Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 10. 8. 2025

Zkontrolujte si platnost řidičského průkazu a objednejte si ho přes Portál dopravy do výdejního boxu.* 

Čas pro dopravce se krátí. Lhůta EU pro modernizaci tachografů končí za dva týdnů.* 

Prodloužená platnost evidenční kontroly osobních aut přináší další úspory.* 

Bez front a návštěv úřadů, od 1. 7. si přes Portál dopravy nechalo doručit vyměněný ŘP 3 000 lidí.* 

Zkontrolujte si platnost řidičského průkazu a objednejte si ho přes Portál dopravy do výdejního boxu.

1.7.2025, Zdroj: Ministerstvo dopravy

Do konce roku zbývá vyměnit až 400 tisíc řidičských průkazů, kterým po deseti letech uplynula platnost. Tři měsíce před vypršením průkazu je možné přes Portál dopravy požádat o výrobu nového a nově také objednat vyzvednutí na jednom z 10 tisíc výdejních boxů a míst Balíkovny. Kvůli výměně řidičského průkazu tak už není potřeba vůbec chodit na úřad.

Na konec platnosti řidičského průkazu upozorní notifikace z Portálu dopravy nebo stačí během pár vteřin zkontrolovat údaj na kartičce a během pár minut si objednat nový a nechat si ho doručit tam, kde to žadateli nejvíc vyhovuje.

„Do Portálu dopravy se lidé nejčastěji dostanou skrze bankovní identitu, pak už stačí pouze zvolit žádost o vydání řidičského průkazu, vybrat důvod jako je výměna po ukončení platnosti nebo i ztráta řidičáku, vyhledat místo doručení třeba do výdejního boxu a zaplatit poplatek skrze platební bránu. A následně přijde notifikace, že je nový řidičský průkaz připraven k vyzvednutí,“ popisuje ministr dopravy Martin Kupka.

Standardní doba vyřízení je zdarma a trvá 20 dnů. Hotovou průkazku je možné vyzvednout nově v 10 tisících výdejních boxech a místech Balíkovny za stokorunový poplatek nebo nadále zdarma na 206 úřadech obcí s rozšířenou působností.

„Výdejní box Balíkovny je dostupný pro uživatele sedm dní v týdnu 24 hodin a nejčastěji je lidé znají v podobě Alza Boxů nebo také OX Pointů či Penguin boxů. Řidičský průkaz bude uložený dva dny, jinak se vrací zpátky. Žadatelé mohou také využít pro vyzvednutí kamenné pobočky Balíkovny jako jsou pošty nebo různé malé obchody po celé České republice,“ říká ředitel Balíkovny Adam Hőrzenberger.

„AlzaBoxy tak dostanou další praktické využití, navíc jich je více než 2 600 po celém Česku oproti 206 úřadům obcí s rozšířenou působností. Boxy jsou technologická budoucnost pro městskou infrastrukturu a tahle novinka jasně ukazuje, jak se dají skvěle využívat pro potřeby občanů,“ říká místopředseda představenstva Alzy Jakub Krejčíř.

Objednat doručení řidičského průkazu nebo karty řidiče do výdejního boxu lze skrze Portál dopravy (www.portaldopravy.cz). Na něj se lze přihlásit stejně jako do mobilního bankovnictví Bankovní identitou (Bank iD), kterou má v současnosti 6,5 milionů klientů deseti bank. Na Portálu dopravy řidiči najdou například platnost svého řidičského průkazu, zkontrolují si zde platnost technické prohlídky i dálniční známky.

Na projektu doručování řidičských průkazů do výdejních boxů a míst skrze Portál dopravy spolupracuje Ministerstvo dopravy se státním podnikem CENDIS, Státní tiskárnou cenin, se společnostmi ICZ, Monet+, Balíkovnou a platební branou Comgate, skrze kterou lze hradit na dopravním portálu správní poplatky.

Nejčastější otázky a odpovědi

1.    Kdy bude řidičák k vyzvednutí? Platí pořád zákonná lhůta? 
Lhůty jsou platné pro vydání řidičských průkazů, což je 20 pracovních dní, ve zrychlené lhůtě do 5 pracovních dní. Nutné je přičíst dopravu do výdejních míst, která je zpravidla 1-2 dny.

2.    Bude možné zásilku sledovat? Jak se dozvím, že je řidičák připravený k vyzvednutí?  
Zásilku je možné sledovat, v e-mailové notifikaci bude uveden odkaz. O vyzvednutí bude žadatel informován SMS/e-mailem ze strany Balíkovny nebo v Portálu dopravy.

3.    Jak dlouho mám na to, abych si řidičák vyzvedl?  
V Balíkovně (boxu) je uložen zpravidla 2 dny, ve výdejních místech až 5. O délce uložení je uživatel vždy zpraven SMS zprávou nebo emailem.

4.    Co potřebuji k vyzvednutí z boxu / výdejního místa?  
K vyzvednutí řidičského průkazu z boxu nebo výdejního místa budete potřebovat kód pro vyzvednutí. Tento kód je součástí notifikace o doručení do výdejního místa.

5.    Může za mě řidičák vyzvednout někdo jiný?  
Ano, řidičský průkaz může za vás vyzvednout někdo jiný, pokud má váš kód pro vyzvednutí

6.    Co se stane, když si řidičák nevyzvednu? Bude odeslán na úřad? Pokud ano, na který?
Pokud řidičský průkaz/kartu řidiče nestihnete vyzvednout včas, bude dopravce zásilku doručovat zpátky do Státní tiskárny cenin, která ji pošle na příslušnou obec s rozšířenou působností vyřizující žádost.

7.    Bude nadále možné podat žádost online, ale vyzvednout na úřadě?
Ano, bude možné podat žádost online a vyzvednout řidičský průkaz na vybraném úřadu obce s rozšířenou působností.

8.    Bude možné nadále vyřídit si řidičský průkaz i na úřadě bez online podání?
Ano, tato možnost bude, podání prostřednictvím PD šetří váš čas i peníze

9.    Co dělat se starým řidičákem? Můžu si ho nechat?
Starý řidičský průkaz není potřeba nikam odnášet, je nutné jej znehodnotit, podobně, jako je tomu v případě platebních karet po pozbytí jejich platnosti. Pokud chcete, můžete ho donést na obecní úřad obce s rozšířenou působností.

10.    Je možné zaslání i do zahraničí?
Zasílání českých řidičských průkazů do zahraničí možné nebude.

11.    Plánuje se tímto způsobem i zasílání SPZ?
Ano, obdobně jako u řidičského průkazu nebo karty řidiče bude možné za určitých podmínek registrační značku nebo technický průkaz odeslat do boxu. Tuto novinku Ministerstvo dopravy chystá v následujících letech.


Čas pro dopravce se krátí. Lhůta EU pro modernizaci tachografů končí za dva týdnů.

6.8.2025, Zdroj: Trans.INFO (trans.info)

Za pouhé dva týdny uplyne klíčový termín pro společnosti zabývající se mezinárodní silniční dopravou. Od tohoto data musí všechna vozidla provádějící mezinárodní přepravu nahradit své analogové, digitální první generace nebo inteligentní první generace (G2V1) tachografy zařízeními druhé generace (G2V2). Dopravci, kteří modernizaci odloží, riskují nejen pokuty, ale také vážné provozní potíže.

Podle nařízení EU 2020/1054 musejí být od 19. srpna 2025 všechna těžká nákladní vozidla nad 3,5 tuny registrovaná po 15. červnu 2019, která provádějí mezinárodní přepravu, vybavena inteligentním tachografem druhé generace, verze 2 (G2V2). Jedná se o výsledek balíčku opatření EU v oblasti mobility, jehož cílem je zlepšit výkonnost řidičů a harmonizovat tržní podmínky. Vozidla provozovaná výhradně vnitrostátní dopravou jsou od tohoto požadavku osvobozena.

Neodkládejte návštěvu servisu Evropské dopravní organizace a kontrolní orgány vyzývají dopravní společnosti, aby neprodleně naplánovaly modernizaci, nejlépe během příštích pravidelných servisních prohlídek. Čím blíže je termín, tím větší je riziko nedostatku volných míst v autorizovaných servisech a zpoždění v důsledku omezené dostupnosti vybavení.

Pokuta až 30 000 eur

Nejvyšší tresty za nevyhovující tachograf jsou ve Francii – dopravce může dostat pokutu 30 000 eur , a řidiči hrozí až rok vězení. Vozidlo bude úřady zabaveno do doby, než budou nesrovnalosti odstraněny.

Ve Španělsku činí pokuta 2 001 EUR , přičemž vozidlo může být odstaveno, dokud nebude zařízení vyměněno. V Portugalsku může pokuta dosáhnout 6 000 eur , zatímco v Německu může činit 1 500 eur.

V Itálii hrozí za nevyhovující tachograf inteligentní tachograf G2V2 pokuta od 866 do 3 464 eur . Řidiči může být zadržen řidičský průkaz až na 3 měsíce a majiteli vozidla může být uložena pokuta od 831 € do 3 328 €.

V Litvě zaplatí řidič 350 až 600 EUR , odpovědná právnická nebo fyzická osoba 900 až 1 700 EUR . Vozidlo nesmí pokračovat v jízdě, dokud nebude vyměněn tachograf a ověřen jeho technický stav.

Ve Spojeném království může být za nedodržení povinnosti mít předepsaný tachograf uložena pokuta ve výši 300 liber, zatímco v Irsku to může vést k pokutě až 5 000 eur a trestu odnětí svobody až na šest měsíců. Irští inspektoři RSA mohou také požadovat, aby řidič nebo dopravce odvezl vozidlo do servisu, kde bude zkontrolován soulad zařízení s předpisy.

V Polsku má absence inteligentního tachografu za následek správní pokutu ve výši 12 000 PLN – 10 000 PLN pro dopravní společnost a 2 000 PLN pro provozovatele dopravy. Kromě toho úřady zadrží osvědčení o registraci vozidla až na sedm dní. Po uplynutí této doby, pokud nebudou splněny technické požadavky, nebude vozidlu povolen provoz. Generální inspektorát silniční dopravy (GITD) připomíná, že včasná nevýměna tachografu může mít vliv i na pověst dopravce.

Nový tachograf – povinný, ale ne bez chyb

Nová zařízení jsou sice povinná, ale nejsou bez problémů. Dopravci a odborníci – například Inelo ze skupiny Eurowag – upozorňují na opakující se chyby: nesprávné zaznamenávání činnosti řidiče, samovolné vyřazování karet a falešné přejezdy hranic v důsledku chybných signálů GNSS.

Některé potíže lze minimalizovat aktualizací softwaru, správnou instalací a používáním externích antén. Výrobci oznámili další vylepšení, včetně implementace technologie OSNMA, která by měla zlepšit kvalitu lokalizačních údajů.

Je třeba vyměnit i karty řidiče?

Starší karty G1 a G2V1 nemusí být plně kompatibilní s novými tachografy, zejména pokud jde o automatické zaznamenávání hraničních přechodů. Toto riziko nekonzistence údajů může vést ke zbytečným pokutám při silničních kontrolách. V takových případech se doporučuje rychle odeslat údaje z tachografu nebo je doplnit ručně.

Další fáze – tachografy v autobusech

Další a poslední fází změn v evropské dopravě zahrnujících tachografy je povinná instalace těchto zařízení do autobusů o celkové hmotnosti 2,5 až 3,5 tuny používaných v mezinárodní silniční dopravě. Tento požadavek vstoupí v platnost 1. července 2026 a bude se týkat jak nových, tak ojetých vozidel. To znamená, že během jednoho roku budou dopravní společnosti povinny sledovat pracovní dobu řidičů a dodržovat nové předpisy týkající se doby řízení a odpočinku.


Prodloužená platnost evidenční kontroly osobních aut přináší další úspory.

14.7.2025, Zdroj: Ministerstvo dopravy

Od července 2025 se prodlužuje platnost evidenční kontroly v ČR na dva roky. Uspoří to čas i peníze při změně vlastníka, evidenční kontrola je totiž nově platná ve lhůtách stanovených pro technickou prohlídku. Po zápisu nového dosud neregistrovaného vozidla do registru vozidel se nově provádí pouze jedna evidenční kontrola a následné absolvování pravidelných technických prohlídek již zahrnuje i evidenční kontrolu.

„Chceme zjednodušit provádění evidenčních úkonů při změně vlastníka a provozovatele, tedy ušetřit čas a peníze provozovatelům i vlastníkům vozidel. Předpokládáme, že díky tomu počet evidenčních kontrol klesne přibližně na třetinu oproti stavu před letošním červencem,“ říká ke změně zákona o podmínkách provozu vozidel ministr dopravy Martin Kupka.

Tato změna tedy výrazně prodlužuje dosavadní jednoletou lhůtu platnosti evidenční kontroly. Provedením evidenčního úkonu (jako je zápis vlastníka, zápis změny vlastníka, …) se platnost evidenční kontroly nemění, stejně jako v případě ztráty technické způsobilosti po nehodě.

„Po zápisu nového dosud neregistrovaného vozidla do registru silničních vozidel bude nezbytné provést pouze jednu evidenční kontrolu a následně absolvovat pravidelnou technickou prohlídku jejíž součástí je evidenční kontrola. V takovém případě pro samotné evidenční úkony nebude platit žádné omezení platnosti evidenční kontroly,“ dodává ministr Kupka.

Příklad: U nového osobního auta kategorie M1, které bude registrované dne 1. 1. 2026 a evidenční kontrola bude provedená 1. 1. 2028 před změnou vlastníka, bude platit evidenční kontrola bez omezení až do 1. 1. 2030. U vozidel, která nemají nebo nemohou absolvovat technickou prohlídku se platnost evidenční kontroly posuzuje vždy ve lhůtě pravidelné technické prohlídky. V případě auta kategorie M1 platí lhůta 2 let.

Jak se změna dotkne nákupu ojetých aut?

Nyní tedy již nebude třeba navštěvovat stanice technických kontrol při registraci většiny nově nabytých ojetých aut. Na evidenční kontrolu kvůli změně registrace tedy stále půjdou jen auta se stářím do 4 let.
A stále též platí, že evidenční kontrolu lze nahradit protokolem z úspěšně absolvované technické kontroly.

Jak to tedy celé obecně funguje?

U osobního automobilu kategorie M1 je povinnost absolvovat technickou prohlídku ve lhůtách 4 let a následně každé 2 roky. Pokud bude podaná žádost o změnu vlastníka a provozovatele po 3 letech od registrace nového vozidla, bude nezbytné absolvovat první evidenční kontrolu, před tímto úkonem. Tato evidenční kontrola bude platit pro období 4 let. V následujícím období bude evidenční kontrola platná, pokud byla provedená před 2 roky před podáním žádosti.

U vozidel nepodléhajícím pravidelné technické prohlídce bude platit lhůta platnosti evidenční kontroly 4 let.

Příklad pro osobní automobil:

Osobní automobil bude registrovaný 1. 1. 2026 a první změna vlastníka proběhne 1. 1. 2029, ten den bude provedená evidenční kontrola, která bude platit do 1. 1. 2031. Pokud bude technická kontrola provedená 1. 1. 2030, bude evidenční kontrola automaticky platit do 1. 1. 2032.
V případě neabsolvování technické prohlídky 1. 1. 2030 a prodeje vozidla 1. 1. 2032 bez technické prohlídky, bude nezbytné absolvovat evidenční kontrolu, která bude platit dva roky do 1. 1. 2034.

Příklady pro motocykl:

Zápis nového motocyklu je bez evidenční kontroly, změna vlastníka druhý den již vyžaduje provedení evidenční kontroly. Provedená evidenční kontrola druhý den od zápisu do registru silničních vozidel platí po celou dobu 6 let bez omezení. Po uplynutí 6 let platí provedená evidenční kontrola 4 roky. V tomto případě není rozhodující, zda současně platí technická prohlídka.

Tato novinka navazuje na změny z března roku 2023, kdy došlo k prodloužení platnosti evidenční kontroly ze současných 30 dnů na 1 rok, a to bez omezení počtu úkonů. Zároveň již také od té doby není nutné předkládat protokol o jejím provedení při zápisu vozidla ani při změně vlastníka či provozovatele a již třetí rok navíc není třeba provádět tuto kontrolu při změně, kdy se dosavadní provozovatel vozidla stává vlastníkem, typicky po ukončení leasingu vozidla.


Bez front a návštěv úřadů, od 1. 7. si přes Portál dopravy nechalo doručit vyměněný ŘP 3 000 lidí.

8.7.2025, Zdroj: Ministerstvo dopravy

Za týden od zahájení doručování řidičských průkazů se 26 procent lidí s končící platností rozhodlo využít novou funkcionalitu Portálu dopravy. Podle prvních statistik už tedy nemuselo vůbec na úřad tři tisíce řidičů. Nejvíc oblíbená je služba doručení do výdejního boxu, která dosáhla 69 procent ze všech žádostí podaných přes internet.

„První tři tisícovky řidičských průkazů už si lidé vyzvedli třeba z výdejních boxů a ušetřili tak dvě návštěvy úřadu a desítky minut ve frontách. K dispozici je stále 206 úřadů obcí s rozšířenou působností, kde lze vyřešit žádost i vyzvednout průkazku postaru. Přibylo ale zároveň 10 tisíc výdejních míst Balíkovny, kam je možné si nechat řidičský průkaz zaslat přes Portál dopravy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Vyměnit řidičský průkaz za týden řešilo 23 137 lidí, z toho prostřednictvím Portálu dopravy 6 016 řidičů, což je 26 procent. Půlka žadatelů přes internet zvolila doručení na úřady, druhá půlka chtěla hotovou průkazku zaslat. Doručení dominovaly výdejní boxy, kam putovalo dohromady více než dva tisíce řidičských průkazů (69 %).

Objednat doručení řidičského průkazu nebo karty řidiče do výdejního boxu umožňuje od 1. července 2025 Portál dopravy. Na něj je možné se přihlásit například přes Bankovní identitu (Bank iD), kterou má 6,5 milionů klientů deseti bank. Nová možnost doručení stojí 100 Kč a žadatel díky ní už nemusí na úřad vůbec chodit.

Do konce letošního roku zbývá vyměnit 350 tisíc řidičských průkazů, kterým končí platnost. I když po České republice není nutné mít průkazku u sebe, musí být podle evropských směrnic platná. Pro cestu za hranice je nadále potřeba mít ještě plastovou kartičku u sebe. Česká republika ale usiluje o co nejdřívější zapojení do Evropské peněženky digitální identity, která by umožnila mít řidičský průkaz také v mobilu.

Více o doručování vč. otázek a odpovědí najdete na https://md.gov.cz/doboxu.

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526