Doprava – Informace nejen pro podnikatele.
Novela vyhlášky o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě.*
Novela prováděcí vyhlášky k zákonu o silničním provozu.*
Nové jednodušší značení — od 1. 7. platí novela vyhlášky upravující pravidla provozu.*
Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů.*
Systém vysokorychlostního vážení je nepřesný. Bez důvěry v kvalitu měření nemohou dopravci nést odpovědnost za výsledky
11.6.2025, Zdroj: LESENSKY.CZ (www.lesensky.cz)
Aktuální výsledky kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu podle nás jen potvrzují, že celý systém vysokorychlostního vážení vyžaduje zásadní revizi. Nestačí pouze rozšiřovat počet měřících bodů – je třeba zajistit, aby jejich provoz měl jasná pravidla, transparentní metodiku a měření obstála i ve srovnání s jinými přesnými vážními zařízeními.
Společnost CONTI-RSC dlouhodobě podporuje snahy o ochranu silniční infrastruktury a dodržování váhových limitů, které považujeme za důležité pro férové podnikatelské prostředí i bezpečnost provozu. Je však klíčové, aby používané technologie pro kontrolu hmotnosti vozidel byly přesné, technicky spolehlivé a výsledky jejich měření obhajitelné.
V praxi jsme při přepravě sypkých či kapalných materiálů opakovaně narazili na situace, kdy nám byly na základě vysokorychlostního vážení uděleny sankce, přestože jsme náklad přebírali a kontrolovali na certifikovaných mostních vahách s velmi vysokou přesností.
Typicky se jedná o situace, kdy po několika kilometrech jízdy systém zachytí údajné překročení limitu, ačkoli na počátku přepravy vše odpovídalo předpisům. To ukazuje na značnou nepřesnost a nespolehlivost současného systému.
Bez důvěry v přesnost systému nemohou dopravci nést odpovědnost za jeho výsledky. Zavádění dalších vážních bodů bez zajištění jejich kvality pouze zvyšuje administrativní zátěž a právní nejistotu. Věříme, že stát bude v této oblasti hledat vyvážený přístup, který zohlední jak ochranu infrastruktury, tak spravedlivé postavení poctivých dopravců.
Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC
Novela vyhlášky o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě.
25.6.2025, Zdroj: Fulsoft / Verlag Dashöfer (www.fulsoft.cz)
Novela zákona o silniční dopravě si vyžádala úpravu prováděcího předpisu.
Ve Sbírce zákonů ČR vyšla Vyhláška č. 208/2025 Sb., kterou se mění vyhláška č. 522/2006 Sb., o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů.
Vydáno dne: 24. 6. 2025
Účinné od: 1. 7. 2025
Novela:
- Reaguje na novelu zákona o silniční dopravě (č. 130/2025 Sb.) a zavádí Inspekci silniční dopravy jako nový celostátní správní úřad podřízený Ministerstvu dopravy, transformovaný z Centra služeb pro silniční dopravu.
- Inspektoři silniční dopravy budou oprávněni provádět kontroly u dopravců i na silnicích, zastavovat vozidla, řešit přestupky na místě, vybírat kauce a zabránit vozidlu v jízdě.
- Vyhláška začleňuje Inspekci mezi kontrolní orgány a sjednocuje její postupy se státním odborným dozorem.
- Stanoví vzory služebních stejnokrojů a označení vozidel Inspekce, pro snadnou identifikaci a zvýšení bezpečnosti inspektorů.
- Upravuje přílohy vyhlášky, např. formuláře pro kauce, zabránění v jízdě, kontrolní seznam přepravy nebezpečných věcí nebo tabulky pro vykazování kontrolních údajů, které slouží i pro statistiku a notifikace vůči EU.
Novela prováděcí vyhlášky k zákonu o silničním provozu.
25.6.2025, Zdroj: Fulsoft / Verlag Dashöfer (www.fulsoft.cz)
Novela zákona o silniční dopravě si vyžádala novelu prováděcí vyhlášky.
Ve Sbírce zákonů ČR byla zveřejněna vyhláška č. 205/2025 Sb., kterou se mění vyhláška č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
Vydáno dne: 24. 6. 2025
Účinné od: 1. 7. 2025
Novela:
- Reaguje na novelu zákona o silničním provozu a související změny včetně zavedení poptávkové dopravy, vzniku Inspekce silniční dopravy a úpravy pravidel pro tzv. tatraktory (traktory nad 3 500 kg s rychlostí ≥ 80 km/h).
- Navazuje na zákon o ochraně ovzduší – ruší emisní plakety, zavádí nové značení nízkoemisních zón pomocí dopravních značek IZ 7a a IZ 7b.
- Dopravní značky B4 a B22a budou nově aplikovány i na řidiče tatraktorů.
- Nově se umožňuje označení vyhrazených míst pro dobíjení elektromobilů – při porušení pravidel hrozí odtah vozidla.
- Zavádí se značení náhradních tras pro mimořádné situace na dálnicích.
- Zpřesnění pravidel pro značení stezek a světelných signálů – některé prvky budou pouze v zákoně, ne ve vyhlášce.
- Zjednodušené značení slepých ulic a jednosměrek s výjimkou pro cyklisty.
Nové jednodušší značení — od 1. 7. platí novela vyhlášky upravující pravidla provozu.
27.6.2025, Zdroj: Ministerstvo dopravy
Náhradní trasy dálnic budou nově označené a přehlednější, zjednoduší se také značení slepých ulic či jednosměrek s povoleným protisměrným provozem cyklistů. Novela vyhlášky upravující pravidla provozu na pozemních komunikacích také snižuje počty směrových dopravních značek a upravuje značení nízkoemisních zón. Vyhláška je účinná k 1. červenci 2025.
„Po vzoru německého dopravního značení má vzniknout kolem frekventovaných českých dálnic nové vyznačení alternativních tras pro mimořádné události. Tyto objížďky budou předem stanoveny a vyznačeny, a to umožní rychlejší a efektivnější odklon dopravy v případě uzavírek. Vyhláška navrhuje použití označení „náhradní trasa“, aby bylo zřejmé odlišení od klasických objízdných tras, které se stanoví v případě plánované uzavírky,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Bude se jednat zejména o náhradní trasy k nejčastěji kolabujícím nebo opravovaným úsekům dálnic, které řidiče povedou, na rozdíl od navigací ve vozidlech, po takových komunikacích, které jsou pro dané druhy a intenzity dopravy vhodné a budou směrované tak, aby od jednoho exitu dálnice mířily k následujícímu.
Nově zaváděné značení náhradních tras bude určeno primárně pro osobní automobily. Nákladní automobily budou moci náhradní trasu využít jen v případě, kdy se na této trase nebude vyskytovat žádné hmotnostní, výškové, šířkové ani jiné omezení, které by se vztahovalo k vozidlu, jehož řidič hodlá náhradní trasu použít.
Méně značek na silnicích
Ministerstvo dopravy také snižuje počet směrových značek v případech, pokud lze umístit takovou dopravní značku i jinam než po pravé straně silnice každé větve křižovatky, jako je to doposud. To zlepší přehlednost a uživatelskou přívětivost, protože například na krátkých úsecích pozemní komunikace mezi dvěma křižovatkami už nebude nutné umisťovat několik značek a směrové rozcestníky bude možné instalovat ve vhodných případech až za křižovatku, jak je tomu například v Německu.
K úspoře počtu dopravních značek a konstrukcí, na nichž jsou značky umístěné, může dojít i v případě směrových dopravních značek pro cyklisty. Nejen, že se tím zjednoduší orientace cyklistů, ale snížením počtu konstrukcí se sníží také riziko případného střetu cyklistů s pevnou překážkou. Novela vyhlášky také přináší úpravy v označení jednosměrných komunikací s povoleným protisměrným provozem cyklistů a zjednodušení značení slepých komunikací.
„Tyto změny mají za cíl zvýšit bezpečnost a přehlednost pro všechny účastníky silničního provozu, včetně cyklistů. Dalším benefitem je úspora, kdy se ušetří za dodatkové tabulky. Nové značení bude postupně osazované v rámci pravidelné výměny dopravních značek. Opět vycházíme z dobré zahraniční praxe,“ dodává ministr Kupka.
Jednou z dalších změn je úprava dopravních značek pro nízkoemisní zóny, které již nebudou zobrazovat emisní plakety. Je to reakce na novelu zákona o ochraně ovzduší, která nově definuje zavádění nízkoemisních zón a nahrazuje nalepovací papírové emisní plakety elektronickým systémem využívajícím data o plnění emisních norem EURO z registru silničních vozidel. Možnost, nikoliv povinnost, stanovení je v gesci samospráv.
V souvislosti s úpravou zákona o silničním provozu v oblasti problematiky tzv. tatraktorů, kdy se na řízení tohoto typu vozidla vztahují stejná pravidla jako pro řidiče nákladních vozidel, je nutné také upravit text významu a užití dopravní značky B 4 „Zákaz vjezdu nákladních automobilů“ ve vyhlášce tak, aby pro jejich řidiče platila stejná pravidla jako pro řidiče standardních nákladních automobilů. Jedná se o vozidla konstrukčně vycházející z nákladních vozidel a v kontextu zákazové značky je žádoucí, aby pro ně platila stejná restrikce jako pro standardní nákladní automobily. Význam dopravní značky B 6 „Zákaz vjezdu traktorů“ zůstává nezměněn a na tzv. tatraktory se vztahuje taktéž.
V neposlední řadě novela vyhlášky odstraňuje některé legislativně technické nedostatky a sjednocuje terminologii s platnými zákony. Tím se zajišťuje vyšší právní jistota a srozumitelnost pro všechny účastníky silničního provozu. Ministerstvo dopravy konzultovalo návrh novely s odborníky z řad Policie ČR, Ministerstva vnitra a dalších relevantních institucí.
Výčet hlavních změn:
- Zavedení náhradních tras: Předem stanovené alternativní objízdné trasy pro mimořádné události na dálnicích, například na dálnici D1.
- Zjednodušení značení jednosměrných komunikací a slepých komunikací: Značka bez nutnosti dodatkové tabulky povoluje protisměrný provoz cyklistů a ve slepé ulici jim umožňuje pokračovat v jízdě.
- Méně dopravních značek: Ve vhodných případech není nutné na každou větev křižovatky umisťovat směrovou dopravní značku.
- Úprava dopravních značek: Úprava označení nízkoemisních zón, dobíjecích stanic elektromobilů nebo sjednocení podoby některých značek.
- Nové značení pro nízkoemisní zóny: Kontrola emisních kategorií vozidel bez nutnosti emisních plaket a s tím související úprava značení.
Celé znění vyhlášky najedete zde.
25-07-08 DOPRAVA Nové jednodušší značení 1 25-07-08 DOPRAVA Nové jednodušší značení 2Začala platit historicky nejrozsáhlejší novelizace silničních předpisů.
3.7.2025, Zdroj: Úřední věstník Evropské unie
Od 1. července 2025 začala platit rozsáhlá novelizace silničních předpisů. Jejím zavedením se snižuje byrokracie, zvyšuje bezpečnost a rozšiřuje digitalizace, v některých případech se snižuje nebo přímo odpadá nutnost chodit na úřady. Novela také narovnává konkurenční prostředí v oblasti nákladní dopravy, vytváří nové podnikatelské příležitosti, zefektivňuje veřejnou dopravu. Přinášíme přehled hlavních bodů a změn, kterých se novela dotýká.
Změny od 1. července 2025:
Doručování řidičských průkazů a karet řidiče do boxů
Při objednání novéno řidičského průkazu např. z důvodu jeho končící platnosti nebo ztráty je možné nechat si doklad zaslat do výdejního boxu/místa. Těch je po ČR 10 000. Zůstává i možnost bezplatně si průkaz vyzvednou na úřadě obce s rozšířenou působností, jako tomu bylo dosud. Podrobnosti k objednání nového průkazu pomocí Portálu dopravy a o jeho doručování naleznete ZDE, ZDE a v přiložené prezentaci.
- Výdejní box – samoobslužný výdejní box dostupný pro uživatele 7 x 24, úložní doba zásilky 48 hodin (Balíkovna box, Alza box, OX Point, Penguin box).
- Výdejní místo – pobočky ČP/Balíkovna nebo partnerská místa, dostupné v otevírací době příslušného místa, delší úložní doba – 5 kalendářních dní.
Vzniká Inspekce silniční dopravy (INSID)
INSID hlídá bezpečnost a dodržování předpisů především u nákladní dopravy. Zaměřuje se na přetížené kamiony, kontrolu tachografů, na špatně upevněný náklad nebo přepravu nebezpečných věcí. Inspektoři INSID mají pravomoci ukládat pokuty, zabránit v další jízdě, odebrat doklady a další. V případě podezření např. na špatný technický stav mohou zastavovat i osobní vozy. Podrobnosti vzniku a fungování INSID naleznete ZDE nebo v prezentaci ZDE. První den v akci představen ZDE.
Prodloužení platnosti evidenční kontroly
Touto změnou se srovnává doba platnosti evidenční kontroly s dobou platnosti STK. Sníží se tak byrokracie při zápisu změny vlastníka/provozovatele vozidla. Tedy, kdo bude chodit pravidelně na STK, nebude muset při případném převodu (prodeji) auta řešit zvlášť ještě evidenční kontrolu.
- Platnost technické prohlídky je možné si zkontrolovat přes Portál dopravy.
BOhlašování dopravních nehod
Navyšuje se hranice škody, na kterou se vztahuje povinnost ohlásit dopravní nehodu policii. Z dřívějších 100 000 korun se posouvá na 200 000 korun. Společný záznam o nehodě mohou její účastníci moci nahlásit prostřednictvím webové aplikace, kterou připravuje Česká kancelář pojistitelů.
Zpřísnění postihů při nebezpečném odbočování
Řidič, který při odbočování ohrozí vozidlo, které jede za nimi, může dostat znatelně výraznější postih než dosud. Přestože jde o častou příčinu závažných dopravních nehod, nebyly za něj do nabytí účinnosti novely udělovány trestné body a postih byl pouze mírný. Nově je možné udělit:
- pokutu na místě 2 500-3 500 korun
- pokutu 4 000-10 000 korun ve správním řízení
- a připsání 4 bodů do karty řidiče.
Tatraktory převyšující 3 500 kg a rychlost 80 km/h
Podmínky se mění u tzv. tatraktorů s nejvyšší povolenou hmotností převyšující 3 500 kg a s konstrukční rychlostí vyšší než 80 km/h. Před 1. červencem se na ně nevztahovalo mýtné, řízení bylo povoleno od 17 let, nevztahoval se pro ně zákaz vjezdu nákladních automobilů. Tatraktory mohou díky své konstrukční rychlosti na dálnici a byly proto využívány jako běžné kamiony, nicméně bez povinností, které museli plnit dopravci využívající právě kamiony. Novela tak narovnává podmínky užití těchto vozů, pro tatraktory s uvedenými parametry tedy nově:
- podléhají mýtnému,
- je nutný ŘP skupiny C nebo C1,
- řidič musí absolvovat dopravně psychologické vyšetření a mít profesní způsobilost.
Taxislužba
- Oprávnění řidiče taxislužby cizinci se nově uděluje jen na dobu, na kterou má pracovní a pobytové povolení. Nejdéle pak na 5 let.
- Žadatel musí nově mít český řidičský průkaz nebo průkaz jiného členského státu EU.
Poptávková doprava
Na žádost krajů a po konzultaci s nimi, dopravci i vývojáři aplikací je zaveden nový druh veřejné dopravy. Poptávková doprava funguje na základě objednávek v aplikaci jak mezi běžnými zastávkami, tak i na jiných předem určených místech, a pokrývá určitou územní oblast, nikoliv jednu stálou určenou linku/trasu. Doplňuje tak běžnou veřejnou dopravu o efektivní a ekonomickou variantu dopravní obslužnosti. Počítá se s ní například do míst, která nejsou pro běžnou linkovou dopravu efektivní.
Poptávkovou dopravu zajišťují především menší vozidla do 9 míst.
Rezervace registrační značky
- Lhůta rezervace se prodlužuje z jednoho na tři měsíce ode dne podání žádosti.
Optimalizace agend napříč státní správou
- Agenda registračních úkonů, které souvisí s diplomatickými vozidly, přechází z Ministerstva dopravy na Ministerstvo zahraničních věcí.
- Kompetence k výkonu státního odborného dozoru a projednávání přestupků v oblasti mezinárodní linkové osobní dopravy přechází z MD na dopravní odbory krajských úřadů.
- Projednávání přestupků dopravců a zprostředkovatelů taxislužby spáchané v hl. m. Praze přechází z pražského magistrátu na úřady městských částí.
- Zrušení kompetence Ministerstva dopravy k vydávání řidičských průkazů osobám, které jsou členy zastupitelských úřadů cizích států nebo zahraničních služeb akreditovaných v České republice.
Zefektivnění kontrol povinností v silniční dopravě
Další změna souvisí s doručováním řízení o přestupku do ciziny. Pokud se písemnost nepodaří adresátovi doručit, bude tato i všechny další doručovány prostřednictvím veřejné vyhlášky.
Rozšiřuje se také oprávnění obecní policie, a to o možnost zastavovat vozidla taxislužeb v rámci kontrol, které s touto službou souvisí. Dosud směla obecní policie kontrolovat u vozidel taxi kontrolovat jen to, co souviselo jen s bezpečností a plynulostí provozu.
Revize správních poplatků
Poplatky za správní úkony se nově začínají vybírat už za přijetí žádosti, ne tedy až za provedení správního úkonu. Některé poplatky se navyšují. Například za přijetí žádosti o udělení oprávnění řidiče taxislužby nebo žádosti o zápis vozidla do evidence vozidel taxislužby se nově platí místo 500 korun dvojnásobek.
Změny od 1. ledna 2026:
- Provoz automatizovaných vozidel.
- Možnost zažádat si o nový řidičský průkaz nebo rozšíření řidičského oprávnění přes Portál dopravy.
- Evidence přestupků provozovatelů STK a SME a kontrolních techniků a evidence stálého dozoru nad jejich činností.
Další zahrnuté změny:
- Povinnost výměny diplomatických registračních značek – od 1. ledna 2027.
- Možnost výběru mýtného za užívání silnic II. a III. třídy a na území hl. m. Prahy na místních komunikacích. O zpoplatnění budou moci rozhodovat jednotlivé kraje, ponesou také náklady s tím spojené – od 1. ledna 2029.
K 1. červenci 2025 došlo ještě k dalším změnám, a to vyhlášek, které nebyly součástí novelizačního balíčku:
Jednodušší značky a změna značení objížděk
Zefektivňuje se značení objízdných tras dálnic – jsou už předem stanované a také na stálo vyznačené. Tím se zrychluje případný odklon dopravy z dálnice v případě mimořádné. Mění se také značení slepých ulic či jednosměrek s povoleným protisměrem cyklistů. Změna je inspirována například systémem značení v Německu. V určitých případech se také snižuje počet směrových značek. Podrobnosti k tomuto bodu včetně nových podob značek uvádíme ZDE.
Změny u zkušebních komisařů autoškol
V souvislosti s pokračující digitalizací procesu zkoušek žadatelů o řidičská oprávnění se zrušila povinnost zkušebního komisaře zapisovat výsledky zkoušky do protokolu. Místo toho se začíná používat elektronický záznam v systému eTesty. Do něj mají přístup všechny oprávněné osoby. Mimo jiné tak došlo i k odstranění problémů s čitelností údajů, s opravami záznamů v protokolu o zkouškách a případným nedostatkem místa pro záznam.
Stáhněte si: