Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 14. 8. 2023

Žádosti o nedostatkové relace povolení na 4. čtvrtletí 2023.  

Doba řízení a doba odpočinku v odvětví silniční dopravy.  

Bezpečnostní přestávka a pauza na oběd.  

Žádosti o nedostatkové relace povolení na 4. čtvrtletí 2023.

7.8.2023, Zdroj: ČESMAD BOHEMIA (www.prodopravce.cz)

Nejpozději do 6. 9. 2023 je nutné doručit žádost o přidělení nedostatkových relací jednorázových povolení.

Žádost se podává na regionální pracoviště ČESMAD BOHEMIA

Pro rok 2023 platí, že požadavky na příděl povolení pro mezinárodní nákladní dopravu se podávají pouze pro nedostatkové relace. Na požadavkovém listu jsou vymezeny pouze tyto nedostatkové relace, u kterých označíte počet požadovaných povolení.

Žádat je nutné o následující typy povolení

  •     běloruské povolení pro bilaterální a tranzitní přepravy,
  •     běloruské povolení pro třetizemní přepravy,
  •     kazašské povolení pro třetizemní přepravy,
  •     arménské povolení pro bilaterální a tranzitní přepravy,
  •     maďarské povolení pro třetizemní přepravy,
  •     uzbecké povolení pro bilaterální a tranzitní přepravy,
  •     uzbecké povolení pro třetizemní přepravy,
  •     tádžické povolení pro bilaterální přepravy,
  •     ázerbájdžánské povolení pro bilaterální a tranzitní přepravy,
  •     moldavské povolení univerzální
  •     ukrajinské univerzální povolení
  •     polské třetizemní povolení

Dopravci, kterým byl přidělen některý z nedostatkových typů povolení musí při žádosti o stejný typ v následujícím období doložit využití dříve přidělených povolení. Nedostatková povolení budou přednostně přidělována dopravcům, kteří spolu se žádostí doložili jejich řádné využití.

Ostatní druhy povolení jsou k dispozici v průběhu celého roku bez nutnosti o tato povolení předem žádat.

Požadavkový list pro příděl nedostatkových relací jednorázových povolení (pdf) (doc)

Autor: Odbor informací


Doba řízení a doba odpočinku v odvětví silniční dopravy.

6.6.2023, Úřad pro publikace, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přehled dokumentů:

  • Nařízení (ES) č. 561/2006 o době řízení, přestávkách a době odpočinku
  • Nařízení (EU) č. 165/2014 o tachografech používaných v silniční dopravě

Co je cílem těchto nařízení?

  • Nařízení (ES) č. 561/2006 ve znění nařízení (EU)  2020/1054 stanovuje pravidla týkající se doby řízení, přestávek a doby odpočinku řidičů nákladních vozidel a autobusů, aby se zlepšily jejich pracovní podmínky a zvýšila bezpečnost silničního provozu.
  • Nařízení (EU) č. 165/2014 ve znění nařízení (EU) 2020/1054 stanovuje požadavky týkající se konstrukce, montáže, používání a zkoušení tachografů, které musí být namontované ve vozidlech, která spadají do oblasti působnosti nařízení (ES) č. 561/2006.

Klíčové body

Nařízení (ES) č. 561/2006:

  • se vztahuje na silniční přepravu zboží vozidly s celkovou hmotností překračující 3,5 tuny a na silniční přepravu osob vozidly s úpravou pro přepravu více než 9 osob (včetně řidiče),
  • se od 1. července 2026 vztahuje na silniční přepravu zboží v mezinárodní dopravě nebo kabotážní operace vozidly (včetně přívěsů nebo návěsů) s celkovou hmotností přesahující 2,5 tuny,
  • se vztahuje na silniční dopravu v  Evropské unii (EU) a mezi členskými státy EU, Švýcarskem a zeměmi Evropského hospodářského prostoru bez ohledu na zemi registrace vozidla.

Minimální věk

Minimální věk pomocníků řidiče a průvodčích musí být 18 let, s výjimkou určitých případů, kdy je minimální věk pomocníků řidiče v zácviku 16 let (podrobněji viz článek 5).

Pravidla o době řízení, přestávkách a době odpočinku

Podrobná pravidla jsou obsažena v článcích 6, 7, 8, 8a a 9.

  • Tato pravidla zahrnují:
    1. maximální denní doba řízení je 9 hodin a může být nejvýše dvakrát týdně prodloužena na 10 hodin,
    2. maximální týdenní doba řízení je 56 hodin,
    3. maximální celková doba řízení je 90 hodin během jakýchkoliv 2 po sobě jdoucích týdnů,
    4. že po 4,5 hodinách řízení musí mít řidič nepřerušenou přestávku nejméně 45 minut, pokud mu nezačíná doba odpočinku,
    5. minimální denní doba odpočinku je 11 hodin a může být snížena na 9 hodin nanejvýš třikrát týdně během kterýchkoliv 2 týdenních dob odpočinku,
    6. běžná týdenní doba odpočinku je minimálně 45 hodin a zkrácená týdenní doba odpočinku je minimálně 24 hodin.
  • Dopravní společnosti musí práci řidičů zorganizovat tak, aby se řidič mohl v průběhu každých 4 po sobě následujících týdnů vrátit do provozovny zaměstnavatele, kde má obvyklou základnu v členském státě, nebo do svého bydliště s cílem strávit tam nejméně jednu běžnou týdenní dobu odpočinku (nebo týdenní dobu odpočinku delší než 45 hodin jako náhradu za zkrácenou týdenní dobu odpočinku).
  • Řidičům musí být umožněno strávit svůj 45hodinový týdenní odpočinek ve vhodném, genderově přizpůsobeném ubytování s náležitým vybavením pro spaní a hygienu (mimo kabinu vozidla) a náklady na toto ubytování musí hradit dopravní společnost jako zaměstnavatel.
  • Zkrácená a běžná týdenní doba odpočinku nesmí být přerušena víc než dvakrát jinými činnosti, které nepřesahují celkem 1 hodinu, pokud řidič doprovází vozidlo přepravované na trajektu nebo po železnici. To platí pouze v případě řidičů, kteří mají přístup ke spací kabině v trajektu nebo vlaku. V případě běžného týdenního odpočinku je přerušení možné pouze, pokud je cesta naplánována na 8 nebo více hodin.
  • Evropská komise přijala akt v  přenesené pravomoci , nařízení v přenesené pravomoci (EU)  2022/1012 , kterým se stanoví normy pro úroveň služeb v bezpečných a zabezpečených parkovacích oblastech pro řidiče a postupy pro certifikaci bezpečnosti a zabezpečení těchto oblastí.

Minimální podmínky pro provádění nařízení

  • Směrnice  2006/22/ES ve znění směrnice (EU)  2020/1057 stanovuje minimální podmínky pro provádění nařízení (ES) č. 561/2006 a nařízení (EU) č. 165/2014 (viz část o tachografech níže).
  • Jejím cílem je zajistit řádné uplatňování a harmonizovaný výklad předpisů v sociální oblasti v silniční dopravě prostřednictvím stanovení minimálních podmínek pro jednotné a efektivní kontroly souladu s příslušnými předpisy ze strany členských států. Tyto kontroly by měly sloužit k omezení a předcházení porušování předpisů.

Bezpečnostní přestávka a pauza na oběd.

15.6.2023, Ing. Jiří Novotný, Zdroj: Verlag Dashöfer

Dotaz:

Prosím o vysvětlení situace čerpání bezpečnostní přestávky a přestávky na oběd.

Řidiči našich nákladních vozidel pracují v režimu, na nějž se vztahuje nařízení (ES) č. 561/2006 (pracujeme i ve výjimce podle čl. 13). Pracovní úvazek je 37,5 h/týden. Pracovní doba 6:00 – 14:00 hod. Zaměstnavatel strhává 0,5 h na oběd.

Po nejvýše 4,5 hodinách (ale mohou ji udělat i po 2 hodinách…) musíme udělat bezpečnostní přestávku. Domnívám se, že bezpečnostní přestávku a přestávku na oběd můžeme sloučit dohromady (BP je zaplacená).

V případě, že tomu tak není, mají řidiči nárok na přestávku v trvání (BP 45 min. + 30 min. přestávka na oběd) 1h 15 min.?

Domnívám se, že v případě sloučení BP a přestávky na oběd končí úvazek již ve 13:30, je tomu skutečně tak?

Případně mají mít zaplacenou celou směnu v délce 8 h?

Odpověď:

Odpověď na otázky je potřeba hledat v nařízení vlády č. 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě a zákonu č. 262/2006 Sb., zákoník práce.

Nařízení vlády v § 3 odst. 1 uvádí, že pracovní dobou člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu doba řízení vozidla, nakládka a vykládka, kontrola a dohled nad cestujícími při nastupování do autobusu nebo vystupování z autobusu, čištění a prohlídka vozidla, sledování nakládky a vykládky, práce, kterou se zajišťuje bezpečnost vozidla, nákladu nebo cestujících, technická údržba vozidla, administrativní práce spojené s řízením vozidla a nezbytná jednání před správními orgány související s plněním pracovních úkolů; doba, kdy je člen osádky nákladního automobilu nebo autobusu připraven na pracovišti k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele, zejména čekání na nakládku a vykládku, jejíž doba není předem známa.

Dále v části Přestávka v práci v § 9 stanoví odstavci:

(1) Zaměstnavatel poskytne členu osádky nákladního automobilu nebo autobusu v silniční dopravě nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce přestávku v práci na jídlo a oddech v trvání nejméně 45 minut, pokud je pracovní doba člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu v silniční dopravě delší než 9 hodin.

(2) Přestávka v práci na jídlo a oddech podle odstavce 1 může být rozdělena do několika částí v trvání nejméně 15 minut. To platí i v případě přestávky v práci na jídlo a oddech poskytnuté podle § 88 odst. 1 zákoníku práce.

Zákoník práce uvádí v případě, že pracovní doba (viz předcházející) je 9 hod nebo kratší než 9 hod., v § 88:

(1) Zaměstnavatel je povinen poskytnout zaměstnanci nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce  přestávku v práci na jídlo a oddech v trvání nejméně 30 minut; mladistvému zaměstnanci (mladiství zaměstnanci jsou zaměstnanci mladší než 18 let) musí být tato přestávka poskytnuta nejdéle po 4,5 hodinách nepřetržité práce. Jde-li o práce, které nemohou být přerušeny, musí být zaměstnanci i bez přerušení provozu nebo práce zajištěna přiměřená doba na oddech a jídlo; tato doba se započítává do pracovní doby. Mladistvému zaměstnanci musí vždy být poskytnuta přestávka na jídlo a oddech podle věty první.

(2) Byla-li přestávka v práci na jídlo a oddech rozdělena, musí alespoň jedna její část činit nejméně 15 minut.

(3) Přestávky v práci na jídlo a oddech se neposkytují na začátku a konci pracovní doby.

(4) Poskytnuté přestávky v práci na jídlo a oddech se nezapočítávají do pracovní doby.

  • 89:

(1) Má-li zaměstnanec při výkonu práce právo na bezpečnostní přestávku podle zvláštních právních předpisů (nařízení (ES) č. 561/2006/ v případě výjimky dle čl. 13 podle zákona č. 111/1994 Sb. § 3a odst.4), započítává se tato přestávka do pracovní doby.

(2) Připadne-li bezpečnostní přestávka na dobu přestávky v práci na jídlo a oddech, započítá se přestávka v práci na jídlo a oddech do pracovní doby.

Závěr:

Zákoník práce umožňuje sloučit přestávku v práci na jídlo a oddech s bezpečnostní přestávkou. Tzn. je možné využít bezpečnostní přestávku podle nařízení (ES) č. 561/2006 (jedná se o dobu, během níž nesmí řidič řídit ani vykonávat žádnou jinou práci a která je určená výhradně k jeho zotavení) jako  přestávku na jídlo a oddech. Tato přestávka se započítává do pracovní doby v případě, že splňuje požadavky stanovené pro přestávku v práci na jídlo a oddech (viz § 9 nařízení vlády, nebo § 88 zákoníku práce) a pro bezpečnostní přestávku (čl. 7 nařízení (ES) č. 561/2006). V uvedeném případě délka pracovní doby nepřesáhne 9 hod., tak se použije ustanovení § 88 zákoníku práce (30 minut). Z toho vyplývá, že zaměstnavatel nemůže, jak uvádíte, strhávat 0,5 hodiny z důvodu přestávky v práci na jídlo a oddech. V případě pracovního úvazku 37,5 h/týden, odpovídá délka směny 7,5 h.

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526