznány za vhodné. Podle současné požární vyhlášky mohou budovy do 12 metrů obsahovat izolanty třídy E, tedy typ který je schopný odolávat působení plamene na krátký časový interval, a výrazně tak přispívá k eventuálnímu hoření. Do této kategorie spadá také dřevo. Vyšší budovy už musí obsahovat naprosto nehořlavé izolanty A1 nebo A2, jako jsou lamely a minerální vaty. Od srpna ale bude moci dřevo nebo jeho kombinace s dalšími materiály být využíváno za určitých podmínek u vyšších staveb.

„Změnu legislativy považujeme za zásadní krok k tomu, aby v Česku vznikalo více ekologických vícepodlažních dřevostaveb. ČR má vlastních zásob dřeva dostatek, a pokud u nás i v rámci naplňování surovinové politiky pro dřevo, kterou vloni schválila vláda, vznikne robustní dodavatelský řetězec s lokálními dodavateli, povede to ke snížení celkových nákladů na tento typ výstavby. Česká republika tak bude mít velmi dobře nakročeno k tomu, aby se zařadila po bok vyspělých evropských zemí v tomto segmentu,“ řekl Josef Wiedermann, jednatel společnosti UBM Development.

UBM loni v září dokončil stavbu prvních vícepodlažních bytových domů ze dřeva v Praze. Projekt Timber Praha v Řeporyjích je součástí areálu Arcus City a tvoří ho čtyři budovy. Dvě z nich jsou čtyřpodlažní a dvě s přízemím a dvěma patry. Společnost podle Wiedermanna odhaduje, že do roku 2050 může podíl dřevostaveb u nové vícepodlažní výstavby v ČR dosáhnout přibližně 20 až 30 procent.

Změnu pravidel považuje za správný krok také Josef Lebeda, odborník na nákupy nemovitostí ve společnosti Resimo. Podle něj by úprava mohla oživit výstavbu dřevostaveb, jelikož stavba vícepatrových budov pro developery představuje smysluplněji investované peníze s větší možností zisku. „Na druhou stranu nelze očekávat, že tato úprava vyřeší nedostupnost bydlení jako takovou. Problémů a překážek rychlejší výstavby je totiž v Česku výrazně více. Dopady nové normy navíc s ohledem na zdlouhavost procesů souvisejících s novou výstavbou uvidíme reálně až za několik let,“ dodal Lebeda.

Největším průkopníkem v odvětví dřevostaveb je Finsko, které je zároveň také jedním z největších producentů dřeva v Evropě. Země plánuje dosáhnout naprosté uhlíkové neutrality v roce 2035, a proto se začala soustředit také na využívání dřeva v městské zástavbě, veřejných budovách a velkých stavbách. Do roku 2025 mělo být ve Finsku ze dřeva postaveno nejméně 45 procent veřejných budov. Limity pro stavbu budov ze dřeva ale nejsou tak striktní ani v některých dalších státech.

jbr snm


Průzkum CEEC Research: Digitalizace stavebního řízení stále komplikuje rozvoj měst.

8.8.2025, Zdroj: CEEC Research (www.studiestavebnictvi.cz)

Digitalizace stavebního řízení je i nadále výraznou překážkou pro rozvoj měst a obcí. Podle aktuálního průzkumu CEEC Research, do kterého se v červnu zapojilo 961 respondentů z řad samospráv, považuje 65 % zástupců měst, obcí a krajů současný stav digitalizace za problematický. Pouze pětina respondentů negativní dopady nepociťuje. Z průzkumu rovněž vyplývá, že digitalizace stavebního řízení v praxi stále nefunguje podle očekávání. Na škále od 0 (zcela nefunkční) do 10 (plně funkční) udělili zástupci měst systému průměrnou známku 3,40.

Po loňském nepovedeném spuštění digitálního stavebního řízení (DSŘ) bylo do systému zapracováno takzvané „bypassové“ řešení – provizorní propojení nových a starých procesů. Ani tento přístup však problémy nevyřešil, jak potvrdili respondenti v elektronickém dotazníku. „Průměrná známka 3,40 z deseti jasně ukazuje, že funkčnost systému je vnímaná jako nedostatečná. Většina samospráv hodnotí DSŘ spíše negativně, což ukazuje na potřebu zásadnějšího zlepšení,“ prohlásil Michal Vacek, ředitel CEEC Research, který výsledky prezentoval na Ministerstvu pro místní rozvoj. „Ministerstvo připomínky trpělivě vyslechne a snaží se je řešit,“ dodal Vacek.

Téma digitalizace je podle něj pravidelně diskutováno s ministrem Petrem Kulhánkem v rámci kulatých stolů, které CEEC Research organizuje společně se zástupci stavebních firem, developerů či výrobců stavebního materiálu. „Při přípravě nového řešení digitalizace stavebního řízení mají jasně přednost potřeby a požadavky jeho koncových uživatelů – jen tak můžeme zajistit, že se nebude opakovat situace z července minulého roku. Proto jsme na ministerstvu zřídili širokou pracovní skupinu, kde mají své zastoupení velké i malé stavební úřady, obce a komory architektů nebo projektantů. Spolupracovat s nimi budeme během celého procesu od vytvoření zadávací dokumentace přes vývoj informačních systémů, jejich testování až po školení uživatelů,“ uvedl ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek.

Podle 43 % respondentů způsobuje aktuální podoba DSŘ mírná zdržení a komplikace. Podle 22 % zástupců měst a obcí zpožďuje zásadně klíčové projekty a brzdí rozvoj území. 10 % respondentů nezaznamenává výrazné problémy a 11 % zvládlo technické problémy obejít. Pozitivem je vnímáno zřízení hybridního režimu, který kombinuje papírové a digitální formy řízení. Třetina respondentů (32 %) ho považuje za přínosný a nezbytný. Naopak podle 28 % zástupců veřejné sféry jde jen o dočasné řešení, které by měl plně nahradit digitální systémem.

„Výsledky průzkumu jasně ukazují, že se náběh nového stavebního zákona a související digitalizace velmi nepovedly. A to poškozuje ekonomiku, brzdí rozvoj země a jen dále prohlubuje bytovou krizi. Tratí na tom úplně všichni – stát přichází o desítky miliard na daních, firmám to zásadně komplikuje jejich byznys a lidem to podstatně prodražuje bydlení,“ prohlásil Dušan Kunovský, předseda představenstva Central Group.

Za nejpotřebnější formu podpory považují úředníci především srozumitelnou metodiku krok za krokem (61 %), následovanou praktickým školením (44 %). Častěji se objevuje i požadavek na možnost testování systému nanečisto nebo posílení personálních kapacit. „Z průzkumu také vyplynulo, že potíže nejsou omezeny jen na vybrané fáze stavebního řízení, ale zasahují na celý proces. Všechna řízení jsou ovlivněna stejně,“ dodal Michal Vacek, ředitel CEEC Research.

Pokud je digitalizace stavebního řízení takto negativně hodnocena na úrovni samospráv, které byly v posledním roce zapojeny do procesu nápravy více než my, umíte si představit, s jakými problémy se potýkají autorizované osoby,“ prohlásil Robert Špalek, předseda ČKAIT. „Zaregistrovali jsme pozitivní odezvu na tzv. bypass na straně stavebních úřadů ve vybraných obcích. To je sice skvělé, ale netýká se to stavebníků. Bypass totiž není nic jiného než to, že se stavební úřady mohou vrátit do původních systémů a v nich vyřizovat žádosti o stavební povolení, kolaudaci a další. Takže pokud je úspěchem bypassu, že se stavební úřady napojily na staré informační systémy, nelze to označit jinak než za kuriozitu a smutné vysvědčení celého procesu digitalizace.“


Změna SMS notifikace k eDávkám od ČSSZ od 1. 7. 2025.

7.7.2025, Zdroj: ČSSZ

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) informuje, že od 1. července 2025 dochází ke změně zobrazení odesílatele SMS notifikací týkajících se eDávek a eNeschopenky. Namísto dosavadního telefonního čísla 778 467 406 budou všechny oficiální notifikační zprávy přicházet s jednotným názvem odesílatele „ePortalCSSZ“. Cílem je zvýšit přehlednost a důvěryhodnost notifikací a zároveň předejít případným obavám z možného zneužití cizích čísel.

ČSSZ od ledna 2025 zasílá SMS notifikace o podáních lékařů k dávkám nemocenského pojištění. Tyto notifikace byly dosud odesílány z konkrétního čísla 778 467 406.

Od 1. července 2025 se tento způsob mění – všechny SMS notifikace od ČSSZ budou nově označeny jednotným odesílatelem „ePortalCSSZ“. Místo zobrazení telefonního čísla tak klienti nově uvidí název „ePortalCSSZ“, což jasně identifikuje původce zprávy jako oficiální instituci. Klienti ČSSZ tak budou mít jistotu, že zpráva skutečně pochází od státní instituce. ČSSZ chce touto změnou předejít obavám klientů z podvodných SMS. Zobrazení konkrétního telefonního čísla u příchozí zprávy mohlo u některých příjemců vyvolávat pochybnosti o pravosti zprávy.

Co zůstává stejné?

  • Obsah SMS se nemění – i nadále bude obsahovat identifikátor pro přístup k informaci a odkaz na ePortál ČSSZ.
  • Notifikace je nadále alternativou k tištěnému potvrzení od lékaře, které slouží pro nárok na dávku nebo potvrzení o pracovní neschopnosti.
  • Klienti stále poskytují kontakt lékaři dobrovolně při návštěvě ordinace, SMS či e-mail se pak zasílají jednorázově v návaznosti na konkrétní podání.
  • Stav zpracování své dávky si mohou klienti ověřit na ePortálu ČSSZ.

Příklad nové SMS notifikace po 1. 7. 2025:

eNeschopenka – rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti

Odesílatel: ePortalCSSZ
Zpráva: CSSZ: 123456782504180016 je identifikator vzniku neschopenky https://eportal.cssz.cz/np/X1zA8m. Tato SMS je zaslana automaticky, prosim neodpovidejte.

Ošetřovné – rozhodnutí o vzniku potřeby ošetřování

Odesílatel: ePortalCSSZ
Zpráva:

CSSZ: 12345678250418001N je identifikator vzniku osetrovani pro Klaudie, nar. 2018, zamestnanec ho preda zamestnavateli https://eportal.cssz.cz/np/X1zA8m. Tato SMS je zaslana automaticky, prosim neodpovidejte.

U ukončení se uvádí „identifikátor ukončení“ (případně může jít o trvání, změnu), u potvrzení o datu porodu se uvádí „identifikátor PPM“. Na konci SMS je odkaz, který odkazuje na ePortál ČSSZ a po přihlášení zpřístupní pojištěnci podání od lékaře. K DPN se dostane po přihlášení jen pojištěnec, kterému byla DPN vystavena, k ostatním dávkám kdokoli přihlášený, když zná identifikátor a identifikační údaje toho, pro koho je rozhodnutí/potvrzení lékaře vystaveno. SMS k eDávkám může zaměstnanec předat svému zaměstnavateli.

Další informace a odkazy…

 

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526