Doprava – Informace nejen pro podnikatele.

 4. 3. 2024

Žádost o příděl nedostatkových relací jednorázových povolení na 2. čtvrtletí 2024.* 

Zvýšení mýtného bezprostředně ovlivní ceny dopravy.* 

Česko i okolní státy zvyšují mýtné.* 

Novela vyhlášky o užívání pozemních komunikací zpoplatněných časovým poplatkem.* 

Žádost o příděl nedostatkových relací jednorázových povolení na 2. čtvrtletí 2024.

14.2.2024, Zdroj: ČESMAD BOHEMIA (www.prodopravce.cz)

Nejpozději do 7. 3. 2024 je nutné doručit žádost o přidělení nedostatkových relací povolení.

Žádost se podává na regionální pracoviště ČESMAD BOHEMIA.

Pro rok 2024 platí, že požadavky na příděl povolení pro mezinárodní nákladní dopravu se podávají pouze pro nedostatkové relace. Na požadavkovém listu jsou vymezeny pouze tyto nedostatkové relace, u kterých označíte počet požadovaných povolení.

Nedostatkové relace pro rok 2024 jsou tyto:      

  • běloruské povolení pro třetizemní přepravy,
  • kazašské povolení pro třetizemní přepravy,
  • arménské povolení pro bilaterální a tranzitní přepravy,
  • maďarské povolení pro třetizemní přepravy,
  • uzbecké povolení pro bilaterální a tranzitní přepravy,
  • uzbecké povolení pro třetizemní přepravy,
  • tádžické povolení pro bilaterální přepravy,
  • turecké povolení pro třetizemní přepravy (povolení nejsou zatím fyzicky k dispozici, proto se jedná o předběžný požadavek)
  • ázerbájdžánské povolení pro bilaterální a tranzitní přepravy,
  • moldavské povolení univerzální,
  • polské třetizemní povolení.

Dopravci, kterým byl přidělen některý z nedostatkových typů povolení musí při žádosti o stejný typ v následujícím období doložit využití dříve přidělených povolení.

Ostatní druhy povolení jsou k dispozici v průběhu celého roku bez nutnosti o tato povolení předem žádat.

Požadavkový list pro příděl nedostatkových relací jednorázových povolení (pdf) (doc)


Zvýšení mýtného bezprostředně ovlivní ceny dopravy.

17.2.2024, Zdroj: ČESMAD BOHEMIA (www.prodopravce.cz)

Od 1. března 2024 se v rámci promítnutí poplatků za produkci CO2 zvyšují v České republice sazby mýtného a bohužel to neproběhne jednorázově, ale 25. března dojde ještě k dílčí úpravě u některých sazeb.

Ta už bude víceméně kosmetická a neměla by po technické a administrativní stránce dopravce nijak zatížit.

Schválené navýšení, které například v nejrozšířenější kategorii kamionů specifikace Euro VI bude činit 65 haléřů na kilometr, což je více o 13 %, se ovšem dotkne všech dopravců a současně i jejich zákazníků.

Generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř situaci komentuje slovy:

„Vláda zvyšuje mýtné na základě implementace evropské směrnice, jejímž cílem je zpoplatnit emise CO2 v silniční dopravě, tedy zdražit dopravu klasickými dieselovými vozidly, a motivovat tak zákazníky k využívání služeb lokálně bezemisních vozidel, u nichž se přirážka neuplatňuje. Ta v omezené míře v podobě elektrických bateriových vozidel naši dopravci svým zákazníkům nabídnout sice již mohou, ovšem vzhledem k jejich trojnásobně vyšší pořizovací ceně, kratšímu dojezdu a omezené dobíjecí infrastruktuře zatím ani náhodou nemohou plně nahradit vozidla se spalovacími motory, jestli vůbec někdy. Proto je nutné od 1. března počítat s plošným zdražením služeb silniční dopravy. Dopravci musí navýšení promítnout do cen od prvního dne platnosti nových sazeb.“

Příplatek za emise CO2 nebude stejný pro všechny kategorie vozidel, jeho proporce určuje směrnice. Sazebník se přizpůsobí více struktuře mýta v Německu. Na to musí dát dopravci pozor. Speciálně pro dodávky v kategorii 3,5 – 7,5 tuny nebude zvýšení sazeb v řádu procent, ale v řádu násobků.

Vojtěch Hromíř v této souvislosti upozorňuje:

„Ministerstvo toto razantní navýšení mýtného pro dodávky zdůvodňuje narovnáním jejich dosud disproporčního zpoplatnění. Sazby v této kategorii budou od března možná spravedlivější, ale je třeba také lidem říci, že doprava těmito vozidly po zpoplatněné síti bude nyní o dost dražší. Na druhou stranu jsme rádi, že ministerstvo akceptovalo náš apel na zachování výhod pro hromadnou dopravu osob, a autobusy budou tak v průměru platit mýtné vyšší pouze o cca 5 %. Co nám ještě na sazbách vadí, a je to dáno směrnicí, je zařazování vozidel do tříd podle CO2. Dvě vozidla se stejnými užitnými vlastnostmi a EURO kategorií, ale třeba jinou kabinou a také pořizovací cenou jsou v různých třídách. A to tak, že dražší vozidlo s větší kabinou spadá do třídy s vyšší mýtnou sazbou. To narušuje logiku investování a počítání nákladů dopravců, kteří tak budou tlačeni k pořizování vozidel s menším standardem komfortu.“


Česko i okolní státy zvyšují mýtné. Silniční doprava nevyhnutelně zdraží, řada dopravců to neustojí.

16.2.2024, Zdroj: ČESMAD BOHEMIA (www.prodopravce.cz)

Blížící se zdražení mýta, vysoká cena pohonných hmot a nedostatek řidičů. Dopravci v České republice si stěžují na rostoucí náklady. Mnoho malých podniků už kvůli tomu skončilo. Větší společnosti zase redukují počet aut, aby mohly v podnikání pokračovat. V plánu je přitom další komplikace. A tím je zavedení povinného podílu těžkých motorových vozidel s nulovými emisemi.

Na hlavu nám padá jedna rána za druhou. I tak popisují někteří autodopravci situaci ve svém oboru. V posledních letech totiž bojují s řadou problémů, a především s narůstajícími náklady. Ty navíc ještě stoupnou kvůli novému poplatku za produkci emisí CO2. „Mýtné se má u nás od března zvýšit o 15 procent,“ říká mluvčí sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Martin Felix. Upozornil zároveň, že silniční dopravci mají v současné době marže v řádu jednotek procent.

Změna mýtných sazeb se dotkne všech kategorií vozidel. Kromě dosavadních tří složek mýtného – poplatku za užití pozemní komunikace, poplatku za hluk z provozu a poplatku za znečištění ovzduší – bude nově zavedena čtvrtá složka: poplatek za emise CO2. V souladu s evropskou legislativou vznikne pět emisních tříd CO2. „V emisní třídě CO2 1 jsou poplatky nejvyšší, naopak emisní třída CO2 5 je určena pro vozidla s bezemisním provozem,“ uvádí ke změnám Ministerstvo dopravy České republiky.

Už od prosince minulého roku se mýto navýšilo i v okolních státech. Nejvýrazněji v Německu, kde tento poplatek vzrostl o 83 procent. „Došlo tedy ke zdražení zhruba o 4 koruny na kilometr, což je opravdu znatelný zásah. Z části se v Německu pohybujeme, takže i nás se to dotklo a zákazníkům jsme museli předložit navýšení cen,“ říká Ondřej Stöhr, jednatel společnosti Conti RSC, největšího českého dopravce v silo cisternové dopravě.

Někteří dopravci v České republice dokonce už kvůli vysokým nákladům skončili. „Loni se to týkalo zatím jen malých autodopravců. Větší firmy pak redukují počet aut a počet řidičů. Jen díky této úspoře nemusejí jít pod cenu a mohou v podnikání pokračovat,“ popisuje aktuální situaci Marie Pomykalová, Head of Operations ve firmě Bibby Financial Services, která poskytuje financování malým a středním podnikatelům.

Nízké marže snižují schopnost splácet úvěry

Podle sdružení dopravců se zvýšení nákladů ve finále promítne do ceny služeb. „Není v silách žádného silničního dopravce pokrýt ani zčásti zdražení mýta z vnitřních zdrojů, když se marže v tomto oboru pohybují v řádu několika jednotek procent. Zdražení služeb silniční dopravy je nevyhnutelné a lze očekávat, že jej pocítí nejen importéři, ale celá naše exportně zaměřená ekonomika,“ varuje generální tajemník sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.

Jeho slova potvrzuje i Marie Pomykalová z Bibby Financial Services. „Marže u dopravců je skutečně nízká. Nemají pak z čeho splácet případný úvěr nebo leasing. Projevilo se to například po pandemii covidu-19, během které si mnoho dopravců splátky pozastavilo. Neuvědomili si však, že je tyto dluhy časem doženou,“ podotýká. Řada firem podle ní využívá takzvaný factoring spočívající ve financování krátkodobých pohledávek, aby měly jistotu, že své podnikání zvládnou ufinancovat. Dopravci díky tomu získají peníze z vystavených faktur do 24 hodin namísto 60 dnů, což je obvyklá splatnost.

Ceny za dopravu se navýší

Kromě mýta dopravci navíc řeší i cenu pohonných hmot a chybějící pracovní sílu. Mají zkušenosti s tím, že řidiči požadují mzdy přesahující padesát tisíc korun a nedělá jim problém odejít ze dne na den za lepší nabídkou ke konkurenci. Řidičům nahrává fakt, že v české kamionové a autobusové dopravě jich chybí zhruba 25 tisíc. Mají tedy velmi výhodnou vyjednávací pozici.

Dalším problémem je také to, že dopravcům ubylo zakázek. A podle posledního šetření Sdružení ČESMAD BOHEMIA představitelé firem očekávají, že práce bude i dál spíše ubývat. Jen pětina dopravců je ve výhledu optimistická. „To znamená, že se ještě dlouho nedočkáme oživení ekonomiky. Doprava je spolehlivý indikátor. Než se něco vyrobí, musí se přivézt materiál, než se něco prodá, musí zafungovat dodávka zboží,“ vysvětluje mluvčí ČESMAD BOHEMIA Martin Felix.

Povinnost mít vozidla s nulovými emisemi

Na dopravce se však chystá ještě další komplikace. Evropský parlament totiž navrhuje, aby velcí silniční dopravci museli mít určitý podíl těžkých motorových vozidel s nulovými emisemi. „Je popřením soukromého podnikání, aby úředníci a politici nařizovali části dopravců nakupovat vozidla, která nejsou vhodná pro dálkovou dopravu a jsou zatím dvakrát až třikrát dražší než klasická dieselová,“ říká generální tajemník sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř. A zároveň vyzývá členské státy Evropské unie, aby návrh Evropského parlamentu důrazně odmítly.


Novela vyhlášky o užívání pozemních komunikací zpoplatněných časovým poplatkem.

23.2.2024, Zdroj: Fulsoft / Verlag Dashöfer (www.fulsoft.cz)

Novela upravuje seznam komunikací, které podléhají časovému poplatku.

Ve Sbírce zákonů ČR vyšla vyhláška č. 35/2024 Sb., Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 480/2020 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných časovým poplatkem, ve znění pozdějších předpisů.

Vyšlo: 22. 2. 2024
Účinné od: 1. 3. 2024

Více o novele zde.

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526