Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 5. 6. 2023

Nové nařízení Evropské unie o obecné bezpečnosti vozidel: Jak ovlivní vaše auta a podnikání?  

Silniční doprava: Komise navrhuje upravit pravidla týkající se doby řízení a odpočinku řidičů nepravidelné autobusové a autokarové dopravy.  

Nové nařízení Evropské unie o obecné bezpečnosti vozidel: Jak ovlivní vaše auta a podnikání?

24.4.2023, Zdroj: Scania (newsroom.scania.com/en-group)

Od července 2024 musí všechna nově registrovaná nákladní vozidla v Evropské unii splňovat novou směrnici EU o bezpečnosti silničního provozu, tzv. Nařízení o obecné bezpečnosti vozidel (Vehicle General Safety Regulation, GSR). Zde je náš průvodce novým nařízením, které je plně v souladu s naším závazkem ke zvýšení bezpečnosti našich vozidel, tedy bezpečí jejich řidičů a v důsledku i samotných zákazníků a všech ostatních účastníků silničního provozu.

GSR je součástí iniciativy EU „Vision Zero“, jejímž cílem je do roku 2050 dosáhnout nulového počtu smrtelných a vážných zranění na evropských silnicích. V souladu se směrnicemi Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů stanovuje také právní rámec pro schvalování autonomních vozidel, která budou v EU provozovaná zcela bez řidiče.

Podle nového nařízení, které vstoupilo v platnost v červenci 2022, musí každý nákladní vůz a autobus zaregistrovaný v Evropě od července 2024 obsahovat osm konkrétních automatických bezpečnostních asistenčních funkcí.

Všechny nové nákladní vozy a autobusy Scania prodané od tohoto data budou s tímto nařízením zcela v souladu a většina požadovaných bezpečnostních asistenčních technologií je ve skutečnosti v našich vozidlech dostupná již dnes. Tento předpis EU také stanovuje tři další povinné bezpečnostní funkce, které musí být zavedeny v letech 2026 a 2029.

Dále v tomto článku najdete seznam prvních osmi funkcí a informace o dlouhodobém závazku společnosti Scania týkající se chytrých a bezpečných technologií.

Proč je GSR potřeba?

GSR je odpovědí Evropské unie jak na bezpečnostní otázky, tak na nástup digitálních technologií pro lidmi řízená i zcela autonomní vozidla.

Otázka bezpečnosti je zásadní, protože v roce 2021 došlo v Evropské unii k téměř dvaceti tisícům smrtelných dopravních nehod. Těžká vozidla se podílela na přibližně 14 % těchto nehod, což je nadměrné zastoupení v poměru k jejich podílu na celkovém silničním provozu.

Až 90 % všech nehod bylo způsobeno lidskou chybou. Nejčastějšími nehodami jsou:

  • Nárazy osobních a užitkových vozidel zezadu.
  • Střet mezi nákladním vozidlem, které odbočuje vpravo, a cyklistou, který jede vedle, ale má v úmyslu jet rovně.
  • Srážka s chodcem nebo chodci přecházejícími vozovku před vozidlem.

Něterým typům výše uvedených nehod přitom nedokáže zabránit ani sebepozornější řidič. Ve složitém, hustém moderním provozu to znamená, že řidiči potřebují automatizovanou technologickou pomoc, která zajistí nejen jejich vlastní bezpečnost, ale také bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu a chodců.

Kromě nejdůležitějších společenských důsledků může mít nehoda také významný ekonomický dopad na celkovou ekonomiku provozu přepravní firmy. Pokud je vozidlo vyřazeno z provozu kvůli opravám, které mohou trvat několik dní nebo týdnů, znamená to drahé prostoje, přičemž jsou zde také náklady spojené s pojištěním vozidla i jeho nákladu.

Díky možnostem nových digitálních technologií již několik výrobců nákladních vozidel a autobusů včetně společnosti Scania představilo pokročilé asistenční systémy (ADAS), které řidičům poskytují pomoc na stále rušnějších městských ulicích, silnicích a dálnicích po celém světě. Stejná technologie je také zásadní pro autonomní vozidla. GSR pomůže tyto funkce těchto systémů regulovat a zavádí standardní sadu bezpečnostních opatření.

Osm požadavků na povinné bezpečnostní prvky

  1. Signál nouzového zastavení: Přerušované světlo, které signalizuje ostatním účastníkům silničního provozu za vozidlem, že vozidlo náhle zpomaluje nebo silně brzdí.
  2. Systém monitorování tlaku v pneumatikách: Systém, který při používání vozidla neustále monitoruje tlak ve všech pneumatikách a varuje řidiče, když je pneumatika podhuštěná nebo přehuštěná.
  3. Informační systém mrtvého úhlu: Tento systém varuje řidiče před možnou kolizí s chodci a/nebo cyklisty vedle vozidla. Je aktivní při nízké rychlosti.
  4. Informační systém couvání: Kamerová nebo senzorová technologie, která při couvání oznamuje řidiči, zda jsou za vozidlem předměty nebo lidé.
  5. Informační systém pro rozjezd: Varuje řidiče před možnou kolizí s chodci a cyklisty, kteří se nacházejí v blízkosti předního mrtvého úhlu vozidla.
  6. Instalace alkoholového zámku: Standardizované rozhraní, které umožňuje montáž různých dodatečně dodávaných alkoholových zámků a brání řidičům, kteří překročí limit pro řízení pod vlivem alkoholu, aby řídili své vozidlo.
  7. Varování na ospalost a nepozornost řidiče: Varuje řidiče, pokud systém vyhodnotí, že není dostatečně ostražitý a může být unaven.
  8. Inteligentní asistent rychlosti: Varuje řidiče před překročením limitu rychlosti zjištěného pomocí kamer a mapových databází spojených s GPS.

Inteligentní a bezpečná Scania

V rámci své snahy o vytvoření udržitelného dopravního systému, jehož klíčovým pilířem je inteligentní a bezpečná doprava, má Scania již většinu z osmi nově povinných bezpečnostních prvků v nabídce. Tři členového týmu produktového managementu pracující na tomto projektu vysvětlují více:

„Tři ze stávajících funkcí, které nabízíme, jsme vylepšili díky propojení s dalšími digitálními službami,“ říká produktová manažerka Cristina Banzi. Dodává, že se již také dávno pracuje na tom, aby na chvíli, kdy GSR vstoupí v platnost, byly připraveny i tři zbývající funkce.

Jednoduše musí. „Musíme splnit kompletní seznam požadavků, rozhodně tím ale nekončíme. Pracujeme také na dalších technologiích, které nás posunou před konkurenci a budeme je schopni nabídnout našim zákazníkům, ačkoli je předpisy zatím nevyžadují,“ upozorňuje produktová manažerka Kushink Bazaz.

S GSR se prolínají také dva další aspekty práce společnosti Scania na bezpečnostních prvcích. Prvním z nich je kybernetická bezpečnost. Další z předpisů Evropské unie vyžaduje, aby veškerá elektronická architektura v našich vozidlech byla chráněna před kybernetickými útoky a počítačovými viry, a to jak v provozu, tak při aktualizaci softwaru.

Procesy a produkty Scania již nyní nabízí silnou ochranu před kybernetickými hrozbami. Společnost toto posiluje také školením s cílem zvýšit povědomí o kybernetické bezpečnosti v celé organizaci, což nadále pomáhá zlepšovat zabezpečení produktů a služeb.

Druhým prvkem je samotná přístupnost nejrůznějších asistenčních funkcí. V podobě technologie Smart Dash, která bude brzy představena, Scania pro svá vozidla vytváří digitální přístrojovou desku, která řidiči umožňuje snadno a bezpečně procházet a spravovat nastavení různých bezpečnostních a dalších elektronických funkcí na palubě.

To vše je součástí a důkazem stále výraznějšího zaměření společnosti Scania na bezpečná a inteligentní řešení.

„Koncepce Smart Dash je založena na naší nové modulární elektronické architektuře, která splňuje požadavky kybernetické bezpečnosti na ještě vyšší úrovni a je v souladu s GSR,“ říká Eduardo Landeo, další produktový manažer pracující na tomto projektu.

„Naším cílem je být jedničkou v oblasti bezpečné přepravy a to nás také motivovalo k zavádění této digitální technologie.“

„Pokud vycházíme ze statistik bezpečnosti silničního provozu, je nám jasné, že dopravní průmysl byl dosud jednou z příčin problému. Neúnavně ale pracujeme na tom, abychom byli i samotným řešením. Zajistíme, aby nervová soustava vozidla, tedy jeho inteligence, byla v provozu chytrá a bezpečná.“


Silniční doprava: Komise navrhuje upravit pravidla týkající se doby řízení a odpočinku řidičů nepravidelné autobusové a autokarové dopravy.

25.5.2023, Zdroj: Evropská komise

Evropská komise navrhla upravit pravidla EU týkající se režimu řidičů tak, aby lépe odrážela charakter příležitostné autobusové dopravy. Řidiči v tomto odvětví mají jiný pracovní rytmus než řidiči v nákladní nebo pravidelné osobní dopravě, a to kvůli vysoké sezónnosti a různým dojezdovým vzdálenostem v závislosti na turistických aktivitách cestujících.

Komise proto navrhuje umožnit řidičům autobusů a autokarů, kteří poskytují takovou příležitostnou dopravu, pružnější rozdělení přestávek a dob odpočinku. Cílem návrhu je navíc zajistit, aby se s mezinárodní a vnitrostátní příležitostnou osobní dopravou zacházelo stejně.

Návrh obsahuje nová pravidla týkající se:

Přestávky: Řidiči budou moci rozdělit přestávky (v délce minimálně 45 minut po 4,5 hodinách jízdy) na dvě části po minimálně 30 a 15 minutách nebo na tři části po minimálně 15 minutách. To jim pomůže dělat přestávky pružněji a ve vhodnější dobu. Současná pravidla umožňují řidičům rozdělit tyto 45minutové přestávky pouze na 15 minut jako první a 30 minut jako druhou přestávku (nikoli však opačně).

Denní doba odpočinku: Řidiči budou moci posunout začátek své denní doby odpočinku o jednu hodinu, pokud celková denní doba řízení v daném dni nepřesáhne sedm hodin, nebo ji posunout o dvě hodiny, pokud celková denní doba řízení nepřesáhne pět hodin. Tyto odchylky budou možné pouze jednou během osmidenní nebo delší cesty. Nová pravidla nezmění délku pravidelné denní doby odpočinku, která zůstává minimálně 11 po sobě jdoucích hodin během 24 hodin.

Týdenní doba odpočinku: Pravidla pro mezinárodní příležitostnou osobní dopravu, která se uskutečňuje výhradně v rámci jedné země, budou sjednocena s pravidly pro mezinárodní dopravu a umožní řidičům odložit týdenní dobu odpočinku až o 12 po sobě jdoucích dnů. To je již nyní možné u mezinárodní příležitostné osobní dopravy, a to v neprospěch provozovatelů vnitrostátní dopravy. Podmínky pro využití této „12denní výjimky“ zůstávají stejné: řidič musí před jízdou čerpat pravidelný týdenní odpočinek (min. 45 hodin) a po jízdě dva týdenní odpočinky.

Návrh Komise nezavádí žádné změny minimální délky přestávek nebo dob odpočinku ani maximální doby řízení. Jeho cílem je zajistit efektivní a kvalitní služby příležitostné osobní dopravy a zlepšit pracovní podmínky řidičů, zejména minimalizovat jejich stres a únavu.

Souvislosti

Současný rámec (nařízení (ES) č. 561/2006) se vztahuje na provozovatele silniční dopravy a jejich řidiče bez ohledu na to, zda se podílejí na přepravě osob nebo zboží, a bez ohledu na to, zda se jedná o pravidelnou nebo příležitostnou přepravu osob.

Odvětví příležitostné osobní dopravy má však ve srovnání s nákladní a pravidelnou osobní dopravou odlišné charakteristiky: vyznačuje se zejména vysokou sezónností (špičky v poptávce po cestujících v určitých ročních obdobích) a různými dojezdovými vzdálenostmi v závislosti na turistických aktivitách cestujících.

Tento druh dopravy obecně zahrnuje méně času stráveného jízdou během dne, než je tomu v nákladní dopravě nebo v linkové autobusové dopravě. Řidiči také obvykle spí v hotelech a zřídkakdy jezdí v noci. Navíc musí vyhovět neplánovaným a improvizovaným požadavkům cestujících, pokud jde o další zastávky, změny tras nebo změny jízdních řádů.

Řidiči pracující v příležitostné osobní dopravě mají tedy jiné pracovní podmínky než ostatní řidiči, a proto Komise navrhla přizpůsobit pravidla týkající se přestávek a doby odpočinku jejich potřebám.

Kromě toho v současné době existují nerovné podmínky pro poskytovatele příležitostné mezinárodní a vnitrostátní (tuzemské) osobní dopravy. Je tomu tak proto, že poskytovatelé příležitostné dopravy, která se uskutečňuje pouze v rámci jednoho členského státu, nemohou využít 12denní výjimku, která je omezena na mezinárodní dopravu. Například na dálkovou cestu v rámci Německa se 12denní odchylka nevztahuje, zatímco na cestu mezi Belgií a Lucemburskem se tato odchylka vztahuje, přestože mezi těmito dvěma operacemi nemusí být z hlediska vzdálenosti a délky trvání žádný rozdíl.

Aby byla zajištěna ochrana práv řidičů, lze 12denní odchylku využít pouze v kombinaci s povinným týdenním odpočinkem před a po cestě. Umožní také řidičům pokračovat v jízdě, aby se mohli doma vyspat, místo aby byli nuceni po šesti dnech jízdy přestat řídit a ubytovat se v hotelu na týdenní odpočinek.

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526