RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.
Skončila informační povinnost obchodníků o platformě ODR.*
Přehledně o pracovněprávních novinkách ve druhém pololetí roku 2025.*
MPSV: Nelegální práci dlouhodobě řešíme.*
Za rok tam, kde v roce 2019.
21.7.2025, Zdroj: ČTK
Reálné mzdy se po bolestivém propadu konečně zvedají. Analýzy ukazují, že návrat na úroveň před pandemií je na dohled.
Reálné mzdy v Česku by se na předpandemické hodnoty měly vrátit příští rok. Vyplývá to z analýzy společnosti Portu. Návrat reálných hrubých mezd na úroveň roku 2019 před pandemií covidu-19 předpokládá v roce 2026 také květnová prognóza České bankovní asociace. Letos podle ní porostou o 3,5 procenta po loňském růstu o 4,5 procenta.
„V současnosti sledujeme růst reálných mezd poté, co v období od konce roku 2021 do konce roku 2023 citelně klesaly v důsledku vysoké inflace. Tento propad byl jedním z největších v rámci Evropské unie. Dopady poklesu reálných mezd na kupní sílu pozorujeme dodnes. Ve srovnání s koncem roku 2019 zůstávají jejich úrovně stále nižší,“ uvedl hlavní analytik Portu Jan Berka.
Reálné mzdy podle něj začaly opět růst na začátku loňského roku, posléze ale tempo růstu zpomalilo. Zpomalení je podle Berky patrné zejména v podnikatelském sektoru, naopak v nepodnikatelském v průběhu roku 2024 tempo růstu mezd postupně zrychlovalo. „I Česká národní banka očekává, že ve druhé polovině letošního roku dojde k dalšímu růstu mezd v netržním sektoru. Meziroční růst by měl překročit hranici pěti procent. Významnou roli v tom sehraje cílené zvyšování mezd ve veřejném sektoru, které není náhodou načasováno na období před parlamentními volbami,“ upozornil Berka.
Podle něj ale pokračující rychlý růst mezd, který převyšuje růst produktivity práce a souvisí s přetrvávajícím napětím na pracovním trhu, patří mezi hlavní rizika a nejistoty při naplňování inflačního cíle České národní banky. „Přetrvávání tohoto rizika společně s perzistentní jádrovou inflací je důvodem zvýšené opatrnosti bankovní rady. S ohledem na dosavadní vývoj inflace vzrostlo riziko, že domácí úrokové sazby zůstanou po zbytek roku beze změny. To odpovídá dvoutýdenní repo sazbě na úrovni 3,5 procenta,“ podotkl.
Výkon české ekonomiky v letošním prvním čtvrtletí táhla spotřeba domácností. Její více než dvouprocentní meziroční růst sice zaostal za prognózou centrální banky, která čekala přes tři procenta, podle analytiků je ale možné, že data budou ještě revidována směrem nahoru. Pro udržení spotřebitelské poptávky je klíčový nejen růst reálných mezd, ale i zlepšující se spotřebitelská nálada. Ta by mohla vést k tomu, že české domácnosti začnou čerpat ze svých úspor, jejichž míra patří mezi nejvyšší v Evropě.
„Pokud se k tomu přidá uklidnění rizik vnější poptávky spojených s obchodními válkami a oživení investiční aktivity, česká ekonomika by neměla mít problém dosáhnout v letošním roce růstu přes dvě procenta,“ odhadl Berka.
Skončila informační povinnost obchodníků o platformě ODR.
22.7.2025, Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Evropská platforma pro řešení sporů on-line ukončila svou činnost k 20. červenci 2025. Povinnost obchodníků informovat o této platformě skončila.
Praha, 22. července
V roce 2013 Evropská unie přijala nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 524/2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line (dále též jen „nařízení ODR“). Toto nařízení se vztahovalo na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů vyplývajících z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb uzavřené on-line mezi spotřebitelem s bydlištěm v EU a obchodníkem usazeným v EU, za pomoci subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (dále též jen „ADR“) uvedeného na seznamu Evropské komise a za využití platformy pro řešení sporů on-line (dále jen „platforma ODR“). Platforma ODR začala pro veřejnost fungovat od února 2016.
Všichni obchodníci měli povinnost o platformě ODR informovat spotřebitele na svých webových stránkách, v obchodních podmínkách a v dalších dokumentech podle čl. 14 dnes již zrušeného nařízení ODR.
POZOR Od 20. července 2025 je platforma ODR zrušená, obchodníci již nemusí zveřejňovat odkaz na platformu ODR a měli by jej co nejdříve odstranit.
DŮLEŽITÁ POZNÁMKA Povinné informování o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů dle § 14 zákona o ochraně spotřebitele nadále zůstává v platnosti.
Nový digitální nástroj Evropské komise:
Evropská komise vytváří nový digitální nástroj, který by měl nahradit platformu ODR. Již však nebude možné podávat prostřednictvím tohoto rozhraní stížnosti a obchodníci by neměli mít povinnost o tomto nástroji informovat spotřebitele. Spotřebitelé tam ale naleznou informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů a seznam, kde jsou uvedeny všechny subjekty ADR v Evropské unii, Norsku, Islandu a Lichtenštejnsku. Tato webová stránka zatím nabízí výše popsané základní informace a bude průběžně doplňována: https://consumer-redress.ec.europa.eu/index_cs.
Jak lze řešit spotřebitelské spory:
- Pokud potřebujete poradit, jak postupovat při svém sporu s obchodníkem, můžete se informovat u spotřebitelských organizací, které poskytují poradenství.
- S řešením sporu se můžete obrátit na subjekt mimosoudního řešení spotřebitelských sporů dle odvětví, ve kterém řešíte problém.
- V případě přeshraničního spotřebitelského sporu lze využít pomoc Evropského spotřebitelského centra Česká republika.
- Pokud vám nepomohlo vyřešit spotřebitelský spor s obchodníkem nic z výše uvedeného, lze se domáhat svých práv v soudním řízení.
Přehledně o pracovněprávních novinkách ve druhém pololetí roku 2025.
9.7.2025, Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí
Zrekapitulujme si změny v oblasti pracovního práva, které vstoupí v účinnost v druhém pololetí roku 2025.
Reforma systému dávek přinese výrazné zjednodušení – čtyři dosavadní dávky (přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení) nahradí jedna sjednocená dávka státní sociální pomoci, tzv. superdávka. Spuštěn bude také pilotní režim jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů.
V rámci důchodové reformy dojde k převedení agendy důchodového pojištění a výsluhových příspěvků příslušníků Vězeňské služby a Celní správy pod Ministerstvo vnitra. Rozšíří se rovněž okruh představitelů komunistického režimu, kterým bude snížen starobní důchod.
Zákon č. 151/2025 Sb., o dávce státní sociální pomoci, a doprovodný změnový zákon č. 152/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o dávce státní sociální pomoci
Reforma sociálního systému přináší výrazné zjednodušení a zpřehlednění. Současný, již zastaralý systém několika obdobně zaměřených dávek státní sociální podpory a pomoci v hmotné nouzi bude nahrazen. Čtyři stávající dávky – přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení – sjednotí jedna dávka státní sociální pomoci, tzv. superdávka. Místo čtyř žádostí podá domácnost pouze jednu, a to včetně možnosti online podání z pohodlí domova.
Nový systém lépe cílí pomoc, zohledňuje pracovní aktivitu a odstraňuje tzv. body zlomu, kdy i minimální navýšení příjmu mohlo vést ke ztrátě nároku na podporu.
Účinnost: 1. října 2025
Návrh vyhlášky o provedení některých ustanovení zákona o dávce státní sociální pomoci
S účinností od 1. října 2025 vyhláška stanoví:
- částky, o které se zvyšuje částka na životní potřeby u jednotlivých typů diet v případech, kdy zdravotní stav osoby vyžaduje dietní stravování potvrzené příslušným odborným lékařem,
- odbornost lékaře oprávněného potvrdit potřebu konkrétního typu diety,
- vzory potvrzení o pracovní neschopnosti pro účely dávky a potvrzení o ošetření či vyšetření ve zdravotnickém zařízení,
- specifikaci komunikace mezi orgánem státní sociální pomoci a zaměstnavatelem, včetně formátu, obsahu a struktury datové zprávy,
- specifikaci komunikace mezi orgánem státní sociální pomoci a bankou či jinou obdobnou institucí, včetně formátu, obsahu a struktury datového souboru.
Účinnost: 1. října 2025
Zákon č. 77/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
S účinností od 1. července 2025 se rozšiřuje výčet osob účastných důchodového pojištění o ochránce práv dětí a jeho zástupce. Tato změna se promítá také do příslušných ustanovení zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a zákona o nemocenském pojištění.
Účinnost: 1. července 2025
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 321/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, ve znění zákona č. 417/2024 Sb. (ST 906, SenT 122)
S účinností od 1. září 2025 se navrhuje rozšířit okruh představitelů komunistického režimu, jimž se snižuje starobní důchod za dobu výkonu jejich funkce, o další osoby. V případě schválení tohoto návrhu bude snížení důchodů provedeno od splátky splatné v listopadu 2026.
V zákoně č. 582/1991 Sb., který upravuje postupy ke snižování důchodů představitelům komunistického režimu, se navrhují nezbytné související procesní změny.
Účinnost: 1. září 2025
Zákon č. 395/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Od 1. července 2025 nabývají účinnosti změny zavádějící testovací (pilotní) režim jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele, a to v rámci zákona o nemocenském pojištění a zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení.
Účinnost: 1. července 2025
Zákon č. 417/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (důchodová reforma)
Dnem 1. července 2025 a 1. září 2025 nabývají účinnosti některé změny v oblasti provádění důchodového pojištění podle zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.
Významnou změnou je převedení agendy důchodového pojištění příslušníků Vězeňské služby ČR z působnosti Ministerstva spravedlnosti a agendy důchodového pojištění příslušníků Celní správy ČR z působnosti České správy sociálního zabezpečení do působnosti Ministerstva vnitra.
Současně se do působnosti Ministerstva vnitra převádí také agenda výsluhových příspěvků pro tyto příslušníky. Tím bude Ministerstvo vnitra příslušným orgánem pro provádění důchodového pojištění i pro agendu výsluhových příspěvků u všech příslušníků ve služebním poměru podle zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Cílem je snížení administrativní zátěže a zjednodušení výkonu agendy důchodového pojištění a výsluhových příspěvků u těchto složek.
Účinnost: 1. července 2025, 1. září 2025
Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky, zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 69/2010 Sb., o vlastnictví letiště Praha-Ruzyně (ST 784, SenT 98)
S účinností od 1. července 2025 se navrhuje sjednotit právní úpravu týkající se lhůt pro placení daně v případech peněžitých plnění ukládaných v procesním režimu správního řádu, která jsou však v platební rovině spravována v režimu procesní, případně kompetenčně dělené správy podle daňového řádu. V současné době zákon stanoví jedinou prekluzivní lhůtu pro „zánik nároku“, která pokrývá jak nalézací, tak platební rovinu daného peněžitého plnění.
V zájmu zjednodušení správy těchto plateb se navrhuje, aby se lhůta pro jejich úhradu sjednotila s obecnou úpravou podle daňového řádu, konkrétně prostřednictvím subsidiární aplikace § 160. Tuto lhůtu tedy nebude třeba v jednotlivých zákonech dále výslovně upravovat. Naopak se navrhuje, aby zákony nově stanovily prekluzivní lhůtu pro nalézací rovinu, tedy dobu, ve které musí být vydáno (nepravomocné) rozhodnutí o uložení peněžitého plnění ve správním řízení.
Současně se navrhuje, aby od 1. července 2025 pokuty uložené Ministerstvem obrany, Ministerstvem spravedlnosti a Ministerstvem vnitra podle zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti nově vybíral celní úřad jako obecný správce daně. Dále se navrhuje, aby pokuty v rámci nemocenského pojištění vybíral a vymáhal příslušný orgán nemocenského pojištění, který pokutu uložil – s výjimkou výše uvedených tří ministerstev.
Účinnost: 1. července 2025
Zákon č. 24/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
S účinností od 1. července 2025 dochází ke změně zákona č. 66/2022 Sb., o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů. Úprava se týká posuzování omezení soběstačnosti osoby pro účely nároku na humanitární dávku a stanovení její výše.
Účinnost: 1. července 2025
Vyhláška č. 118/2025 Sb., kterou se mění vyhláška č. 350/2021 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů
S účinností od 1. září 2025 nabývá účinnosti příloha č. 2, která upravuje výživové normy pro děti ve věku od 1 do 3 let.
Účinnost: 1. září 2025
MPSV: Nelegální práci dlouhodobě řešíme.
5.8.2025, Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí
Další účinný nástroj přijde už v říjnu…
Praha, 4. srpna
Ministerstvo práce a sociálních věcí se dané problematice dlouhodobě věnuje. Už od 1. října 2025 budou přijata další účinná opatření. „Negativní dopady nelegální práce jsou příliš velké na to, abychom v potírání tohoto nešvaru ještě nepřitvrdili. Tratí na tom nejen stát, ale i samotný pracovník. Proto jsme přijali opatření, která potírání nelegální práce dále zefektivní. Věřím, že nejenže zamezíme daňovým únikům, ale především ochráníme lidi, kteří jsou v mnoha případech takto zneužíváni,“ řekl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Ministerstvo práce a sociálních věcí přijalo ve věci nelegální práce v minulých letech i v současnosti velké množství opatření s cílem výrazně zefektivnit potírání tohoto vysoce nežádoucího jednání. Jednalo se například o úpravu definice nelegální práce, které zjednodušilo její prokazování, zvýšení kontrolních pravomocí inspektorů, možnost ukládání nových trestů (zákaz činnosti a trest zveřejnění rozhodnutí o pokutě), úpravu zákona inspekce práce, která umožní snadnější spolupráci s orgány finanční správy), atd.
Další významné opatření spočívá ve změně zákona o zaměstnanosti. Dojde ke změně ohlašovací povinnosti práce cizinců, kdy nově cizinec již nebude moci začít vykonávat práci bez splnění ohlašovací povinnosti. Jinak by se zaměstnavatel dopustil přestupku nehlášené práce. Opatření nabude účinnosti už 1. října 2025. Dále je v legislativním procesu zákon o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele, který toto rozšíří na veškeré zaměstnance. Předpokládaná účinnost je od 1. července 2026.