Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 29. 1. 2024

Jaké budou dopravní priority EU na rok 2024?* 

Mýty a fakta kolem nového elektronického techničáku.* 

Telefonování s mobilem v ruce vás od ledna přijde pěkně draho. A nejde jen o vyšší pokuty, i o řidičák přijdete jedna dvě.* 

Jaké budou dopravní priority EU na rok 2024?

12.1.2024, Zdroj: Ministerstvo dopravy

Emisní limity pro nákladní vozidla, železniční doprava i silniční bezpečnost. To jsou hlavní témata EU v letošním roce. Evropskou dopravní politiku v roce 2024 zásadně ovlivní červnové volby do Evropského parlamentu a následné jmenování nové Evropské komise. Instituce EU se tak zaměří především na dosažení dohody u již projednávaných návrhů.

U legislativních návrhů, ke kterým už Rada EU a Evropský parlament přijaly pozice, se uskuteční intenzivní vyjednávání mezi těmito institucemi s cílem dosáhnout dohody ještě ve stávajícím funkčním období, a to hned v prvních měsících belgického předsednictví. Vzhledem ke zmíněné obměně složení klíčových evropských institucí také nelze očekávat větší množství nových návrhů a ty, které Komise vydá, přijdou v první polovině roku – očekává se například návrh balíčku k revizi pravidel technické způsobilosti motorových vozidel, revize směrnice o strojvůdcích či pravidel říčních informačních služeb. Očekává se i zveřejnění iniciativy Space Law.

Belgické předsednictví se tak v první polovině roku 2024 zaměří na dojednání návrhů nařízení k limitům CO2 pro těžká nákladní vozidla, a také na směrnici o přeshraničním vymáhání přestupků v silniční dopravě v rámci balíčku silniční bezpečnosti a námořního balíčku. Pokračovat bude také snaha o dosažení dohody s Evropským parlamentem k nařízení evropského nebe SES2+, nalezení kompromisu zde ale bude vzhledem k velmi odlišným pozicím členských států a Evropského parlamentu obtížné.

Belgie bude v čele Rady EU usilovat i o shodu mezi členskými státy, tedy přijetí obecného přístupu, u již předložených návrhů. Ty se týkají například přidělování kapacity na železnici, kombinované dopravy nebo práv cestujících. Co se naopak projednat nestihne, je například směrnice o řidičských průkazech, ke které zatím není připravena pozice Evropského parlamentu pro vyjednávání, a první trialogy tak začnou později v roce 2024. U návrhů, u kterých Rada nepřijme obecný přístup, bude projednávání pokračovat za navazujícího maďarského předsednictví.

V loňském roce projednaly evropské instituce přes 20 návrhů týkajících se evropské dopravní politiky. Na jeho konci se navíc dosáhlo dohody u dvou pro Českou republiku prioritních návrhů. U nařízení EURO 7 se podařilo dojednat mírnější a realističtější podobu normy, přijetí revize TEN-T je potom zásadním a nezbytným krokem pro další rozvoj dopravní infrastruktury a jejího financování.


Mýty a fakta kolem nového elektronického techničáku.

3.1.2024, Zdroj: Ministerstvo dopravy

Uvádíme na pravou míru některé zavádějící informace ohledně zrušení velkého technického průkazu vozidla.

Na sociálních sítích a některých motoristických serverech se po 1. lednu 2024 šíří závadějící informace. Vyzývají řidiče k tomu, aby si kopírovali starý „velký“ technický průkaz před tím, než jej při budoucí návštěvě úřadu např. při změně vlastníka vozidla vymění spolu s „malým“ techničákem za nový jeden doklad s těmi nejdůležitějšími informacemi o vozidle.

Zároveň tvrdí, že nově nejsou data o vozidlech dostupná mimo portály státu, kam je možné se přihlásit pouze některým druhem elektronické identity. Taktéž texty upozorňují na chyby v RSV (Registru silničních vozidel) či problémy s ISTP (Informačním systémem technických prohlídek).

Jaká jsou fakta?

Starý „velký techničák“ kopírovat nemusíte

Mimo to, že informace jednoduše naleznete na Portálu dopravy či Portálu občana, lze zvolit i další způsoby hledání bez zadávání údajů o elektronické identitě:

Navíc digitální identitu dle statistik DIA a NAKIT má dnes alespoň jeden identitní prostředek 6,46 milionu lidí a alespoň jednou se ke službám státu přihlásilo již 2,892 milionu obyvatel České republiky. Nejjednodušším a většině lidem dostupným Identifikační prostředkem, který slouží pro vzdálené prokazování totožnosti při využívání online služeb, je bankovní identita. Do Portálu dopravy/občana se přihlásíte stejně jako své banky.

Jak napravit chybu v záznamech u svých vozidel v registru silničních vozidel (RSV)?

Vzhledem k tomu, že se údaje do elektronického registru přepisovaly a zapisují ručně, chyba bohužel může vzniknout.

Případné chyby opraví úředník na registru ve chvíli, kdy se mu např. při přeregistraci vozidla dostane do ruky velký technický průkaz, který má přepsat, zkontrolovat, následně ten průkaz odebere. Díky tomu potom budou data aktualizovaná a dostupná.

Při jakékoliv návštěvě RSV má úředník zkontrolovat aktuálnost a úplnost záznamu o vozidle v RSV. Tak může například opravit chybu v případě rozměrů kol a pneumatik.

Nemám techničák u sebe a jsem účastník nehody. Kde zjistím potřebné informace pro vyplnění do formuláře záznamu o dopravní nehodě?

Formulář se vyplňuje pro pojišťovny. Vyplním údaje, které jsou mi známé/mám možnost zjistit on-line, zbytek si potom doplní právě pojišťovna. Tedy postupuje se stejně jako doposud v případě, že účastník nehody zapomněl některý z dokladů.


Telefonování s mobilem v ruce vás od ledna přijde pěkně draho. A nejde jen o vyšší pokuty, i o řidičák přijdete jedna dvě.

Zdroj: https://www.garaz.cz/clanek/servis-legislativa-telefonovani-s-mobilem-v-ruce-vas-od-ledna-prijde-pekne-draho-a-nejde-jen-o-vyssi-pokuty-i-o-ridicak-prijdete-jedna-dve-21011593#source=hp&seq_no=3&dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=autoweb.sznhp.box&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Ještě nikdy to nebylo snazší! Co? No přece přijít o papíry za manipulaci s mobilem nebo jiným hovorovým či záznamovým zařízením. Tak přesně na tohle se připravte od příštího roku, kdy tento druhý nejčastější bodovaný přestupek nabude na přísnějších postizích. Telefonování s mobilem v ruce vás totiž od ledna vyjde pěkně draho.

Držení telefonního nebo záznamového zařízení za jízdy je dle policie druhým nejčastěji bodovaným přestupkem hned za překročením rychlosti. Policejní statistiky říkají, že za rok 2022 dostalo pokutu za telefon 62 154 řidičů, což je cirka 170 hříšníků denně. Navíc podle společnosti Aures Holdings (AAA Auto, Mototechna, Auto Diskont) je dle názoru expertů telefon na vině až u 10 000 nehod ročně.

Až do konce roku 2023 dotyčný přichycený při „telefonním činu“ může vyhrát na místě pokutu tisícovku a dva body na konto k tomu. Pokud jde dotyčný do správního řízení a prohraje, tak tam čekají opět dva body a flastr 1 500 až 2 000 Kč.

V policejních statistikách je užití mobilu za jízdy druhým nejčastěji bodovaným přestupkem.

Úderem Nového roku (2024) tomu ovšem bude jinak, protože na místě hrozí pokuta od 2 500 do 3 500 Kč a 4 body k tomu. Prohraje-li daný řidič správní řízení, pak ho opět neminou čtyři body, ovšem finančně si pohorší o 4 000 až 10 000 Kč.

Navíc nezapomeňte, že bodové konto můžete naplnit jen do 12 bodů, tedy třikrát telefonovat s mobilem v ruce, být přichyceni a jdete na rok odevzdat řidičák.

Legální řešení je využívat k volání sadu handsfree, ať už starší montážní sady typu Parrot nebo FM transmittery, případně u modernějších vozidel použít vestavěné/dodělávané bluetooth. Legální je rovněž mít mobil v držáku (nedržíte ho v ruce), ovládat jej dotykem a používat hlasitý hovor, který ovšem nebude příliš kvalitní.

Ale co když vozidlo zastaví a stojí? Tady je třeba odlišit dvojí zastavení. První – zastavit vozidlo – znamená, že řidič zastavil nezávisle na jeho vůli, třeba kvůli semaforům, koloně nebo před přechodem. Tehdy mít mobil v ruce rovná se porušit předpisy.

Telefon za volantem, a to nejen volání, ale i sociální sítě a další manipulace zkrátka rozptylují, což častokrát vede k přejetí do protisměru a nehodě.

Jestliže například sjedete na benzinku, tam zastavíte a stojíte, pak můžete zařízení legálně obsluhovat. Jen myslete na to, kde zastavíte a stojíte, protože vyřizovat hovor na dálnici v odstavném pruhu je jednak nebezpečné, hlavně ale nelegální.

Nakonec ještě upozorníme na telefonování skrze handsfree sady a bluetooth. To, že jsou legální, ještě neznamená, že jsou při řízení bezpečné. Naopak vás jakožto řidiče rozptylují a opozdí vaši reakční dobu, a to klidně o sekundu až sekundu a půl, což je v některých případech až příliš dlouhá doba.

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526