Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 23. 6. 2025

Fakturace dopravy z hlediska DPH.* 

Aktivace systému TIR v Irácké republice.* 

Jak se žije řidičům kamionu? Mají větší komfort, ale mladí se do oboru nehrnou.* 

Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři.* 

Fakturace dopravy z hlediska DPH.

28.5.2025, Ing. Zdeněk Kuneš, Zdroj: Verlag Dashöfer

Jaká jsou pravidla pro fakturaci dopravy z hlediska DPH?

Dotaz:

Dodáváme zboží se sníženou sazbou DPH. K tomuto dodání objednáme externí dopravní společnost a ta nám pochopitelně dopravu vyfakturuje se zvýšenou sazbou DPH. My vystavujeme daňový doklad (fakturu), ve kterém je zboží se sníženou sazbou, ale nevíme, v jaké sazbě má být „přefakturovávaná“ doprava?

A stejná otázka je i pro případ, že dodáváme v jedné přepravě současně zboží se sníženou i se zvýšenou sazbou DPH.

Odpověď:

Podle § 36 odst. 1 zákona o DPH je základem daně vše, co jako úplatu obdržel nebo má obdržet plátce za uskutečněné zdanitelné plnění od osoby, pro kterou je zdanitelné plnění uskutečněno, nebo od třetí osoby, a to bez daně za toto zdanitelné plnění.

Podle § 36 odst. 3 písm. b) zákona o DPH zahrnuje základ daně také vedlejší výdaje, které jsou účtovány osobě, pro kterou je uskutečňováno zdanitelné plnění, při jeho uskutečnění. Podle § 36 odst. 4 zákona o DPH se za vedlejší výdaje pro účely základu daně považují zejména náklady na balení, přepravu, pojištění a provize.

Daňový doklad obsahuje podle § 29 odst. 1 písm. j) zákona o DPH jako samostatný údaj základ daně za zdanitelné plnění.

Z uvedeného vyplývá, že hodnota dopravy by jako vedlejší výdaj měla vstoupit do základu daně za uskutečněné zdanitelné plnění a u tohoto zdanitelného plnění se v uvedeném případě uplatní snížená sazba daně.

Pokud by byla přeprava zboží poskytována jako samostatné zdanitelné plnění, tak se každé plnění posuzuje samostatně a u přepravy zboží jako samostatného zdanitelného plnění se uplatní základní sazba daně.

Pokud je dodáváno zboží s různými sazbami daně, měla by se přeprava přiřadit jako vedlejší výdaj k jednotlivým plněním.

Přepravu zboží lze také „přefakturovat“ postupem podle § 36 odst. 14 zákona o DPH, podle kterého se do základu daně nezahrnuje částka, kterou plátce obdržel od jiné osoby na úhradu částky vynaložené jménem a na účet jiné osoby. Podmínkou je, že přijatá částka nepřevýší uhrazené částky jinou osobou a plátce si u plnění uhrazeného za jinou osobu neuplatní nárok na odpočet daně.

O přefakturaci podle tohoto ustanovení se jedná, pokud jsou tyto tři uvedené podmínky splněny všechny současně. Takové plněn není předmětem daně, v daňovém přiznání se neuvádí.

Jednání jménem a na účet jiné osoby prokáže plátce tak, že o přijetí a poskytnutí tohoto plnění účtuje na účtech tř. 3 nebo, pokud se jedná o osobu, která neúčtuje, je vede v samostatné evidenci.


Aktivace systému TIR v Irácké republice.

22.5.2025, Zdroj: ČESMAD BOHEMIA (www.prodopravce.cz)

Irák je od 1. dubna 2025 zemí, kde je možno provádět operace TIR.

S účinností od 1. dubna 2025 byl v Irácké republice aktivován systém TIR. Příslušné orgány Irácké republiky stanovily „General Company for Land Transportation – (GCLT)“ za vydávající a záruční sdružení TIR na svém území v souladu s Článkem 6 a Přílohou 9, Částí I Úmluvy TIR

Mezinárodní pojišťovatelé vyslovili souhlas s ručením nejen na karnety TIR vydané GCTL, ale i na karnety vydané jinými vydávajícími sdruženími TIR přidruženými k IRU a použitými na území Irácké republiky.

Podle článku 8.3. Úmluvy TIR je maximální částka ručení za jeden karnet TIR 100.000,00 EUR.

Tímto je možno považovat Iráckou republiku za zemi, kde je možno provádět přepravy TIR od 1. dubna 2025. Aktivací systému TIR v Irácké republice se zvýšil počet zemí, kde je možno provádět přepravy TIR na 66.

Níže je uveden seznam celních úřadů určených pro TIR.

Název celního úřadu Oblast Úřední hodiny Druh úřadu Hranice Celní kód úřadu
Al-Munthiriya Diyali 24 h pohraniční Írán ALM
Al-Shalamcheh Basra 24 h pohraniční Írán SHL
Al-Sheeb Misan 24 h pohraniční Írán SHB
Bashmaq Sulaymaniyah 24 h pohraniční Írán BSH
Haji Omran Erbil 24 h pohraniční Írán HJI
Mandali Diyali 24 h pohraniční Írán MDL
Parwezkhan Sulaymaniyah 24 h pohraniční Írán PRW
Zurbatiya Wasit 24 h pohraniční Írán ZBT
Traibeel Anbar 24 h pohraniční Jordánsko TRB
Safwan Basra 24 h pohraniční Kuvajt SFC
Arar Anbar 24 h pohraniční Saudská Arábie ARR
Al-Qaim Anbar 24 h pohraniční Sýrie QIM
Ibrahim Al-Khalil Duhuk 24 h pohraniční Turecko IBK
Baghdad mezinárodní letiště Baghdad 24 h letiště   BGW
Basra International Airport Basra 24 h letiště   BSR
Najaf International Airport Najaf 24 h letiště   NJF
Erbil International Airport Erbil 24 h letiště   EBL
Sulaymaniyah International Airport Sulaymaniyah 24 h letiště   ISU
North Umm Qasr Port Basra 24 h námořní přístav   UMQ-N
South Umm Qasr Port Basra 24 h námořní přístav   UMQ-S
Middle Umm Qasr Port Basra 24 h námořní přístav   UMQ-M
Al-Maqal Port Basra 24 h námořní přístav   MAQ
Abu Flous Port Basra 24 h námořní přístav   AFL
Khor Al-Zubair Port Basra 24 h námořní přístav   KZB

 

Autor: Michaela Havelková
Aktualizováno: 22. 05. 2025


Jak se žije řidičům kamionu? Mají větší komfort, ale mladí se do oboru nehrnou.

29.5.2025, Zdroj: LESENSKY.CZ (www.lesensky.cz)

Na první pohled může profese řidiče kamionu působit romanticky – nekonečná silnice, svoboda, střídající se krajina za oknem. Realita je však mnohem složitější. Technologický pokrok, rostoucí tlak na efektivitu a demografické změny přetvářejí tento tradiční obor od základů.

Pracovní den řidiče kamionu nezačíná pravidelně v osm jako v běžném zaměstnání. Vše se odvíjí od typu přepravy a trasy. Někdy startuje ve čtyři ráno z parkoviště, kde přespal, jindy až později dopoledne po nakládce. Bez ohledu na čas je ranní rutina téměř neměnná: důkladná kontrola technického stavu vozidla – světla, pneumatiky, hladina provozních kapalin, brzdový systém. Bezpečnost je absolutní prioritou.

Hodnotí se rychlost i spotřeba

Moderní logistika je dnes spjatá s digitálními nástroji, které se řidiči také musejí naučit ovládat. Digitální tachografy sledují každou minutu jízdy, přestávky i spotřebu paliva. Elektronické stazky nahradily ruční záznamy, GPS určují přesnou trasu, dispečerský software počítá čas dojezdu v reálném čase. „Dnes už neplatí, že čím rychleji dojedu, tím lépe. Hodnotí se i spotřeba paliva a styl jízdy, proto člověk nestojí na plynu jako blázen,“ říká řidič společnosti CONTI-RSC Radek.

Řidiči tráví za volantem běžně 8–9 hodin denně. Každé čtyři a půl hodiny mají povinnost zastavit na alespoň 45 minut. Tato pauza je často jediným momentem, kdy si mohou na chvíli odpočinout mimo kabinu, najíst se, protáhnout nohy, vydechnout.

Jízda kamionem vyžaduje více než jen pevné nervy. Je třeba předvídat chování ostatních účastníků provozu, včas reagovat na zácpy, hlídat si výšku mostů a nosnost silnic, zvláště při přepravě těžkého nákladu.

Ve městech jsou manévry často otázkou centimetrů. Mezi zrcátkem a sloupkem veřejného osvětlení nebo při couvání k rampě. „Když přejíždím z dálnice do města, bývá to paradoxně osvěžující. Musím být víc ve střehu, a to mě probere,“ dodává řidič s více než dvacetiletou praxí.

Řidič je často i diplomatem

Příjezd na místo vykládky neznamená konec dne. Řidiči často sami asistují při manipulaci s nákladem, komunikují s personálem, kontrolují stav zboží, čekají na další instrukce. V zahraničí k tomu přibývá i jazyková bariéra, celní procedury a další administrativa. Zkušený řidič se tak stává nejen šoférem, ale i koordinátorem, diplomatem a někdy i improvizovaným mechanikem.

Pracovní den většinou končí hledáním bezpečného parkoviště. To se však v Evropě stává stále větším problémem – vhodných odpočívek je málo a ty kvalitní bývají plné už v pozdním odpoledni.

Modernizace se promítá i do komfortu v kabině. Ta je často vybavená jako malý byt. Nechybí lůžko, lednička, vařič ani klimatizace. Někteří mají i mikrovlnku nebo televizi. Právě tady tráví řidič večery – často o samotě, někdy mezi kolegy, kteří sdílejí tipy na trasy nebo varování před rizikovými úseky.

Řidiči odcházejí do důchodu

Přes všechen pokrok čelí tento obor vážné personální krizi. Podle aktuální zprávy Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) tvoří řidiči mladší 25 let pouze 6,5 % všech profesionálů. Naproti tomu více než 30 % je starších 55 let. V některých zemích, například ve Španělsku, tvoří padesátníci dokonce polovinu všech řidičů. Očekává se, že do roku 2029 odejde do důchodu až 3,4 milionu z nich, což představuje 17 % evropské flotily[1].

Proč se mladí o toto povolání nezajímají? Bariér je víc. Získání oprávnění skupiny C+E včetně profesní způsobilosti vyjde i na 60 tisíc korun. K tomu přičtěme minimální věk 21 let, náročnou pracovní dobu a každodenní stres.

Protože je na pracovním trhu po profesionálních řidičích velká poptávka, zaměstnavatelé se je snaží motivovat vyššími mzdami a náborovými příspěvky. V Česku je podle portálu Jooble.org průměrná odměna řidiče kamionu 46 994 korun, což je lehce nad úrovní průměrné mzdy[2].

„Jako zaměstnavatel si uvědomujeme, že budoucnost dopravy stojí na lidech. Na jednu stranu nabízíme našim řidičům mzdu vysoko nad uváděným průměrem, zároveň je však naší vizí být firmou, kde chce řidič pracovat nejen kvůli výplatě, ale i kvůli tomu, jak se k němu chováme. A to se nemění – ať už sedí za volantem dvacet let, nebo teprve začíná,“ podotýká Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC.

Zda se podaří profesi zatraktivnit pro mladou generaci, bude záležet nejen na firmách, ale i na státu. IRU doporučuje snížit věkovou hranici pro vstup do oboru, lepší spolupráci se středními školami a výrazněji investovat do infrastruktury, především do bezpečných parkovacích míst.

[1] Zpráva IRU dostupná zde

[2] Zdroj Jooble.org, dostupné zde


Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu učí řidiče předejít tragickým nehodám s motorkáři.

9.6.2025, Zdroj: iBESIP (www.ibesip.cz)

Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Až 40 procent nehod se zraněním motorkáře přitom zaviní řidiči aut, kteří motocyklistu přehlédnou. Nová osvětová kampaň od BESIP a České asociace pojišťoven proto učí účastníky provozu vidět motorky, a předejít tak závažným nehodám.

Kampaň „Hele, motorka!“ se zaměřuje na nejkritičtější dopravní situace, při kterých ke kolizím dochází. Nejčastější příčinou smrtelných nehod motorkářů, které zaviní řidiči aut, je nedání přednosti v místě křížení vedlejší a hlavní silnice nebo při odbočování vlevo. Velkým rizikem jsou i manévry bez kontroly mrtvých úhlů nebo zrcátek, a to především při předjíždění či změně pruhu.

Kampaň proto cílí na vědomou změnu myšlení při jízdě, aby se řidiči naučili motorku nejen fyzicky vidět, ale i počítat s jejich přítomností v provozu. S osvětou budou pomáhat i tři ambasadoři, kteří se s dopravními nehodami a jejich následky setkávají dennodenně — dopravní psycholog Pavel Řezáč, zdravotnická záchranářka Veronika Oslzlá a dopravní policista Jan Straka.

„Celkový počet úmrtí a těžkých zranění na českých silnicích se daří v posledních letech úspěšně snižovat. Motocyklisté jsou ale skupina, u které pozitivní trend bohužel neplatí. Proto jsme se letos na bezpečnost motocyklistů zaměřili. Projekt „Hele, motorka” je součástí této strategie. Věřím, že právě takto koncipované kampaně založené na datech, výzkumech a kreativním provedení skutečně pomohou snížit počty těžkých zranění a zachránit lidské životy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Základem pro kampaň byla doporučení britských neuropsychologů z Univerzity v Nottinghamu, kteří upozorňují na tzv. SMIDSY efekt („Sorry Mate, I Didn’t See You“). Dochází k němu, když řidič vozidla přehlédne motorku navzdory tomu, že se jejím směrem podíval. Mozek totiž automaticky ignoruje menší, nezvyklé objekty, jakými jsou právě motocykly. „Jako dopravní policista a zároveň motorkář vím, že motorka může být ve zlomku vteřiny tam, kde ji před chvílí nebylo vidět. Proto je nesmírně důležité, aby si řidiči osvojili vědomou kontrolu provozu nejen zrakem, ale i hlavou,“ zdůrazňuje ambasador plk. Jan Straka.

Statistiky ukazují, že téměř 40 procent nehod motocyklistů zaviní řidič auta. Tři čtvrtiny těchto nehod poté končí zraněním nebo usmrcením jezdce na motorce. „Motocyklisté jsou ostatními řidiči často přehlíženi, nejčastěji kvůli špatnému odhadu nebo celkové nepozornosti za volantem, což chceme touto kampaní změnit. Velmi dobře funguje jednoduchý trik — kdykoli za jízdy vidíte motorku, řekněte si nahlas: ‚Hele, motorka!‘ Pomáhá to mozku ji opravdu zaregistrovat,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Motocykly se přitom v posledních letech těší rostoucí oblibě a každoročně jich na českých silnicích přibude přibližně 25 tisíc. Jejich řidiči však zároveň zůstávají nejohroženější skupinou. Riziko vážného zranění je u nich 16 až 20 krát vyšší než u řidičů aut a tvoří až 20 % těžce zraněných. „Motorkář není rival, ale rovnocenný účastník provozu, který má právo na bezpečnou jízdu. Bohužel řidiči aut mnohdy selhávají při jeho detekci. Pokud bychom dokázali přenést vnímání motorkářů i na řidiče, kteří sami na motorce nikdy neseděli, předešli bychom mnoha tragédiím,“ uzavírá Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Celá kampaň se záměrně vyhýbá moralizování či strašení. Místo toho využívá poznatky neurovědy a netradičními prostředky vede řidiče k větší pozornosti. Od května jsou v ulicích a televizi k vidění reklamy inspirované Rorschachovým testem a testem barvosleposti, které po spatření motorky vyzývají k vyslovení hesla „Hele, motorka!“. Součástí kampaně jsou i rádiové vstupy a zapojené jsou i známé osobnosti jako satirik TMBK či zpěvačka Marta Jandová. Část kampaně se objevila i v pražských ulicích, když byla místa s nejvyšším výskytem motorek poseta 362 balónky s nápisem „Hele, motorka!“. Počet v tomto případě nebyl náhodný — tolik motorkářů bylo v posledních pěti letech na českých silnicích usmrceno. Od léta komunikaci doplní hrané televizní spoty, ve kterých ambasadoři budou ilustrovat nejčastější rizikové situaci na silnicích.

Web kampaně: Hele motorka!

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526