Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 19. 4. 2022

Chybu při zadání elektronické dálniční známky mohou řidiči nově opravit i v době její platnosti. 

Evropské státy své dopravce podporují více, česká vláda váhá. 

Balíček mobility selhává: Více než 80 % států EU nesplnilo povinnost implementovat nová pravidla. 

Chybu při zadání elektronické dálniční známky mohou řidiči nově opravit i v době její platnosti.

25.3.2022, Zdroj: Ministerstvo dopravy

Chybně zadané údaje v elektronické dálniční známce je nově možné opravit i v době její platnosti. Motoristé nyní mohou změnit až dva znaky v SPZ a také stát registrace vozidla. Správce systému Státní fond dopravní infrastruktury tak společně s jeho provozovatelem státním podnikem CENDIS, reagují na připomínky vzešlé z provozu systému a vycházejí vstříc řidičům, kteří se při koupi známky zmýlili.

Možnost opravy chybných údajů v době platnosti e-známky lze využít jen jednou. Řidiči přitom mohou změnit jak dva znaky v SPZ, tak stát registrace vozidla. Pokud motorista zjistí, že má chybu v obou položkách, musí opravu provést v rámci této jedné změny.

Zavedení možnosti opravit chybu i v době platnosti e-známky je řešením situace, kdy při zadávání SPZ došlo k překlepu nebo záměně znaků.

„Pokud řidič dříve zadal například písmeno O místo nuly (0), prohodil dva znaky při vyplňování nebo se jinak spletl, zaplatil tak třeba známku na auto někoho jiného nebo na značku, která neexistuje. Nyní ale může svou chybu jednoduše napravit. Zabere mu to pár minut a nestojí ho to ani korunu. Nejrychleji zadané údaje zkontroluje na webu edalnice.cz v Ověření platnosti. Pokud najde chybu, stačí do Správy známky zadat autorizační kód z potvrzení o úhradě a pak opravit, co je potřeba,“ vysvětlil ředitel státního podniku CENDIS Jan Paroubek.

Další novinkou, kterou web edalnice.cz přináší, je přehledný průvodce nejčastějšími životními situacemi spojenými s dálniční známkou. Motoristé ho najdou na hlavní stránce v záložce Životní situace. Poskytne jim srozumitelný návod, jak krok za krokem postupovat, pokud se v některé ze situací ocitnou. Řidiči se například dozví jak a kde ověřit platnost dálniční známky nebo co dělat, když ztratí potvrzení o úhradě a potřebují ho znovu získat. „Věříme, že novou záložku řidiči uvítají a pomůže jim rychle vyřídit to, co právě potřebují,“ dodal Paroubek.


Evropské státy své dopravce podporují více, česká vláda váhá.

29.3.2022, Zdroj: ČESMAD BOHEMIA (www.prodopravce.cz)

Sdružení ČESMAD BOHEMIA znovu vyzvalo 24. března vládu, aby českým dopravcům pomohla zvládnout razantní nárůst cen nafty.

Vláda nabídla zatím „měkká“ opatření ve formě odkladů plateb, ale dopravci trpí akutní platební neschopností, prodělávají a potřebují čas na promítnutí vysokých nákladů do cen. Z průzkumu Sdružení plyne, že skoro tři čtvrtiny z nich to ještě nedokázaly ani z poloviny, 63 % dopravců odhaduje, že se jim to podaří do 2 měsíců a 84 % do půl roku.

Pouze 13 % dopravců oceňuje odklad záloh na silniční daň, 9 % vítá avizované snížení sazeb silniční daně pro vozidla nad 12 t, ale 64 % to hodnotí jen jako drobnou pomoc. Odklad plateb DPH vítá 16 % dopravců. 17 % dopravců jedná o posunutí leasingových splátek. Ale je i 15 % dalších, jimž nebylo vyhověno. Je vidět, že měkká opatření nestačí.

Vlády ve Francii, Itálii, Německu, Polsku, Belgii, Slovinsku a dalších zemích provedly razantní zásahy do cen nafty, a dávají tak dopravcům možnost se nadechnout. Dopravci ve Francii a v Itálii k tomu mají přímé finanční podpory. Totéž potřebují i čeští dopravci. Mnoho z nich prodává vozidla, aby měli šanci přežít, je velmi reálné, že jich stovky až tisíce úplně skončí. Pouze 51 % českých dopravců věří, že současnou situaci s velkými ztrátami přežijí. Někteří už bohužel končí teď. Šesti procentům hrozí ukončení činnosti do konce dubna, dalším 10 % do konce května a dalším 33 % do půl roku, pokud jim vláda nepomůže.

Prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA Josef Melzer k tomu říká: „Opakovaně vyzývám vládu, aby dala před dogmatickým osekáváním rozpočtu za každou cenu přednost českým dopravcům a stejně jako vlády v jiných zemích jim nabídla konkrétní finanční pomoc. Jejím smyslem není sanovat ztráty, ale dát jim příležitost dojednat odpovídající ceny se zákazníky. Požadujeme konkrétní příspěvek na vozidlo po vzoru Francie a snížení spotřební daně z nafty o 1,60 Kč na litr. To dá těm, kdo to teď ustojí, šanci dále podnikat v konkurenci se zahraničními dopravci a pomůže to i běžným motoristům. Pan premiér si na nás čas zatím neudělal, přitom je vážně ohrožena dostupnost dopravních služeb. A to by byl problém pro celou společnost. Za jeden kamion český dopravce odvede státu ročně 800 tisíc korun na odvodech, kdežto cizí jen 70 tisíc korun za mýto. I proto je tedy v zájmu státu českým dopravcům pomoci. Dopravcům utíká čas, konflikt na Ukrajině je tu už přes měsíc. Krizový štáb sdružení už ohlásil připravenost k veřejnému vystoupení dopravců.“

Autor: Martin Felix


Balíček mobility selhává: Více než 80 % států EU nesplnilo povinnost implementovat nová pravidla.

8.4.2022, Zdroj: Trans.INFO (trans.info)

Pravidla balíčku mobility, která byla navržena tak, aby zajistila lepší podmínky pro vyslané pracovníky, se začínají uplatňovat jen velmi složitě. Hned 22 z 27 členských států EU dostalo výzvu Komise týkající se „nedostatečné transpozice“ legislativy o vysílání řidičů v odvětví silniční dopravy.

Na zarážející rozsah, v jakém doposud (ne)byl balíček mobility implementován, upozornilo rumunské sdružení pro přepravu zboží, které zjistilo, že Rumunsko je jednou z pouhých 5 zemí, které nedostaly dopis o nesplnění povinnosti.

Jak je možné sledovat zde, Slovinsko, Švédsko, Portugalsko, Polsko, Nizozemsko, Malta, Lotyšsko, Lucembursko, Litva, Itálie, Irsko, Maďarsko, Chorvatsko, Španělsko, Řecko, Estonsko, Německo, Česká republika, Kypr, Bulharsko, Belgie a Rakousko obdrželi 24. března dopisy o nesplnění povinnosti.

Jedinými zeměmi EU, které dopisy neobdržely, byly tedy Rumunsko, Dánsko, Finsko, Slovensko a Francie.

V komentáři k situaci Rumunská přepravní asociace napsala:

„Dne 24. března 2022 zahájila Evropská komise řízení pro nesplnění povinnosti proti 22 členským státům, které netransponovaly ustanovení směrnice 1057/2020 o vysílání řidičů v odvětví silniční dopravy. Členské státy musely do 2. února 2022 přijmout a zveřejnit ustanovení nezbytná pro dosažení souladu se směrnicí 1057/2020. Členské státy také měly neprodleně informovat Komisi.“

Paradoxem je, že dopis o nesplnění povinnosti neobdrželo právě Rumunsko vzhledem k tomu, že její vláda a sdružení pro přepravu zboží byly jasně proti nové legislativě. Naopak řada zemí, které nová pravidla propagovala, dostala dopisy o nesplnění povinnosti.

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526