Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Vzniká Inspekce silniční dopravy, která posílí kontroly.*
Moderní technologie proměňují logistiku.*
Zásadní změna pro řešení nebezpečných kamionů: Vzniká Inspekce silniční dopravy, která posílí kontroly a zajistí důslednější dodržování pravidel.
12.3.2025, Zdroj: Ministerstvo dopravy
Důslednější kontroly nebezpečných kamionů, větší pravomoci pro inspekční týmy, a především posílení bezpečnosti na silnicích a dálnicích. To jsou hlavní cíle nově vznikající Inspekce silniční dopravy (INSID). Ta vznikne na ministerstvu dopravy transformací současného Centra služeb pro silniční dopravu. Na rozdíl od něj bude mít ale kontrolní pravomoci a bude moci lépe cílit na neposlušné řidiče a autodopravce. Vznik Inspekce přináší zásadní změnu na českých silnicích a dálnicích, která přispěje ke zvýšení bezpečnosti a také dohledu nad dodržováním pravidel férového podnikání v silniční dopravě. Je součástí komplexních změn, které dnes schválila Poslanecká sněmovna v rámci novely silničního zákona.
V současné době potřebují pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu při své práci asistenci policistů či celníků. Od 1. července letošního roku ji už budou moci provádět sami. Zlepší se tím plánování kontrol, jejich zaměření i efektivita. Policisté a celníci se také budou moci více věnovat jiné své agendě.
Martin Kupka
ministr dopravy
Vznik Inspekce silniční dopravy navazuje na kroky ministerstva dopravy, kterými chceme řešit nebezpečné kamiony a posilovat bezpečnost na našich dálnicích a silnicích.
Nevytváříme žádný nový úřad, ale transformujeme a posilujeme kontrolní činnost stávajícího Centra služeb pro silniční dopravu.
Inspektoři získají lepší technické vybavení a silnější pravomoci, aby mohli ještě důsledněji kontrolovat dodržování pravidel a férovost podnikání v nákladní dopravě. Primárně se zaměří na přetížené kamiony a vozy ve špatném technickém stavu. Zásadní změnou je, že inspektoři budou provádět kontroly samostatně, tedy bez asistence policie či celní správy.
Mezi další kroky ministerstva dopravy, kterými řešíme nebezpečné kamiony, patří zákaz předjíždění kamionů na dálnicích nebo například instalace nových vysokorychlostních vah.
Pavel Bergman
náměstek ředitele pro kontrolní úsek Centra služeb pro silniční dopravu
Inspekce silniční dopravy vznikne transformací stávajícího Centra pro silniční dopravu a začne fungovat už letos od 1. července. Jde o největší změnu v dosavadní historii naší kontrolní činnosti.
Vůbec poprvé budeme moci kontrolovat podezření na nedodržování pravidel samostatně, tedy bez přítomnosti Policie ČR nebo Celní správy ČR. Změna nám umožní také lépe technicky vybavit naše mobilní jednotky. Nově budeme používat například systém, který bude umět načíst data ze smart tachografů už za jízdy a cíleně tak zastavovat jen vozidla s podezřením na porušení předpisů.
Vznik Inspekce je důležitý také pro lepší plánování naší kontrolní činnosti, k našim 22 mobilním jednotkám přibydou další 4 se speciálním určením. Všech 26 jednotek bude působit po celé republice. Zaměří se primárně na přetížené kamiony a ty ve špatném technickém stavu.
Věřím, že tato změna umožní našemu inspekčnímu týmu důsledněji kontrolovat dodržování pravidel a férovosti podnikání, a tím zvyšovat bezpečnost na silnicích a dálnicích.
Inspekce silniční dopravy:
- Vzniká k 1. 7. 2025 přeměnou Centra služeb pro silniční dopravu.
- Hlavní náplní bude zastavovat a kontrolovat nákladní vozy, kamiony, autobusy dálkové přepravy a další vozidla, která jsou provozována za účelem podnikání.
- Inspektoři kontrolují mimo jiné hmotnost kamionů a jejich případné přetížení, technický stav vozidel nebo to, zda řidiči dodržují dobu řízení a odpočinku.
- Změnou bude především větší flexibilita a samostatnost inspektorů, kteří dostanou nové kontrolní pravomoci. Budou tak moci zastavovat vozidla a udělovat pokuty i bez přítomnosti policistů nebo celníků. Inspektoři budou nově sami rozhodovat o kontrolách a jejich zaměření.
Stejně jako pracovníci Centra, se budou inspektoři zaměřovat především na kontrolu hmotnosti kamionů, jejich technického stavu a zajištění nákladu. Důležitou součástí je dohled nad dodržováním povinných přestávek řidičů. Kromě nákladních vozů mohou kontrolovat například i dálkové autobusy. Naopak kontrola rychlosti či zákazu předjíždění kamionů na vybraných úsecích zůstává nadále v pravomoci policie.
Dalšími důležitými změnami, které novela přináší, jsou například zákaz předjíždění kamionů na dálnicích a instalace nových vysokorychlostních vah. Ministerstvo dopravy chce také zvýšit podíl obcí na výnosech z pokut udělených Inspekcí a diskutovat o zavedení mýtného na silnicích II. a III. tříd.
PŘÍLOHA:
25-04-08 DOPRAVA Zásadní změna pro řešení nebezpečných kamionů Vzniká Inspekce silniční dopravyModerní technologie proměňují logistiku. Trasy plánuje umělá inteligence a rizika testují digitální dvojčata.
1.4.2025, Zdroj: Trans.INFO (trans.info)
Logistický sektor prochází dramatickou proměnou, kterou pohání technologický pokrok a rostoucí požadavky na efektivitu, udržitelnost a flexibilitu. Digitální dvojčata, umělá inteligence a pokročilá analytika pomáhají optimalizovat dodavatelské řetězce v reálném čase, což pomáhá snižovat provozní náklady i dopad na životní prostředí. Inovace přináší i konkurenční výhodu díky vyšší flexibilitě a schopnosti rychle reagovat na změny poptávky.
Využívání GPS sledování jízdy se stává v moderní logistice standardem, protože výrazně přispívá k optimalizaci provozu a snižování nákladů. Díky přesným datům o poloze vozidel mohou dispečeři efektivně plánovat trasy, vyhýbat se dopravním zácpám a minimalizovat prostoje. GPS technologie zároveň umožňuje sledovat styl jízdy řidičů, což pomáhá identifikovat neekonomické či nebezpečné chování, a tím snižovat spotřebu paliva i opotřebení vozidel.
„Je pro nás velmi důležité udržovat náklady na dopravu v rozumných mezích, proto analyzujeme styl jízdy našich řidičů. Ze zkušenosti víme, že rozdíl ve spotřebě nafty může být opravdu veliký. Náš GPS systém vyhodnocuje každou jízdu a případně poradí, jak styl zlepšit, aby byly co možná nejnižší náklady,“ popisuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, která patří mezi největší české silo cisternové přepravce.
Internet věcí a sledování v reálném čase
Díky technologiím internetu věcí mohou logistické firmy sledovat pohyb zásilek v reálném čase a získávat klíčová data o podmínkách přepravy, jako je teplota či vlhkost. Tento přístup je obzvlášť důležitý v oblasti přepravy farmaceutických produktů nebo čerstvých potravin.
Například společnost Maersk, která se zaměřuje na lodní dopravu, implementovala pokročilé sledovací systémy, které umožňují monitorovat teplotu kontejnerů během celé cesty, čímž zajišťují optimální kvalitu přepravovaného zboží.
Řidiči mají aplikaci v mobilu
Moderní CRM systémy se stávají nedílnou součástí nástrojového vybavení logistických firem, protože umožňují lépe spravovat vztahy se zákazníky a zefektivnit komunikaci napříč celým dodavatelským řetězcem. Díky centralizovanému přístupu k informacím o zákaznících, objednávkách, reklamacích a historii spolupráce mohou firmy rychleji reagovat na požadavky, personalizovat služby a zvyšovat spokojenost klientů.
Robustní program si přímo na míru nechala postavit i společnost Conti-RSC. „Z tohoto programu dispečeři řeší veškerý provoz naší flotily. Řidiči mají smartphony s aplikací, kam jim dispečer pošle objednávky na přepravu, kterou mají jet, včetně všech potřebných informací. Řidiči následně v aplikaci pracují s elektronickou knihou jízd, takže dispečer online vidí, co řidič právě dělá. Na základě těchto dat vystavujeme faktury,“ popsal Ondřej Stöhr.
Umělá inteligence a prediktivní analýza
Využívání umělé inteligence (AI) a strojového učení umožňuje firmám lépe předvídat poptávku, optimalizovat trasování zásilek a snižovat ztráty způsobené neefektivním plánováním. Podle šetření Českého statistického úřadu (ČSÚ) ale využívalo nástroje AI v roce 2024 pouze 5,7 procenta logistických společností v Česku[1]. Oproti jiným odvětvím je to výrazně méně.
Z českých podniků s umělou inteligencí pracují častěji velké společnosti, za řadou evropských zemí však zaostáváme. „V Česku i v unijním průměru v roce 2024 tak činilo 41 % velkých podniků, ale například ve Finsku to bylo 70 %. Nejčastěji jsou využívány technologie AI umožňující pokročilou práci s texty, generování textu nebo řeči a strojové učení,“ popsal mluvčí ČSÚ Jan Cieslar.
Odborník na umělou inteligenci Vojtěch Komenda očekává, že během letošního roku budou české firmy konfrontované s dynamickým vývojem na poli umělé inteligence. „Jsme v podobné situaci, kde byla tuzemská ekonomika v roce 2000, kdy začalo reálné použití internetu. Některým firmám se teď může jevit adopce umělé inteligence jako něco velmi zbytečného. Stejně tak na přelomu tisíciletí připadalo některým firmám zbytečné investovat do vlastních webových stránek,“ říká CEO společnosti AI Excellence.
Některé přepravní společnosti v Česku už využívají pokročilé algoritmy pro optimalizaci doručovacích tras, což vede k úspoře paliva a snížení emisí CO₂. Prediktivní analýza navíc pomáhá předcházet problémům v dodavatelském řetězci tím, že identifikuje potenciální výpadky dodávek s dostatečným předstihem.
Elektrifikace a autonomní vozidla
V souvislosti s tlakem na snižování emisí a ekologizaci logistiky se stále více firem zaměřuje na elektrifikaci vozového parku a autonomní vozidla. Tesla, Volvo a další výrobci vyvíjejí elektrické nákladní vozy s delším dojezdem a nižšími provozními náklady. Kromě toho jsou testovány autonomní kamiony, které by mohly v budoucnu přispět k bezpečnějšímu a efektivnějšímu provozu na silnicích. Například společnost TuSimple v roce 2022 úspěšně otestovala autonomní kamionovou dopravu mezi logistickými centry bez zásahu řidiče.
Digitální dvojčata a simulace dodavatelských řetězců
Dalším inovativním trendem v logistice je využití technologie digitálních dvojčat. Digitální dvojčata umožňují simulovat reálné procesy a testovat různé scénáře, aniž by bylo nutné provádět změny v reálném provozu. Firmy tak mohou optimalizovat své dodavatelské řetězce, předvídat problémy a zvyšovat efektivitu řízení logistiky.
Podle studie od Research and Markets mapující rozvoj a využití digitálních dvojčat[2] v letech 2024–2029 bude více než 95 % všech platforem internetu věcí do roku 2029 obsahovat nějakou formu této technologie. „47,2 % vedoucích pracovníků napříč širokým spektrem průmyslových odvětví chápe výhody digitálního partnerství a 63 % z nich plánuje jeho zavedení do svých provozů do roku 2029,“ uvádí dále studie.
[1] Zdroj: https://csu.gov.cz/produkty/informacni-spolecnost-v-cislech-0s2jhpch3i
[2] Zdroj: https://www.researchandmarkets.com/reports/5308850/digital-twins-market-by-technology-twinning