RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.

 1. 4. 2024

V polovině neotevřených datovek je zpráva od exekutora nebo finančního úřadu.* 

Poptávka po řemeslnících v ČR v lednu meziročně vzrostla o 7,9 procenta.* 

Robot podal návštěvníkům pivo i čokoládu. Opravdu berou roboty lidem práci?* 

Vyhláška č. 38/2022 Sb., o kontrole provozovaného systému vytápění a kombinovaného systému vytápění a větrání.* 

V polovině neotevřených datovek je zpráva od exekutora nebo finančního úřadu.

Stát od ledna 2023 povinně zřídil datovou schránku zhruba dvěma milionům živnostníků, spolků, nadací a dalším nepodnikajícím právnickým osobám. Podle údajů České pošty však k aktivnímu využívání svých datových schránek do této chvíle nepřistoupilo více než 450 tisíc lidí.

22.03.2024 | BusinessInfo.cz

Neotevřená datovka jim ale může přinést znamenat vážné komplikace. V každé druhé neotevřené datové schránce jsou totiž dopisy od finančního úřadu nebo exekutora. Vyplývá to ze statistik odesílatelů zpráv do datových schránek.

Většina příjemců svou datovou schránku neotevřela ani po upozornění státu prostřednictvím klasického poštovního dopisu. V této situaci Digitální a informační agentura (DIA), která je správcem schránek, ve spolupráci s Kabinetem místopředsedy vlády pro digitalizaci plánuje kampaň zaměřenou na ty, kteří svou datovou schránku dosud neotevřeli.

Kampaň odstartuje v dubnu

Odstartuje začátkem dubna využitím online prostředků a reklamních ploch ve veřejném prostoru, na poštách a úřadech. Opětovně se také budou rozesílat dopisy přímo do poštovních schránek uživatelů.

Největší část „nových“ držitelů datových schránek tvoří podnikající fyzické osoby. Přihlásit se do ní mohou na webových stránkách mojedatovaschranka.cz prostřednictvím údajů, které obdrželi dopisem nebo skrze Identitu občana. Pokud tak neučinili, datová schránka jim byla aktivována automaticky 15 dní po doručení.

Podnikatelé podávají daňové přiznání pouze elektronicky, čas mají do května

Zprávy přijaté do datové schránky se považují za automaticky doručené po uplynutí deseti dní od přijetí, kdy zároveň začínají běžet lhůty pro odpovědi stanovené zákonem či možné právní kroky, jako jsou například pokuty za rychlost, nedoplatky na daních, sociální pojištění nebo dokonce exekuce.

Doručení do datové schránky má stejný právní účinek jako doručení písemnosti do vlastních rukou adresáta, a to i bez přihlášení uživatele. Má-li občan datových schránek více, je důležité rozlišovat mezi datovou schránkou fyzické a podnikatelské osoby.

OSVČ by si měly pospíšit a datovku otevřít

„Pokud jste živnostníci nebo OSVČ a ještě nikdy jste se nepodívali do své datové schránky, je nejvyšší čas tak učinit a mít jistotu, že vám neunikly žádné důležité písemnosti od úřadů. V tomto momentě je v přibližně v polovině z 450 tisíc neotevřených datových schránek dopis od finančáku nebo exekutora. Zkontrolovat svůj stav můžete i přes web mojedatovaschranka.cz. Pokud nechcete zmeškat důležité zprávy ve vaší datové schránce, můžete si nastavit informace o přijatých zprávách do e-mailu či SMS,“ komentuje situaci vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.

Novinky pro datovky: Obsáhlejší datové zprávy i nové formáty příloh

Všechny důležité informace jsou dostupné na webové stránce www.mojedatovaschranka.cz. Můžete se také obrátit na infolinku, kde si lze mimo jiné ověřit, zda vám byla datová schránka ze zákona zřízena.

„Každý kdo má IČO, má dnes státem povinně zřízenou datovou schránku. Avšak zhruba 450 tisíc schránek si stále uživatelé neotevřeli a dle našich dat je v každé druhé schránce psaní od finančního úřadu nebo exekutora. Lidé si možná řekli, že když si psaní v datových schránkách nevyzvednou a nikdy se do nich nepřihlásí, schránky zůstanou „mrtvé“, a tím pádem do nich nic nemůže přijít. Je to stejné, jako kdybyste měli schránku na domě a tvářili byste se, že vám do ní nechodí dopisy,“ dodává ředitel DIA Martin Mesršmíd.

Redakčně upravená tisková zpráva DIA


Poptávka po řemeslnících v ČR v lednu meziročně vzrostla o 7,9 procenta.

8.2.2024, Zdroj: ČTK

Poptávka po řemeslnících v ČR v lednu meziročně vzrostla o 7,9 procenta. Zájem byl převážně o menší řemeslnické práce a servis. Rostla také poptávka po stavebních pracích, nikoliv ale v souvislosti s novou výstavbou. Sháňka po stavebním materiálu meziročně klesla o 19 procent. Vyplývá to z dat poptávkového serveru ePoptávka.cz, které má ČTK k dispozici. Důvodem nárůstu může podle webu krom jiného být, že letos v zimě byla také řada teplých dní s až jarními teplotami.

Zájem zákazníků značně vzrostl o hodinové manžely, instalatéry, techniky a opraváře všeho druhu. Meziroční nárůst po opravářích a servisních službách činil 21 procent. „Čísla potvrzují dlouhodobý zájem o řemeslníky, a to zejména v některých segmentech, kdy je stále vysoký zájem například o různé menší řemeslnické práce. Typicky je zájem o opravu kamen, seřízení oken, výměny těsnění, servis plynových kotlů či tepelných čerpadel, ale i opravu dalšího menšího vybavení domácností,“ uvedl ředitel společnosti ePoptávka.cz Otto Kočí.

Nejvyšší 33 procentní nárůst byl v segmentu řemeslníků pracujících se sklem. Jednalo se zejména o lidi v odvětví zaměřeném na zasklívání ploch nebo dodávky průmyslového, laboratorního či gastronomického skla. Podle Kočího největší podíl v této kategorii tvoří poptávka na zasklení lodžií a balkonů, zimních zahrad nebo realizace skleníků. Zájem byl ale také po zasklení sprchových koutů na míru, dveří či skleněných zábradlí.

Nárůst poptávky podle dat společnosti zaznamenalo také odvětví nábytku, kdy byl zájem o nábytek na míru nebo renovace starších a starožitných kusů. Meziročně vzrostl o pět procent. Zájem se zvýšil i v samotném odvětví stavebních prací včetně menších dokončovacích prací, a to o sedm procent. Tyto práce byly ale ve většině případů spojeny s realizací nebo finalizací už rozjetých projektů nebo renovacemi a rekonstrukcemi. Poptávky po realizaci nové výstavby se objevovali minimálně.

Důvodem poklesu poptávky po stavebních materiálech může být podle Kočího vyšší cena. Někteří zákazníci tak řešily jejich horší dostupnost dodávkami ze zahraničí. Ceny materiálů a výrobků spotřebovávaných ve stavebnictví loni podle posledních odhadu Českého statistického úřadu vzrostly v průměru za rok 2023 o 3,8 procenta, zatímco v roce 2022 to bylo o více než pětinu. Ceny stavebních prací se zvýšily v průměru o šest procent. V předloňském roce přitom jejich meziroční růst po zpřesnění činil 12,4 procenta.

Podle portálu NejŘemeslníci.cz loni opětovně stoupnul zájem o řemeslné práce na úsporu energií. Největší zájem byl o zateplování fasád domů, meziročně se pro tento krok rozhodlo o 64 procent více lidí. Zájem o výměnu oken se v roce 2023 meziročně zvýšil o 23 procent a obdobně tomu bylo také u zateplování střech, u kterých poptávka meziročně stoupla téměř o třetinu.

jbr rdo


Robot podal návštěvníkům pivo i čokoládu. Opravdu berou roboty lidem práci?

14.2.2024, Zdroj: Automatizace v potravinářství (www.prumyslovaautomatizace.com)

Doslova invazi robotů zažilo Brno. Nikoli však ve smyslu hrozeb autorů vědecko-fantastické literatury. Naštěstí se stalo spíše inspirací pro průmyslové firmy, které zvažují robotizaci jako nástroj pro zvyšování své konkurenceschopnosti.

Ve dnech 23. a 24. ledna 2024 se v hotelu AVANTI v Brně konal úspěšný 11. ročník konference Roboty, která přilákala více než 300 nadšených příznivců robotiky. Program byl nabitý praktickými přednáškami o automatizaci v továrnách, představil nejnovější technologie v oblasti robotiky nebo fundovaně informoval o revoluci/evoluci související s Průmyslem 4.0. V sekci o patro výš mohli návštěvníci získat hlubší vhled do nejnovějších inovací v robotice, padala zde témata dotýkající se údržby v robotice, strojového vidění či výhod a nevýhod přijetí automatizace v malých a středních firmách.

Hlavní program byl zakončen diskusí, které se zhostil duchovní otec konference Lukáš Smelík ze společnosti Trade Media International, organizátora akce a provozovatele informačního webu vseoprumyslu.cz. Ten vsadil na odborný pohled, aktuální otázky a trendy v oblasti robotiky. Do své debaty si pozval zástupce společností, aby s nimi probral věčné téma, zda roboty opravdu berou lidem práci, či pouze vykonávají činnosti, kterých by se lidé rádi pozbyli. Do diskuse byli pozváni klíčoví zástupci firem, včetně technického manažera společnosti Robert Bosch Karla Hrubeše, ředitele robotové divize ve společnosti Stäubli Michala Šáry, produktového ředitele značky Siemens Ondřeje Rakušana a místopředsedy České společnosti pro údržbu Pavla Hortlíka.

Hlavní otázka, kterou se účastníci diskuze zabývali, zněla: Opravdu berou roboty lidem práci? Diskutující se museli vypořádat s různými názory, včetně přesvědčení, že „lidé na takových pozicích neumí nic jiného“, domněnky, zda „nový robot přijde až s odchodem operátora“ nebo diskuse o tom, zda „člověk nakonec není efektivnější, než stroj“. Konference nebyla postavena pouze na teorii – návštěvníci mohli osobně vyzkoušet nejrůznější expozice reálných robotů, které předvedly své schopnosti a ukázaly, v jakých odvětvích jsou využívány.

Hosté kongresu mohli navštívit také poradenská místa zaměřená na kybernetickou bezpečnost a fascinující ukázky strojového vidění. Konference Roboty 2024 poskytla platformu pro odhalení nejaktuálnějších inovací v robotice a pro vše, co se týká této dynamické a rychle se rozvíjející sféry techniky. Významní řečníci z České republiky i zahraničí, interaktivní expozice a živé diskuse vytvořily inspirativní prostředí pro sdílení poznatků a podněcování nových myšlenek.

Konference se zúčastnily špičky na trhu, aby předvedly to nejnovější a nejaktuálnější v oblasti robotiky a automatizace. Na konferenci se tak objevili zástupci společnosti Stäubli, ABB, Mitsubishi, Siemens, KUKA, Schneider Electric, Zlín Robotics, Techman ROBOT, Raveo, Güdel a další.

Zdroj: https://www.prumyslovaautomatizace.com/robot-podal-navstevnikum-pivo-i-cokoladu-opravdu-berou-roboty-lidem-praci/


Vyhláška č. 38/2022 Sb., o kontrole provozovaného systému vytápění a kombinovaného systému vytápění a větrání.

21.2.2024, Zdroj: MPO ČR

Povinnost zajistit pravidelnou kontrolu provozovaného systému vytápění a kombinovaného systému vytápění a větrání (dále jen „systém vytápění“) je stanovena pro vlastníka budovy, společenství vlastníků jednotek nebo v případě, že společenství vlastníků jednotek nevzniklo, správce a vyplývá z § 6a odst. 1 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“).

Podrobněji je povinnost zajistit kontrolu upravena vyhláškou č. 38/2022 Sb., o kontrole provozovaného systému vytápění a kombinovaného systému vytápění a větrání (dále jen „vyhláška“). Vyhláška stanovuje, že povinnosti kontroly podléhají jednak systémy vytápění se zdrojem tepla umístěným v budově, např. v kotelně v suterénu, ale také systémy vytápění, u nichž je zdrojem tepla soustava centrálního zásobování tepelnou energií. Podmínkou je, aby jmenovitý výkon systému vytápění byl větší než 70 kW. Kontrolu může provést pouze energetický specialista s oprávněním k provedením kontroly podle zákona.

Vyhláška nabyla účinnosti 1. března 2022 a stanovila přechodné období tak, aby povinné subjekty mohly plnit novou povinnost průběžně a nedošlo k převisu poptávky po kontrole nad možnostmi energetických specialistů. Subjekty, na které se povinnost kontroly vztahuje nově, měly povinnost zajistit kontrolu do 1 roku, tj. do 1. března 2023. Subjekty, které provedly kontrolu kotle a rozvodů tepelné energie podle předchozí právní úpravy, tj. vyhlášky č. 194/2013 Sb., o kontrole kotlů a rozvodů tepelné energie (dále jen „vyhláška č. 194/2013 Sb.“), a tato kontrola byla provedena před více jak 5 lety, mají provést kontrolu do 2 let, tj. do 1. března 2024.

Dále je potřeba uvést, že budovy se spalovacím zdrojem tepla se jmenovitým výkonem nad 20 kW musely procházet pravidelnou kontrolou již v minulosti, a to podle vyhlášky č. 194/2013 Sb. U těchto budov tak nedochází k zavedení nové povinnosti. Naopak zvýšením jmenovitého výkonu nad 70 kW povinnost pravidelných kontrol u části budov odpadla.

Pokud je systém vytápění vybaven automatizačním a řídícím systémem budovy, který elektronicky monitoruje a řídí celý systém vytápění pro optimální užití energie, pak není potřeba kontrolu provádět.

Cílem povinných kontrol je zajistit pravidelnou inspekci systému vytápění ve větších budovách. Jen díky kontrole, kterou provádějí odborníci z oboru, je možné odhalit nedostatky, o kterých vlastníci mnohdy ani netuší. Z kontroly dostanou zprávu, která obsahuje doporučení pro zlepšení účinnosti systému vytápění. Vlastníci se těmito doporučeními nemusí řídit, ale k jejich realizaci by je mělo motivovat to, že díky nim mohou dosáhnout efektivního provozu systému vytápění a snížení provozních nákladů. Dalším pozitivním efektem je snížení spotřeby energie a množství vypouštěných emisí v případě spalovacích zdrojů tepla.

Mezi případy neefektivního provozu systému vytápění, které může kontrola odhalit patří:

  • Budova byla zateplena, ale výkon otopných těles zůstal beze změny. Otopná soustava se stala předimenzovanou a budova je zbytečně přetápěna. Jako úsporné opatření může být doporučeno např. regulace topné vody či instalace regulačního systému.
  • Systém vytápění budovy je zastaralý, tepelná izolace rozvodů je nedostatečná a chybí základní prvky regulace a řízení. Jako úsporné opatření může být doporučeno např. celková rekonstrukce otopné soustavy, příp. dílčí opatření jako je kompletní izolace rozvodů, výměna otopných těles či instalace automatizačního a řídícího systému.
  • Dílčí nedostatky systému vytápění, např. zastaralý zdroj tepla, nevyvážení a nedostatečná regulace otopné soustavy nebo nefunkční termostatické ventily na otopných tělesech. Jako úsporné opatření může být doporučeno např. instalace nového zdroje tepla s vyšší účinností než stávající zdroj tepla, provedení vyvážení soustavy vytápění, instalace automatizačního a řídícího systému či instalace moderních termostatických hlavic na otopná tělesa.

Nedostatky a tím možné úspory lze najít jednak v budovách s vlastní kotelnou a zdrojem tepla, ale i v budovách napojených na systém centrálního zásobování tepelnou energií. Realizací doporučených opatření, která z kontroly systému vytápění vzejdou, je možné dosáhnout úspory energie až v řádech desítek procent a návratnost takové investice je zpravidla do několika let. Vzhledem k tomu, že v příštích letech nelze očekávat zásadní snížení cen energie, dávají investice do zefektivnění provozu systémů vytápění smysl. Provedení pravidelné kontroly systému vytápění a navržení úsporných opatření usnadní a ulehčí vlastníkům rozhodování, co a jak je možné v jejich systému vytápění zlepšit a kolik je možné díky tomu ušetřit.

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526