DANĚ – informace nejen pro podnikatele.
Snižte si náklady při cestách do zahraničí. Do konce září žádejte o vrácení DPH.*
Prodej pozemku po změnách od 1. 7. 2025.*
Vykázání opravy DPH u závazků po splatnosti a některé specifické situace.*
Snižte si náklady při cestách do zahraničí. Do konce září žádejte o vrácení DPH.
Daň z přidané hodnoty, kterou zaplatí v jiném členském státě EU, nemohou tuzemští podnikatelé uplatnit v českém přiznání. O peníze přesto nepřijdou. Do konce září ovšem musejí požádat o vrácení DPH za rok 2024.
04.09.2025 | BusinessInfo.cz
Jakým způsobem a koho mohou čeští plátci DPH o vratku požádat, si přečtěte v následujícím textu na Businessinfo.cz. Výhodu mohou využít plátci daně z přidané hodnoty, kteří v zahraničí „použijí přijaté plnění“ pro účely svého podnikání. Jinými slovy: Čeští podnikatelé mohou získat zpět DPH, kterou zaplatili při cestách do zemí sedmadvacítky například za ubytování, v restauracích či při nákupu pohonných hmot.
Kdo žádá o vrácení DPH?
Nárok na vracení daně mají například plátci daně z přidané hodnoty (právnické osoby), jejichž zaměstnancům vznikly v souvislosti se služebními cestami v zahraničí náklady spojené s dopravou (jízdné v taxíku, jízdné ve veřejné hromadné dopravě, náklady na pohonné hmoty či silniční poplatky), ubytováním nebo odbornými školeními.
Některé unijní země ale vracení DPH u určitých druhů z výše zmíněných výdajů neumožňují.
V žádosti o vrácení daně musí být druh pořízeného zboží nebo přijaté služby popsán podle kódů uvedených v článku 9 Směrnice 2008/9/ES, respektive v § 82a odst. 6) zákona o DPH. Konkrétní žádost o vrácení daně a plnění uvedená v žádosti posuzuje příslušný správce daně
ve státě vrácení. Více si přečtěte na BusinessInfo.cz.
Žádost je nutné podat do úterý 30. září 2025 a tuto lhůtu není možné prodloužit. Po jejím uplynutí nárok na vracení DPH zaniká
Michal Dvořáček, poradce
Možnost se týká i firem, které pořídily zboží v jiném členském státě Evropské unie nebo podniků, které se prezentují na veletrzích v jiných členských státech EU. Podnikatelé ovšem musejí o vrácení DPH zaplacené v ceně zboží a služeb za hranicemi České republiky aktivně požádat, a to prostřednictvím elektronické žádosti.
Deadline se blíží. Připravte se do srpna
„Žádost je nutné podat do úterý 30. září 2025 a tuto lhůtu není možné prodloužit. Po uplynutí lhůty nárok na vracení DPH zaniká,“ připomíná poradce Michal Dvořáček.
„Pokud Vaše firma nakoupila plnění s místem plnění v jiných členských státech EU, na která byla uplatněna tamní DPH, je už v srpnu čas začít žádost připravovat,“ upozorňuje poradce.
„V případě, že žádáte o vrácení daně poprvé, je nutné si ponechat také časovou rezervu pro žádost o přístup k aplikaci pro vracení DPH, jejíž vyřízení může Finanční správě ČR trvat patnáct dnů,“ doplňuje Jevgenija Bajzíková z Komory daňových poradců ČR.
Ještě doplňme, že o vrácení DPH můžete žádat kvartálně, půlročně, nebo ročně, a to kdykoliv v průběhu roku, nejpozději však do zmíněného 30. 9. roku následujícího. Záleží ovšem na tom, z jaké částky je DPH zaplacena (viz níže).
Co musíte splňovat?
Nárok na vrácení daně má každý tuzemský podnik (plátce DPH), který není k dani z přidané hodnoty v příslušné zemi registrován, nemá zde sídlo, provozovnu a trvale zde nepodniká.
Jak bylo zmíněno výše, pravidla pro vrácení stanovují vždy úřady konkrétní země. Tato možnost je výhodná například pro exportéry. Vývoz se totiž za podnikání na území země, jejíž trh zásobují, nepovažuje.
Podmínkou je to, aby měl žadatel v pořádku všechny doklady a účtenky, které dokazují, že DPH v cizině zaplatil (například za ubytování v hotelu, za využití taxislužby) a přiložil je k příslušné žádosti, kterou posílá pouze přes tuzemskou Finanční správu.
Žádost o vrácení daně musí žadatel doložit elektronickou kopií daňového dokladu nebo daňového dokladu při dovozu zboží, pokud základ daně převyšuje ekvivalent částky 250 eur u uhlovodíkových paliv nebo ekvivalent částky 1 000 eur u ostatních druhů pořízeného zboží nebo přijatých služeb.
Žadatel musí:
- být registrovaný jako plátce DPH v ČR
- mít sídlo, místo podnikání nebo provozovnu v tuzemsku (a nemít jej ve členském
státě EU, který daň vrací) - mít zaručený elektronický podpis
- v daném období pro vrácení DPH neuskutečňovat pouze plnění osvobozená od DPH
Připomínáme, že v období určeném pro vrácení DPH nesmí plátce uskutečnit „dodání zboží ani poskytnutí služby ve státě vrácení daně, které se považuje za dodané nebo poskytnuté v členském státě vrácení daně”.
Výjimkou jsou zdanitelná plnění podléhající reverse charge a přepravní služby nebo vedlejší
služby osvobozené od DPH.
Částka musí být vyšší než 50 eur za rok. O vrácení DPH ze zaplacené částky přes 400 eur mohou podnikatelé žádat častěji než jednou ročně, ale maximálně čtyřikrát – tedy ne za období kratší než tři měsíce. Podrobnosti najdete v paragrafu 82 zákona o DPH.
Jednotlivé členské státy navíc mohou mít nastaveny vlastní limitní hodnoty částek DPH, od kterých lze žádat o vrácení daně. Jde zejména o země, kde se neplatí v eurech.
Podrobnosti o vracení DPH na stránkách Finanční správy ČR
Pozor! Veškeré náležitosti spojené s vracením daně ze zahraničí řeší Finanční úřad pro hlavní město Prahu, nikoli váš místně příslušný, se kterým běžně komunikujete.
Žádost o vrácení daně z jiného členského státu musí obsahovat:
- daňové identifikační číslo pro účely daně z přidané hodnoty žadatele
- obchodní firmu nebo jméno, sídlo, místo pobytu žadatele nebo zástupce (je-li
ustanoven) - elektronickou adresu
- popis ekonomické činnosti žadatele, pro níž je zboží pořízeno nebo služba přijata,
pomocí harmonizovaných kódů - období pro vrácení daně, na které se žádost vztahuje
- prohlášení žadatele o tom, že neuskutečnil plnění, u kterého by mu vznikla povinnost
registrace k DPH v České republice - údaje o účtu, včetně kódů IBAN, BIC, název vlastníka účtu a měny účtu
- za každý daňový doklad nebo daňový doklad při dovozu zboží příslušné údaje.
Jak na to?
Pro vrácení DPH je třeba podat elektronickou žádost prostřednictvím portálu České daňové správy. K tomu je třeba mít elektronický podpis a dále oprávnění k přístupu do aplikace, která vydá správce daně plátce. Jak bylo zmíněno výše, přidělení oprávnění může trvat až 15 dnů.
Žádost odešlete elektronicky datovou zprávou do 30. září za předešlý rok, ta je pak předána konkrétnímu státu k vyřízení.
Vyrozumění v jazyce dané země
Žádost se podává výhradně elektronicky přes portál Finanční správy ČR (FS), kde najdete informace, jak postupovat, i příslušné formuláře.
Finanční správa upozorňuje, že žádosti podané jiným způsobem nemohou být předány členským státům k vyřízení. Pokud již odeslaný dokument obsahuje chyby, musíte podat takzvanou opravnou žádost. I ta je k dispozici na webu FS. Na počátku se musí podnikatel do elektronického systému vracení DPH registrovat.
Pokud platil v určeném období daň ve více zemích, bude mít s vracením více práce.
„Podnikatel nebo firma podává právě tolik žádostí s přiloženými doklady a vyčíslenou DPH, v kolika zemích má účty. Následně obdrží vyrozumění v jazyce té země, zda byly podmínky splněny. Obnos je případně vrácen v její měně,“ upozorňuje daňová poradkyně TaxVision Blanka Štarmanová. Pokud žádáte o vrácení DPH například v Polsku, nepřijde vám vyrozumění v angličtině, ale v polštině a dostanete zloté.
Pokud nechce podnikatel poněkud komplikovaný postup absolvovat sám, kompletní vyřízení žádosti si lze objednat za poplatek u odborníků.
Místně příslušný finanční úřad zpracuje žádost o přístup do aplikace nejpozději do dvou týdnů. „Žadatel bude vyrozuměn prostřednictvím SMS zaslané na mobilní telefon (čeští operátoři), který uvede v žádosti, v případě zamítnutí bude uvedeno i rozhodnutí správce daně,“ upřesňuje FS ČR.
Případný přeplatek dostane podnikatel do 120 dnů od uplynutí lhůty, která je popsána v odstavci 5 paragrafu 82b. Žadatelé musí podat žádost za rok 2024 v češtině Finančnímu úřadu pro hlavní město Prahu.
DPH se nevrací u vybraných plnění (zejména souvisejících s osobní spotřebou a náklady na reprezentaci). Daň se vrací na principu vzájemnosti. Stát, ve kterém má žadatel sídlo, by v případě zaplacení tamní DPH tuto daň na žádost vrátil českému plátci.
Komu se žádost vyplatí?
„Vrácení daně ze zahraničí se vyplatí především podnikatelům a firmám se zaměstnanci, kteří často cestují do zemí EU, aktivně zde obchodují bez zázemí mateřské provozovny a využívají hotelových služeb. Nezanedbatelné částky tvoří DPH například při účasti firem na zahraničních veletrzích. Dopravcům zase daň zvyšuje náklady při nákupu pohonných hmot,“ vyjmenovává poradkyně.
Každá země má vlastní pravidla. Žádný stát nevrací daň z výdajů za zábavu, alkohol, dárky, starožitnosti či užité umění. Někteří členové osmadvacítky poskytují pouze část DPH ze služeb, které jsou využitelné i pro osobní spotřebu (např. taxislužby). V mnoha členských zemích není součástí zmíněného bonusu daň z jídla či nápojů.
Podrobnější informace k podmínkám v jednotlivých zemích
Jiné státy požadují, aby byli na dokladu identifikováni příjemci občerstvení. Některé země dokonce nevracejí ani daň z pohonných hmot, jiné ji poskytnou jedině dopravcům.
Podniky mohou díky vrácené DPH ušetřit nemalé peníze, ale ne vždy tuto možnost využívají, byť v posledních letech žadatelů přibývá. Vyplatí se to zejména menším subjektům. „Menší firmy a podnikatelé o možnosti vrácení často nevědí, a pokud platili výdaje v jiné zemi včetně DPH a nepožádají o vrácení, připravují se tím o značné peníze,“ varuje Blanka Štarmanová.
Odpovědi na nejčastější dotazy podnikatelů
V jaké lhůtě musí správce daně žádost zpracovat? Má žadatel nárok na úrok z prodlení, pokud finanční správa vyplatí částku po lhůtě?
Nárok na úrok z prodlení žadatel má. Správce daně musí vystavit rozhodnutí o vrácení daně do čtyř měsíců ode dne obdržení žádosti. V případě pochybností může vyzvat žadatele (do 120 dnů) k doplnění údajů v žádosti. Na výzvu odpovězte do 30 dnů. Lhůta pro rozhodnutí o žádosti v případě vyžádání si doplňujících údajů neuplyne dříve než za 6 měsíců, maximálně však činí 8 měsíců.
Jsou požadovány kopie daňových dokladů?
Členský stát vrácení může dle své národní legislativy požadovat, aby žadatel spolu s žádostí poskytl elektronické kopie daňových dokladů podle článku 10 Směrnice 2008/9/ES. V případě, kdy je Česká republika státem vrácení, musí žadatel v žádosti doložit elektronickou kopii daňového dokladu, pokud základ daně převyšuje ekvivalent částky 250 eur u uhlovodíkových paliv nebo ekvivalent částky 1000 eur u ostatních druhů pořízeného zboží a služeb. Pro tyto účely se pro přepočet evropské měny na českou použije kurz vyhlášený Českou národní bankou k prvnímu pracovnímu dni ledna roku, za nějž je žádost podávána. Správce daně si může při prověřování žádosti kdykoli vyžádat od žadatele předložení kopie nebo i originálu daňového dokladu
Jakým způsobem správce daně komunikuje s žadatelem?
Pokud je Česko státem vrácení, komunikuje správce daně se žadatelem elektronickou cestou přes e-mailovou adresu žadatele. Správce daně může komunikovat se žadatelem pouze elektronicky a doručuje oznámení, výzvy a rozhodnutí ve věci vrácení daně žadateli na e-mailovou adresu uvedenou v žádosti. Žadatel komunikuje se správcem daně elektronicky přes daňový portál v případě podání žádosti o vrácení daně resp. opravné žádosti o vrácení daně, nebo v ostatních případech písemně v českém jazyce.
Jaké jsou podmínky pro prohlášení o upřesnění koeficientu pro poměrný nárok na vrácení
DPH?
Pokud plátce použije přijaté plnění jak pro účely, které zakládají nárok na odpočet daně dle národní legislativy, tak pro jiné účely (např. soukromá spotřeba), může žádat o vrácení daně pouze v částečné výši. Prohlášení o upřesnění koeficientu pro poměrný nárok na vrácení daně se podává buď v rámci žádosti o vrácení daně, nebo jako Samostatné prohlášení o upřesnění koeficientu pro poměrný nárok na vrácení daně.
Může žadatel užít služeb třetí osoby pro podávání žádostí o vrácení DPH? Pokud ano, musí doložit nějaké další dokumenty? Mohou být platby uskutečněny na účet třetí osoby?
Žadatel může využít služeb třetí osoby. V případě, kdy je Česká republika státem usazení a žadatelem je plátce registrovaný v tuzemsku, který se nechává zastupovat třetí osobou, je třeba doručit místně příslušnému správci daně originál plné moci. V žádosti může být uveden účet zastupující třetí osoby. Účet musí být veden na území EU.
Zdroj: FS ČR
Jakub Procházka
Prodej pozemku po změnách od 1. 7. 2025.
2.9.2025, Ing. Zdeněk Kuneš, Zdroj: Verlag Dashöfer
Za jakých podmínek může být prodej pozemku osvobozen od daně po novelizaci zákona o DPH od července 2025?
Dotaz:
Mám dotaz, zda nyní prodávaný pozemek (500 m2) nacházející se v nezastavěném území a zároveň který není určen k zastavění, může být stavebním pozemkem pro účely zákona o DPH? Pozemek je v územním plánu veden v plochách těžby nerostů a v přípustném využití lze na pozemku umístit stavby a zařízení související s těžbou.
Odpověď:
V § 55a odst. 2 zákona o DPH je od 1. 7. 2025 definován stavební pozemek jako pozemek, na kterém lze na základě územně plánovací dokumentace vydané obcí, vymezení zastavěného území nebo rozhodnutí stavebního úřadu podle stavebního zákona umístit stavbu pevně spojenou se zemí; to neplatí, pokud je zřejmé, že na pozemek nelze takovou stavbu umístit nebo je to vysoce nepravděpodobné, nebo na kterém nebo v jehož okolí byly nebo jsou prováděny stavební nebo obdobné práce za účelem budoucího umístění stavby pevně spojené se zemí na tomto pozemku.
Pokud je v uvedeném případě předmětem prodeje pozemek, který nesplňuje definici stavebního pozemku, o stavební pozemek se nejedná a jeho prodej je podle § 55a odst. 1 zákona o DPH od daně osvobozen bez nároku na odpočet daně.
Plátce se podle § 55a odst. 4 zákona o DPH může rozhodnout, že se i u dodání tohoto pozemku jedná o zdanitelné plnění. Pokud je příjemce plátcem nebo osobou registrovanou k dani v jiném členském státě, která nemá sídlo ani provozovnu v tuzemsku a není osobou registrovanou do režimu pro malé podniky pro tuzemsko, která může tento režim využívat, lze tak učinit pouze po jeho předchozím souhlasu.
Pokud se plátce rozhodne pro uplatnění daně při prodeji tohoto pozemku a kupujícím je plátce, tak se podle § 92d zákona o DPH použije režim přenesení daňové povinnosti a povinnost přiznat daň je na plátci, kupujícím.
Vykázání opravy DPH u závazků po splatnosti a některé specifické situace.
26.8.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer
Jak vykázat opravu odpočtu DPH u závazků po splatnosti? Jak postupovat u kombinace sazeb daně?
Informace GFŘ se vyjadřuje i k dalším detailům opravy.
- Vykázání
Dlužník uvádí snížení odpočtu minusem na řádku 40 a 41 přiznání. Zároveň jde o plnění, které se uvádí na řádku 34 přiznání (plusem).
Pokud později odpočet zase uplatní, je nutno postupovat obdobně, jenom na řádku 40 a 41 je odpočet plusem a na řádku 34 se uvádí minusem.
V kontrolním hlášení se oprava odpočtu daně (snížení i zvýšení) uvádí vždy v oddíle B.2 bez ohledu na výši opravy, a s uvedením příznaku „P“ ve sloupci 12. Není k dispozici číslo opravného daňového dokladu, uvádí se však DIČ věřitele.
- Existence pohledávek
Pokud dlužník eviduje zároveň pohledávku k věřiteli, neznamená to, že jeho povinnost opravit odpočet zanikla. Může jít o pohledávky a závazky, které nejsou k zápočtu způsobilé. Je roto nutné učinit příslušné právní úkony.
- Závazek se týká plnění v obou sazbách daně
Pokud se závazek týká plnění, u kterých byla uplatněna 12% i 21% sazba daně, je nutné učinit opravu v poměru jednotlivých základů daně. Plátce si tedy nemůže vybrat opravu pouze pro jeden základ daně u jedné sazby.
Změna hrazení pojistného na zdravotní pojištění u společenství vlastníků s účinností od 1. ledna 2026.
27.8.2025, Ing. Božena Künzelová, Zdroj: Verlag Dashöfer
S účinností od 1. ledna 2026 pojistné na veřejné zdravotní pojištění z odměny člena voleného orgánu společenství vlastníků bude odváděno nikoliv od jakékoliv výše odměny (jako v současné době), ale až od výše odměny, která dosáhne započitatelného příjmu, kterým je rozhodný příjem podle zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
Zákonem č. 289/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, byla provedena změna zákona o veřejném zdravotním pojištění, která s účinností od 1. ledna 2026 zásadně mění povinnost odvodu pojistného na zdravotní pojištění z odměn členů volených orgánů společenství vlastníků. Tato změna vyplývá z nově vloženého bodu do ustanovení § 5 zákona o veřejném zdravotním pojištění.
Do ustanovení § 5 písm. a) zákona č. 48/1997 Sb. byl vložen nový bod 5, který zní: „5. člena společenství vlastníků jednotek, který vykonává pro společenství práci, za kterou je odměňován, a který v kalendářním měsíci nedosáhl započitatelného příjmu“, s tím, že dosavadní body 5 až 7 se označují body 6 až 8.
Uvedené ustanovení nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2026.
Výtažek z dosavadního textu zákona č. 48/1997 Sb.
- 5
Pojištěnec je plátcem pojistného, pokud
- a) je zaměstnancem; za zaměstnance se pro účely zdravotního pojištění považuje fyzická osoba, které plynou nebo by měly plynout příjmy ze závislé činnosti podle zvláštního právního předpisu, s výjimkou
odst. 4. člena družstva, který není v pracovněprávním vztahu k družstvu, ale vykonává pro družstvo práci, za kterou je jím odměňován, a který v kalendářním měsíci nedosáhl započitatelného příjmu,
Od 1. ledna 2026 doplněn odstavec 5: člena společenství vlastníků jednotek, který vykonává pro společenství práci, za kterou je odměňován, a který v kalendářním měsíci nedosáhl započitatelného příjmu.
Započitatelným příjmem je příjem ve výši částky, jež je podmínkou pro účast takové osoby na nemocenském pojištění podle zákona upravujícího nemocenské pojištění, tedy částka rozhodná pro účast na pojištění, tzv. rozhodný příjem.
V současné době odvodu pojistného na zdravotní pojištění podléhá jakákoliv odměna člena voleného orgánu společenství vlastníků bez ohledu na výši odměny.
S účinností od 1. ledna 2026 pojistné na veřejné zdravotní pojištění z odměny člena voleného orgánu společenství vlastníků bude odváděno nikoliv od jakékoliv výše odměny (jako v současné době), ale až od výše odměny, která dosáhne započitatelného příjmu, kterým je rozhodný příjem podle zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
Maturita v opravném termínu.
27.8.2025, Zdroj: VZP
Neuspěla jsem u maturity a čeká mě opravná zkouška v září. Co to pro mě znamená ohledně zdravotního pojištění?
Po neúspěšné maturitě můžete být za studentku střední školy považována i po dobu školních prázdnin bezprostředně navazujících na skončení studia (tj. do 31. 8.). V praxi to například znamená, že pokud máte opravný termín maturitní zkoušky stanovený na 15. 9., pak do 31. 8. za vás zdravotní pojištění hradí stát (při splnění níže uvedených podmínek). Od 1. 9. už však nejste považována za studentku a musíte řešit, kdo bude plátcem vašeho zdravotního pojištění.
Po opravné zkoušce v září mohou nastat tyto situace:
Uspějete a budete pokračovat bez přerušení v dalším studiu
Stát za vás hradí pojistné na zdravotní pojištění po dobu od skončení studia na střední škole do dne, kdy se stanete studentkou vysoké školy, bez ohledu na výdělečnou činnost nebo nárok na podporu v nezaměstnanosti či podporu při rekvalifikaci. A dále po celou dobu studia vysoké školy, nejdéle však do 26 let (výjimku tvoří studenti doktorského studia, kteří zůstávají státními pojištěnci i po 26. roce věku). Nástup na vysokou školu, stejně jako ukončení studia střední školy, je třeba oznámit zdravotní pojišťovně do 8 dnů od vzniku skutečnosti.
Uspějete a nepokračujete ve studiu
Stát za vás hradí zdravotní pojištění nejdéle do 31. 8., podmínkou je, že jste po celý kalendářní měsíc v době školních prázdnin nevykonávala výdělečnou činnost, neměla nárok na podporu v nezaměstnanosti nebo podporu při rekvalifikaci. Od 1. 9. musíte začít řešit, kdo bude dále plátcem vašeho zdravotního pojištění. Můžete se například zaevidovat na úřadu práce, začít pracovat, podnikat nebo se stát osobou bez zdanitelných příjmů (OBZP).
Neuspějete a nebudete pokračovat ve studiu nebo vás čeká další opravný pokus na jaře
Stát za vás hradí pojistné na zdravotní pojištění do 31. 8. za výše uvedených podmínek. Následně je třeba oznámit své zdravotní pojišťovně, kdo bude od září plátcem pojistného.
Kdo může být plátcem zdravotního pojištění?
Stát může hradit pojistné na zdravotní pojištění také z jiných důvodů, než je studium, např. z důvodu evidence na úřadu práce. Nastoupíte-li do zaměstnání, zdravotní pojištění za vás odvádí váš zaměstnavatel. V případě, že začnete podnikat, stáváte se plátcem zdravotního pojištění jako osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ) a pojistné si hradíte sama. Pokud nespadáte do žádné z těchto kategorií, jste osoba bez zdanitelných příjmů (OBZP) a povinná si zdravotní pojištění hradit rovněž sama.
Na základě výzvy má škola ze zákona povinnost oznámit VZP ČR jako správci centrálního registru pojištěnců změny spojené se studiem. Povinnost mají zároveň i samotní studenti, a to nejpozději do 8 dnů od vzniku skutečnosti. Nejjednodušší cesta, jak si ověřit, že škola již informaci zdravotní pojišťovně předala, je aplikace Moje VZP.
Jedná se o obecné odpovědi, každý případ je odlišný, a proto by měl pojištěnec v případě pochybností kontaktovat svou zdravotní pojišťovnu a domluvit se s ní na dalších možnostech a nejlepším postupu.