RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.
Statistický geoportál nově nabízí otevřená GIS data.*
Plánované změny pro vlastníky lesů od roku 2026.*
ČOI vyhodnotila výsledky kontrol spotřebitelských recenzí v roce 2024.*
ČOI loni zkontrolovala 1000 internetových obchodů.*
Statistický geoportál nově nabízí otevřená GIS data.
5.5.2025, Zdroj: Český statistický úřad
Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Datový portál GIS vhodně doplňuje dosavadní nabídku aplikací Statistického geoportálu o otevřená geodata. Propojení statistických a prostorových dat dává těmto výstupům vysokou přidanou hodnotu a pomocí nástrojů GIS je lze prezentovat a analyzovat moderní a srozumitelnou formou. Uživatelům tak přináší široké možnosti využití například v oblasti integrovaného záchranného systému, krizového řízení, správy a rozvoje území, geomarketingu, nebo socioekonomických a demografických analýz.
Nabídka otevřených geodat ČSÚ v současnosti kompletně pokrývá výstupy z Registru sčítacích obvodů a budov (RSO) za území celého Česka v různé míře územní podrobnosti až do úrovně adres a dále sady agregovaných dat s údaji o obyvatelstvu, domech, bytech, domácnostech a vyjížďce ze Sčítání 2021. Uživatelé si mohou data stáhnout nebo využít vzdáleného přístupu k mapovým službám a přímo s nimi pracovat ve vlastních aplikacích GIS.
„Datový portál GIS je pro ČSÚ dalším krokem, jak zájemcům usnadnit použití otevřených statistických dat. Díky zkušenostem s realizací Statistického geoportálu jsme si ověřili význam geografických dat pro statistiku a jejich využití v praxi. Geodata, jako strategická komodita, jsou dnes nezbytná pro efektivní plánování, rozhodování a rozvoj různých oblastí veřejného a soukromého sektoru,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.
Portál fungoval od ledna do dubna 2025 v pilotním provozu, kdy bylo zveřejněno 18 datových sad ve standardizovaných datových formátech. Během pilotního provozu byl následně doplněn o výše uvedené datové sady z produkce RSO a ze Sčítání 2021 a aktuálně je v nabídce více než 100 datových sad s unikátním geograficko-statistickým obsahem. „Datový portál budeme i nadále průběžně doplňovat o datové sady s výsledky voleb, statistikami obyvatelstva, zemědělství, životního prostředí, cestovního ruchu, stavebnictví a dalšími. Všechny datové sady jsou zároveň publikovány v Národním katalogu otevřených dat,“ doplňuje Petr Klauda, vedoucí oddělení statistických územních jednotek ČSÚ.
Datový portál GIS vzniká jako součást projektů „Statistický informační systém 5.0“ a „Tvorba nových otevřených datových sad – ČSÚ“, které jsou financovány z prostředků Evropské unie v rámci Nástroje pro oživení a odolnost EU.
Plánované změny pro vlastníky lesů od roku 2026.
28.4.2025, Zdroj: Ministerstvo zemědělství
Poslanci ve třetím čtení projednali dvě důležité novely zákonů, a to novelu zákona o lesích a novelu zákona o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh. Oba návrhy reflektují aktuální výzvy v oblasti lesního hospodářství i mezinárodní závazky ČR v boji proti odlesňování. Novela lesního zákona má za cíl motivovat vlastníky lesů k šetrnému hospodaření, zvýšit druhovou rozmanitost lesů a usnadnit jejich adaptaci na klimatickou změnu. Novela zákona o uvádění dřeva na trh provádí nařízení EU proti odlesňování a přináší potřebné úpravy dozoru a kontrolních mechanismů.
Jednou z klíčových změn je prodloužení lhůty pro obnovu lesních porostů ze dvou na pět let a prodloužení lhůty pro zajištění zdárného růstu mladého lesa ze sedmi na deset let. Tato opatření umožní větší využití přirozené obnovy, zapojení přípravných dřevin a zvýšení druhové pestrosti lesů.
Novela rovněž snižuje minimální věk obmýtí u běžného lesa z 80 na 60 let. Toto adaptační opatření umožní rychlejší přeměnu druhově nevhodných a málo odolných porostů, které vznikly v minulosti.
Významnou novinkou je i změna v zadávání lesních hospodářských osnov. Nově nebude tuto činnost zajišťovat každá obec zvlášť, ale centrálně ji převezme Národní lesnický institut (dosavadní Ústav pro hospodářskou úpravu lesů). Tím dojde k výraznému snížení administrativy a zajištění jednotné kvality osnov.
V rámci podpory biodiverzity a zadržování vody v krajině novela umožní na lesních pozemcích budovat malé vodní prvky – tůně, poldry či přehrážky – s celkovou plochou do 1000 m². Nově bude také možná pastva dobytka v lese, pokud nebude docházet k poškozování lesa, ani omezování přístupu veřejnosti.
Novela rovněž upravuje pravidla pro výpočet poplatků za odnětí lesních pozemků, posiluje kompetence odborných lesních hospodářů a rozšiřuje jejich systémové vzdělávání. Národní lesnický institut převezme i další odborné činnosti v oblasti státní správy lesů.
Změny se týkají i využívání státních lesů, které bude nově možné zapojit například jako školní polesí pro výuku studentů středních a vyšších odborných lesnických škol.
Návrh zákona má pouze minimální dopad na státní rozpočet. Veškeré výdaje – například na rozvoj IT systémů, nové agendy či vzdělávání – budou hrazeny z již schválených výdajových rámců kapitoly Ministerstva zemědělství.
Podle předpokladu by měla novela nabýt účinnosti od 1. ledna 2026.
Novelou zákona o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh se v České republice provádí nařízení EU proti odlesňování, které chce minimalizovat příspěvek Unie k odlesňování a znehodnocování lesů, omezit emise skleníkových plynů a zabránit celosvětovému úbytku biologické rozmanitosti. Spotřeba EU se na celosvětovém odlesňování podílí zhruba 10 procenty. Nařízení pokrývá sedm komodit, které jsou s odlesňováním spojeny nejvíce: skot, kávu, kakao, kaučuk, palmový olej, sóju a dřevo a produkty vyrobené z těchto komodit.
„Ministerstvo zemědělství se v současnosti intenzivně snaží u Evropské komise intervenovat, aby administrativní zátěž související s nařízením o odlesňování byla pro naše producenty a obchodníky co nejmenší,“ řekl ministr Výborný.
Návrh zákona zakotvuje orgány dozoru nad plněním povinností vyplývajících z nařízení proti odlesňování, upravuje způsob ukládání předběžných a nápravných opatření, reflektuje rozšíření úkolů pro orgány Celní správy České republiky a aktualizuje a dopracovává úpravu přestupků. Ministerstvo zemědělství bude společně s příslušnými orgány usilovat o minimalizaci nárůstu byrokratické zátěže.
Součástí návrhu zákona jsou také doprovodné novely veterinárního zákona, zákona o ochraně veřejného zdraví, zákona o Státní zemědělské a potravinářské inspekci a zákona o Ústředním kontrolním a zkušebním ústavu zemědělském, kterými byly příslušné orgány zakotveny jako orgány dozoru nad plněním povinností vyplývajících z nařízení proti odlesňování v jednotlivých kompetenčních zákonech.
Dále je v návrhu zákona obsažena také novela zákona o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin, v rámci které jsou některé pravomoci Národního lesnického institutu do citovaného zákona rovněž výslovně zakotveny.
Po řadě intervencí jednotlivých členských států, a to včetně iniciativy České republiky, byla použitelnost předmětného nařízení v mezidobí odložena o jeden rok, tedy od 30. prosince 2025.
Odložení formálně schválila Rada EU a Evropský parlament, následně bylo změnové nařízení zveřejněno v Úředním věstníku EU a od 26. prosince 2024 nabylo platnosti.
S ohledem na uvedené byl termín nabytí účinnosti návrhu zákona formou pozměňovacího návrhu posunut k 1. lednu 2026.
ČOI vyhodnotila výsledky kontrol spotřebitelských recenzí v roce 2024.
13.5.2025, Zdroj: Česká obchodní inspekce (http://http://www.coi.cz/)
Porušení právních předpisů zjistila ve více než 80 % z provedených kontrol.
Praha, 29. duben 2025
Česká obchodní inspekce v minulém roce uskutečnila 77 kontrol internetových obchodů se zaměřením na uvádění spotřebitelských recenzí. Porušení právních předpisů zjistila v 65 kontrolách (tj. 84,42 % z celkového počtu provedených kontrol).
V roce 2023 byla novelou zákona o ochraně spotřebitele přidána do zákona nová ustanovení, která se vztahují na uvádění spotřebitelských recenzí. Cílem této úpravy je zabránit falešným recenzím, které výrobek nebo službu nepravdivě vychvalují za účelem ovlivnit spotřebitele při jejich rozhodování výrobek nebo službu koupit, což by jinak neučinili. Stejně tak ovlivňuje spotřebitele např. i neuveřejnění negativní recenze. Kontrolní akce byla proto zaměřena na dodržování povinností, vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele při nabídce a prodeji výrobků a služeb prostřednictvím internetových obchodů, a to konkrétně na ustanovení § 5a odst. 5 týkající se spotřebitelských recenzí, a ustanovení § 4 odst. 3, pokud jde o nekalé obchodní praktiky dle přílohy č. 1 písm. y) a z) zákona.
V případě, kdy prodávající zveřejňuje spotřebitelské recenze na svých internetových stránkách, je důležité, aby uveřejnil informace o tom, zda a jak recenze ověřuje a jaká přijímá opatření k zajištění, aby zveřejněná spotřebitelská recenze skutečně pocházela od spotřebitele, který si výrobek nebo službu zakoupil nebo použil.
V rámci kontrolní akce se proto inspektoři ČOI zaměřili nejen na to, jak prodávající uvádí informaci o tom, zda a jak ověřuje spotřebitelské recenze, ale také na jejich zkreslování. Provedenými kontrolami inspektoři zjistili, že ve 32 případech prodávající poskytli přístup k hodnocení výrobku nebo služeb, ale neuvedli podstatnou informaci, o tom, zda a jak recenze ověřují a jaká přijali opatření k zajištění, aby zveřejněné spotřebitelské recenze skutečně pocházely od spotřebitelů, kteří si výrobek nebo službu zakoupili nebo použili. Ve 4 případech byly povinné informace týkající se recenzí spotřebitelům poskytnuty, ale nedostačujícím způsobem. Informace nebyla poskytnuta přímo u zveřejňovaných recenzí, ale pouze ve všeobecných smluvních podmínkách.
Inspektoři rovněž prověřovali, zda nedochází ke zkreslování uveřejněných spotřebitelských recenzí monitorováním vlastních zadaných recenzí. Provedenými kontrolami bylo zjištěno, že v 7 případech nebyla tato recenze zveřejněna, a tím došlo ke zkreslení spotřebitelských recenzí, což mohlo mít vliv na rozhodnutí spotřebitelů ohledně koupě, a to zejména z důvodu, že jim byly předkládány pouze pozitivní recenze a rozhodovali se tak na základě neúplných informací o produktu.
V období od 1. 7. 2024 do 31. 12. 2024 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 77 kontrol, přičemž porušení právních předpisů bylo zjištěno v 65 kontrolách (84,42 %). Během této kontrolní akce bylo využíváno také spotřebitelských podnětů, směřujících na výskyt spotřebitelských recenzí.
V rámci kontrolní akce bylo zjištěno celkem 266 případů porušení zákonů a nařízení. V 75 případech bylo zjištěno používání nekalých obchodních praktik, které mohou narušit ekonomické chování spotřebitele a mohou vést k tomu, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil, a z toho 36 případů se týkalo spotřebitelských recenzí podle ustanovení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 5, kdy prodávající neuvedl informaci o tom, zda a jak zajišťuje, aby jím zveřejněné spotřebitelské recenze pocházely od spotřebitelů, kteří si výrobek nebo službu pořídili. Při kontrolách byla zjištěna i další porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik:
- v 18 případech se jednalo o porušení ustanovení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1,2,3, kdy bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele atp.;
- v 9 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2, nebo 3), neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasně, nejednoznačně či nesrozumitelně;
- ve 12 případech bylo zjištěno porušení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 4 odst. 1, tedy nekalé obchodní praktiky jiné než spadající pod § 5, § 5a nebo § 5b; z toho v 7 případech se jednalo o porušení § 4 odst. 4 v návaznosti na přílohu č. 1 písm. z), které se týká zkreslování a zveřejňování falešných spotřebitelských recenzí s cílem propagovat výrobky nebo službu.
Na základě zjištěných porušení právních předpisů v dozorové působnosti ČOI nabylo v souvislosti s touto kontrolní akcí v období od 1. 7. 2024 do 31. 12. 2024 právní moci celkem 13 pokut v celkové hodnotě 68 000 Kč. Za porušení ustanovení § 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 5 zákona o ochraně spotřebitele bylo v daném období uloženo 6 pokut v celkové výši 41 000 Kč.
Česká obchodní inspekce bude kontrolám v této oblasti věnovat zvýšenou pozornost i v roce 2025.
ČOI loni zkontrolovala 1000 internetových obchodů.
1.5.2025, Zdroj: Česká obchodní inspekce (http://http://www.coi.cz/)
Porušení zjistila v 822 kontrolách.
Praha, 2. duben 2025
Česká obchodní inspekce vloni uskutečnila 1 000 kontrol, zaměřených na dodržování povinností, vyplývajících z obecně závazných právních předpisů v souvislosti s nabídkou a prodejem výrobků prostřednictvím prostředků komunikace na dálku. Porušení zjistila v 822 kontrolách. K uvedenému poměru kontrol se zjištěním porušení právních předpisů je třeba vztáhnout systém výběru konkrétních internetových obchodů k provedení kontroly – Česká obchodní inspekce se na základě prvotního screeningu zaměřuje na internetové obchody, které vykazují pravděpodobnost, že u nich dochází k nerespektování zákonných povinností jejich provozovatelů.
V období od 1. 1. 2024 do 31. 12. 2024 bylo v rámci pravidelné kontrolní akce provedeno celkem tisíc kontrol, při nichž inspektoři ČOI ověřovali dodržování povinností, vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a dalších právních předpisů. Toto vyčíslení nezahrnuje rozpracované kontroly. Z celkového počtu 1 000 kontrol bylo zjištěno porušení právních předpisů v 822 kontrolách (82,20 %). Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti ČOI nabylo v roce 2024 právní moci 907 pokut v celkové výši 15 554 000 Kč.
Některé z ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, bylo ve sledovaném období porušeno celkem v 1 211 případech. Nejčastěji porušovaná byla následující ustanovení:
- 13 (410 případů), který stanoví prodávajícímu povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit,
- v souvislosti s § 4, týkajícím se nekalé obchodní praktiky v návaznosti na § 5, který postihuje klamavé konání, bylo ze strany prodávajícího vůči spotřebiteli ve 222 případech zjištěno poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele atp. Dále ve 132 případech prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasně, nejednoznačně či nesrozumitelně (§ 5a); z toho 58 případů se týkalo spotřebitelských recenzí, kdy prodávající neuvedl informaci o tom, zda a jak zajišťuje, aby jím zveřejněné spotřebitelské recenze pocházely od spotřebitelů, kteří si výrobek nebo službu pořídili (spotřebitelské recenze jsou vyhodnoceny v samostatné akci),
- 14 odst. 1, 2 (174 případů), kdy prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR),
- 12a (57 případů), kdy prodávající nezahrnul do informace o slevě z ceny výrobku informaci o předchozí nejnižší ceně, za kterou jej nabízel a prodával před poskytnutím slevy,
- za zmínku stojí uvést i 4 případy porušení ustanovení § 6 vztahující se k diskriminaci a 19 případů porušení ustanovení § 8 zákona o ochraně spotřebitele týkající se nabídky a prodeje výrobků porušující některá práva duševního vlastnictví.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník byl ve sledovaném období porušen celkem ve 1 203 případech. Nejčastěji porušovaná byla následující ustanovení:
- 1820 (543 případů), které se obecně týká sdělení před uzavřením smlouvy při využití prostředků komunikace na dálku. Konkrétně ve 255 případech bylo zjištěno, že spotřebiteli nebyly sděleny podmínky, lhůta či postup pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy, jakož i vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy dle § 1820 odst. 1 písm. i). Mezi další hojně se vyskytující porušení (63 případů) se týkalo § 1820 odst. 1 písm. h), které se vztahuje ke způsobu platby, způsobu a času dodání nebo plnění a případně pravidla vyřizování stížnosti,
- 1827 (273 případů), z toho konkrétně ve 269 případech bylo zjištěno neposkytnutí spotřebiteli znění smlouvy a všeobecných podmínek v textové podobě při použití elektronických prostředků při uzavírání smlouvy (dle ustanovení § 1827 odst. 2) a ve 4 případech bylo zjištěno nepotvrzení objednávky neprodleně po jejím obdržení při použití prostředku komunikace na dálku (porušení ustanovení § 1827 odst. 1.),
- 1826a odst. 2 (221 případů), kdy podnikatel nezajistil, aby spotřebitel vzal při objednávce výslovně na vědomí, že se zavazuje k zaplacení. Je-li objednávka činěna použitím tlačítka nebo obdobného ovládacího prvku, musejí být označeny snadno čitelným nápisem „Objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací.
V dalších 483 případech pak bylo prokázáno porušení ostatních právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem kontroly ČOI.
V rámci kontrol ČOI zaznamenala v roce 2024 mj. tyto praktiky: účtování skrytých poplatků, „falešné“ slevy, časově omezené nabídky, neověřování spotřebitelských recenzí. Nelze opomenout i výskyt falešných webových stránek, které vypadají jako legitimní obchod, ale ve skutečnosti jsou podvodné. Na tyto e-shopy upozorňuje ČOI na svých webových stránkách společně s radami, jak bezpečně nakupovat na internetu.
Počet kontrol, u nichž bylo kvalifikováno porušení platné legislativy, dosáhl 82,20 %. Mezi stále se opakující nedostatky patří, že prodávající nedostatečně informují o právu na odstoupení od smlouvy, podmínkách jeho uplatnění, nákladech na vrácení zboží, a také o existenci podmínek, lhůt a postupu pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy, včetně vzorového formuláře pro odstoupení od smlouvy, a také využívání nekalých obchodních praktik s cílem ovlivnit spotřebitele v procesu rozhodnutí ohledně koupě.
V rámci kontrol internetových obchodů v roce 2024 byly provedeny kontroly cíleně zaměřené na uvádění informací týkajících se tzv. prodloužené záruky, a na způsob, jakým je spotřebiteli nabízena. Ve většině případů se totiž nejedná o smluvní záruku ve smyslu občanského zákoníku, ale o službu pojištění, respektive o škodní pojištění poskytované odlišným subjektem, než je prodávající. Provedenými kontrolami bylo zjištěno, že tzv. prodloužená záruka nebyla vždy spotřebiteli nabízena v souladu s požadavky zákona o ochraně spotřebitele a prodávající se dopouštěli zákazu používání nekalých obchodních praktik, při nabídce této „služby“.
Kontrola internetového obchodování bude patřit k prioritám ČOI i v následujícím období, se zaměřením na veškeré formy prodeje, a to i na prodej přes sociální sítě nebo mobilní aplikace.