Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 21. 9. 2025

Výměna čeká 261 tisíc řidičáků: online a s vyzvednutím na jednom z více než 10 tisíc výdejních míst.* 

Vyjednávání Rady EU o rozměrech vozidel je klíčem k zelené a efektivní dopravě.* 

České dálnice trápí nedostatek odpočívadel. Kamiony parkují na krajnici i u sjezdů.* 

Výměna čeká 261 tisíc řidičáků: online a s vyzvednutím na jednom z více než 10 tisíc výdejních míst.

10.9.2025, Zdroj: Ministerstvo dopravy

Celkem 261 tisíc řidičským průkazům končí v tomto roce platnost a je potřeba je vyměnit. Rychle a jednoduše lze o nový doklad zažádat online s pomocí bankovní identity přes Portál dopravy. Průkaz je navíc možné si nechat zaslat co nejblíže k bydlišti, například do výdejního boxu nebo kamenné pobočky Balíkovny. Napříč Českem si tak lidé mohou vyzvednout řidičské průkazy na více než 10 tisíc místech.

„Používání digitálních nástrojů státu musí být jednoduché a v případě našeho Portálu dopravy, kde si lze například zažádat o výměnu řidičského průkazu, k tomu přispívá i možnost přihlášení bankovní identitou. Více než 31 tisíc hotových průkazů zažádaných na portále od 2. července, které si bylo možné vyzvednout po celé ČR, tak nejsou náhoda,“ uvádí ministr dopravy Martin Kupka.

„Bankovní identitu už aktivně využívá 5 milionů Čechů s elektronickým bankovnictvím a každý si může zažádat o výměnu a zaslání na Portálu dopravy během několika minut. Řidičský průkaz si pak mohou vyzvednout ve výdejních boxech, které jsou lidem přístupné nonstop a nacházejí se plošně po celé České republice, vysvětluje Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita.
Řidičské průkazy si nyní vyzvednete na více než 10 tisíc výdejních místech Balíkovny 

Výměna řidičského průkazu z důvodu vypršení platnosti je zdarma a lze o ni požádat nejdříve 90 dnů před koncem platnosti. Nově je možné využít za poplatek 100 Kč některý z 10 tisíc výdejních boxů, míst nebo Balíkoven napříč Českem. Řidičské průkazy vyrábí a zasílá Státní tiskárna cenin, informace lze získat také na zákaznické lince státního podniku CENDIS (+ 420 222 266 758), a to každý den.  Za obvyklých dvacet dní je pak možné si nový doklad vyzvednout klasicky i na kterékoliv z 206 obcí s rozšířenou působností.

Nejvíce řidičáků musí ještě letos vyměnit motoristé ve Středočeském kraji (36,9 tisíce), Jihomoravském kraji (29 tisíc) a v Praze (28,1 tisíce). Naproti tomu v Karlovarském kraji je to jen 6,7 tisíce řidičů, kterým do konce roku končí platnost dokladů na řízení.

Nejvíce držitelů řidičských průkazů, kterým končí platnost, je ve věku 61 let a více, těch je více než 104 000 tisíc. Ve věkové kategorii 30 let a méně je naproti tomu pouze 20,5 tisíce řidičů, jimž končí letos platnost dokladů.
Přehled počtu končících řidičských průkazů (k 1. září 2025)

Kraj Počet řidičských průkazů k výměně
Praha 28 158
Jihočeský 17 806
Jihomoravský 29 013
Karlovarský 6 740
Královéhradecký 14 419
Liberecký 10 238
Moravskoslezský 26 690
Olomoucký 14 571
Pardubický 12 860
Plzeňský 15 812
Středočeský 36 969
Ústecký 19 029
Vysočina 13 980
Zlínský 15 063
Celkem 261 348

Vyjednávání Rady EU o rozměrech vozidel je klíčem k zelené a efektivní dopravě.

1.9.2025, Zdroj: International Road Transport Union (IRU) (www.iru.org)

IRU ve svém dopise členským státům EU vyzvala k rychlému dosažení shody na obecném přístupu Rady k revizi směrnice o hmotnostech a rozměrech vozidel.

Návrh Evropské komise na revizi unijních pravidel pro hmotnosti a rozměry těžkých vozidel je podle IRU pragmatickým nástrojem k dosažení okamžitých výsledků v oblasti dekarbonizace. Zdržení v jednáních Rady však brzdí postup v klíčové oblasti pro klimatické cíle, konkurenceschopnost i propojení Evropy.

Ředitelka pro advokacii IRU v EU Raluca Marian uvedla: „Tato revize se netýká jen silniční dopravy. Jde o to, aby byly celé mobilitní a logistické řetězce v EU efektivnější a ekologičtější. Obavy členských států z dopadů na infrastrukturu lze řešit postupným přístupem.“

„Obavy z opačného posunu mezi druhy dopravy jsou liché: logistika funguje jen tehdy, když se jednotlivé módy vzájemně doplňují, nikoli když se staví proti sobě,“ dodala.

Dvě klíčové priority

  • Bezemisní autobusy, autokary a nákladní vozy potřebují dodatečné délkové a hmotnostní povolenky, aby se vyrovnaly s velmi těžkými bateriovými a vodíkovými systémy. Bez toho zůstanou jejich komerční provozy znevýhodněny oproti konvenčním vozidlům a zpomalí se přechod na zelenou dopravu.
  • Vyšší kapacita vozidel pro přeshraniční provoz mezi souhlasícími státy. Povolení delších souprav Evropského modulárního systému (EMS) a 44tunových standardních souprav pro mezinárodní dopravu by snížilo emise CO₂ o třetinu a zároveň omezilo přetížení silnic i náklady.

Revidovaná pravidla o hmotnostech a rozměrech by zároveň posílila hospodářskou konkurenceschopnost a zlepšila vojenskou mobilitu, čímž by zvýšila odolnost evropské dopravy.

„Vítáme ambici dánského předsednictví EU dosáhnout dohody do konce roku. Je čas, aby Rada jednala,“ řekla Raluca Marian. „Provozovatelé, cestující, odesílatelé i občané potřebují tento rámec, aby doprava byla zelenější, efektivnější a dostupnější.“

Evropský parlament již svou pozici přijal. Obecný přístup Rady je nyní posledním chybějícím krokem k zahájení trialogu a uzavření dohody.


České dálnice trápí nedostatek odpočívadel. Kamiony parkují na krajnici i u sjezdů.

2.9.2025, Zdroj: ČTK

Na českých silnicích je zoufalý nedostatek odstavných ploch pro kamiony na dálničních odpočívkách. Má to přímý vliv na bezpečnost provozu, plynulost dopravy i život řidičů, kteří často nenajdou místo, kde by se mohli najíst a osprchovat. Nové kapacity sice postupně vznikají, přesto jich podle odborníků stále chybí asi 1300.

V Česku je podél dálnic v současnosti více než tři tisíce parkovacích míst pro kamiony. K večeru už bývají beznadějně obsazená a řidiči musejí improvizovat a parkovat i na místech, která k tomu nejsou vhodná.

„Naši řidiči s tím bojují každý den. Když potřebují zastavit na povinnou pauzu, často už prostě nemají kde. Pak nezbývá než stát v odstavném pruhu nebo na okraji silnice, což není bezpečné ani pohodlné,“ popisuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, největšího silo-cisternového dopravce v Česku.

Dodává, že situace přináší i ekonomické ztráty. Řidiči někdy musejí sjíždět z dálnice a hledat provizorní parkovací místa, což stojí čas i peníze. Pokud navíc kvůli nedostatku parkovišť řidič překročí maximální povolenou dobu jízdy, byť jen o pár minut, hrozí mu i jeho zaměstnavateli vysoké pokuty.

Pomalý růst kapacit

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přiznává, že odstavných ploch je nedostatek. „Jak narůstá kamionová doprava, je míst na odpočívkách málo. Stavíme proto nová odpočívadla a rozšiřujeme ta stávající. Jenže jsme klíčovou středoevropskou křižovatkou, tranzitní zemí z jihu na sever i z východu na západ, a řidiči si běžně plánují přestávky tak, aby vycházely právě u nás,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Dle studie ŘSD aktuálně chybí přes 1300 parkovacích míst.

Podle Martina Felixe ze sdružení českých dopravců ČESMAD BOHEMIA se situace v posledních letech mírně zlepšila. Letos se očekává nárůst o 302 nových míst, což je rychlejší tempo než v minulosti. Přesto to objemu kamionové dopravy, která přes Česko proudí, zdaleka nestačí. „Chybí nám jeden až dva tisíce stání. I kdyby tempo výstavby vydrželo, je to práce minimálně na sedm let, a to ještě v případě, že doprava dál nenaroste,“ upozorňuje Martin Felix.

Naráží se na odpor obcí i ekologů

Hlavním problémem při přípravě nových odpočívek není ani tolik financování, jako spíše legislativní a povolovací procesy. „Ve více než devadesáti procentech případů se stavby odpočívek setkávají se zásadním odporem blízkých obcí. Nechtějí, aby odpočívadla byla v jejich katastru. Plány staveb nových odpočívek kritizují také ekologičtí aktivisté,“ sdělil Rýdl. To výrazně prodlužuje proces povolování staveb a oddaluje řešení akutního problému.

Nedostatek nejen v Česku

Podobné potíže řeší i další evropské státy. Podle zprávy mezinárodní organizace dopravců IRU[1] chybí v celé Evropské unii na sto tisíc parkovacích míst pro kamiony. Jen asi deset procent současných odpočívadel navíc splňuje vyšší standardy bezpečnosti a vybavenosti – například samostatné toalety pro muže a ženy, sprchy, hlídané parkoviště nebo možnost občerstvení.

„Najít u nás večer po sedmé hodině volné a bezpečné místo je skoro nemožné. O zabezpečení nebo o možnosti dát si normální jídlo ani nemluvím, to je spíš výjimka,“ říká Ondřej Stöhr. Inspirací podle něj může být Německo, které disponuje hustší sítí odpočívek a nabízí vyšší standard služeb. Ani tam ale situace není ideální – poptávka po stáních pro nákladní dopravu roste rychleji než jejich nabídka.

Riziko pro bezpečnost i ekonomiku

Když kamiony stojí v odstavných pruzích, na čerpacích stanicích, nebo dokonce u dálničních sjezdů, vznikají nejen dopravní komplikace, ale především bezpečnostní rizika. Nedostatek hlídaných parkovišť navíc zvyšuje i pravděpodobnost krádeží zboží či pohonných hmot, což je podle zprávy IRU problém celé Evropy.

Výhled do budoucna

Vysoká dopravní zátěž, legislativní průtahy a odpor obcí znamenají, že české dálnice budou ještě řadu let čelit kritickému nedostatku odpočívadel. ŘSD sice slibuje, že kapacity budou postupně přibývat, reálný dopad však řidiči pocítí až v horizontu několika let. V příštím roce má na dálnici D5 u hranic s Německem vzniknout největší odpočívka v Česku s moderním vybavením, která má pojmout až 509 kamionů, čímž se zdvojnásobí dosavadní kapacita lokality.

„Je třeba férově uznat, že ŘSD svou aktivitu zvyšuje, ale kvůli naší legislativě a odporu obcí to nemá snadné. Bohužel to znamená, že problémy řidičů budou pokračovat,“ uzavírá Martin Felix z ČESMAD BOHEMIA.

[1] Dostupné zde: odkaz

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526