Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 9. 11. 2025

Přeprava nebezpečných věcí: Příklady z praxe.* 

Modernizace pravidel EU pro řízení vozidel s cílem zvýšit bezpečnost silničního provozu.* 

Přeprava nebezpečných věcí: Příklady z praxe.

21.10.2025, Zdroj: Inspekce silniční dopravy (INSID) (insid.gov.cz)

Komentář: Nebezpečný náklad obsahující hořlavé kapaliny není zajištěn proti pohybu do stran a dozadu. Zároveň jsou přepravovány další bezpečně neuložené věci (žebřík, rozpěry), které by mohly v důsledku svého pohybu do nebezpečných věcí narazit. To by mohlo způsobit poškození obalů a následný únik nebezpečné kapaliny.

Harmonizací technických požadavků na schvalování nesilničních strojů na úrovni EU přispějí nová pravidla k odstranění roztříštěnosti jednotného trhu a překážek volného oběhu těchto strojů a zároveň zajistí vysokou úroveň bezpečnosti silničního provozu. Nová pravidla rovněž sníží zátěž spojenou s dodržováním předpisů a administrativní zátěž, přičemž úspory nákladů se odhadují až na 846 milionů EUR za deset let.

Pro používání nesilničních mobilních strojů na veřejných komunikacích v EU v současné době neexistují žádné harmonizované požadavky. V důsledku toho čelí výrobci v EU směsici právních rámců, které se mohou v jednotlivých členských státech výrazně lišit, což vede ke zpožděním a značným nákladům. Kromě toho se může stát, že koncoví uživatelé, jako jsou dodavatelé nebo stavební společnosti na venkově, kteří poskytují služby ve více členských státech, nemohou používat své nesilniční mobilní stroje v zahraničí.

Tato iniciativa odstraňuje mezeru na jednotném trhu, který letos slaví 30. výročí svého vzniku. Nová pravidla jsou příkladem toho, jak Komise pokračuje v tvorbě nových iniciativ zaměřených na snížení překážek a nákladů, zvýšení standardů a posílení konkurenceschopnosti průmyslových odvětví EU.

Navrhované nařízení:

  • dokončí jednotný trh s nesilničními mobilními stroji:  Návrh vytváří harmonizovaný regulační rámec pro schvalování nesilničních mobilních strojů na pozemních komunikacích, zajišťuje jejich volný pohyb a usnadňuje přeshraniční používání těchto strojů v rámci EU.
  • sníží administrativní zátěž a náklady pro zainteresované strany: Výrobci a distributoři budou muset o schválení silničního provozu žádat pouze jednou, a to v jedné zemi EU, a daný stroj bude schválen pro silniční provoz ve všech zemích EU. To usnadní vstup nových modelů na trh, odstraní zpoždění spojená s vícenásobnými schváleními a umožní snížení nákladů, které průmysl vynakládá na dodržování předpisů. Pro uživatele, jako jsou půjčovny, bude přínosné snížení nákladů na dodržování předpisů, bude pro ně snadnější používat a dále prodávat stroje přes hranice EU a budou mít větší výběr nesilničních mobilních strojů, jakož i přístup k inovativnějším návrhům. Pro řidiče zase budou přínosem harmonizovaná pravidla, která zajistí vysokou bezpečnost silničního provozu v celé EU.
  • zajistí proporcionalitu a právní jistotu: Nová pravidla upravují pouze nejdůležitější technické aspekty a poskytují zjednodušený jednostupňový postup, který bude přiměřený a zohlední vlastnosti nesilničních mobilních strojů, zejména skutečnost, že se běžně používají jinde než na silnicích, a který bude jednotně uplatňován v celé EU.
  • zavede účinnější dozor nad trhem: Nařízení zahrnuje postupy dohledu nad trhem, včetně záruk zaměřených na nevyhovující nesilniční strojní výrobky, jež jsou sladěny s těmi, které se používají v širším legislativním rámci EU týkajícím se výrobků.

Další kroky

Navrhované nařízení bude před přijetím a vstupem v platnost projednáno a schváleno Evropským parlamentem a Radou Evropské unie.

Souběžně s tím bude Komise v úzké spolupráci s členskými státy a dalšími zúčastněnými stranami provádět přípravné práce na aktech v přenesené pravomoci stanovených v tomto nařízení, jako jsou podrobné technické požadavky a zkoušky požadované pro každou z příslušných vlastností stroje (brzdy, řízení, osvětlení, pole výhledu, hmotnosti, rozměry atd.).

Souvislosti

Nesilniční mobilní stroje se používají mimo jiné ve stavebnictví, zemědělství, zahradnictví, lesnictví, pro manipulaci s materiálem a komunální služby (např. kombajny, postřikovače, nakladače, rypadla, mobilní jeřáby, pojízdné sekačky, vysokozdvižné vozíky, teleskopické manipulátory, zametací vozidla, zdvihací plošiny nebo prostředky k odstraňování sněhu).

Celkovou hodnotu výroby nesilničních mobilních strojů v EU lze odhadnout na 12,5 miliardy EUR ročně, přičemž tyto stroje vyrábějí velké i malé podniky. Stejně jako v jiných segmentech strojírenství ovládá velký podíl na trhu malý počet velkých společností, zatímco malé a střední podniky se obvykle zaměřují na specializované trhy. Odhaduje se, že malé a střední podniky představují 98 % všech registrovaných společností, představují až 18 % příjmů tohoto odvětví a poskytují 30 % pracovních míst v tomto odvětví.

Odvětví nesilničních mobilních strojů v EU je významným výrobcem a důležitým vývozcem nesilničních mobilních strojů do celého světa. Z roční hodnoty produkce se 42 % vyváží do zemí mimo EU, 54 % se prodává v EU a pouze 4 % se prodávají v zemi EU, kde se stroje vyrábí. To znamená, že výrobci nesilničních mobilních strojů jsou velmi závislí na schvalování pro použití v silničním provozu v jiných členských státech nebo ve třetích zemích.

V současné době se již na nesilniční mobilní stroje vztahují určitá harmonizovaná pravidla, jako je směrnice 2006/42/ES týkající se bezpečnosti, pokud jde o navrhování a konstrukci strojních zařízení, směrnice 2014/30/EU o elektromagnetické kompatibilitě a nařízení (EU) 2016/1628 o mezních hodnotách znečišťujících látek.

Další informace


Modernizace pravidel EU pro řízení vozidel s cílem zvýšit bezpečnost silničního provozu.

22.10.2025, Zdroj: Celní správa České republiky (www.celnisprava.cz/cz/Stranky/default.aspx)

Poslanci podpořili revizi pravidel EU pro řidičské průkazy, která zavádí ustanovení o začínajících řidičích, digitálním řidičském průkazu a zákazu řízení.

  • Platnost řidičského průkazu 15 let
  • Nejméně dvouletá zkušební doba pro začínající řidiče
  • Nový digitální řidičský průkaz může nahradit fyzickou kopii
  • Žádný únik před zákazem řízení v zahraničí

Evropský parlament v úterý potvrdil aktualizaci pravidel EU pro řidičské průkazy, která mají přispět k bezpečnosti silničního provozu a snížit počet kolizí, při nichž na silnicích EU ročně přijde o život téměř 20 000 lidí.

Nové požadavky na výcvik

Aby řidič získal řidičský průkaz, bude nyní muset absolvovat zkoušku ze znalostí o rizicích mrtvého úhlu, asistenčních systémech pro řidiče, bezpečném otevírání dveří a rizicích odvádění pozornosti od používání telefonu. Na základě požadavků poslanců Evropského parlamentu budou nové požadavky na školení a zkoušky klást větší důraz na povědomí o rizicích pro chodce, děti, cyklisty a další zranitelné účastníky silničního provozu.

Ověřování platnosti a kontroly zdravotního stavu

Platnost řidičských průkazů pro motocykly a automobily by měla být 15 let, přičemž členské státy by měly mít možnost zkrátit dobu platnosti na 10 let, pokud je řidičský průkaz používán jako národní průkaz totožnosti. Řidičské průkazy pro nákladní vozidla a autobusy budou platit pět let. Země EU mohou zkrátit dobu platnosti řidičům starším 65 let, aby se jejich držitelé mohli častěji podrobovat lékařským prohlídkám nebo doškolovacím kurzům.

Před získáním prvního řidičského průkazu nebo při žádosti o jeho obnovení by měl řidič absolvovat lékařskou prohlídku, včetně testů zraku a kardiovaskulárního stavu. Země EU se mohou rozhodnout nahradit lékařskou prohlídku řidičů automobilů nebo motocyklů formuláři pro vlastní posouzení nebo jinými systémy hodnocení navrženými na vnitrostátní úrovni.

Začínající řidiči a řidiči s doprovodem

Pravidla EU poprvé stanoví zkušební dobu pro nezkušené řidiče v délce nejméně dvou let. Tito řidiči budou čelit přísnějším pravidlům a sankcím za řízení pod vlivem alkoholu a nepoužívání bezpečnostních pásů nebo dětských zádržných systémů.

Kromě toho budou moci 17letí získat řidičský průkaz pro řízení automobilu (skupina B), ale až do 18 let budou muset řídit v doprovodu zkušeného řidiče.

Aby se zmírnil nedostatek profesionálních řidičů, umožní nová pravidla osmnáctiletým získat řidičské oprávnění pro řízení nákladních vozidel (skupina C) a jednadvacetiletým pro řízení autobusů (skupina D), pokud jsou držiteli osvědčení o odborné způsobilosti. V opačném případě bude muset mít osoba 21, resp. 24 let, aby mohla tato vozidla řídit.

Mobilní řidičský průkaz

Podle nových pravidel se má digitální řidičský průkaz, který je přístupný na mobilním telefonu, postupně stát hlavním formátem řidičského průkazu v EU. Poslanci však zajistili řidičům právo požádat o vydání fyzického řidičského průkazu, který by měl být vydán bez zbytečného odkladu a zpravidla do tří týdnů.

Zákaz řízení

Aby se omezilo bezohledné řízení v zahraničí, bude odebrání, pozastavení nebo omezení řidičského průkazu předáno zemi EU, která jej vydala, aby se zajistilo přeshraniční vymáhání trestů. Vnitrostátní orgány se budou muset bez zbytečného odkladu vzájemně informovat o rozhodnutích o zákazu řízení souvisejících s nejzávažnějšími dopravními přestupky – včetně řízení pod vlivem alkoholu nebo drog, účasti na smrtelné dopravní nehodě nebo překročení povolené rychlosti (např. jízda o 50 km/h rychleji, než je povoleno).

Citáty

Zpravodajka EP pro řidičské průkazy Jutta Paulus (Zelení, DE) uvedla: „Nová evropská směrnice o řidičských průkazech zavede do roku 2030 digitální řidičský průkaz, přičemž občanům poskytne plnou svobodu volby mezi aplikací a fyzickou kartou. Výuka řízení bude obsahovat více prvků pro bezpečnost chodců a cyklistů. Dobrovolníci, jako jsou hasiči a záchranáři, budou moci snadněji řídit zásahová vozidla, zatímco nová pravidla pro výcvik a uznávání způsobilosti učiní dopravní profese atraktivnějšími a dostupnějšími. Občané v celé Evropě budou mít z těchto hmatatelných zlepšení přímý prospěch.“

Zpravodaj EP pro oblast zákazu řízení motorových vozidel Matteo Ricci (S&D, IT) zdůraznil: „Dnešní den je důležitým krokem vpřed při zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Zavedením jasnějších a včasnějších kritérií pro pozastavení řidičských oprávnění v případě závažných přestupků pomáhá chránit nejen odpovědné řidiče, ale i celou společnost. Silnější a účinnější systém kontroly a prosazování předpisů pomůže předcházet nehodám a zachraňovat životy.“

Další kroky

Nová pravidla vstoupí v platnost dvacátým dnem po jejich zveřejnění ve věstníku

Země EU budou mít tři roky na to, aby tato nová ustanovení provedly do svých vnitrostátních právních předpisů, a další rok na přípravu jejich provádění.

Souvislosti

Revidovaná pravidla EU týkající se řidičských průkazů jsou součástí balíčku týkajícího se bezpečnosti silničního provozu, který Komise představila v březnu 2023 a jehož cílem je zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu a co nejvíce se přiblížit nulovému počtu úmrtí v silniční dopravě v EU do roku 2050 („vize nula“).

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526