Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 11. 11. 2024

S přezutím svého auta rozhodně nečekejte na první sníh.* 

Informace a doporučení pro dopravce v návaznosti na uplatňování systému ICS2.* 

ADR Cross border Enforcement – soustředěná kontrolní akce ADR v Belgii.* 

S přezutím svého auta rozhodně nečekejte na první sníh, připomíná Besip.

31.10.2024, Zdroj: iBESIP (www.ibesip.cz)

Zima se nezadržitelně blíží a s ní i povinnost mít na vozidle zimní pneumatiky. Od 1. listopadu jsou řidiči podle zákona povinni přezout na zimní pneu vždy, když je na vozovce sníh, led nebo námraza, nebo pokud lze tyto podmínky předpokládat. BESIP proto apeluje na všechny motoristy: nečekejte s přezutím na první mráz či sníh a dbejte při výměně na to, aby vaše pneumatiky měly potřebné vlastnosti. Zimní pneumatiky vám pomohou zvládnout nástrahy chladného počasí – mají lepší přilnavost na mokré, zasněžené nebo zledovatělé vozovce a tím pádem lépe zvládají brzdění a jakékoliv nenadále situace. Ideální je přezout na zimní pneumatiky již tehdy, když se průměrné denní teploty pohybují okolo 7°C a níže. Přezutím na zimní pneumatiky chráníte nejen sebe, ale i všechny ostatní, které při své jízdě potkáte. Nezapomeňte ani na rezervu. I tu je vhodné mít zimní, abyste měli vhodné přezutí i v případě, že byste měli defekt.

Zákonné povinnosti se nemění
Zákon o silničním provozu stanovuje povinnost užít za určitých podmínek zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března. V tomto období musí mít vozidlo zimní pneumatiky vždy, pokud se nachází na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo tyto jevy lze vzhledem ke klimatickým podmínkám očekávat. Platí tedy stejná pravidla jako v předchozích letech.

Požadované vlastnosti pneumatik
„Řidiči by určitě neměli na pneumatikách šetřit, protože právě ty jsou klíčové pro bezpečnou jízdu a účinné brzdění,“ připomíná Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy. „Důležitá je i hloubka vzorku, u letních pneumatik je jeho minimální hodnota 1,6 mm, u zimních pneumatik potom 4 mm. Ukazatel opotřebení pneumatik zvaný TWI (a WTWI u zimních) najdete v drážce.“ vysvětluje Neřold.

Pneumatika má správné vlastnosti pouze tehdy, když je hloubka dezénu dostatečná. Výška běhounu nového pláště je zhruba 8 mm. „Pokud je pneumatika sjetá na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici 4 mm se prodlužuje brzdná dráha dokonce o polovinu,“ varuje Neřold.

Zimní vs. letní pneumatiky a brzdná dráha
Zimní pneumatika má při nízkých teplotách zcela rozdílné vlastnosti, než pneumatika letní. Při teplotách, které jsou 7°C a nižší, má zimní pneumatika lepší adhezní vlastnosti a je výrazně vhodnější i z hlediska bezpečnosti. Má lepší přilnavost k vozovce a výrazně zkracuje brzdnou dráhu. Například při rychlosti 50 km/h, tedy při nejvyšší dovolené rychlosti v obci, je brzdná dráha na sněhu na zimních pneumatikách o 8 metrů kratší než na letních. Na ledu při rychlosti 30 km/h, což je často nejvyšší povolená rychlost například v okolí škol, je rozdíl v brzdné dráze dokonce 11 metrů v neprospěch letních gum.


Informace a doporučení pro dopravce v návaznosti na uplatňování systému ICS2.

7.10.2024, Zdroj: ČESMAD BOHEMIA (www.prodopravce.cz)

Od 1. dubna 2025 při přepravě zboží do nebo tranzitem přes EU, Severní Irsko, Norsko a Švýcarsko se bude „vstupní souhrnné prohlášení – ENS“ podávat do systému ICS2 a od 1. září 2025 bude podání ENS do systému ICS2 povinné.

ICS2 vyžaduje, aby hospodářské subjekty, včetně dopravců, předkládaly data pro bezpečnost a zabezpečení ve formě „vstupní souhrnné deklarace (ENS)“ alespoň hodinu před příjezdem do EU. Tato data spolu s rizikovou analýzou pomáhají včasně identifkovat hrozby. ICS2 vylepší bezpečnost, zefektivní obchod a zlepší výměnu informací mezi hospodářskými subjekty a celními orgány EU.

Původně systém ICS2 byl uplatněn na letecké cargo v roce 2023, následně rozšířen v červnu letošního roku na námořní dopravu a v roce 2025 bude uplatněn na železniční a silniční dopravu. Na silniční dopravu se začne uplatňovat od 1. dubna 2025 s tím, že od 1. září 2025 budou všichni silniční dopravci povinni předkládat „souhrnné vstupní prohlášení“ – ENS v ICS2.

Dříve data ENS byla podávána do systému ICS1 prostřednictvím NCTS, kde předběžné informace o nákladu obsahující prvky dat bezpečnosti a zabezpečení mohou být použity jako ENS deklarace. Dnešní fáze 5 NCTS neobsahuje prvky bezpečnosti a zabezpečení požadované pro ENS a ani není propojena s ICS2, což znamená, že ENS data je nutno podat zvlášť do ICS2 navíc k předběžným informacím o nákladu zaslaných do NCTS. Plánuje se zahrnutí dat bezpečnosti a zabezpečení do fáze 6 NCTS a propojení NCTS 6 a systému ICS2. Nicméně toto bude provedeno na dobrovolné bázi a bude pro členské státy dobrovolné.

Mezi 1. dubnem až 1. zářím 2025 se budou dopravci tedy muset připojit do systému Import Control Systém 2.

Povinné informace pro ENS

Navíc k informacím běžně podávaným do NCTS jako předběžné informace o nákladu byly tyto informace rozšířeny o sadu dalších povinných informací vztahujících pro silniční dopravu k vytvoření kompletní ENS a obsahují:

  • informace o kupci a prodávajícím (odlišné od informace o příjemci a odesilateli)
  • místo přijetí (místo, kde je zboží převzato k odeslání dopravcem) a místo doručení
  • 6ti místný HS zbožový kód a podrobný popis zboží

Kdo ENS musí podat

V souladu s článkem 127(4) Celního kodexu Unie (UCC) odpovědnost za podání kompletních dat ENS (jedno podání) v oblasti silniční dopravy leží zcela na dopravci. Dopravce a další strany v dodavatelském řetězci, jako speditéři, pozemní odbavovací služby, vývozci, příjemci a odesilatelé musí poskytnout veškerou potřebnou dokumentaci  zásilky dopravci k usnadnění tohoto procesu. Pro nepoštovní silniční přepravu zboží ENS data mohou být podána pouze jedním podáním. Dopravce musí získat všechny potřebné informace od jeho obchodních partnerů a podat ENS deklaraci, za kterou nese plnou odpovědnost.

Pro další druhy dopravy a pro poštovní a expresní zásilky přepravované po silnici může být ENS deklarace podána použitím násobného podání. Každá strana podá informaci, kterou má a je za ni odpovědná. Násobné podání znamená, že ENS je složeno ze dvou nebo více částečných podání, které spolu vytvoří kompletní ENS deklaraci. Pokud dopravce nemá nějaký požadovaný údaj do ENS, tak osoba, která ho má, musí tento údaj vyplnit, pokud ho nedala dopravci.

IRU zaslalo formální žádost na Evropskou komisi požadující umožnit vícenásobné podání pro dopravce u nepoštovního zboží přepravovaného po silnici. DG TAXUD oznámil během poslední ICS2 koordinační schůzky, že schválili návrh IRU a začali s přípravou pro změnu prováděcích pravidel. Toto se očekává nejdříve v červenci 2025, poté bude ještě třeba vyřešit aspekty IT.

Porozumění a připravení se na ICS2 je rozhodující pro všechny účastníky v přepravě zboží, neboť to bude mít vliv na různé účastníky v různých formách v různých časech. Nesplnění požadavků může vést ke zdržením, narušením a případných pokutám nebo penále závisejících na národních praxích. Je velice důležité, aby si dopravci/deklaranti zajistili získání všech požadovaných informací od svých zákazníků. Koordinované úsilí všech účastníků zúčastněných v přepravě zboží je základ pro udržení hladkého provozu a vyvarování se jakémukoliv jeho narušení.

Způsoby podání ENS dat

Hospodářské subjekt mají různé možnosti podání ENS dat do ICS2:

  1. a)    Evropský portál obchodníka: je dostupný pouze pro malé a střední podniky se sídlem v EU registrované v Uniform User Management & Digital Signature systému. K přístupu do tohoto systému musí hospodářský subjekt požádat své národní orgány.
    b)    IT poskytovatel: využít poskytovatele IT služeb s připojením do systému ICS2 pro podávání ENS deklarací, například pomocí IRU aplikace TIR-EPD při použití karnetu TIR.
    c)    vlastní systém: hospodářský subjekt se může připojit svým stávajícím systémem přímo do ICS2.

Pomoc od IRU

IRU pracuje na připojení aplikace TIR-EPD do ICS2 pro zjednodušení podávání ENS deklarací pro silniční dopravce. Tato integrace zabrání dvojímu podání dat. Dopravci při použití karnetu TIR, budou schopni zadat data jednou a podat je současně do NCTS i ICS2.

Doporučujeme dopravcům, aby včas zahájili přípravu na zadávání ENS do systému ICS2 dříve než před definitivní vstupem v platnost, tedy před 1. zářím 2025 a koordinovali se svými partnery zajištění dat pro podání ENS a sledovali informace od celní správy.

Více informací je možno nalézt na odkaze:

https://taxation-customs.ec.europa.eu/customs-4/customs-security/import-control-system-2-ics2-0/import-control-system-2-release-3_en

Autor: Michaela Havelková
Aktualizováno: 07. 10. 2024


ADR Cross border Enforcement – soustředěná kontrolní akce ADR v Belgii.

2.11.2024, Zdroj: Centrum služeb pro silniční dopravu (www.cspsd.cz)

V termínu od 22. do 24. října 2024 probíhala na dvou místech v Belgii, v Minderhout a v Turnhout, tzv. ACE (ADR Cross border Enforcement). Tato ACE byla organizována belgickým kontrolním orgánem VLABEL (Vlaamse Belastingsdienst—Afdeling control).

Zúčastnilo se jí celkem 22 účastníků z Chorvatska, Polska, České republiky, Rakouska, Maďarska, Belgie, Nizozemí, Lucemburska, Německa, Francie, Portugalska, Spojeného království a Rumunska.

Během dvou dnů bylo zkontrolováno 51 dopravních jednotek s naloženými nebezpečnými věcmi. Jednalo se především o cisterny a vozidla přepravující kusy obsahující nebezpečné věci. Celkem 35 % kontrolovaných dopravních jednotek nebylo v souladu s legislativou. Kvůli závažným porušením předpisů, jako je zajištění nákladu, ulpívající zbytky nebezpečných látek, netěsné cisterny a poškozené obaly, bylo odstaveno 7 vozidel, a to až do vyřešení těchto porušení.

ACE byla opět úspěšná, pozitivně hodnocená zúčastněnými inspektory ADR. Docházelo k výměně znalostí a zkušeností. Diskuse o rozdílech ve výkladu určitých ustanovení ADR nám říkají, že jsme ještě neskončili. A o to jde, o harmonizaci silničních kontrol nebezpečných věcí.

Mnohokrát děkujeme kompetentnímu vlámskému úřadu Vlabel, naší kolegyni Jessie Van Den Heuvel a vlámským inspektorům, za jejich perfektní organizaci a vřelé přijetí. Uvidíme se při příští ACE na jaře 2025!

Zdroj: https://www.ecr-egtc.eu/news/1164/adr-crossborder-enforcement-belgium

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526