Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 14. 9. 2025

Vyslaný řidič pod lupou: nová evropská brožura vysvětluje, co to znamená.* 

Budoucnost městské logistiky: Zelená transformace a technologické inovace.* 

Bilance po prvním měsíci činnosti Inspekce silniční dopravy: téměř každé třetí kontrolované vozidlo mělo problém.* 

Vyslaný řidič pod lupou: nová evropská brožura vysvětluje, co to znamená.

27.8.2025, Zdroj: Inspekce silniční dopravy (INSID) (insid.gov.cz)

Evropská doprava je stále více propojená a řidiči často vyrážejí na cesty daleko za hranice své domovské země. Spolu s tím ale přichází i otázka: Kdy je řidič považován za „vyslaného“ a jaká pravidla pro něj platí? Právě na tuto problematiku se zaměřuje nová brožura vydaná Evropským orgánem pro pracovní záležitosti (ELA).

Přehledně a bez právnických složitostí

Publikace se snaží odpovědět na jednu z nejpalčivějších otázek současné mezinárodní dopravy – rozdíly mezi vyslaným řidičem a nevyslaným řidičem. Rozdíly, které na papíře vypadají jako detail, mohou mít v praxi zásadní vliv: určují totiž nejen výši mzdy, ale i pracovní podmínky, na které má řidič nárok.

Kdy jste vyslaný řidič?

Brožura vysvětluje, že se o vyslání jedná například při kabotáži, třetizemní přepravě nebo při určitých formách kombinované přepravy. Naopak běžná dvoustranná přeprava nebo pouhý tranzit přes území cizí země mezi vyslání nepatří. Čtenáři se tak dozvědí jasné a praktické příklady, které jim pomohou vyznat se v komplikovaných pravidlech.

Povinnosti i práva

ELA v publikaci upozorňuje nejen na povinnosti řidičů, kteří musí mít u sebe potřebné dokumenty při silniční kontrole, ale také na jejich nároky. Pokud totiž v zemi vyslání platí vyšší mzda a lepší pracovní podmínky než v zemi, kde sídlí jejich zaměstnavatel, mají řidiči právo na tuto vyšší úroveň. Brožura tak působí i jako nástroj ochrany pracovníků před nespravedlivým odměňováním.

Praktická pomůcka na cestu

Stejně jako u jiných materiálů ELA, i tentokrát jde o stručný a přehledný návod, který se vejde do kabiny kamionu či autobusu. Není to těžkopádný právnický text, ale praktický manuál, který může v krizové situaci rychle pomoci – například při silniční kontrole.

Proč je brožura důležitá

Dopravní odvětví dlouhodobě řeší tlak na ceny a pracovní podmínky. Jednotná evropská pravidla o vysílání řidičů mají přinést více férovosti – aby se nestávalo, že někdo pracuje v horších podmínkách jen proto, že jeho firma sídlí v jiné zemi. Brožura je tak nejen informačním materiálem, ale i symbolem snahy EU o vyváženější a spravedlivější trh.

👉 Brožuru připravil Evropský orgán pro pracovní záležitosti se sídlem v Bratislavě. Je dostupná online a zdarma, a měla by se stát povinnou výbavou každého, kdo se živí řízením na mezinárodních trasách.


Budoucnost městské logistiky: Zelená transformace a technologické inovace.

25.8.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer

Zahuštěná města, rostoucí tlak na snižování emisí a nároky zákazníků na rychlé a udržitelné doručení – to vše je stále probíraným tématem. O to víc, že Češi nakupují online více, než kdy jindy. Podle dat Eurostatu v uplynulém roce nakoupilo online alespoň jednou přibližně 86 % Čechů. Zákazníkům přitom už nejde jen o cenu, ale také o rychlost, pohodlí a garanci bezproblémového doručení. To vše se však promítá do městské infrastruktury, která je často nejen přetížená, ale emituje i mnohem více skleníkových plynů. Logistické firmy tak musí hledat způsoby, jak co nejvíce vyhovět zákazníkům a zároveň minimalizovat dopad na životní prostředí.

Emise a přetížené silnice

Podle výzkumníků z MIT Supply Chains Initiative je sektor přepravy odpovědný za 25 % celkových emisí skleníkových plynů na světě. Nakupování online pak produkuje 16 % emisí z celkového maloobchodního trhu. Tzv. logistika „poslední míle“ tak tvoří významnou část městského provozu. Podle dat Evropské komise se až 30 % městské dopravy týká právě dodávek zboží. Na tomto poli proto nabývají na významu alternativní pohony, konsolidační centra na okraji měst, chytré plánování tras a bezemisní vozidla.

Technologie a plánování tras jako cesta ke změně

Logistické firmy neustále hledají řešení pro efektivní a ekologickou dopravu zboží v městské infrastruktuře. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je nepochybně elektromobilita. Redukce emisí skleníkových plynů je ale natolik složitou problematikou, že ji nelze řešit pouze elektromobilitou.

Důležitými ve snaze o snižování uhlíkové stopy jsou dnes efektivní využití a optimalizace dopravní sítě. Modelovým příkladem může být využití nákladního auta Cityliner. Tato auta disponují zadní natáčivou osou, která přesně kopíruje stopu tahače. Díky tomu se s ním dá vjet do města – Cityliner tak může zastat práci, na kterou by jinak bylo třeba několik dodávek.

Cityliner pojme až 27 palet. To znamená, že na jeden litr paliva rozveze větší množství nákladu než klasické 18paletové vozidlo. Dá se říct, že kamion je jedním z nejekologičtějších řešení, protože při stejných emisích přemístí větší množství nákladu. Díky podobným řešením jsme schopni snížit zátěž, a postupně se tak propracovávat k definovaným cílům. Emise redukujeme zejména efektivitou přepravy,“ říká Jakub Trnka, generální ředitel společnosti Raben Logistics Czech & Slovakia.

Zavádění nízkoemisních zón – Česko zaostává

Města sama zkouší emise CO2 redukovat zaváděním nízkoemisních zón. V České republice, na rozdíl od jiných evropských měst, však žádná taková zóna dosud zavedena nebyla. Města, která zavedení nízkoemisních zón zvažovala, ale nakonec je nezřídila, uvádějí jako důvod nedostatek politické shody, přísné podmínky, které pro jejich zřízení zákon o ovzduší stanovuje (včetně objízdných tras), či příliš nízký očekávatelný efekt takového opatření na kvalitu ovzduší v místě.

Spotřebitel jako hybatel trendu

Zákazníci čím dál častěji preferují firmy, které jednají ekologicky. Podle výzkumu společnosti McKinsey spotřebitelé kladou větší důraz na transparentnost dodavatelského řetězce a více než 60 % z nich je ochotno připlatit si za udržitelně balené zboží.

Touhu spotřebitelů po udržitelnosti potvrzuje i Jakub Trnka: „Pozorujeme nárůst poptávky po udržitelné přepravě a balení a samozřejmě se tomu přizpůsobujeme. Testujeme elektrické tahače a naše auta jezdí na biopalivo HVO100. Již 12 % aut z celkové flotily Raben Group jezdí na toto palivo a toto číslo se stále zvyšuje.

Budoucnost patří zeleným

Jedno je jisté – logistika budoucnosti nebude vypadat jako dnes. Bude více propojená, prediktivní, tichá a zelená. Její úspěch ale nebude jen otázkou technologií – zásadní roli hrají data, plánování, spolupráce mezi městy a firmami a tlak spotřebitelů.

Vítězi budou ti, kdo budou schopni kombinovat inovace s odpovědností. Česko je toho určitě schopno a první kroky již podniká.


Bilance po prvním měsíci činnosti Inspekce silniční dopravy: téměř každé třetí kontrolované vozidlo mělo problém.

14.8.2025, Zdroj: Inspekce silniční dopravy (INSID) (insid.gov.cz)

Inspekce silniční dopravy (INSID), která zahájila svou činnost 1. července 2025, provedla během prvního měsíce provozu 1397 kontrol nákladních vozidel a autobusů. Přestupek byl zjištěn u 416 z nich, tedy téměř u každého třetího vozidla. Inspektoři uložili 281 pokut v celkové výši 487 000 Kč a 148 kaucí v souhrnné výši 4 120 500 Kč.

Nejčastěji docházelo k porušování pravidel pro doby řízení a odpočinku řidičů. Inspekce ale zaznamenala i případy přetížených vozidel, podvody s tachografy, nebo snahy obejít emisní normy. Zkontrolovala více cizinců než Čechů, nejčastějšími hříšníky ze zahraničních dopravců byli Poláci. Kontroly probíhaly jak na dálnicích, tak ve městech a obcích.

„První měsíc fungování INSID jasně ukazuje, že nová inspekce má smysl. Bezmála jeden a půl tisíce kontrol a přes čtyři stovky odhalených přestupků znamená, že INSID umí reagovat na problémy v provozu a zaměřit se na ty, kteří pravidla porušují. A to je dobrá zpráva pro bezpečnost na silnicích i pro férové dopravce,” zhodnotil ministr dopravy Martin Kupka.  

Nejčastější problémy souvisely s dobou řízení a odpočinku

Největší podíl přestupků tvořilo překračování dovolené doby řízení, nedodržení délky přestávek a doby denního či týdenního odpočinku. Evropské předpisy stanovují, že nejdéle po 4,5 hodinách řízení musí následovat alespoň 45minutová přestávka. Inspektoři přitom zachytili i případ, kdy řidič nákladního vozidla jel více než 7 hodin bez zastavení.

„Tyto přestupky považujeme za jedny z nejzávažnějších, protože únava řidiče za volantem čtyřicetitunového kolosu ohrožuje všechny na silnici. Často přitom nejde ani tak o selhání jednotlivců, jako spíš o důsledek systémového tlaku, který je na řidiče vyvíjen. Sankce proto v takových případech směřují především na dopravce, protože ti jsou za dodržování pracovního režimu řidiče odpovědní,” uvedl Pavel Bergman, ředitel Kontrolní sekce INSID.  

Ukázala se výhoda nových technologií

K odhalování přestupků inspektorům výrazně pomáhají moderní technologie. Například systém DSRC umožňuje na dálku načíst údaje ze smart tachografu jedoucího vozidla – bez vědomí řidiče. V reálném čase tak lze odhalit například jízdu bez vložené karty řidiče.

„V takových případech zastavujeme prakticky na jistotu. Tato technologie nám významně usnadňuje práci a nemusíme zdržovat v práci a jízdě řidiče, kteří pravidla dodržují,“ doplňuje Bergman.

Pomocí speciálního softwaru mohou inspektoři získat data o práci řidiče až 56 dní zpětně. Snadno tak rozpoznají, jestli pochybil výjimečně anebo porušuje pravidla dlouhodobě.

„Zachytili jsme i řidiče, který v 54 dnech – ze sledovaných 56 – porušil dobu řízení nebo odpočinku. Na místě dostal pokutu 5 000 Kč, dopravci hrozí ve správním řízení sankce až 350 000 Kč, “ popisuje inspektor Michael Hurych, který případ zpracovával. 

Další odhalené přestupky 

Vedle porušení dob řízení a odpočinku inspektoři odhalili i manipulace s tachografem, zásahy do řídících systémů vozidla s cílem obejít emisní normy, přetížené kamiony, nedodržení podmínek pro přepravu nebezpečných nákladů nebo případy řízení bez potřebných dokladů.

„U závažných pochybení se nebojíme použít veškerých zákonných oprávnění, tedy i krajní prostředky jako je odebrání registračních značek, zabránění v další jízdě technickými prostředky nebo odstavení vozidla až na dobu 48 hodin. Řidič, který vážně porušuje pravidla, beztrestně neodjede,“ zdůrazňuje Bergman. 

Stejná pravidla pro všechny – více kontrol u cizinců

INSID zkontroloval více zahraničních než tuzemských vozidel – z celkového počtu 1 397 vozidel bylo 664 registrováno v ČR (47,53 %) a 733 mimo ni (52,47 %). U cizinců byly nejčastěji zaznamenány přestupky u vozidel s polskou, slovenskou a rumunskou registrační značkou.

INSID nekontroluje jen na dálnicích 

Z aktuálních dat také vyplývá, že inspektoři provádějí kontroly nejen na dálnicích, ale ve větší míře i na silnicích I. a II. tříd a na místních komunikacích, zde také zaznamenávají vyšší podíl porušení.

„Nově vyjíždíme i na místní komunikace, zkrátka tam, kde nás starostové měst a obcí upozorňují na problém. Jsme schopni reagovat pružně a rychle tak, aby kontroly měly maximální efekt,“ shrnuje ředitelka INSID Lenka Ptáčková Melicharová.

 INSID v číslech – červenec 2025 

  • kontrolovaných vozidel: 1 397
  • přestupek zjištěn u 416 z nich (29,78 %)
  • z 1397 kontrolovaných: čeští dopravci 664 (47,53 %) / cizinci 733 (52,47 %)
  • nejčastější přestupci dle RZ: ČR, Polsko, Slovensko, Rumunsko
  • uloženo 281 pokut v objemu 487 000 Kč, nejvyšší pokuta: 15 000 Kč
  • a 148 kaucí v objemu 4 120 500 Kč, nejvyšší kauce: 200 000 Kč
  • kontroly podle místa:
    • dálnice: 422 kontrol, porušení zjištěno ve 30,8 % případů
    • silnice I. a II. třídy – 931 kontrol, porušení v 28,68 % případů
    • místní komunikace – 44 kontrol, porušení v 40,52 % případů

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526