RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.

 29. 7. 2024

Asociace developerů: Nový stavební zákon není krok kupředu, je promarněnou šancí.* 

Sdružení úřadů: Digitalizace stavebního řízení vykazuje zásadní nedostatky.* 

Doporučení NERV, se alespoň v případě stavebnictví opírají o chatrné základy.* 

Nový stavební zákon a přechodné období.* 

Úřady mají dál potíže se systémem stavebních řízení, Bartoš jim slibuje manuál.* 

Devizový trh 30. týden.* 

Asociace developerů: Nový stavební zákon není krok kupředu, je promarněnou šancí.

5.7.2024, Zdroj: ČTK

Nový stavební zákon není revolučním krokem k moderní stavební legislativě, ale promarněnou šancí, uvedla v tiskové zprávě Asociace developerů. To, že se nový systém stavebního řízení při spuštění neobešel bez obtíží, podle asociace není největší problém. Za něj považuje nedostatečné proškolení úředníků a odborníků týkající se prováděcích vyhlášek a metodických materiálů. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) s tvrzením asociace nesouhlasí. Nový stavební zákon a digitalizace podle něj zrychlují povolování staveb a zjednodušují dokumentaci.

Z digitalizace stavebního řízení se podle asociace stala nepříliš technicky a právně zvládnutá elektronizace. „Stavební úřady jsou nyní zavaleny žádostmi, které dorazily do 30. června, a jak se netají, bude jim trvat měsíce, než se s nimi vypořádají. Většinově až poté se budou muset vypořádat s tím, co jim přijde digitálně podle novely stavebního zákona. MMR tak vlastně nepřímo a neplánovaně dostalo svůj čas na zkušební provoz, byť realizovaný již v ‚plné palbě‘,“ uvedla asociace v tiskové zprávě. Současnou podobu stavebního zákona a digitalizaci označila za „odjištěný granát, který, pokud bouchne, může českému hospodářství zasadit bolestivou ránu“.

Podle MMR se spuštěním systému vstoupilo stavební řízení v Česku do 21. století. Mluvčí MMR Petr Waleczko ČTK řekl, že informační systémy stavební správy naplňují definici digitalizace, protože předávají informace ve strukturované strojově čitelné podobě od žadatelů na jednotlivé úřady. Pokud se tak někde dodávají soubory ve formátu PDF, jedná se o data, která v současnosti nelze získat jinak nebo je to pro uživatele nejvhodnější a praktické řešení. Zkušební provoz s produkčními daty v reálném provozu není ze zákonných či technických důvodů možný.

Nový stavební zákon a s ním spojená digitalizace stavebního řízení pro pozemní stavby, jako jsou bytové či rodinné domy, začal platit od pondělí. Řízení má být pro všechny účastníky v digitální podobě prostřednictvím Portálu stavebníka a dalších systémů a veškerá dokumentace bude on-line. Úřady a stavebníci budou komunikovat v propojených systémech – Portálu stavebníka pro občany a v Informačním systému stavebního řízení pro úředníky.

Některé stavební úřady měly po spuštění problémy s přihlášením, podle státu byl systém ale funkční. Vznikla ovšem technická chyba, kvůli které mohli úředníci upravovat či zcela rušit žádosti jiných úřadů, přestože by správně měli mít možnost je v systému pouze vidět, nikoli je editovat. Systémy plánuje MMR v několikadenních odstupech postupně opravovat a doplňovat o další funkce.

Novela zavedla například jedno stavební řízení, a zrušila tak duální povolování řízení územního a stavebního. Na konci by mělo být jediné razítko pro stavebníka, nastaví se také lhůty pro vyřízení povolení. Současně s ním nabylo v platnost i několik vyhlášek. Zrušily například některé zastaralé technické parametry na výstavbu či upravují způsob vypracování dokumentace.

jbr ptd


Sdružení úřadů: Digitalizace stavebního řízení vykazuje zásadní nedostatky.

24.7.2024, Zdroj: ČTK

Systém digitalizace stavebního řízení vykazuje zásadní nedostatky, které výrazně komplikují práci stavebních úřadů napříč Českou republikou. Není například plně propojen s ekonomickými systémy a spisovými službami. Zároveň jsou části Informačního systému stavebního řízení (ISSŘ) také právně problematické a mohou být v rozporu s pravidly GDPR. Uvedlo to Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů (STMOÚ) ve vyjádření zveřejněném na webových stránkách. To na problematiku spojenou s digitalizací stavebního řízení upozorňuje dlouhodobě, nyní opětovně vyzvalo ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) k odstranění chyb a zavedení funkčního systému. Vyjádření ministerstva pro místní rozvoj (MMR) ČTK zjišťuje.

„Aktuální verze ISSŘ není stále plně provozuschopná. Systém trpí závažnými chybami, které znemožňují efektivní správu stavebních projektů. Systém není plně propojen s ekonomickými systémy a lokálními spisovými službami, což značně komplikuje administrativní práci a v porovnání se ´starým´ systémem je krokem zpátky. Části systému jsou právně problematické a mohou vést k právním sporům. Stále lze nahlížet do spisů celé ČR, což může být v rozporu s GDPR. Řeší se bezpečnostní incident nebo odeslání jiného než finálního dokumentu,“ napsalo STMOÚ ve vyjádření.

Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) již dříve ČTK řekl, že systém je propustný a požadavky v něm se dají odbavovat. MMR je podle něj v denním kontaktu s úřady tak, aby zejména ty velké, například v Praze či Ostravě, měly práci zjednodušenou. Nejčastěji se podle něho úředníci na MMR obraceli kvůli problémům s nastavováním svých rolí, které při špatném zadání bránily v přihlášení.

Podle sdružení však kromě nedostatku klíčových funkcionalit a právních problémů vykazuje systém i praktické nedostatky. Například vyhledávání je omezené a dokumenty se řadí podle znaků, nikoliv podle čísel. Údaje je nutné vyplňovat manuálně i po přihlášení pomocí identity občana. V systému se pak podle STMOÚ objevily kritické chyby při záměně finálních dokumentů. „Nejedná se však o celkový výčet nedostatků. Je odpovědností MMR, aby zajistil funkční systém,“ dodalo sdružení.

Kromě toho, že systém vykazuje některé chyby, tak podle sdružení ani není k dispozici finální podoba manuálu. Dřívější školení se týkala pouze částí úkonů a nikdy neprovedla úředníky celým procesem, uvedlo STMOÚ. Takové školení se podle sdružení ani nemohlo uskutečnit, protože řada funkcionalit se teprve dodělává. Call centrum zřízené MMR na podporu úředníků pak nezná odpověď na mnoho dotazů obcí a technická podpora neodpovídá i řadu dní, dodalo sdružení.

„STMOÚ apeluje na MMR, aby urychleně podnikalo kroky k plně funkčnímu systému. Je nezbytné zajistit odstranění logických rozporů a řešení právních nedostatků. Městské a obecní úřady jsou nadále připraveny spolupracovat na zlepšení stavu. Plná odpovědnost za funkční systém je však výhradně na MMR. Věříme, že ministerstvo brzy nalezne řešení a situaci napraví. Do té doby není objektivně možné zajistit na obecních úřadech bezproblémový výkon státní správy na úseku stavebního řádu,“ sdělilo sdružení.

jbr mha


Doporučení NERV, se alespoň v případě stavebnictví opírají o chatrné základy.

23.7.2024, Zdroj: ČTK

Méně norem, více odpovědnosti lidem, radikální zkrácení povolovacích lhůt. I tyto imperativy se v lednu 2024 objevily v 37 opatřeních, jak oživit českou ekonomiku. Vypracovala je Národní ekonomická rada vlády (NERV), poradní orgán vlády ČR.

Ta se jejími doporučeními hodlá řídit ve vytyčených prioritních oblastech, jak 10. července uvedl premiér Petr Fiala. Aspoň v kapitolách, jež se dotýkají stavebnictví, však materiál často vychází z mylných předpokladů a zavádějících informací. Očekávaně se proto doporučení míjejí s realitou. Jak dokládá červnová analýza České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT), podobně dobře míněné návrhy na zlepšení mohou vést paradoxně k opaku.

Pro příklad není třeba chodit daleko: Novému stavebnímu zákonu a jeho novelám nepředcházela žádná kvalifikovaná analýza. Jediná mantra v podobě zkrácení povolovacího řízení tak při uvedení do praxe může znamenat – a bohužel se tato obava naplňuje – zamrznutí stavebního trhu. S dopady zásadní rekodifikace stavebního práva se všechny subjekty ve stavebnictví budou muset vypořádávat ještě několik měsíců, ne-li let. Nevyjímaje státní správu a samosprávu.

 „Radikální zkrácení“ neprokázaných dlouhých povolovacích lhůt a zlevnění výstavby souvisí s jedním z hlavních doporučení NERV: „Chceme-li zlevnit a zkrátit výstavbu, musíme revidovat, zda jsou všechny normy, které profesní organizace vydávají, nutné a nemají větší mezní náklady než mezní přínosy. … V současné době požární předpisy však zatěžují cenu výstavby cca 10% cenou.“

Podobné rady usvědčují vládní poradní orgán z neznalosti postavení českých technických norem ve vztahu k právním předpisům. Mezinárodní, evropské normy, které se stávají českými technickými normami, i výlučně české technické normy vytvářejí průmysl pro své vlastní potřeby, jako jsou nástroje zefektivnění produkce podporující vzájemnou výměnu produktů, služeb a lidských zdrojů. Například bez mezinárodních norem si nelze představit vývoj infomačních technologií,“ vysvětluje Ing. Robert Špalek, předseda ČKAIT. Proces tvorby a vydávání norem zajišťuje Česká agentura pro standardizaci, s.p.o. Je to zároveň stát, který využívá norem k regulaci a k zajištění všeobecné bezpečnosti výrobků a služeb. Konkrétně v oblasti stavebnictví je používá k zajištění plnění závazných obecných požadavků na stavby. Normy jsou ukazatelem optimálních, praxí ověřených kvalitativních požadavků.

Bez znalosti struktury norem může být vnímán počet 36 tisíc českých technických norem jako neúměrně velký. Je však třeba uvést, že 22 tisíc norem je mezinárodních (zejména ISO, IEC), zajišťujících kompatibilitu českých produktů při jejich exportu. České technické normy jsou obecně nezávazné. Vždy je možné postupovat odchylně, ale při zachování minimálně stejné úrovně obecné bezpečnosti navrženého řešení. V uvedeném kontextu je to stát, který výlučnými odkazy na normy je v právních předpisech činí závaznými.

Dokument NERV podle Inženýrské komory naopak neobsahuje skutečná prorůstová opatření v oblasti stavebnictví. K nim patří například řešení šedé ekonomiky, přetrvávajících problémů spojených s korupcí a klientelismem (na problémy při zadávání veřejných zakázek Komora upozorňuje soustavně), anebo nulového růstu produktivity práce v tomto odvětví. Klíčem je podle autorizovaných osob zavádění inovací, automatizace, robotizace a umělé inteligence. Přitom na nízkou produktivitu práce je upozorňováno soustavně – Česko se pohybuje těsně nad 60 % průměru v EU… Rozvoj odborného středního, vyššího a vysokého školství technického směru pak NERV opomíjí zcela.

Soubor návrhů NERV aspoň v případě stavebnictví deklasuje klíčový parametr: rychlost povolovacího řízení v Česku. Ve svém dokumentu poradci vlády ještě v lednu 2024 zopakovali v předchozích letech několikrát vyvrácenou frázi, že podle Světové banky je Česká republika na 157. příčce ze 190 zemí v délce stavebního povolovacího řízení. Světová banka kvůli chybné metodologii svůj žebříček přestala zveřejňovat již v roce 2020 (podrobnosti lze najít mimo jiné i v tiskové zprávě MMR z 5. prosince 2023). Přesto se NERV, stejně jako řada velkých stavebníků, zejména developerů (s nikoliv výjimečnými záměry podmíněnými změnami územních plánů), drží tohoto vyvráceného argumentu jako mantry.

ČKAIT provedla v lednu 2024 zřejmě první a dosud jediný průzkum mezi svými členy (projektanty) o délce povolovacího řízení v ČR. Z údajů, které poskytlo téměř 1 100 autorizovaných osob, vyplývá, že většina staveb se povolí do jednoho roku. V kategorii bytových domů činila průměrná délka územního řízení zhruba 5 měsíců, totéž platí pro stavební povolení. Společné územní a stavební řízení pak vychází v průměru na půl roku. Nejdelší povolovací proces vykazují tunelové stavby (v průměru skoro rok), naopak nejkratší sklady nebo parkovací domy (cca 4,5 měsíce) – vše v případě společného povolovacího řízení.

„Pokud se objevují zdlouhavá povolovací řízení, pak se jejich příčiny často nacházejí v požadavcích stavebníků na změny územních plánů, v absenci metodiky sjednocující postupy dotčených orgánů a stavebních úřadů, v protichůdných požadavcích dotčených orgánů jako památková ochrana, životní prostředí a podobně, v požadavcích na doplnění stanovisek dotčených orgánů, v nedořešených majetkoprávních vztazích a v dalších bodech,“ vypočítává Marie Báčová, odborná poradkyně předsedy ČKAIT.

Daleko závažnější je ale podle České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě přístup NERV ke stavebním normám. Skličující je, že odborníci sdružení v tomto poradním sboru zaměňují právní předpisy a technické normy. Navíc se zde navrhují kroky, jež se týkají oslunění, osvětlení, hluku či výměny vzduchu, které v době vydání jejich návrhu již byly vyřešeny v souvislosti s novým stavebním zákonem.

Rezignace na české technické normy by se automaticky propsala do kvality staveb a vystavěného prostředí a znamenala by ještě větší chaos v celém stavebnictví. Technické normy jsou dokumentované dohody, které pro všeobecné a opakované použití poskytují pravidla, směrnice, pokyny nebo charakteristiky činností nebo jejich výsledků. Definují požadavky, které zajišťují, aby materiály, výrobky, postupy a služby vyhovovaly danému účelu. Vznik technických norem souvisí s rozvojem průmyslové a stavební výroby a dalších odvětví a oborů, pro něž vytvářejí společná pravidla pro výrobu a použití. Ve stavebnictví chrání veřejný zájem a stanoví minimální požadavky na kvalitu staveb.

Česká republika, jako člen CEN/CENELD, má povinnost jako ostatní členové EU – bez ohledu na velikost a vyspělost národních ekonomik – převzít a publikovat do šesti měsíců do své národní soustavy ČSN všechny nové evropské normy. Tato povinnost vychází z našeho členství v EU a v evropských normalizačních organizacích a je obsažena v nařízení EU 1025/2012.

Zároveň je povinností členského státu průběžně revidovat své národní normy tak, aby nebyly v konfliktu s těmi přejímanými. Národní normy, které jsou v rozporu, je pak člen povinen rušit. Proto nové národní normy vznikají pouze v důkladně odůvodněných případech, a to jen tehdy, pokud neexistuje na evropské nebo mezinárodní úrovni norma, která dotčenou problematiku řeší. Proto vzniká tak málo nových národních norem.

Česká republika – stejně jako ostatní státy – nemá povinnost přebírat mezinárodní normy. Převzetí mezinárodních norem do soustavy norem ČSN je dobrovolné a řídí se zejména národními potřebami a zájmem. Odkazovat na příklady údajně jednodušší normy Rakouska nebo Německa, jak činí NERV, je tudíž nejen zavádějící, ale i nepravdivé. V sousedních zemích, členech CEN/CENELD, platí stejná pravidla a národní normy, které přejímají normy evropské. Je možné, že zde došlo za strany NERV k záměně pojmů norma a směrnice. Směrnice mají dlouhou tradici například v německy mluvících zemích nebo i ve Francii. Jejich tvorba nepodléhá stejným pravidlům jako tvorba technických norem a i jejich obsah je rozdílný. Vydávají je zpravidla nevládní organizace v příslušném oboru či specializaci. Jejich používání není závazné, jsou však obecně respektovány a využívány ve stavební praxi,“ doplňuje Ing. Jaroslav Synek, člen Představenstva ČKAIT s dlouholetými zkušenostmi v realizaci staveb.

I kdyby Inženýrská komora přijala verzi šířenou NERV o 10% úspoře ceny stavebních prací při zjednodušení požárních předpisů, stojí na druhé straně pomyslných vah následky požárů staveb v důsledku podcenění a neplnění stanovených technických požadavků. A těch je bohužel vidět po celé Evropě a ve světě i v důsledku projevů změn klimatu stále více…


Nový stavební zákon a přechodné období.

9.5.2024, Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj

Nový stavební zákon a související vyhlášky počítají s přechodným obdobím do 30. 6. 2027. Do tohoto termínu bude možné projekty podávat i schvalovat podle dosavadních prováděcích předpisů. Cílem je usnadnit stavebníkům přechod na novou legislativu. Záleží na stavebníkovi, jakou úpravu si zvolí – ta nová mu ale přináší řadu výhod včetně jednodušší dokumentace a rychlejšího povolení.

Úvodem k novému stavebnímu zákonu (z. č. 283/2021 Sb.)

Nový stavební zákon a související vyhlášky představují pro stavebníky i úřady zásadní posun vpřed – přinesou pevné lhůty pro povolování staveb, digitalizované stavební řízení, jeden proces povolení stavby, odstranění některých zastaralých technických požadavků nebo maximální sjednocení dříve roztříštěné právní úpravy do jednoho předpisu a další. „Takto rozsáhlé změny stavebního zákona přirozeně doprovázejí velká očekávání a zároveň i nejistota. Uvědomujeme si, že příprava stavebních projektů je finančně i časově náročná a nutně probíhá kontinuálně. Přechodné období proto platí pro procesní postupy, dokumentaci staveb i posuzování, nehrozí proto nebezpečí, že by se projekty musely kvůli novému stavebnímu zákonu překreslovat,“ uvedla vrchní ředitelka sekce veřejného investování, výstavby a sociálního začleňování Leona Gergelová Šteigrová.

Sněmovna schválila novelu nového stavebního zákona na konci loňského března, následoval Senát a podpis prezidenta, ve sbírce zákonů pak novela vyšla v červnu. Poté mohly začít práce na prováděcích vyhláškách. Novela obsahuje zásadní úpravu zmocnění k vydání prováděcí vyhlášky o požadavcích na výstavbu a vyhlášky o dokumentaci staveb a nově vyžaduje od Ministerstva dopravy vydání vlastních předpisů. Kvůli tomu se musely společně s resortem dopravy přepracovat i už téměř hotové vyhlášky a Ministerstvo pro místní rozvoj (dále i MMR) je předložilo do meziresortního připomínkového řízení na konci minulého roku.

Vyhláška o požadavcích na výstavbu 

Vyhláška požadavky výrazně zjednodušuje, od některých přežitých dokonce úplně upouští, například na oslunění nebo výšku rodinných rekreačních staveb. Snižuje nároky na parkovací místa nebo ruší nutnost oddělovat toalety předsíní. V závislosti na lokalitě mohou tyto změny snížit investiční náklady na byt. Vyhláška navíc přebírá a nahrazuje technické požadavky několika dosavadních předpisů, a tedy výrazně sjednocuje právní úpravu. Díky řadě výjimek si obce nově mohou ve svých regulačních plánech a územních plánech s prvky regulačního plánu upravit požadavky na vymezování pozemků nebo umisťování staveb podle svých potřeb. Vyhláška nově neobsahuje požadavky na dopravní infrastrukturu, protože uvedené bude v gesci Ministerstva dopravy. Praha, Brno a Ostrava mohou vydat své vlastní městské předpisy. V takovém případě se ty celostátní neuplatňují.

Ministerstvo pro místní rozvoj při přípravě vyhlášky o požadavcích na výstavbu velmi úzce spolupracovalo se zástupci profesních komor, podnikatelských svazů i samospráv. Předložený návrh je výsledkem kompromisu a široké shody – stavebníci se s ním mohou seznámit v systému VeKLEP. Od února je text přístupný také na webu MMR. Legislativní proces pokračuje podle schváleného harmonogramu – MMR vyhlášku předalo na notifikaci EU. Evropská komise má na ni lhůtu do 23. května. V účinnost vejde 1. 7. 2024.

Vyhláška o dokumentaci staveb

Dokumentace pro povolení záměru bude nově pouze jednostupňová – nebude se vypracovávat zvlášť pro územní rozhodnutí a stavební povolení. Výrazně se také omezí její rozsah a podrobnost. Nově dokumentace pro povolení záměru odpovídá dnešní dokumentaci pro územní rozhodnutí rozšířené o posouzení statiky a požární bezpečnosti. Vyhláška také omezí případy, kdy se některé údaje uváděly opakovaně v různých částech dokumentace. Aby se u komplexnějších staveb zabránilo nutnosti vypracovat více dokumentací podle různých právních předpisů, připravilo MMR takzvanou „přílohu pro dokumentaci povolení souboru staveb“. Celý proces se díky ní především pro projektanty zjednoduší. Vyhláška je aktuálně v meziresortním připomínkovém řízení a vstoupí v účinnost 1. 7. 2024.

Vyhláška o stanovení obecních stavebních úřadů

Stanoví obce, ve kterých se budou nacházet stavební úřady a vymezí jejich správní obvody. Platí, že rozhodování zůstane přímo v území, v rukách úředníků, kteří místní situaci znají nejlépe.  Vyjma 5 obcí, které požádaly samy o zrušení stavebního úřadu. MMR vypořádalo připomínky v meziresortním řízení a na konci dubna vyhlášku odešle Legislativní radě vlády.

Vyhláška o provedení některých ustanovení stavebního zákona

Obsahuje formuláře žádostí, které se odesílají stavebním úřadům, nebo formulář návrhu na stanovení ochranného pásma. Podrobně také upravuje systém stavebně technické prevence a problematiku autorizovaných inspektorů. Vyhláška je úzce provázaná s digitalizací stavebního řízení a stanovuje také podobu souvisejících formulářů. Nový stavební zákon umožňuje podat žádost v listinné i elektronické podobě. Vyhláška zajišťuje strojovou čitelnost údajů. Chystaný Portál stavebníka žadatele provede tak, aby vyplňoval jen ty části interaktivního formuláře, které se týkají jeho záměru. MMR vypořádalo připomínky uplatněné v meziresortním připomínkovém řízení a na konci dubna vyhlášku odešle Legislativní radě vlády. Vyhláška vstoupí v účinnost 1. 7. 2024.


Úřady mají dál potíže se systémem stavebních řízení, Bartoš jim slibuje manuál.

24.7.2024, Zdroj: ČTK

Úřady v Česku mají dál potíže s novým on-line systémem stavebních řízení, podle nich má řadu vad a spíše jim ztěžuje práci. Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) přiznal potíže s přechodem do nového režimu řízení a radnicím slibuje skoro měsíc po spuštění systému podrobný manuál. Stavební úřady se podle ankety ČTK také potýkají s nárůstem počtu žádostí o stavební povolení původní „papírovou“ formou za červen, před startem nového systému od 1. července. Radnice trápí nedostatek úředníků a obávají se jejich odchodu kvůli přetížení stavebních úřadů.

Na problémy s novým Informačním systémem stavebního řízení (ISSŘ) si stěžují radnice napříč zemí. „Co dříve trvalo dvě hodiny, dnes trvá i dva dny,“ řekla ČTK mluvčí karlovarského magistrátu Helena Kyselá. „Přestože se dokument podařilo podepsat a odeslat, v systému ISSŘ je stále ve stavu neodeslán a stejně tak ve stavu nedoručen,“ uvedla zase mluvčí Prahy 18 Ivana Svobodová. „Nepodařilo se ztotožnit osobu, což má pravděpodobně za následek, že nelze dokument odsouhlasit, podepsat či odeslat,“ řekla vedoucí odboru výstavby v pražských Kbelích Hana Kronďáková. „Nejsou k dispozici vzorové dokumenty a stavební úřad musí vše znovu a znovu psát a vyplňovat,“ sdělila vedoucí stavebního úřadu v Jablonci nad Nisou Petra Haltufová. „Mám pocit, že se vracíme do pravěku. Nefunguje to, je to jakoby nedodělané,“ řekla vedoucí odboru výstavby v Opavě Hana Vaculová.

„Potíže s přechodem do nového režimu stavebního řízení jednoznačně jsou, nikdo to nepopírá,“ uvedl dnes na sociální síti X vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Bartoš. Nejzávažnější nedostatky ministerstvo podle něj opravuje co nejrychleji. „Jen různých organizací samospráv se v systému musí správně nastavit na 1400,“ napsal. Původně ministerstvo po informacích od radnic o potížích s novým systémem tvrdilo, že je způsobuje hlavně to, že úředníci zadávají špatně své zařazení do přihlašovacích údajů.

Radnice si stěžují nejen na chyby systému, ale také na nedostatečné proškolení na nový režim řízení a podrobnou metodiku k němu. Školení na nový systém se podle úřadů nikdy neuskutečnila tak, aby provedla úředníka celým procesem. „K dnešnímu dni nebyl zpracovateli digitalizace předveden celý postup řešení jakéhokoliv druhu řízení,“ uvedla vedoucí stavebního úřadu v Jablonci. Starosta Loun Milan Rychtařík (ANO) v prohlášení, které má ČTK k dispozici, uvedl, že ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) nereaguje na připomínky a poskytnutý manuál obsahuje funkce, které v systému nejsou přístupné. „Ačkoli se (MMR) navenek snaží pořádat webináře k tématu obsluhy a funkce, tyto prostě stále opakují samé základní popisy, ale skutečnou práci a postup nikdo prakticky ještě neukázal,“ řekla mluvčí radnice v České Lípě Kristýna Kňákal Brožová.

Podle Bartoše zahájilo MMR novou sérii školení v krajích, v úterý bylo například v Jihlavě. „Pracujeme na detailních manuálech pro úředníky s popisem různých typů řízení od A až po Z,“ doplnil ministr.

Nový systém kritizuje rovněž Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů (STMOÚ). Ve vyjádření na svém webu uvedlo, že ISSŘ například není plně propojen s ekonomickými systémy a spisovými službami. Zároveň jsou části systému podle tajemníků právně problematické. Mluvčí MMR Petr Waleczko sdělil ČTK, že ministerstvo má právní stanoviska potvrzující soulad systému se zákonem o ochraně osobních údajů. K propojení ISSŘ s ekonomickými systémy uvedl, že integraci komplikuje velké množství lokálních ekonomických systémů na úřadech. „Do budoucna je (integrace) určitě možná, ale v nejbližší době ji MMR neplánuje,“ doplnil. Napojení na spisové služby podle MMR není potřeba.

Sdružení tajemníků vyzvalo MMR, aby urychleně podnikalo kroky k zajištění plného fungování systému. „Do té doby není objektivně možné zajistit na obecních úřadech bezproblémový výkon státní správy na úseku stavebního řádu,“ sdělilo. „Ministr Bartoš v minulém týdnu převzal od zástupců sdružení tajemníků seznam požadavků na úpravy informačního systému. Části z nich už resort společně s dodavateli vyhověl a na dalších pracuje,“ uvedl mluvčí ministerstva.

Před červencovým spuštěním systému značně stoupl počet podaných žádostí o stavební povolení původní „papírovou“ formou. „Přišlo jich mnohonásobně víc než ve stejném období v loňském roce, odhaduji to minimálně na pětinásobek,“ řekla vedoucí odboru výstavby v Opavě Vaculová. Teď podle ní podávají žádosti většinou jen ti, kteří předtím o chystaném spuštění nového systému nevěděli. Třeba v Rokycanech řeší tamní stavební úřad aktuálně skoro 700 žádostí podaných před startem nového systému, zatímco dřív běžně řešil najednou asi 120 žádostí. V novém systému od začátku července bylo podle vedoucí úřadu Radky Janové podáno jen deset žádostí.

Radnice tak řeší přetížení stavebních úřadů a obávají se odchodů úředníků. „Na ty lidi se navalilo hodně starých žádostí a do toho chodí nové,“ řekl mladoboleslavský primátor Jiří Bouška (ANO). Podobná situace je i v Sokolově. Stavební úřad tam podle mluvčího města Michala Švarce navíc řeší dlouhodobý nedostatek odborně způsobilých úředníků.

Nový stavební zákon začal platit 1. července pro všechny typy staveb. Norma například ruší dvojí povolování staveb a územní a stavební řízení slučuje do jednoho. Stavební úřady mají samy obesílat ostatní úřady a získat jejich vyjádření v takzvaném koordinovaném závazném stanovisku. Na konci by mělo být jediné razítko pro stavebníka. Řízení má být pro všechny účastníky v digitální podobě prostřednictvím Portálu stavebníka a dalších systémů a veškerá dokumentace je on-line. Úřady a stavebníci mají komunikovat v propojených systémech.

red ver rot


Devizový trh 30. týden.

24-07-30 IN Devizový trh 30. týden

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526