Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 16. 10. 2023

Firmy potřebují lidi na řízení přepravy a balení zásilek, zvedly jim nástupní platy o tisíce korun.*

Prezident podepsal novelu bodového systému. Změny začnou pro řidiče platit od ledna 2024.*

Bezpečný průjezd sněhem a ledem: Nejnovější zimní předpisy pro pneumatiky užitkových vozidel.* 

Firmy potřebují lidi na řízení přepravy a balení zásilek, zvedly jim nástupní platy o tisíce korun.

6.9.2023, Zdroj: Kašpar PR, s.r.o. (kasparpr.cz)

Nabízené nástupní platy si v srpnu polepšily u pozic v přepravě zboží, supportu IT, či finančního kontrolingu. Vyšší odměnu ale dostali i lidé balící zásilky. Tam například firmy nabídly o 9,5 tisíce korun více, než tomu bylo v červenci. Vyplývá to z údajů portálu JenPráce.cz, který v srpnu nabídl téměř 25 tisíc pracovních pozic.

Minimální nabízená odměna vzrostla v srpnu nejvíce pozici tzv. disponenta dopravy, tedy člověka, který se stará o zajištění, řízení přepravy a vyhledávání optimálního řešení přepravy zboží včetně plánování vhodné trasy a vytíženosti jednotlivých vozidel. Disponenti dopravy získali v srpnu nástupní platy o 41 procent vyšší než v červenci. O průměrně 38 procent si polepšili i finanční analytici, o 36 procent pak zaměstnanci vykonávající finanční kontroling. O 27 procent více nabídly firmy v srpnu supportu IT a o 24 procent lidem majícím na starost balení zásilek. „Z vývoje nabízených nástupních platů je vidět, že zaměstnance poptávají firmy z e-commerce, které potřebují lidi od řešení dopravy zboží, přes IT support až po balení zásilek,“ říká Anna Kevorkyan, CEO pracovního portálu JenPráce.cz, který v srpnu nabídl téměř 25 tisíc pracovních nabídek. „Je třeba dodat, že průměrná reálná mzda ve 2. kvartále v ČR klesala. Růst odměn pro zaměstnance, který je vidět na růstu nominální mzdy tedy stále neporáží inflaci, která se promítá i do reálné mzdy,“ dodala Anna Kevorkyan.

Poměr nabízených brigád v srpnu činil 8,3 % 

Z dat pracovního portálu JenPráce.cz dále vyplývá, že 91,7 % nabízených pracovních nabídek připadalo v srpnu na hlavní pracovní poměr a 8,3 % na brigády čili jednorázové nebo krátkodobé výpomocné práce. Loni touto dobou přitom poměr brigád činil téměř 11 procent.

Praha nabídla 18,2 procent veškeré práce

Nejvíce pracovních nabídek připadlo v srpnu tradičně na Prahu, a to 18,2 %. Na druhém místě byl Jihomoravský kraj s 12,4 % následovaný Moravskoslezským krajem s 12,2 %. Naopak nejméně pracovních nabídek generoval trh práce v Karlovarském kraji (1,3 %), Zlínském kraji (3,7 %) a Libereckém kraji (3,8 %). Co se týká brigád, Praha dominovala s 27 % nabídek. Jihomoravský kraj pak nabízel 13,8 % brigád a pomyslné třetí místo připadlo Moravskoslezskému kraji s 9,6 %. Nejméně brigád firmy nabídly pro Karlovarský kraj (1,6 %), Vysočinu (2,8 %) a Pardubický kraj (3,1 %).

Dělnické profese tvořily 7,6 procent celkové nabídky

Co se týká profesí, v srpnu připadlo 7,6 % nabídek na dělnické profese, 4,4 % na operátory výroby, na prodavače/prodavačku 3,3 %, na obsluhu strojů 2,9 % a na skladníky 2,7 %. S poměrem nabízených pozic koresponduje i potřebné vzdělání.  V srpnu stačilo u 34,3 % nabízených pozic základní vzdělání. 33,1 % pozic požadovalo odborné vyučení bez maturity, 28,7 % středoškolské nebo odborné s maturitou a jen zbývající 3,9 procenta pozic vyžadovala vzdělání na úrovní VOŠ, bakalářského či magisterského studia.

Příspěvku na stravování se v srpnu vyrovnaly finanční bonusy a prémie

Příspěvek na stravování byl v srpnu firmami nabízený v 9 %. Ve stejném poměru ale firmy nabídly i finanční bonusy či prémie. V 7,9 % lákaly firmy dovolenou navíc, 5,7 % tvořil benefit v podobě příspěvku na stavební spoření /pojištění a 5,7 % nabízely firmy přátelské prostředí. „V letošním srpnu vzrostl podíl příspěvku na stavební spoření či pojištění. Loni ho firmy nabízely jen v 4,7 procentech. Po politických kotrmelcích a nejistotě podoby státního spoření je vidět, že tento benefit má stále své místo,“ uvedla Anna Kevorkyan, CEO pracovního portálu JenPráce.cz k nabízené struktuře firemních benefitů.

Tabulka 1: Deset profesí, kterým se za srpen zvýšila nástupní odměna

Profese Min. nástupní odměna v červenci Min. nástupní odměna v srpnu Změna

%

Změna absolutně
Disponent / disponentka dopravy 30 700 Kč 43 250 Kč 40,88 % 12 550 Kč
Finanční analytik / analytička 41 000 Kč 56 556 Kč 37,94 % 15 556 Kč
Finanční kontroling 42 500 Kč 57 833 Kč 36,08 % 15 333 Kč
Support IT 31 127 Kč 39 500 Kč 26,90 % 8 373 Kč
Balení zásilek 24 561 Kč 30 455 Kč 24,00 % 9 554 Kč
Stavební inženýr / inženýrka 42 600 Kč 52 154 Kč 22,43 % 5 894 Kč
Marketingový manažer / manažerka 39 167 Kč 47 400 Kč 21,02 % 8 233 Kč
Account Manager / Key Account Manager 45 538 Kč 53 174 Kč 16,77 % 7 636 Kč
Architekt / Architektka 47 000 Kč 54 000 Kč 14,89 % 7 000 Kč
Logistik / Logistička 30 864 Kč 35 361 Kč 14,57 % 4 497 Kč

Zdroj: Data JenPráce.cz k 31. 8. 2023

Tabulka 2: Deset profesí, kterým za srpen nejvíce vzrostla minimální nabízená odměna (absolutně)

Profese Změna nabízené odměny
Finanční analytik / analytička 15 556 Kč
Finanční kontroling 15 333 Kč
Disponent / disponentka dopravy 12 550 Kč
Stavební inženýr / inženýrka 9 554 Kč
Support IT 8 373 Kč
Marketingový manažer / manažerka 8 233 Kč
Account Manager / Key Account Manager 7 636 Kč
Architekt / Architektka 7 000 Kč
Balení zásilek 5 894 Kč
Ekonom / Ekonomka 5 433 Kč

Zdroj: Data JenPráce.cz k 31. 8. 2023


Prezident podepsal novelu bodového systému. Změny začnou pro řidiče platit od ledna 2024.

30.8.2023, Zdroj: Ministerstvo dopravy

Prezident republiky Petr Pavel podepsal novelu zákona o silničním provozu. Úspěšně tak byl završen legislativní proces jednoho z nejkomplexnějších dopravních zákonů za poslední období. Bodový systém se dočkal největší aktualizace od svého zrodu v roce 2006. Novela zjednodušuje i zpřehledňuje bodový systém a zpřísňuje sankce za nejzávažnější a nejnebezpečnější přestupky. Zároveň na naše silnice přináší dvě důležité novinky – možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora a řidičák na zkoušku po dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění.

„Nový bodový systém se od začátku příštího roku dotkne milionů českých řidičů. Díky přehledně nastaveným pravidlům jasně rozlišíme závažné přestupky, které budeme postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. „Chci poděkovat všem, kteří se na přípravě nových silničních pravidel podíleli. Do přípravy jsme zapojili odbornou veřejnost, a proto je výsledkem velmi kvalitní zákon, který reaguje na aktuální trendy v oblasti bezpečnosti na silnicích. V následujících měsících se chceme zaměřit na důslednou komunikaci s řidiči i s celou širokou veřejností, aby měl každý přehled o tom, co se na našich silnicích od ledna mění,“ dodává Kupka.

Oproti minulé snaze změnit bodový systém obsahuje tento návrh dvě zásadní novinky pro začínající řidiče: možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora, tzv. L17, a řidičák na zkoušku po dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění nehledě na věk řidiče. „Oba tyto nástroje fungují v mnoha evropských zemích, kde prokazatelně přispívají ke snížení nehodovosti u začínajících řidičů. Je nejvyšší čas je začít využívat i u nás,“ připomíná Kupka.

Novela zavádí nově pouze tři sazby bodů podle závažnosti, a to 6, 4 a 2 body, oproti nynějším pěti různým sazbám. U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě, které už nebudou moci být jen symbolické. Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut tak, aby bylo možné přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i doba, po kterou řidič nesmí řídit.

Nová podoba bodového systému pamatuje i na aktuální témata, jako je odmítnutí dechové zkoušky na alkohol či blokování provozu nesprávným parkováním. V případě překážky v provozu hrozí na místě sankce 2 500 až 3 500 korun a při odmítnutí zkoušky pokuta až 75 000 korun, zákaz činnosti až na 3 roky a záznam 6 bodů. Novela také umožní řidičům na vybraných, přehledných a bezpečných úsecích tuzemských dálnic jezdit za dobrého počasí rychlostí až 150 km/h.

Řidičák budete moci nechat doma

Kromě samotné změny bodového systému přináší novela zákona o silničním provozu i několik ulehčení pro řidiče. Od 1. ledna 2024 už nebude nutné mít u sebe při řízení v ČR kartičku řidičského průkazu, bude stačit prokázat při kontrole totožnost. Mít u sebe plastovou kartičku řidičského průkazu bude nutné pouze při cestách do zahraničí. Nic se ale nemění na povinnosti disponovat platným řidičským průkazem. O nový průkaz si řidiči mohou zažádat během pár minut na Portálu dopravy. Úplně stejně odpadá i povinnost mít u sebe v autě osvědčení o registraci vozidla. „Tyto změny původně měly platit od poloviny roku 2025, resortu dopravy se je ale podařilo významně urychlit,“ zdůrazňuje Kupka.

Pokud o to řidič požádá, bude také moci být automaticky informován o každém záznamu bodů prostřednictvím SMS nebo e-mailu. Stav bodů lze již nyní zjistit přes Portál dopravy.


Bezpečný průjezd sněhem a ledem: Nejnovější zimní předpisy pro pneumatiky užitkových vozidel.

26.9.2023, Zdroj: Continental (www.continental-tires.com/transport)

S blížící se podzimní a zimní sezónou společnost Continental opět shrnula nejnovější předpisy týkající se zimních pneumatik pro užitková vozidla z 38 zemí, které obsahujjí všechny změny pro zimu 2023/2024. Právní předpisy upravující zimní výbavu nákladních vozidel, autobusů a dodávek jsou v různých zemích odlišné. Continental přichází s tímto shrnutím, díky kterému mají správci vozových parků, řidiči autobusů a nákladních vozidel jasný přehled o nejnovějších zimních předpisech v zemích, kde jsou jejich vozidla provozována.

Rozdíly v zimních předpisech v závislosti na povětrnostních podmínkách

V zemích, jako je Velká Británie, Maďarsko, Nizozemsko, Polsko a Portugalsko, neexistuje povinnost používat zimní pneumatiky na užitkových vozidlech. V Německu musí nákladní vozidla od 3,5 tuny používat pneumatiky s označením 3PMSF na řízenou a hnací nápravu. V Itálii je na některých silnicích požadovaná zimní výbava vyznačena dopravními značkami, zatímco v dalších zemích včetně Bulharska a Lotyšska je dokonce předepsaná minimální hloubka dezénu. Skandinávské země, jako např. Švédsko, navíc stanovují, že vozidla s hmotností nad 3,5 tuny musí používat na přední a hnací nápravě pneumatiky s označením 3PMSF nebo POR, případně pneumatiky s hroty, protože zde převládají extrémní povětrnostní podmínky. Používání pneumatik s označením M+S zde bude povoleno pouze do 30. listopadu 2024.

Změny ve Francii, na Islandu, v Kosovu a ve Švýcarsku

Současné požadavky pro Německo se oproti loňskému roku nezměnily. Totéž platí pro většinu tranzitních zemí z České a Slovenské republiky. Nově jsou však aktualizovány požadavky pro Francii, Island, Kosovo a Švýcarsko.

Ve Francii je nyní zimní výbava povinná na speciálně vyhrazených silnicích. Od 1. listopadu do 31. března musí být vozidla N1/N2/N3 s přívěsem podle rozhodnutí místních úřadů vybavena odnímatelnými protiskluzovými zařízeními, jako jsou sněhové řetězy alespoň na dvou hnaných kolech. Vozidla N1/N2/N3 bez přívěsů musí být vybavena zimními pneumatikami s označením 3PMSF alespoň na dvou kolech na každé nápravě. Ve Francii musí být autobusy typu M2/M3 vybaveny odnímatelnými protiskluzovými zařízeními alespoň na dvou hnaných kolech nebo zimními pneumatikami 3PMSF na přední řízené nápravě a alespoň na dvou hnaných kolech. Pro již používané pneumatiky M+S platí přechodné období do listopadu 2024. Vozidla s přípustnou celkovou hmotností do 3,5 tuny mohou od listopadu do března jezdit na pneumatikách s hroty, pokud nepřekročí maximální rychlost 90 km/h. Vozidla vybavená pneumatikami s hroty musí být ve Francii označena štítkem. Používání pneumatik s hroty na vozidlech s celkovou hmotností nad 3,5 tuny je zde zakázáno.

Na Islandu nejsou zimní pneumatiky povinné. Od 1. listopadu do 14. dubna musí mít pneumatiky minimální hloubku dezénu 3 milimetry. Sněhové řetězy jsou zakázány, pokud by mohly poškodit silnice. Používání pneumatik s hroty je na Islandu povoleno od 1. listopadu do 14. dubna.

V Kosovu musí dopravní vozidla s maximální přípustnou celkovou hmotností 3,5 tuny používat zimní pneumatiky s označením M+S na všech kolech od 15. listopadu do 15. března. Letní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 milimetry mohou být nadále používány, pokud jsou na pneumatikách na hnaných kolech namontovány sněhové řetězy. Autobusy a dopravní vozidla s přípustnou celkovou hmotností vyšší než 3,5 tuny musí používat sněhové řetězy nebo zimní pneumatiky (s označením M+S) na hnaných kolech. Na hnaných kolech lze použít sněhové řetězy, ale pneumatiky s hroty jsou zakázány..

Zimní předpisy ve Švýcarsku byly aktualizovány a nyní povolují používání sněhových řetězů na vhodných silnicích s příslušným značením.

Řada pneumatik Conti Scandinavia nabízí všestrannou bezpečnost – po celý rok. Bezpečné jízdní vlastnosti na zimních silnicích i v teplejších podmínkách jsou výrazným atributem této řady pneumatik. „Optimalizované běhounové směsi pneumatik Scandinavia nabízejí velmi dobrou přilnavost na sněhu, ledu a mokrém povrchu, aniž by to bylo na úkor kilometrového výkonu, opotřebení a životnosti běhounu,“ vysvětluje Hinnerk Kaiser, vedoucí vývoje produktů pro autobusy a nákladní vozidla. Tato řada pneumatik nabízí pneumatiky pro všechny nápravy a využívá speciální dvoustupňovou technologii lamelování. Ta v zimě zajišťuje bezpečný výkon a v létě je výsledkem úspora paliva, optimalizovaný valivý odpor a vysoký kilometrový výkon. Oba aspekty mají přímý vliv na efektivitu vozového parku. „Díky vysokému obsahu přírodního kaučuku mají naše pneumatiky nižší valivý odpor a potřebnou pružnost při nízkých teplotách,“ dodává Kaiser. Dalším plusovým bodem je, že jsou relativně tiché.

Kliknutím zde přejdete přímo na předpisy o zimních pneumatikách.

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526