Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 11. 12. 2023

Akce zaměřená na nákladní dopravu: Policisté zjistili 33 přestupků.* 

Nezapomínejte na snižující se viditelnost, varuje Besip.* 

Řecko přistoupilo k dodatkovému e-CMR.* 

Akce zaměřená na nákladní dopravu: Policisté zjistili 33 přestupků.

15.11.2023, Zdroj: Policie ČR (www.policie.cz)

Ve čtvrtek 9. a v pátek 10. listopadu letošního roku proběhla na území Karlovarského kraje celorepubliková dopravně bezpečnostní akce, která byla zaměřena na nákladní dopravu, zejména na kontrolní vážení hmotnostních limitů motorových vozidel všech kategorií. Dále se policisté zaměřili také na kontroly sociálních předpisů, technických stavů, přepravu nebezpečných látek nebo také na dodržování obecně platných ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích. Akce proběhla v součinnosti s Centrem služeb pro silniční dopravu.

Do akce bylo zapojeno téměř čtyřicet osob, z toho 32 policistů, kteří zastavili a zkontrolovali 256 vozidel, přičemž zjistili 33 přestupků, z nichž 8 oznámili příslušnému správnímu orgánu a 25 vyřešili uložením pokuty příkazem na místě.

Nejčastěji zjištěným přestupkem, celkem ve čtrnácti případech, bylo zjištěno překročení hmotnosti vozidel. Druhým nejčastěji zjištěným přestupkem byl nevyhovující technický stav vozidel. V jednom případě policisté u nákladního vozidla zjistili, že převážený náklad je vyšší, než je povolený limit. Řidič si proto zajistil náhradní nákladní automobil, který byl ale nakonec ještě vyšší, než původní nákladní automobil, proto musel přijet jiný, protože, ani tomuto samozřejmě nebyla povolena další jízda.

V průběhu akce policisté také pátrali po pohřešovaných či hledaných osobách, odcizených vozidlech a věcech.


Nezapomínejte na snižující se viditelnost, varuje Besip.

6.11.2023, Zdroj: iBESIP (www.ibesip.cz)

Zkracování doby denního světla, déšť a mlhy – to vše v období listopadu zvyšuje riziko dopravních nehod, které souvisí se sníženou viditelností. Řidiči by proto měli pozorně sledovat pohyb chodců a cyklistů v silničním provozu a snížit rychlost v případě mokré vozovky či zhoršené viditelnosti. Chodci a cyklisté si zase musí uvědomit, že jejich cesty do práce či školy a zpátky domů se velmi často odehrávají za tmy a šera. Musí proto dbát na to, aby byli pro své okolí dostatečně viditelní.

„Všichni jsme si během léta navykli na luxus dlouhých dnů plných světla. Mnoho lidí si pak na podzim neuvědomuje, že do práce či do školy a zpět domů se už nepohybují za úplné viditelnosti, ale naopak za tmy či šera. Pro řidiče není nic horšího, než když neosvětleného chodce či cyklistu zahlédne na poslední chvíli, v takových případech to může samozřejmě skončit i fatálně. Povinností řidiče na druhé straně je zpomalit při zhoršené viditelnosti a na mokru,“ připomíná Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Reflexní prvky by měly být samozřejmostí, pro cyklisty platí povinnost mít světlo

Ze zákona platí pro chodce povinnost být vybaven reflexními prvky v případě, že se pohybují mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo okraji vozovky tam, kde není veřejné osvětlení. Je však rozhodně žádoucí být těmito prvky vybaven i například v případě, že jdete brzy ráno do práce po spoře osvětlené silnici směrem na zastávku, zkrátka kdykoliv, kdy váš řidič nemusí vidět tak dobře, jako za bílého dne.

Pro cyklisty potom platí povinnost, mít za snížené viditelnosti, tedy nejen za tmy, ale i za šera či deště, bílé světlo vpředu a červené světlo vzadu. „V podzimním období se starší děti vrací ze sportovních aktivit a kroužků za tmy. Při jízdě na kole či koloběžce přitom často nejsou vůbec osvětleny zadním a předním světlem. Rodiče by měli zkontrolovat, že děti mají funkční světla a naučit je, že v tomto období je nejlepší světla zapínat vždy, a chránit se tak před srážkou s autem. Platí to pro koloběžku, stejně jako pro kolo. Jezdec na koloběžce není dle silničních pravidel chodec, ale cyklista, se všemi povinnostmi, které k tomu patří,“ zdůraznil Neřold.

Loni došlo k 4800 nehodám za svítání či soumraku

Velkou měrou ke vzniku dopravních nehod za snížené viditelnosti přispívají samotní řidiči, kteří nepřizpůsobí svou jízdu zhoršené viditelnosti.
Jenom za minulý rok došlo na našich silnicích k 4 800 nehodám v době za svítání či za soumraku. Při nich zemřelo 8 lidí, 73 jich bylo těžce zraněno a dalších 823 lidí bylo zraněno lehce. Nejčastěji zemřelými při takových typech nehod jsou právě chodci či cyklisté, tedy ti nejzranitelnější účastníci silničního provozu.

Typickým příkladem takové nehody je situace, ke které došlo v září loňského roku v Ústeckém kraji právě ve večerních hodinách, za soumraku. Tam řidič narazil zezadu do cyklisty, který následkem srážky zemřel. Dalším tragickým příkladem je dopravní nehoda, ke které došlo v říjnu loňského roku v brzkých ranních hodinách, kdy se čelně srazili řidič automobilu s řidičem mopedu, který na následky tohoto střetu také bohužel zemřel.


Řecko přistoupilo k dodatkovému e-CMR.

28.11.2023, Zdroj: Organizace spojených národů

Dva východní státy se připojily k zemím, jež přistoupily k protokolu k elektronickému nákladnímu listu e-CMR, který umožňuje snadnější a efektivnější odbavení zboží.

Pravidla pro mezinárodní silniční přepravu zásilek stanovuje Úmluva o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě (CMR). Jednotlivé strany přepravy – dopravce, řidič a příjemce – používají nákladní list CMR, v němž jsou odpovídající údaje o zásilce a její přepravě. Do roku 2008 byly nákladní listy výhradně v papírové podobě.

V roce 2008 byl přijat Dodatkový protokol týkající se elektronického nákladního listu, který umožňuje jednodušší a efektivnější mezinárodní přepravy. Tento protokol je účinný od 5. června 2011. Dosud k protokolu přistoupilo 31 zemí:

  • Ázerbájdžán,
  • Bělorusko,
  • Bulharsko,
  • Česká republika,
  • Dánsko,
  • Estonsko,
  • Finsko,
  • Francie,
  • Írán,
  • Kyrgyzstán,
  • Litva,
  • Lotyšsko,
  • Lucembursko,
  • Moldávie,
  • Německo,
  • Nizozemí,
  • Norsko,
  • Omán,
  • Polsko,
  • Rumunsko,
  • Rusko,
  • Řecko,
  • Slovensko,
  • Slovinsko,
  • Spojené království Velké Británie,
  • Španělsko,
  • Švédsko,
  • Švýcarsko,
  • Tádžikistán,
  • Turecko,
  • Turkmenistán,
  • Ukrajina a
  • Uzbekistán.

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526