Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 31. 8. 2025

Dopravci volají po zmírnění zákazu jízdy kamionů. Komplikuje plánování tras i život řidičů.* 

Na Portálu dopravy řidičský průkaz objednáte, ve výdejním boxu ho vyzvednete.* 

Navigace na čelním skle: Pokuta až 5 000 Kč za běžnou instalaci. Používá ji tak spousta Čechů.* 

Nové otázky pro autoškoly se zaměřují na reálné rizikové situace letního provozu.* 

Dopravci volají po zmírnění zákazu jízdy kamionů. Komplikuje plánování tras i život řidičů.

28.7.2025, Zdroj: LESENSKY.CZ (www.lesensky.cz)

Zákaz jízdy nákladních vozidel nad 7,5 tuny během víkendů a svátků měl původně sloužit ke snížení dopravní zátěže v době nejvyššího provozu a k ochraně bezpečnosti silničního provozu. Dnes však čelí rostoucí kritice. Zejména během letních prázdnin, kdy je režim přísnější než ve zbytku roku. Dopravci upozorňují, že opatření, které mělo zvýšit bezpečnost a komfort na silnicích, se nyní stává překážkou pro efektivní fungování dopravy a důstojné pracovní podmínky řidičů.

Česko má jeden z nejtvrději nastavených zákazů jízdy kamionů z evropských zemí. V přísnějším režimu během letních prázdnin nesmí na dálnice a silnice I. třídy v pátek od 17 do 21 hodin. V sobotu od 7 do 13 hodin a v neděli a o svátcích od 13 do 22 hodin.

Podle sdružení ČESMAD BOHEMIA v současném provozu zákaz přináší více komplikací než užitku. Kritizuje především ztížené plánování přepravy, zbytečné prodlužování tras a přetížení parkovišť, kde musejí řidiči čekat na skončení zákazu. „V polovině evropských zemí žádný plošný zákaz neexistuje, ve třetině jen o státních svátcích. Celoroční omezení není ani v sousedním Polsku,“ upozorňuje sdružení ve svém stanovisku. Zákaz jízdy kamionů v neděli sice platí v Rakousku a Německu, ale současně s tím je tam zavřená i většina obchodů.

Dopravcům se komplikuje plánování

Podle zástupců logistických společností zákaz neodpovídá realitě moderní přepravy. „Omezení nás nutí k neefektivnímu využívání vozidel i řidičů. Navíc jsme často nuceni vysílat auta dříve, než je potřeba, jen aby někde přečkala zákaz. To zvyšuje náklady i negativní environmentální dopady,“ říká Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, zaměřující se na silo-cisternovou přepravu.

Zákaz jízdy kamionů v současné podobě má z pohledu dopravců reálný dopad na dodací lhůty a možnost splnit smluvené termíny. Rovněž zvyšuje riziko sankcí ze strany zákazníků nebo nutnosti žádat o výjimky, což znamená další administrativní i finanční náklady. V době, kdy celý průmysl funguje v režimu „just-in-time“, je podobná regulace značně neefektivní.

Nejvíce však nařízení dopadá na samotné řidiče. Ti často musejí čekat na odpočívadlech, i když jsou jen několik desítek kilometrů od cíle. „Představte si, je pátek, po celém týdnu na cestách se těšíte domů, ale páteční provoz vám zkomplikuje cestu tak, že musíte nakonec čekat 100 km od domova, než zákaz skončí,“ popisuje Ondřej Stöhr. Frustrace z tohoto režimu podle něj přispívá k odlivu pracovníků z profese, která je již nyní ohrožena nedostatkem personálu.

Zmírnění u poslanců neprošlo

Právě tyto případy měla řešit změna silničního zákona, kterou se poslanci zabývali v roce 2023. Měla řidičům kamionů umožnit dojet v době platného zákazu na místo vykládky nebo domů, pokud by to bylo v tuzemsku. Návrh však nenašel dostatečnou podporu.

K odpůrcům patřila například Strana zelených. Podle jejího tehdejšího spolupředsedy Michala Berga by návrh byl „krokem zpět“ od udržitelné dopravy a přinesl by větší dopravní zátěž, hluk a znečištění během víkendů.

Kriticky se tehdy i v současnosti ke zmírnění zákazu stavěl také Svaz měst a obcí ČR, který dlouhodobě upozorňuje na negativní dopady tranzitní nákladní dopravy na život v obcích. „Jsme si vědomi potřeby hledat rozumný kompromis mezi dopravci a veřejnou správou, nicméně případné zmírňování těchto omezení by mělo být velmi pečlivě zvažováno. Za klíčové považujeme především to, aby bylo každé případné rozvolnění přísně podmíněno cílovým místem a skutečnou potřebou dokončení trasy, nikoliv plošně umožňovalo průjezd územím,“ komentovala Alexandra Kocková ze Svazu měst a obcí ČR.

Krizové pondělní dopoledne

Pokud se blíže podíváme na statistiky nehod, u kterých jsou mezi účastníky řidiči kamionů, tak je podle dat Centra dopravního výzkumu nejkritičtější dobou pondělní dopoledne. A to jak hlediska počtu i závažnosti.

Jedním z možných důvodů může být i větší provoz po nedělní pauze a snaha řidičů dohnat zpoždění. „Zákaz jízdy vozidel zahušťuje provoz v době před a po zákazu, například na D1 v pondělí ráno kolem Prahy a Brna, kde už dnes je situace kritická,“ upozornilo sdružení ČESMAD BOHEMIA.

Navrhují proto alespoň částečné uvolnění pravidel, například zrušení „prázdninového“ zákazu v pátek odpoledne a sobotu dopoledne. Zároveň volají po výstavbě většího množství odpočívek, které by umožnily přirozené rozložení dopravy a zlepšily komfort i bezpečí řidičů.

Změnu zákona aktuálně poslanci neprojednávají a ani Ministerstvo dopravy ji podle dostupných informací nepřipravuje. Jediným ústupkem je možnost zažádat o výjimku ze zákazu, to je však možné jen v nouzových případech, například při ohrožení lidských životů nebo ekologických.


Na Portálu dopravy řidičský průkaz objednáte, ve výdejním boxu ho vyzvednete.

24.6.2025, Zdroj: Ministerstvo dopravy

Kvůli výměně nebo ztrátě řidičského průkazu už nebude potřeba chodit na úřad. Od 1. července nabývá účinnosti novela zákona, která Ministerstvu dopravy umožní doručení hotového průkazu do výdejních boxů a dalších výdejních míst. Portál dopravy, který provozuje státní podnik CENDIS, tak řidičům zpřístupňuje další digitální službu, která usnadní a urychlí proces výměny řidičského průkazu a šetří lidem čas.

Doposud bylo nutné vyzvednout řidičský průkaz v jednom z 206 úřadů obcí s rozšířenou působností. Nově bude možné zvolit si až z 10 tisíc výdejních boxů a míst po celé České republice. Změna je součástí širšího úsilí o digitalizaci a modernizaci veřejných služeb, což přináší větší pohodlí a efektivitu pro občany.

„Výměna řidičáku proběhne 100 % digitálně bez návštěvy úřadu. Stačí se přihlásit do Portálu dopravy skrze bankovní identitu nebo mobilní klíč eGovernmentu, zvolit výměnu průkazu, portál vše potřebné vyplní. Dále stačí zvolit například výdejní box, kde bude průkaz k vyzvednutí. V lednu 2026 pak umožníme doručení i prvožadatelům o řidičský průkaz nebo žadatelům o rozšíření řidičského oprávnění. Digitalizací dopravních agend tak šetříme každému žadateli až desítky minut času,“ popisuje novinky ministr dopravy Martin Kupka.

V České republice sice už není nutné mít řidičský průkaz fyzicky u sebe, ale stále je povinné, aby byl platný. Výměna průkazu jednou za deset let pak vyplývá z evropské směrnice. Výrobu řidičských průkazů i karet řidiče zajišťuje Státní tiskárna cenin. Průkazy jsou personalizovány bezpečnou technologií laserového gravírování do polykarbonátové karty.

„Nové průkazy v současné době balíme a distribuujeme na jednotlivé obecní úřady obcí s rozšířenou působností. Od července začneme zajišťovat distribuci vyrobených průkazů zároveň i do výdejních boxů a výdejních míst. Na počátku celého projektu stál záměr našeho významného zákazníka, Ministerstva dopravy, přinést občanům novou službu. Inspirací byl klasický e-shop, jehož služby většina občanů již běžně využívá. U dokladů je to však proces náročnější na bezpečnost a integraci více systémů než u standardní objednávky zboží. Hlavní výhodou pro žadatele – řidiče je, že si díky této možnosti vyřídí své doklady bez nutnosti, byť i jediné, návštěvy úřadu a doklad si mohou vyzvednout po dobu 48 hodin v režimu 7×24, nebo po dobu delší podle otevírací doby příslušného výdejního místa“, vysvětluje generální ředitel Státní tiskárny cenin Tomáš Hebelka.

Doručení řidičského průkazů pak proběhne stejně jako při doručení zboží z e-shopu, kdy má zákazník možnost zvolit volný výdejní box ve svém okolí nebo si nechá zásilku doručit do výdejního místa. Poplatek za takové doručení je 100 Kč, vybrat lze z deseti tisíc výdejních míst Balíkovny.

Nadále zůstává možnost nechat si doručit vyměněný průkaz bezplatně na vybraný úřad obce s rozšířenou působností. O zpracování žádosti a doručení dostane žadatel informaci e-mailem nebo na mobilní telefon v podobě krátké textové zprávy.

O výměnu řidičského průkazu lze požádat on-line od června 2021. Doposud toho využilo 285 tisíc občanů, což je zhruba 15 % z celkového počtu průkazů, kterým skončila platnost. V roce 2024 se výměna řidičských průkazů týkala 448 tisíc řidičů, v roce 2025 je to 661 tisíc lidí.

Kromě nových možností doručování řidičských průkazů a karet řidiče do digitálního tachografu do výdejních boxů a míst chce Ministerstvo dopravy co nejdříve zapojit Českou republiku do připravované Evropské peněženky digitální identity. Díky ní už nebude nutné prokazovat se průkazem – oprávnění k řízení bude možné jednoduše prokázat přes mobilní aplikaci. Kdo bude chtít, bude si samozřejmě dál moct ponechat i klasický fyzický průkaz.

Nejčastější otázky a odpovědi

1.    Kdy bude řidičák k vyzvednutí? Platí pořád zákonná lhůta?
Lhůty jsou platné pro vydání řidičských průkazů, což je 20 pracovních dní, ve zrychlené lhůtě do 5 pracovních dní. Nutné je přičíst dopravu do výdejních míst, která je zpravidla 1-2 dny.

2.    Bude možné zásilku sledovat? Jak se dozvím, že je řidičák připravený k vyzvednutí?
Zásilku je možné sledovat, v e-mailové notifikaci bude uveden odkaz. O vyzvednutí bude žadatel informován SMS/e-mailem ze strany Balíkovny nebo v Portálu dopravy.

3.    Jak dlouho mám na to, abych si řidičák vyzvedl?  
V Balíkovně (boxu) je uložen zpravidla 2 dny, ve výdejních místech až 5. O délce uložení je uživatel vždy zpraven SMS zprávou nebo emailem.

4.    Co potřebuji k vyzvednutí z boxu / výdejního místa?
K vyzvednutí řidičského průkazu z boxu nebo výdejního místa budete potřebovat kód pro vyzvednutí. Tento kód je součástí notifikace o doručení do výdejního místa.

5.    Může za mě řidičák vyzvednout někdo jiný?  
Ano, řidičský průkaz může za vás vyzvednout někdo jiný, pokud má váš kód pro vyzvednutí

6.    Co se stane, když si řidičák nevyzvednu? Bude odeslán na úřad? Pokud ano, na který?
Pokud řidičský průkaz/kartu řidiče nestihnete vyzvednout včas, bude dopravce zásilku doručovat na obec s rozšířenou působností vyřizující žádost.

7.    Bude nadále možné podat žádost online, ale vyzvednout na úřadě? 
Ano, bude možné podat žádost online a vyzvednout řidičský průkaz na vybraném úřadu obce s rozšířenou působností.

8.    Bude možné nadále vyřídit si řidičský průkaz i na úřadě bez online podání?
Ano, tato možnost bude, podání prostřednictvím PD šetří váš čas i peníze

9.    Co dělat se starým řidičákem? Můžu si ho nechat?
Starý řidičský průkaz není potřeba nikam odnášet, je nutné jej znehodnotit, podobně, jako je tomu v případě platebních karet po pozbytí jejich platnosti. Pokud chcete, můžete ho donést na obecní úřad obce s rozšířenou působností.

10.    Je možné zaslání i do zahraničí?
Zasílání českých řidičských průkazů do zahraničí možné nebude.

11.    Plánuje se tímto způsobem i zasílání SPZ?
Ano, obdobně jako u řidičského průkazu nebo karty řidiče bude možné za určitých podmínek registrační značku nebo technický průkaz odeslat do boxu. Tuto novinku Ministerstvo dopravy chystá v následujících letech

Stáhněte si:


Navigace na čelním skle: Pokuta až 5 000 Kč za běžnou instalaci. Používá ji tak spousta Čechů.

Zdroj: https://www.arecenze.cz/clanky/navigace-na-celnim-skle-pokuta-az-5-000-kc-za-beznou-instalaci-pouziva-ji-tak-spousta-cechu/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box

Jaroslava Linková – 15. 8. 2025

Automobilové kamery a navigace jsou v současnosti už běžnou výbavou téměř každého řidiče, neboť sledovat provoz před sebou a jet správnou trasou se vždycky hodí.

Kamery jsou finančně dostupné a jejich přínos je k nezaplacení. Mohou doložit ty nejdůležitější okamžiky života: a to jak při nehodách či jiných dopravních incidentech, anebo poslouží při řešení sporu s pojišťovnou. V dnešním silničním provozu, kde se neustále něco děje, jsou velkým pomocníkem. A navigace pomáhá s tou nejsnazší cestou k cíli. Mnohdy ta jediná pomůže, když se máte dostat ze spleti jednosměrek v centrech velkých měst.

Moderní svědci vašich cest

Jenže… Kam kameru, navigaci či mobil s navigační aplikací ve vozidle umístit, aby byla co platná, a přitom byl dodržen zákon? Mnoho českých řidičů možná vůbec neví, že má tato zařízení instalovaná nesprávně. Od letošního roku se pravidla ještě zpřísnila a policie se na tyto přestupky obzvlášť zaměřuje. A uděluje nemalé pokuty.

Jak tedy kameru nebo navigaci správně nainstalovat? Když ji umístíte na čelní sklo, můžete mít omezený výhled z vozidla. Tak ohrožujete bezpečnost provozu, a to je důvod k pokutě. Tato moderní zařízení mají být vaším pomocníkem, nikoliv překážkou!

Kam kameru nebo navigaci umístit

Zákon o provozu na pozemních komunikacích praví, že žádné zařízení na předním skle nesmí omezovat výhled řidiče. Mluvčí Policejního prezidia ČR pro Arecenze.cz vysvětluje:

  • „Autokamera nesmí zasahovat do prostoru stíraného stěrači, tedy do zorného pole řidiče.“

Kam tedy kameru nebo navigaci v autě dát, aby se to nakonec neotočilo proti vám? Vhodné místo je za předním horním zrcátkem – tam už kamera nezasahuje do zorného pole řidiče. Anebo při dolním okraji čelního skla. Dobré by mohlo být i umístění na horní zatemňovací pás. Rozhodně tedy nesmí být v poli stěračů. A pozor: i boční okénko může být považováno za součást zorného pole. Nevhodné umístění může vést k pokutě, ale stává se, že policisté nejprve řidiče upozorní.

Jak vhodné místo k instalaci najít?

Při vyhledávání nejvhodnějšího místa pro kameru nebo navigaci se usaďte na místo řidiče, spusťte stěrače a sledujte jejich rozsah. A pak instalujte kameru či navigaci mimo tento prostor. Při cestách do zahraničí si zjistěte předpisy jednotlivých zemí, protože každá z nich má jiná pravidla. Někde se kamera nesmí používat vůbec, jinde zase nesmí přesahovat palubní desku.

Co říká český zákon?

Podle § 52 odst. 1 písm. k) silničního zákona (č. 361/2000 Sb.) nesmí řidiči nic bránit ve výhledu při řízení – v přímém úhlu 180° dopředu ani do stran. Umístění navigace nebo kamery do zorného pole řidiče je považováno za přestupek. Policie může uložit pokutu od 100 Kč do 1 500 Kč na místě, anebo do 2 000 – 5 000 Kč ve správním řízení.

Kamerové záznamy pořizujte, ale nešiřte

Záznam z automobilové kamery může usvědčit viníka nehody, dokáže vybržďování řidiče před vámi, prospěje při vandalismu, může vás očistit, kdybyste byli neprávem obviněni, pomůže tam, kde není žádný svědek. V záznamu se mohou nacházet nejen obličeje, ale i registrační značky, podle kterých lze řidiče následně ztotožnit. Záznam však nesmíte použít sami o své vůli, ale poskytnete ho na vyžádání policie, abyste neporušili nařízení o ochraně osobních údajů.

Jinak byste se mohli dostat do pořádných komplikací. Vy sami si můžete myslet, že jednáte v dané situaci správně, ale oko zákona na to může mít jiný pohled.

  • „Při použití záběrů jako důkazu své neviny u dopravní nehody je právo řidiče na obhajobu nadřazeno právu na ochranu osobních údajů ostatních osob na záběru“ vysvětluje mluvčí Úřadu na ochranu osobních údajů Vojtěch Marcín. (Zdroj: Portalridice.cz)

Zdroje:


Nové otázky pro autoškoly se zaměřují na reálné rizikové situace letního provozu.

4.8.2025, Zdroj: Ministerstvo dopravy

Správně reagovat při setkání s nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu. To je cílem nových otázek v podobě video testů vnímání rizik, které zástupci Ministerstva dopravy, Asociace autoškol ČR a Policie ČR představili na tiskové konferenci. Žáci autoškol se s novými otázkami setkají od druhé poloviny září letošního roku.

Od 21. září 2025 na ně při skládání závěrečné teoretické zkoušky v autoškole čeká sada 24 nových otázek. „Především rizikové situace za účasti nejzranitelnějších účastníků silničního provozu, jako jsou cyklisté nebo chodci. To jsou témata pro nové otázky v autoškolách, se kterými se uchazeči o řidičské oprávnění budou setkávat v podobě interaktivních otázek, kdy budou vyhodnocovat jednotlivé situace zobrazené pomocí krátkých animací. Testy na vnímání rizik jsou nejefektivnější metodou, jak otestovat a zároveň připravit nové řidiče na silniční provoz. Nejvíce navozují reálný provoz, oproti textovým,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Nové video otázky obohacujeme i o prvky zpřístupněné díky moderní záznamové technice: Poprvé budou použité záběry z dronu, který dokumentuje testovanou situaci v provozu, pro lepší vysvětlení.

„Je lepší, aby se s riziky seznámili žadatelé na monitorech počítačů, než je zažijí v reálném provozu. Zároveň uvidí, které situace jsou nebezpečné, a tudíž kterých by se měli vyvarovat. A i evropské trendy směřují k upouštění od klasických otázek, takže jdeme prokazatelně správným směrem,“ říká za Asociaci autoškol Jiří Novotný.

„Nové zářijové otázky vychází z našich praktických zkušeností, takže se tam objevuje to, co je dle nás aktuálně potřeba a co je dobré vštěpovat začínajícím řidičům hned od jejich prvních krůčků v reálném provozu,“ říká jeden z tvůrců nových otázek Pavel Fiala z Policie ČR.

Dynamické otázky s krátkými videosekvencemi vycházejí z projektu „Hazard Perception“, tedy vnímání rizik. Je to směr, kterým se moderní země ubírají při vzdělávání řidičů.

Kompletní sada v současné době obsahuje přes 1 100 otázek a jejich počet průběžně narůstá. Cílem je dostat se minimálně na 1 500, což je standard uplatňovaný například v Německu. Změny pokračují třetím rokem a přibližně jednou za čtvrt až půl roku přibývá několik desítek nových zadání. „Závěrečná zkouška žadatelů o řidičský průkaz musí reagovat na změny legislativy i podstatné události v dopravě samotné, aktuální sada opět kvalitou vizualizovaných otázek pomůže zvýšit úroveň našich žáků i ostatních řidičů,“ uvádí předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička.

Kompletní sadu nových otázek najdete na webu noveotazky.cz nebo na portálu hazardperception.cz, kde jsou navíc jednotlivé situace rozebrané z pohledu platných předpisů.
Nové otázky do testů od září můžete vidět i v on-line prezentaci zde.
Všechny otázky si již může procvičovat i veřejnost.

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526