Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Průměrné ceny pohonných byly v prvním pololetí vyšší než loni.*
Praktická příručka pro přeshraniční přepravu odpadů.*
Nedostatek odpočívek a parkovacích míst – šetření.*
Nákladní vozidla mají do roku 2040 vypouštět o 90 % méně emisí.*
Průměrné ceny pohonných byly v prvním pololetí vyšší než loni. Firmy, které přešly na plošné ceny, ale platí méně.
31.7.2024, Zdroj: AXIGON a.s. (www.axigon.cz)
Nafta stojí letos v průměru o 1,80 Kč/l více než v roce 2023. O něco méně podražil i benzín. Stále jsou však paliva výrazně levnější než v cenově turbulentním roce 2022, u nafty v průměru o 5,20 Kč/l. Vyplývá to z dat společnosti Axigon, která současně potvrzují výhodnost u firem i živnostníků stále oblíbenějšího konceptu plošných cen. Kupříkladu plošná cena Naturalu 95 byla pro držitele tankovacích karet Axigonu v letošním prvním pololetí o 2,70 Kč/l nižší než průměrné ceny na stojanech čerpacích stanic. Kdo začal v tomto roce tankovat v režimu plošné ceny, platí za palivo v průměru méně než loni i přes meziroční zdražení.
I když překvapivě velké množství malých a středních firem stále platí za odběr pohonných hmot hotově a řidiči jsou nuceni schraňovat a nechat si proplácet účtenky, krize spojená s pandemií i válkou na Ukrajině urychlila přechod mnohých z nich na tankovací karty. V rámci modelu nákupní aliance totiž může dosáhnout na výhody jinak dostupné velkým podnikům i malá firma nebo živnostník. Jde zejména o plošnou cenu paliv, která je týdně vyhlašovaná v dané síti čerpacích stanic bez ohledu na lokalitu a konkrétní ceny na výdejních stojanech. Sdružená poptávka v rámci nákupní aliance umožňuje využívat plošné ceny bez jakýchkoliv závazků k minimálním odběrům paliva.
Plošné ceny jsou dlouhodobě pod průměrem trhu, což znamená, že třeba na dálničních čerpačkách natankuje držitel karty výrazně levněji. „Na dálnici D1 se cena litru paliva nedávno stále blížila ke 42 Kč/l. Plošná cena nafty s našimi tankovacími kartami kdekoliv v síti Shell je však aktuálně o 6,50 Kč/l nižší, v síti EuroOil dokonce více než o 7 Kč/l,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která sdružuje asi 10 tisíc malých a středních firem a patří tak k největším odběratelům paliv na trhu.
Z transakčních dat nákupní aliance Axigon vyplývá, že průměrná cena nafty pro koncové zákazníky za letošních prvních 6 měsíců je 39,50 Kč/l. To je sice o 1,80 Kč/l (+5 %) nad průměrem za loňský rok, ale o 5,20 Kč/l (−12 %) pod průměrem za rok 2022, kdy se průměrná cena nafty dostala na 44,80 Kč/l. Průměrná cena Naturalu 95 je letos zatím 39,80 Kč/l, což je o 70 haléřů (+2 %) nad průměrem za loňský rok. Ve srovnání s krizovým rokem 2022, kdy se průměrné ceny benzínu vyšplhaly na 42,80 Kč/l, je to však o 3,00 Kč/l (−7 %) méně.
„Průměrná vyhlašovaná plošná cena nafty i benzínu u námi poskytovaných tankovacích karet činí za letošní první pololetí 37,10 Kč/l. To představuje možnou úsporu na litru nafty v průměru 2,40 Kč. U benzínu ještě více, a to 2,70 Kč/l,“ popisuje Damir Duraković, podle kterého počet malých a středních firem využívajících tankovací karty trvale roste, v prvním pololetí meziročně téměř o desetinu. „Podnikatel, který si letos pořídil tankovací kartu s plošnou cenou a do té doby nakupoval pohonné hmoty za standardní totemové ceny, platí za palivo v průměru méně než loni i přes meziroční zdražení,“ dodává Damir Duraković.
Praktická příručka pro přeshraniční přepravu odpadů.
13.8.2024, Zdroj: Centrum pro hospodaření s odpady (CeHO) (www.ceho.cz)
Centrum pro hospodaření s odpady vydalo praktickou publikaci týkající se přeshraniční dopravy odpadového materiálu.
Příručka Přeshraniční přeprava odpadů byla vypracována jako praktická pomůcka pro pracovníky státní správy, do jejichž kompetence patří i přeshraniční přeprava odpadů. Má pomoci k rychlejší orientaci v relevantních předpisech přímo při práci v terénu.
Uvedené informace vycházejí z nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1013/2006/ES ze dne 14. června 2006 o přepravě odpadů (NPO) a Evropského katalogu odpadů, který byl v ČR implementován ve vyhlášce č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví Katalog odpadů (KO), v platném znění. Při vypracování této příručky byl použit materiál „Waste(s) watch – december 2010, IMPEL a aktuální právní předpisy ČR a EU vztahující se k této problematice. Příručka byla vypracována v rámci řešení projektu bezpečnostního výzkumu MV ČR – VG20122013090 pracovníky Centra pro hospodaření s odpady ve VÚV TGM, v.v.i., Praha.
Nedostatek odpočívek a parkovacích míst – šetření.
21.8.2024, Zdroj: ČESMAD BOHEMIA (www.prodopravce.cz)
EU se na nátlak dopravních sdružení konečně zabývá nedostatkem vhodných a bezpečných odpočívek a parkovacích míst pro řidiče nákladních vozidel i autobusů.
Poskytněte prosím vaši zkušenost v šetření. Zpětná vazba za ČR je velmi důležitá a na odpovědi není mnoho času.
Termín průzkumu byl prodloužen z důvodu nedostatku responsí, nicméně není uvedeno, jak dlouho bude ještě probíhat, proto je velmi vítaná brzká reakce.
Máte možnost si zvolit kategorii průzkumu:
Webové stránky průzkumu: https://truckparking.eu-study.eu/cs/
Pokud využijete přístup z obecné stránky, vyberte si příslušnou kategorii a nezapomeňte zvolit češtinu.
Nákladní vozidla mají do roku 2040 vypouštět o 90 % méně emisí. Jak toho logistické firmy dosáhnou?
23.8.2024, Zdroj: Botticelli, spol.s.r.o. (botticelli.cz/cs)
Na jaře přijal Evropský parlament nová pravidla ke snižování emisí CO2 pro nová nákladní vozidla. Ta mají produkovat až 25 % emisí skleníkových plynů ze silniční dopravy v Evropě a více než 6 % celkového objemu. Emise spolu s náklady pomáhají snižovat inovativní kamiony a pokročilé softwary. Na cestách budou postupně přibývat i kamiony s alternativním pohonem.
„Přechod na nákladní automobily a autobusy s nulovými emisemi je nejen klíčem k dosažení našich cílů v oblasti klimatu, ale také klíčovým opatřením pro čistší ovzduší v našich městech,“ prohlásil Bas Eickhout, místopředseda Skupiny zelených z Evropské svobodné aliance. Cíle snižování emisí CO2 byly stanoveny na 45 % na období 2030–2034, 65 % na roky 2035–2039 a 90 % od roku 2040. Logistické firmy se tak budou muset v příštích letech zaměřit na různé způsoby, jakými tyto cíle dokáží naplnit. Kromě alternativních pohonů je důležité také efektivní plánování a minimalizace zbytečných cest.
V březnu navíc europoslanci dali zelenou novým pravidlům EU pro snížení emisí z osobních aut, dodávek, autobusů, nákladních aut a přívěsů. Pro autobusy a nákladní auta budou platit přísnější limity pro výfukové emise měřené v laboratořích a v reálných jízdních podmínkách při zachování současných testovacích podmínek Euro VI.
Ekologický paradox využívání kamionu
Emise se v dopravě dají šetřit různě. Například kamion Cityliner s inovativní zadní natáčecí osou umožňuje efektivní manévrování ve městě i na okresních silnicích. Dokáže přepravit až 27 palet, tedy více než klasický 18-paletový vůz. Díky své manévrovací schopnosti se navíc dokáže dostat na místa, kam by jinak muselo dojíždět několik dodávek. „Je to modelový příklad toho, jak fakticky řešit uhlíkovou stopu. Kamion se stává jedním z nejekologičtějších řešení, protože při stejných emisích přemístí větší množství nákladu. Ekologickou zátěž tak redukujeme pomocí efektivní přepravy,“ říká Jakub Trnka, generální ředitel společnosti Raben Logistics Czech & Slovakia.
Pokročilé softwary šetří náklady i životní prostředí
Dopravní aplikační softwary pro plánování tras slouží kromě vyhledání ideální trasy přepravovaného zboží také k optimalizaci zátěže. Pomáhají tak využívat plný potenciál nákladového prostoru, čímž šetří emise a získávají úspory. Pro logistické firmy je to proto zajímavá alternativa k zavádění alternativních pohonů a dalších nových technologií.
Elektrifikace naráží na bariéry
Už teď je jasné, že na cestách budou postupně přibývat elektrická nákladní vozidla. Například společnosti Volvo a Scania chtějí do roku 2030 prodávat každé druhé nákladní vozidlo elektrické. V rámci nákladní přepravy má však elektromobilita množství bariér. Jednou z nich je infrastruktura, která zatím není dostatečně dobudována. Dalším problémem jsou také dojezdy některých elektrických nákladních aut. „Pro nákladní dopravu jsou elektrifikovaná vozidla velmi vhodná lokálně, například v rámci rozvozu po jednom městě. Pro dálkovou nákladní dopravu ale budou do budoucna zapotřebí vyšší dojezdy a infrastruktura,“ vysvětluje Jakub Trnka.
Nedostatečné množství nabíjecích bodů
Přestože počet nabíjecích spotů roste. Jen v roce 2023 vzniklo 650 nových veřejných dobíjecích stanic, o 16 % více než v předchozím roce. Ke květnu letošního roku bylo v provozu 2 392 stanic s 4 892 nabíjecími body, to samozřejmě zahrnuje i nabíječky pro osobní automobily.
Klíčový je také jejich výkon a rozměr
Pro úspěšnou elektrifikaci kamionové dopravy je nezbytné kromě zabezpečení většího počtu nabíjecích bodů zvýšit také jejich výkon. Pokud je nabíjecí výkon nedostatečný, elektrokamiony musí čelit výraznému zdržení. „Loňská studie ukázala, že zatímco státy západní Evropy jsou na nástup elektrokamionů relativně připraveny, střední a východní Evropa je na tom podstatně hůře,“ uvedla společnost Eurowag.
Výzvou je také zajištění adekvátních rozměrů nabíjecích bodů. „Stávající nabíjecí body pro osobní auta nejsou pro kamiony vhodné nejen z důvodu jejich nízkého výkonu, ale také proto, že se tam nákladní vozidla často prostě nevejdou,“ doplnila společnost. Jelikož dobíjení baterie je zatím zdlouhavější než tankování nafty, hrozí zdržení kamionů. „Lze také očekávat tlaky dopravců na to, aby se dal nabíjecí slot předem rezervovat. V opačném případě hrozí rady před nabíjecími lokalitami a tím pádem zpoždění dodávek,“ uzavřela společnost Eurowag.
Vodík jako alternativa?
Aktuální rekord ujeté vzdálenosti na jedno natankování u vodíkového kamionu vytvořil Mercedes-Benz, který ujel 1046 km. Je to stále přibližně 5krát méně než dokáže přejet dieselový kamion a zároveň je toto řešení 4krát dražší. Načerpání plné nádrže na jedno natankování trvá přibližně 15 minut. Pro srovnání elektrický kamion MAN a SEMI Tesla dokáže na jednu nádrž ujet 800 km, přičemž plné dobytí trvá přibližně 1,5 hodiny u Tesly a od 2 až do 4 hodin u MANu v závislosti na kapacitě baterie. Dobytí baterie během cesty z 10 % na 80 % zabere u obou značek kolem 45 minut. Tento čas lze spojit s povinnými přestávkami, které řidiči musí dodržovat.