Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 23. 8. 2025

Asociace autoškol zahajuje sérii bezplatných vzdělávacích akcí pro mentory L17.* 

Daň silniční z pohledu dopravní firmy.* 

Evropská unie tlačí na sdílení dat o bateriích v elektromobilech.* 

Končí přechodná fáze modernizace inteligentních tachografů pro těžká vozidla.* 

Asociace autoškol zahajuje sérii bezplatných vzdělávacích akcí pro mentory L17.

12.8.2025, Zdroj: iBESIP (www.ibesip.cz)

V roce 2024 byl zaveden systém L17 a nyní již tisíce mentorů a mladých začínajících řidičů společně pracují na zvyšování úrovně své řidičské kvalifikace, tak aby se stali zodpovědnými začínajícími řidiči. Asociace autoškol a partneři aktuálně představují sérii bezplatných vzdělávacích seminářů určených pro mentory L17, kteří se chtějí řádně a poctivě připravovat na svou roli. Kurzy proběhnou za účasti kvalifikovaného učitele autoškoly a v moderních bezpečných vozidlech.

Kurz trvá cca 90 minut a seznámíte se s fungováním systému L17, dostanete manuál pro mentory L17 a čeká vás kondiční jízda s kvalifikovaným učitelem autoškoly, který Vám ukáže, jak být správným Mentorem L17.

„Kvalifikovaný a připravený Mentor je základem úspěchu pro správný rozvoj znalostí a dovedností našich žáků v systému L17. V pilotních termínech jsme zaznamenali veliký zájem ze strany mentorů o tento typ kurzů a mě osobně velmi těší zodpovědný přístup rodičů k řízení motorových vozidel jejich dětí,“ říká Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol ČR

Registrovat se můžete na autoskolaL17.cz.

TERMÍNY: 

Pátek 19.9. Praha 9
Pátek 26.9. Liberec
Pátek 26.9. Žďár nad Sázavou
Pátek 26.9. Jindřichův Hradec
Pátek 10.10. Mladá Boleslav
Pátek 17.10. Praha 10
Pátek 17.10. Brno
Pátek 24.10. Kladno
Pátek 31.10. Praha 8
Pátek 7.11. Mladá Boleslav

Stáhněte si:


Daň silniční z pohledu dopravní firmy.

15.7.2025, Ing. Karel Janoušek, Zdroj: Verlag Dashöfer

Daň silniční je upravena zákonem č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZDSIL).

Po změnách provedených zákonem č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů, se od 1. 1. 2022 daň silniční prakticky týká pouze některých nákladních automobilů a některých přípojných vozidel určených k přepravě zboží. Proti předchozím obdobím došlo k podstatnému snížení počtu vozidel, za která se daň silniční platí, byly zrušeny dosavadní roční sazby daně a jejich snížení či zvýšení, byla zrušena některá osvobození od daně. Současně byla zavedena nová terminologie, stanovena nová výše daně pro zdanitelná vozidla a upraven způsob zjištění daňové povinnosti poplatníka daně. Zrušena byla povinnost placení záloh na daň a registrace k dani.

Vzhledem k tomu, že daň silniční se týká používání silničních vozidel, je ke správnému uplatnění této daně nezbytná také znalost zejména zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, který upravuje např. oblast evidence vozidel, rozdělení vozidel do druhů a kategorií, státních poznávacích značek (registračních značek), registru silničních vozidel a dokladů o vozidlech, ale i znalost dalších předpisů, jako jsou např. vyhláška č. 153/2023 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, vyhláška č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů, a dalších předpisů, jež se týkají vozidel a přímo anebo nepřímo se tak týkají také daně silniční. Potřebná je také znalost anebo alespoň povědomí o existenci některých směrnic EU, zejména směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES, kterou se stanoví rámec pro schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla, a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES.

Pozn.: Přestože uvedená směrnice 2007/46/ES byla k 1. 9. 2020 zrušena, je v nařízení (EU) 2018/858 mj. uvedeno, že odkazy na směrnici 2007/46/ES se považují za odkazy na toto nařízení (2018/858 EU) v souladu se srovnávací tabulkou obsaženou v příloze XI bodu 3 tohoto nařízení.

Uvedené vyhlášky a předpisy EU jsou důležité pro zjištění, případně posouzení kategorie vozidla, podkategorie vozidla a kódu druhu karoserie, nejsou-li jednoznačně zapsány v  registru silničních vozidel. Tyto údaje jsou totiž podstatné pro rozhodnutí, zda příslušné vozidlo je předmětem daně a pro zjištění správné výše daně.

Předmět daně silniční

Pro zjištění, zda je vozidlo předmětem daně silniční, není vůbec podstatné, kdo je vlastníkem vozidla (zda právnická osoba, podnikatel anebo fyzická osoba-občan nepodnikající), ani zda, kde a k čemu je vozidlo používáno anebo používáno není. Rozhodující je, zda jsou splněny podmínky uvedené zejména v ustanovení § 2 odst. 2, 3 a 4 ZDSIL.

Předmětem daně silniční je tzv. zdanitelné vozidlo. Pro účely daně silniční jde pouze o silniční vozidlo kategorie N2 nebo N3 a přípojné vozidlo k takovému vozidlu kategorie O3 nebo O4, pokud je registrováno v registru silničních vozidel v České republice (dále jen registr silničních vozidel).

Aby bylo vozidlo předmětem daně, prakticky zcela postačuje zápis uvedené kategorie vozidla, podkategorie a kódu druhu karoserie (viz níže) v registru silničních vozidel (viz § 4 zákona č. 56/2001 Sb.) podle vyhlášky č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů.

Připomínáme, že silniční motorové vozidlo a přípojné vozidlo provozované na pozemních komunikacích musí být podle § 6 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb., zapsáno v registru silničních vozidel, pokud má osoba, která ho provozuje, na území České republiky

  1. a)  trvalý pobyt, dlouhodobý pobyt nebo, jedná-li se o občana jiného členského státu, přechodný pobyt v délce alespoň 6 měsíců v kalendářním roce, nebo jí byl udělen azyl,
  2. b)  sídlo, jedná-li se o právnickou osobu, nebo
  3. c)  odštěpný závod, jedná-li se o zahraniční právnickou osobu.

Podmínka registrování vozidla v ČR je splněna v okamžiku, kdy registrační místo přidělí vozidlu registrační značku podle § 23 vyhlášky č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů.

Jestliže je vozidlo na základě žádosti podle § 12 odst. 1 písm. a) zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, vyřazeno z registru silničních vozidel, nesplňuje podmínky ustanovení § 2 odst. 2 ZDSIL, a není podle § 2 odst. 3 písm. a) ZDSIL předmětem daně silniční v kalendářním měsíci, v němž je po celou dobu z registru silničních vozidel vyřazeno.

Pokud bylo zdanitelné vozidlo v registru silničních vozidel zapsáno byť jen v jednom dni v měsíci, je ve smyslu § 2 odst. 4 a § 12a odst. 3 ZDSIL předmětem daně za celý tento kalendářní měsíc. Předmětem daně silniční nejsou vozidla se zvláštní registrační značkou (viz § 23 písm. d) vyhlášky č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů), z vozidel kategorie N2 a N3 vozidla podkategorie vozidlo zvláštního určení a tato vozidla terénní, a vozidla kategorie O s druhem karoserie DA (návěsy).

Předmětem daně nejsou ani vozidla kategorie L, M, N1, O1, O2, T, C, R, S a Z.

Z druhů vozidel uvedených v § 3 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, nejsou zdanitelným vozidlem a tedy předmětem daně silniční (daň silniční se za ně neplatí) motocykly, osobní automobily, autobusy, vozidla zvláštního určení (např. autojeřáb, požární automobil, sanitní automobil, obytný automobil, pracovní stroj speciální nebo nesený), vozíky pro invalidy a tzv. ostatní silniční vozidla. Předmětem daně nejsou ani zvláštní vozidla (např. traktor, přípojné vozidlo k traktoru, pracovní stroj samojízdný nebo nesený).

Z nákladních vozidel jsou sice předmětem daně silniční nákladní automobily kategorie N2 a N3, ale vzhledem ke stanovené výši daně pro zdanitelná vozidla uvedené v příloze k zákonu, se daň v zásadě platí (viz Příloha k zákonu) jen za vozidla kategorie N2 a N3:

  • s kódem druhu karoserie BA (nákladní automobil) nebo BB (skříňový automobil), a to za vozidla
    1. kategorie N2 jen s největší povolenou hmotností 12 tun a
    2. kategorie N3, přičemž u těchto vozidel se dvěma nápravami vždy, u vozidel se třemi nápravami jen v případě, že jejich největší povolená hmotnost je nejméně 15 tun a u vozidel se čtyřmi a více nápravami nejméně 23 tun.
  • s kódem druhu karoserie BC (tahač návěsu) a BD (silniční tahač) se daň platí v případě, že mají největší povolenou hmotnost jízdní soupravy nejméně 16 tun a pokud mají tři a více náprav nejméně 36 tun.

Daň se neplatí za vozidla kategorie N2 a N3 podkategorie vozidlo zvláštního určení a tato vozidla terénní, protože tato vozidla nejsou předmětem daně. Daň se neplatí ani za vozidla kategorie N s kódem druhu karoserie BE (lehké nákladní automobily kategorie N1) a BX (neúplná vozidla pouze s kabinou apod.), protože nejsou předmětem daně.

Pokud jde o přípojná vozidla, jsou předmětem daně pouze přípojná vozidla k vozidlům kategorie N2 a N3, a to vozidla kategorie O3 a O4, Vozidla kategorie O1 a O2 předmětem daně nejsou. Vzhledem ke stanovené výši daně (viz příloha k zákonu) se však daň silniční platí pouze za vozidla kategorie O4 s největší povolenou hmotností nejméně 12 tun. Za vozidla kategorie O3 se daň neplatí, protože její výše je podle přílohy k zákonu nula.

Daň se neplatí za přípojná vozidla kategorie O3 a O4 s kódem karoserie DA, tj. návěsy, protože nejsou předmětem daně. Přípojná vozidla, jejichž karoserie má kód druhu (typu) DB, tj. přípojná vozidla tažená ojí (přívěsy), jsou od daně silniční osvobozena, ale pouze v případě, že poplatník daně za toto přípojné vozidlo je současně poplatníkem daně za zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BD (silniční tahač, tahač přívěsů).

Pro zjištění, zda je vozidlo předmětem daně, jsou vždy rozhodující údaje zapsané v registru silničních vozidel Základní znaky kategorií vozidel jsou uvedeny v § 4 vyhlášky č. 153/2023 Sb. Číselník typů (kódy) karoserií vozidel je uveden v Příloze č. 5 k vyhlášce č. 343/2014 Sb. Jestliže v registru silničních vozidel nejsou uvedeny potřebné údaje o kategorii, podkategorii a kódu karoserie, zjistí se podle shora uvedeného nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858, v platném znění, kde jsou uvedeny v článku 4 a Příloze I tohoto nařízení. Nedají-li se zjistit ani podle uvedeného nařízení, použijí se údaje z jiných technických dokladů k příslušnému vozidlu.

Za zdanitelná vozidla se daň silniční platí ve zjištěné výši (viz dále) bez jakýchkoliv výjimek, tedy i za zdanitelná vozidla používaná veřejně prospěšným poplatníkem či fyzickou osobou k činnosti, z níž příjmy nejsou předmětem daně z příjmů. Vůbec není podstatné, zda takové vozidlo bylo a kde používáno anebo zda používáno nebylo. Výjimkou jsou zdanitelná vozidla od daně osvobozená.

Osvobození od daně

Ze zdanitelných vozidel, tj. vozidel, která jsou předmětem daně, jsou od daně osvobozena výše uvedená přípojná vozidla, jejichž karoserie má kód druhu (typu) DB, tj. přípojná vozidla tažená ojí (přívěsy), ale jen v případě, že poplatník daně za toto přípojné vozidlo je současně poplatníkem daně za zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BD (silniční tahač, tahač přívěsů).

Dále jsou od daně osvobozena zdanitelná vozidla vybavená zvláštním zvláštním výstražným světlem modré barvy nebo modré a červené barvy, příp. doplněným zvláštním zvukovým výstražným zařízením, pouze však v případě, že je takové vybavení zapsáno v registru silničních vozidel. Tím je, ve smyslu § 3 odst. 1 písm. a) ZDSIL, vyloučeno prokazování uvedených skutečností jiným způsobem.

Od daně silniční jsou také osvobozena vozidla určená jako státní hmotná rezerva, pokud nejsou používána k podnikání, vozidla diplomatické mise nebo konzulárního úřadu, pokud je zaručena vzájemnost, vozidla poskytovatele zdravotních služeb, báňské záchranné služby nebo horské záchranné služba, jsou-li v registru silničních vozidel označena jako sanitní nebo záchranářské, vozidla Českého červeného kříže, a to v rozsahu osvobození podle zákona upravujícího Český červený kříž, vozidla vlastníka pozemní komunikace, správce pozemní komunikace nebo jimi pověřené osoby, jsou-li používána výlučně k zabezpečení sjízdnosti nebo schůdnosti pozemní komunikace.

Osvobození od daně se prakticky týká jen kalendářního měsíce, ve kterém byly splněny podmínky pro osvobození od daně ve všech dnech, kdy příslušné vozidlo bylo předmětem daně. Pokud byly splněny podmínky pro osvobození od daně v průběhu měsíce, uplatní se osvobození až v dalším kalendářním měsíci.

Poplatník daně

Poplatníkem daně silniční je v zásadě provozovatel vozidla zapsaný v registru silničních vozidel, příp. další osoby uvedené v § 4 ZDSIL, tj.:

  • osoba, která užívá zdanitelné vozidlo, u něhož je v registru silničních vozidel zapsána jako provozovatel osoba, která zemřela, zanikla nebo byla zrušena,
  • osoba, která používá zdanitelné vozidlo určené jako státní hmotná rezerva,
  • organizační složka osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí (za organizační složku se považuje i stálá provozovna osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí podle právních předpisů upravujících daně z příjmů.

Poplatník daně se neurčuje podle toho, kdo vozidlo účetně či daňově odpisuje, kdo ho používá ke své podnikatelské činnosti, ale v zásadě podle toho, kdo je uveden v registru silničních vozidel jako jeho provozovatel.

Je-li u téhož zdanitelného vozidla poplatníků více, platí daň společně a nerozdílně.

V případě, že u zdanitelného vozidla došlo v průběhu kalendářního měsíce v registru silničních vozidel ke změně zápisu osoby provozovatele nebo jiné osoby považované za poplatníka, je v kalendářním měsíci, v němž došlo ke změně zápisu, vozidlo předmětem daně pouze u nového poplatníka. Pokud došlo v registru silničních vozidel k více změnám poplatníků v příslušném měsíci, je vozidlo předmětem daně za tento kalendářní měsíc pouze u posledního z nich. Jestliže vozidlo přestane být v průběhu kalendářního měsíce předmětem daně, je vozidlo předmětem daně u poplatníka, který byl v registru silničních vozidel zapsán jako poslední v okamžiku, kdy vozidlo bylo naposled ještě předmětem daně.

Na rozdíl od období před rokem 2022 není poplatníkem daně zaměstnavatel za osobní automobil (příp. i jeho přípojné vozidlo), za jehož použití přísluší zaměstnanci cestovní náhrady, protože osobní automobily ani jejich přípojná vozidla nejsou předmětem daně silniční.

Výše daně

Způsob výpočtu výše daně poplatníka je prakticky stejný jako dosud. Zjistí se jako součet dílčích daní za všechna zdanitelná vozidla, která jsou u poplatníka daně ve zdaňovacím období předmětem daně a nejsou od daně osvobozena.


Evropská unie tlačí na sdílení dat o bateriích v elektromobilech. Výrobci musí zpřístupnit informace zdarma a v reálném čase.

29.7.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer

Od 21. května 2025 vstupuje v platnost nové ustanovení revidované směrnice o obnovitelných zdrojích energie (RED), které ukládá výrobcům vozidel povinnost bezplatně a v reálném čase sdílet technické údaje o bateriích elektromobilů. Směrnice má usnadnit integraci obnovitelných zdrojů energie do dopravního systému a podpořit rozvoj flexibility na trhu s elektřinou.

Kdo musí data poskytovat a komu?

Požadavky se týkají všech nových typů elektrických vozidel schválených po 21. květnu 2025. Konkrétně jde o:

  • elektromobily (BEV) a plug-in hybridy (PHEV) kategorií L, M, N a O s bateriemi těžšími než 25 kg,
  • výrobce vozidel, kteří musí poskytovat data vlastníkům, uživatelům i třetím stranám jednajícím jejich jménem (například provozovatelé nabíjecích sítí či správy budov).

Co přesně musí být sdíleno?

Výrobci musí poskytnout přístup k celé řadě datových bodů – statických i dynamických – mezi které patří například:

  • kapacita a technický stav baterie (pokles kapacity, vnitřní odpor),
  • stav nabití a dojezdová vzdálenost,
  • aktuální výkon nabíjení a vybíjení,
  • poloha vozidla pomocí GPS (při dodržení pravidel GDPR),
  • nastavení výkonu baterie a limity stanovené systémem řízení.

Data musejí být sdílena jak přes servery výrobců (např. přes OTA – Over-the-Air přenos), tak prostřednictvím připojení k nabíjecímu bodu (např. přes Wi-Fi, ethernet či PLC podle normy ISO 15118).

V jakých situacích musí být data dostupná?

Komise definuje tři hlavní scénáře:

  1. Za jízdy – přenos dat probíhá bezdrátově v pravidelných intervalech (např. poloha každou minutu, změna stavu nabití při změně o 1 %).
  2. Při nabíjení – data se sdílí přes rozhraní mezi vozidlem a nabíjecím bodem.
  3. Při odstavení – data není nutné aktualizovat, uchovává se poslední známý stav před vypnutím vozidla.

Technické standardy a bezpečnost

Komise vyzývá členské státy, aby harmonizovaly formáty dat a zajistily interoperabilitu napříč Evropou. Doporučuje se využívat stávající či připravované normy (např. prEN 18060 nebo IEC 62746). V případě absence standardů musí výrobci zveřejnit dokumentaci pro získání dat, a to nediskriminačně a zdarma.

Zvláštní důraz se klade na bezpečnost dat – zejména těch o poloze – a na ochranu osobních údajů.

Závěr: Nová pravidla EU představují krok k větší transparentnosti v elektromobilitě. Data o bateriích mají sloužit nejen uživatelům, ale i energetickým systémům, které díky nim budou schopny lépe integrovat obnovitelné zdroje a řídit spotřebu. Výrobci vozidel teď budou muset rychle přizpůsobit své technologie i dokumentaci, aby novým požadavkům vyhověli.


Silnější a jednotnější prosazování pravidel EU v mezinárodní silniční dopravě: Končí přechodná fáze modernizace inteligentních tachografů pro těžká vozidla.

19.8.2025, Zdroj: Evropská komise

Od dnešního dne musejí být všechna těžká vozidla registrovaná v EU a provozovaná v jiných členských státech, než je členský stát jejich registrace, vybavena inteligentním tachografem (G2V2).

Druhá verze inteligentního tachografu byla zavedena balíčkem opatření v oblasti mobility č. 1 s cílem chránit práva řidičů, zajistit spravedlivou hospodářskou soutěž a podpořit bezpečnost silničního provozu.

Dodává se s několika novými klíčovými funkcemi, jako je automatické zaznamenávání překročení hranic, zaznamenávání operací nakládky a/nebo vykládky, lepší schopnost aktualizací softwaru, jakož i větší odolnost proti neoprávněným úpravám. V kombinaci se zařízením pro dálkovou detekci, které členské státy zakoupily do 18. srpna 2024, umožňuje druhá verze inteligentního tachografu rovněž donucovacím orgánům lépe cílit na vozidla na silnicích. Využívá údaje přenášené na dálku vozidlem, čímž připravuje půdu pro inteligentnější prosazování, zejména pokud jde o pravidla týkající se doby řízení a doby odpočinku. Zaznamenané údaje rovněž podporují další klíčová pravidla vnitřního trhu silniční dopravy, jako jsou pravidla týkající se vysílání řidičů a kabotáže.

Nová těžká vozidla poprvé registrovaná od 21. srpna 2023 již byla vybavena druhou verzí inteligentního tachografu. Vozidla používaná v mezinárodní dopravě, která byla dříve vybavena analogovým nebo digitálním neinteligentním tachografem, byla nahrazena do 31. prosince 2024. Vozidla dříve vybavená první verzí inteligentního tachografu jej měla nahradit do 18. srpna 2025.

Provozovatelé silniční dopravy proto měli dva roky na to, aby nahradili svůj první inteligentní tachograf aktualizovanou druhou verzí. To odpovídá běžnému časovému rámci pro pravidelné kontroly tachografů.

V dalším kroku budou muset být lehká užitková vozidla (LCV) o hmotnosti vyšší než 2,5 tuny vybavena inteligentním tachografem druhé verze do 1. července 2026 a od tohoto data, pokud budou registrována v EU a provozována v mezinárodní silniční dopravě. Od téhož data budou tato vozidla rovněž spadat do oblasti působnosti pravidel EU pro dobu řízení a odpočinku (nařízení (ES) č. 561/2006).

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526