RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.
České stavebnictví ohrožuje časovaná bomba.*
Nová aplikace pro dětské skupiny a sousedské dětské skupiny je již v provozu.*
Přístup k označování lepší/vyšší jakosti produktů ve smyslu nařízení EU.*
České stavebnictví ohrožuje časovaná bomba.
6.6.2025, Zdroj: EKOSPOL a. s. (www.ekospol.cz)
České stavebnictví, které patří k pilířům celé české ekonomiky, v minulých letech hledalo své dno. Z posledních dat zveřejněných Českým statistickým úřadem (ČSÚ) by se mohlo zdát, že je sektor z nejhoršího venku. Stavební produkce totiž podle statistiků letos v březnu vzrostla meziročně o slušných 12,1 procenta. Na první pohled pozitivní zpráva. Při detailnějším zkoumání ale moc důvodů k přehnanému optimismu nemáme. Bližší pohled na statistiku odhalí časovanou bombu, která stavebnictví může stáhnout ještě mnohem níže.
Nejprve krátká poznámka k onomu oslavovanému březnovému růstu. Není to žádný zázrak ani výrazné zlepšení. Musíme se totiž podívat na to, s čím letošní březnovou stavební produkci srovnáváme. Více než dvanáctiprocentní nárůst totiž vychází ze srovnání s loňským březnem, kdy se stavební produkce propadla na úplné dno. Ani tento meziroční nárůst neznamená, že by se stavebnictví nějak ozdravilo a začalo umazávat předchozí ztráty. Právě naopak, stále zůstává hluboko pod dlouhodobým průměrem. A to opravdu není nic k opěvování a jásání.
Důvody k pesimismu ohledně dalšího vývoje nám dá pohled na klíčový ukazatel, který jasně naznačuje, kam se bude stavebnictví v následujícím období vyvíjet. Tím ukazatelem je počet vydaných stavebních povolení, což je letos jedna velká tragédie. Stavební úřady vydaly během prvního čtvrtletí podle ČSÚ v celém Česku jen 13 492 stavebních povolení, což je nejméně od roku 1999. Ještě nikdy v historii neklesl počet vydaných stavebních povolení pod patnáctitisícovou hranici. Až letos.
Viník je jednoznačný – naprosto zpackaná digitalizace stavebního řízení. Prakticky všichni velcí investoři poslali své stavební záměry do povolovacího řízení před loňským 1. červencem, od kdy měla začít platit nová pravidla pro povolování nových staveb. Oprávněně se obávali, že nepřipravený nový systém způsobí naprostý chaos. To, co nastalo, však překonalo všechny pesimistické předpovědi. Stavební úřady prakticky zkolabovaly a nestíhaly vyřizovat ani staré žádosti, natož aby mohly schvalovat nové, které přišly až po 1. červenci 2024. Úředníci místo posuzování stavebních záměrů odhalovali jednu chybu za druhou. Nakonec vláda musela přijít s polovičatým řešením spočívajícím v souběžném používání starého i nového systému povolování nových staveb. Tento legislativní kočkopes ale přišel příliš pozdě, což nyní jasně vidíme na stavebních statistikách.
Zatímco údaje o stavební produkci ukazují na aktuální stav stavebnictví, statistiky týkající se stavebních povolení naznačují kondici sektoru v nejbližší budoucnosti. A ta podle dat ČSÚ není vůbec růžová. Naopak se musíme připravit na ještě větší propad, na který doplatí celá společnost. A to jsme mysleli, že hlouběji už klesnout nejde.
Tragická situace českého stavebnictví a pomalé povolování dopadá úplně na všechny. Chybějící infrastruktura omezuje všechny firmy i lidi dojíždějící do zaměstnání a prodlužuje dobu přepravy zboží a materiálu. Nekonečné čekání na stavební povolení oddaluje modernizaci výroby a její zefektivnění. Úspěšná společnost nedokáže na rostoucí poptávku reagovat pružně, protože povolení na rozšíření výroby často přijde až po opadnutí zájmu o její produkt způsobený jeho špatnou dostupností. Také příchod velkých zahraničních investorů odrazují neúměrně dlouhé čekací lhůty povolující výstavbu potřebného zázemí, často tak místo do Česka zamíří do zahraničí. Radovat se nemohou ani zájemci o vlastní bydlení. Průtahy při povolování totiž nové byty prodražují v průměru o deset procent, což reálně znamená stovky tisíc korun navíc. Napravit co nejrychleji aktuální tragický stav českého stavebnictví je tak v zájmu celé společnosti.
RNDr. Evžen Korec, CSc.
Generální ředitel a předseda představenstva
EKOSPOL a. s.
Nová aplikace pro dětské skupiny a sousedské dětské skupiny je již v provozu.
9.5.2025, Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí
Podat žádost v souvislosti se založením dětské skupiny a sousedské dětské skupiny je od začátku května možné v nové aplikaci, kde žadatelé vyřídí vše potřebné bez nutnosti navštívit úřad.
Aplikace je dostupná v rámci Portálu Dětské skupiny na této webové stránce. Přihlášení do aplikace je možné pomocí Identity občana. Při přihlášení je to vždy první krok a jeho účelem je pouze ověřit totožnost osoby, která se do aplikace hlásí.
Spušten byl také tento rozcestník dětských skupin, kde jsou dostupné veškeré důležité informace pro rodiče, obce, poskytovatele i pečující osoby. Uživatelé zde najdou také uživatelskou příručku a helpdesk pro aplikaci.
Dětské skupiny a sousedské dětské skupiny jsou služby péče o dítě předškolního věku založené na nekomerční bázi, které umožňují rodičům lépe sladit pracovní a rodinný život. Zároveň jsou zaměřeny na zajištění potřeb dítěte, jeho výchovu a rozvoj schopností, kulturních, hygienických a sociálních návyků.
Označení země původu.
27.5.2025, Doc. Ing. Kamila Míková, CSc., Zdroj: PotravinyInfo (www.potravinyinfo.cz)
Dotaz:
Dobrý den,
prodáváme na provozovně ovoce na kusy a v případě označení země původu na cenovce (např. u banánu) musíme mít vždy aktuální zemi původu? Pokud ano, tak to znamená, že v případě různých dodávek musíme u každé označit aktuální zemi původu nebo stačí mít na cenovce např. 2 země původu a stačila by 1 cenovka? je to někde přesně určeno? Týká se to i v případě banánů, mít u nich také odrůdu?
Odpověď:
Povinnost označovat původ ovoce upravuje Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/2429, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o obchodní normy pro odvětví ovoce a zeleniny, některé výrobky z ovoce a zeleniny a odvětví banánů.
Na maloobchodní úrovni musí být údaje pro označování vyžadované v tomto nařízení čitelné a viditelné. Produkty smějí být nabízeny k prodeji, pokud maloobchodní prodejce vystaví v těsné blízkosti zboží zřetelné a čitelné údaje uvádějící zemi původu a případně jakost, velikost a odrůdu či tržní druh takovým způsobem, který neuvádí spotřebitele v omyl.
Z toho plyne, že u každé dodávky musí být uváděna konkrétní země původu. Nařízení se týká i banánů.
U vybraných druhů ovoce a zeleniny platí zvláštní obchodní normy. Týká se to těchto druhů:
- jablka;
- citrusové plody;
- kiwi;
- salát, endivie kadeřavá letní a endivie zimní;
- broskve a nektarinky;
- hrušky;
- jahody;
- sladká paprika;
- stolní hrozny;
- rajčata;
- banány.
U těchto produktů se musí kromě země původu uvádět i odrůda a třída jakosti. Zvláštní obchodní norma pro odvětví banánů je stanovena v části B části 11 přílohy I.
Ostatní ovoce musí splňovat pouze všeobecnou obchodní normu, kdy se uvádí jen země původu, odrůda a třída jakosti jsou pouze nepovinné údaje.
Od 1. ledna 2025 není tedy možné uvádět na trh tyto produkty, které nebudou označeny údajem o zemi původu.
Přístup k označování lepší/vyšší jakosti produktů ve smyslu čl. 7 odst. 1 nařízení (EU) 2023/2429.
8.5.2025, Zdroj: Státní zemědělská a potravinářská inspekce (www.szpi.gov.cz)
Dotaz: Jaký je přístup SZPI k označování čerstvého ovoce, zeleniny a zelených banánů termíny (údaji), které naznačují lepší/vyšší kvalitu ve smyslu čl. 7 odst. 1 nařízení (EU) 2023/2429?
Právní rámec:
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2023/2429, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, pokud jde o obchodní normy pro odvětví ovoce a zeleniny, některé výrobky z ovoce a zeleniny a odvětví banánů, a zrušuje nařízení Komise (ES) č. 1666/1999 a prováděcí nařízení Komise (EU) č. 543/2011 a prováděcí nařízení Komise (EU) č. 1333/2011 (dále jen „nařízení (EU) 2023/2429“)
- Čl. 1 odst. 2
„Toto nařízení se vztahuje na tato odvětví a produkty:
- a) odvětví ovoce a zeleniny podle čl. 1 odst. 2 písm. i) nařízení (EU) č. 1308/2013;
- b) sušené ovoce kódů KN 0804 20 90, 0806 20 a ex 0813 uvedené v části X přílohy I uvedeného nařízení;
- c) banány kódu KN 0803 90 10 uvedené v části XI přílohy I uvedeného nařízení[1].“
- Čl. 7 odst. 1 (pododstavec 1, 2)
„Na maloobchodní úrovni musí být údaje pro označování vyžadované v tomto nařízení čitelné a viditelné. Produkty smějí být nabízeny k prodeji, pokud maloobchodní prodejce vystaví v těsné blízkosti zboží zřetelné a čitelné údaje uvádějící zemi původu a případně jakost, velikost a odrůdu či tržní druh takovým způsobem, který neuvádí spotřebitele v omyl.
Nesmějí být zahrnuty další termíny, které naznačují lepší/vyšší kvalitu. Štítek zejména nesmí obsahovat žádný deskriptor jakosti s výjimkou informací uvedených v požadavku na označování podle přílohy I.“
- bod 16 preambule
„Aby se zabránilo uvedení spotřebitelů v omyl, pokud jde o třídu jakosti, neměly by údaje požadované ve fázi maloobchodního prodeje obsahovat výrazy jako „nejvyšší“, „prémiový“ nebo podobné formulace, které nejsou upraveny pro definici skutečné jakosti produktu, bez ohledu na možnost uvedení jakýchkoli jiných informací, jako je „letecká přeprava“, nebo podobných faktických informací, které neuvádějí spotřebitele v omyl.“
- bod 9 preambule
„V případech, kdy je třeba pro jednotlivé produkty stanovit zvláštní obchodní normy, by měly tyto normy odpovídat normám přijatým Evropskou hospodářskou komisí OSN (EHK OSN), aby se zabránilo zbytečným překážkám obchodu. Pokud není na úrovni Unie přijata zvláštní obchodní norma, měly by se produkty považovat za produkty splňující všeobecnou obchodní normu, pokud je držitel schopen prokázat, že produkty splňují platné normy přijaté EHK OSN.“
Odpověď:
Spotřebitel by měl být řádně informován o jakosti tím, že produkty budou označeny třídou jakosti v souladu s obchodními normami. U produktů, které nejsou povinně označovány třídou jakosti podle nařízení (EU) 2023/2429, se může výrobce dobrovolně přihlásit k využívání norem EKH/OSN a značit jakost produktů v souladu s nimi.
Ve fázi maloobchodního prodeje nesmějí být produkty označeny jinými, než nařízením (EU) 2023/2429 aprobovanými termíny naznačujícími lepší/vyšší kvalitu (dále jen „termíny“).
Přestože je porušení předmětného požadavku nutné posuzovat individuálně, lze pravidla pro posouzení toho, zda se uvádění termínů naznačujících lepší/vyšší kvalitu produktů do jisté míry zobecnit:
- Požadavek se vztahuje na produkty dle čl. 1 odst. 2 nařízení (EU) 2023/2429
- Posuzuje se označování na maloobchodní úrovni, a to jak na etiketách maloobchodních balení produktů, tak na vývěskách, které jsou vystavené v těsné blízkosti nebalených produktů nabízených konečným spotřebitelům.
Jsou-li termíny uvedeny na větších baleních, v nichž jsou produkty umístěny ve fázích před maloobchodním prodejem, ale tato balení jsou následně umístěna v maloobchodě a označení je viditelné pro spotřebitele, nesmí být zakázané termíny naznačující lepší/vyšší kvalitu ani na těchto větších baleních.
Posuzováno je označení, které se vztahuje ke konkrétním produktům (nikoliv např. vývěsní tabule umístěná v úseku ovoce a zeleniny s obecným nápisem „Nejlepší ovoce a zelenina“)
- Termíny nesmí obsahovat deskriptor jakosti jiný, než jaký je stanoven v obchodních normách dle přílohy I nařízení (EU) 2023/2429 (tj. výběrová jakost, I. jakost, II. jakost).
Např. nejvyšší jakost, prémiová kvalita, premium, extra, mimořádná kvalita, výjimečný, vynikající jakost
- Termíny nesmí být uvedeny ani v jiném jazyce, pokud jsou srozumitelné běžnému spotřebiteli.
Nepovolené výrazy jsou např. extra quality, superior, high, super, best, good quality, selection, fine, brilliant
- Pro označení produktů mohou být užívány ochranné známky, jejichž užití obecně taktéž nesmí být v rozporu s požadavky čl. 7 odst. 1 nařízení (EU) 2023/2429. Nařízení (EU) 2023/2429 v příloze 1 části B části 1 (pro jablka), části 2 (pro citrusové plody) a části 6 (pro hrušky) stanoví v bodu VI (Ustanovení o označování), že „Obchodní název se udává pouze jako doplnění k odrůdě nebo k synonymu“, a v související poznámce pod čarou, že „obchodním názvem může být ochranná známka, pro kterou byla požadována nebo získána ochrana, nebo jakékoli jiné obchodní označení.“ Jestliže jsou termíny zahrnuty v těchto registrovaných ochranných známkách, je na místě užití těchto ochranných známek akceptovat.
- Termíny naznačující lepší/vyšší kvalitu nelze využít ani v případě, že je provozovatel potravinářského podniku schopen doložit, že se materiálně jedná o produkty vyšší kvality.
Případ od případu lze posoudit označení produktů dalšími termíny, pokud produkty prokazatelně vykazují zvláštní výhody oproti jiným produktům a pokud by z označení zcela jasně vyplývalo, že se užité údaje nevztahují k jakosti produktů. Dobrovolně uvedená informace v žádném případě nesmí být pro spotřebitele zavádějící a nesmí být zdůrazňovány charakteristiky, pokud všechny podobné potraviny mají ve skutečnosti stejné charakteristiky.
Např. produkt z mimořádných pěstebních podmínek (pěstováno v horské oblasti), výjimečně velké plody.
[1] Zároveň podle čl. 4 odst. 2 platí, že:
„Pro účely odst. 1 písm. k) (dle kterého musí banány splňovat požadavky zvláštní obchodní normy) platí tato ustanovení:
- a) zvláštní obchodní norma pro odvětví banánů je stanovena v části B části 11 přílohy I pro banány odrůd uvedených v dodatku uvedené přílohy, s výjimkou banánů určených ke zpracování. Tato obchodní norma se použije na banány pocházející ze třetích zemí na stupni propuštění do volného oběhu, na banány pocházející z Unie na stupni první vykládky v Unii a na banány dodávané spotřebiteli v čerstvém stavu v produkčních regionech ve stadiu ex balírna;
- b) zvláštní obchodní norma uvedená v písmenu a) nemá na pozdějších stupních obchodu vliv na uplatňování vnitrostátních pravidel:
- i) která nenarušují obchod s banány pocházejícími ze třetích zemí nebo jiných regionů Unie a splňují obchodní normu uvedenou v prvním pododstavci; a
- ii) která nejsou v rozporu s obchodní normou uvedenou v prvním pododstavci.“
Zdroj: https://www.szpi.gov.cz/clanek/pristup-k-oznacovani-lepsi-vyssi-jakosti-produktu-ve-smyslu-cl-7-odst-1-narizeni-eu-2023-2429.aspx