RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.

 26. 7. 2022

Povinné používání metody BIM je za dveřmi. Agentura ČAS připravila nové kurzy pro veřejnou správu.  

Zprostředkovatelé už hledají cesty, jak obcházet nový zákon.  

Začnou platit nová pravidla pro výplatu humanitární dávky a solidárního příspěvku.  

Devizový trh 29. týden.  

Povinné používání metody BIM je za dveřmi. Agentura ČAS připravila nové kurzy pro veřejnou správu.

14.6.2022, Zdroj: Česká agentura pro standardizaci (www.agentura-cas.cz)

Česká agentura pro standardizaci připravila nový Systém vzdělávání v metodě BIM určený pro pracovníky veřejné správy. Jak předpokládá vládní Koncepce zavádění metody BIM, bude její používání povinné u všech veřejných stavebních zakázek s rozpočtem nad 150 milionů korun postupně od července 2023. Ke správě a řízení veřejných zakázek metodou BIM nestačí nakoupit software, BIM má dopad na způsob práce při správě a řízení stavebních zakázek. Zaměstnanci veřejné správy proto potřebují čas, aby se na tyto změny připravili, a také potřebné znalosti a dovednosti. Ty získají ve specializovaných kurzech, které připravila Česká agentura pro standardizaci ve spolupráci s Nadací pro rozvoj architektury a stavitelství.

„Motivací pro zavádění metody BIM do veřejné správy je především snaha o zvýšení efektivity u veřejných stavebních zakázek, zejména snížení nákladů a transparentnosti,“ zdůrazňuje Jaroslav Nechyba, ředitel odboru Koncepce BIM České agentury pro standardizaci. „Abychom ale skutečně dosáhli přínosů, které chceme, je potřeba začít příslušné pracovníky vzdělávat co nejdříve tak, aby měli možnost se na nový způsob práce připravit. Metoda BIM přináší soustředění všech relevantních informací o stavbě na jednom místě, což umožňuje rozhodovat se na základě – i později prokazatelných – dat a podkladů a nikoli domněnek a odhadů. To je pro veřejnou správu klíčové,“ doplňuje Nechyba.

Nově představený vzdělávací systém je založen na postupném prohlubování dovedností a kompetencí v jednotlivých kurzech. Pro jednodušší orientaci jsou kurzy rozčleněny do šesti sad, odpovídajících klíčovým kvalifikacím z hlediska zavádění metody BIM. Každý z pracovníků si tak může – ve spolupráci s vedením své organizace – připravit vzdělávací plán v souladu se svými potřebami. V každé sadě jsou přitom zařazeny kurzy různých úrovní od základní, po specializované kurzy nabízející získání hlubších a detailnější znalostí a kompetencí. Stupeň specializace u jednotlivých kvalifikací tak může být pro různé pracovníky určen podle potřeby organizace či jejich zájmu.

Základní povědomí potřebuje každý

Metodou BIM budou pracovat především pracovníci odborů a oddělení investic či správy majetku, tedy ti, kteří se zejména podílejí na budování, správě a údržbě staveb ve veřejném vlastnictví. Využívání metody BIM může být ale dopad i na způsob práce jiných profesí. Jejím základem je totiž sdílení a správa všech relevantních informací o stavbě na jednom místě. Proto by se alespoň se základy metody BIM měli seznámit vlastně všichni pracovníci ve veřejné správě, i oni totiž budou pracovat s informacemi v digitálním prostředí.

Pro seznámení se s rozsahem změn, které metoda BIM přináší do práce veřejných organizací, slouží bezplatný webinář pro management veřejných organizací a jejich digitální zmocněnce. Ten je během 120 minut seznámí především s výhodami, které využívání metody BIM přináší. První webinář proběhne 21. června 2022, další termíny budou navazovat podle potřeby.

Již nyní je možné se přihlásit na také na dva základní kurzy, které budou od podzimu probíhat v sídle Nadace pro rozvoj architektury na Václavském náměstí. Úvod do BIM je určen skutečně všem zaměstnancům veřejné správy a seznámí účastníky se základními principy metody BIM, dopady na způsob práce i změny, které přináší správa informací o stavbě v digitálním prostředí, a to včetně používání interních a externích digitalizovaných procesů. Poskytne tedy solidní základní pro všechny, kterých se změny související s metodou BIM budou týkat. Kurz Úvod do BIM je jednodenní a probíhá prezenčně.

Základní kurz pro manažery BIM je obsahově rozsáhlejší, a kromě dvoudenního prezenčního semináře obsahuje také e-learningové lekce, on-line konzultace a závěrečný workshop. Účastníci si osvojí dovednosti a znalosti pro zavedení metody BIM do organizace a nastavení pravidel pro její používání. V průběhu kurzu si také nabyté znalosti prakticky ověří na konkrétním příkladu své organizace. Manažer BIM je novou rolí. Jeho úkolem bude řídit ´projekt zavedení metody BIM do organizace a připravit všechny organizační a strukturální kroky nutné pro využívání metody BIM (např. interní směrnice atp.)

Doplněním první úvodní série je pak ještě kurz Autorské právo, licenční ujednání a BIM Protokol. Ten seznámí účastníky s tím, kdy by měly smluvní strany začlenit volitelná a doporučující Licenční ujednání do smluvní dokumentace. Vysvětluje, co je autorským dílem z pohledu stavby a k čemu slouží licenční smlouva, který by měla být součástí takzvaného BIM Protokolu a přílohou smlouvy o dílo. I když jde především o právní problematiku, úvodní kurz je určen také dalším pracovníkům, kteří se na veřejných stavebních zakázkách podílejí. V listopadu pak proběhnou kurzy Základy informačního modelu stavby a také Úvod do správy informací o stavbě, komunikace, digitální procesy v CDE. Nabídka kurzů v jednotlivých sadách se bude postupně rozšiřovat.

Více informací o kurzech BIM pro veřejnou správu a přihlášku pro zájemce najdete na adrese: kurzy.koncepceBIM.cz


Zprostředkovatelé už hledají cesty, jak obcházet nový zákon.

27.6.2022, Zdroj: ERÚ (www.eru.cz)

Jen za uplynulý měsíc mířilo na zprostředkovatele několik set podání, se kterými se spotřebitelé obrátili na Energetický regulační úřad (ERÚ). Energošmejdi zneužívají nejen obavy z rostoucích cen energií, ale také toho, že řada z jejich zákazníků přešla pod dodavatele poslední instance, což pro zprostředkovatele znamenalo příležitost vybrat jim dodavatele nového. Někteří zprostředkovatelé se navíc přizpůsobují novým zákonným podmínkám, když sice upouštějí od vymáhání sankcí, místo nich ale požadují smluvní odměny.

Hitem mezi zprostředkovateli se aktuálně stala dvě tvrzení. Jednak odmítají přijmout výpovědi smlouvy s tím, že bez sankce mohou lidé vypovědět pouze smlouvy o zprostředkování, které byly uzavřeny po 1. lednu 2022. Ve druhém případě spotřebitelům tvrdí, že nové povinné náležitosti smlouvy platí až od 1. července 2022.

„Obě tato tvrzení jsou lživá. Opakujeme, že právo ukončit zprostředkovatelskou smlouvu bez jakékoliv sankce mají všichni spotřebitelé už od začátku tohoto roku. A nezáleží na tom, kdy byla smlouva podepsána, protože zákon toto ustanovení zcela jednoznačně vztahuje i na smlouvy o zprostředkování uzavřené před 1. lednem 2022, stačí že jejich obsahem je obstarání příležitosti k uzavření dodávkové smlouvy. Smlouvy podepisované po Novém roce také musí splňovat požadavky novelizovaného zákona,“ vysvětluje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Že si označení energošmejdů zaslouží, dokazují zprostředkovatelé, kteří stále neupravili aktuálně nabízené přihlášky do aukcí. Ty jsou ve skutečnosti smlouvami, a proto musí splňovat pravidla.

„Narážíme na to, že ani nové přihlášky do aukcí stále neobsahují informace o podstatných smluvních náležitostech. Málokterá přihláška například zahrnuje kolonku, na jakou nejvyšší cenu za dodávku energií je spotřebitel ochotný přistoupit. Jestliže je vám taková nabídka předkládána, víte, s kým máte tu čest. Rozhodně mu nic nepodepisujte,“ varuje Markéta Zemanová.

Spotřebitelé mají často problémy také s tím, že zprostředkovatele, který za ně nadále jedná na základě udělené plné moci, nemohou sehnat. Nikdo jim nebere telefony, nereaguje na e-maily a dopisy nejsou přebírány, občas i protože společnost například změnila sídlo nebo jméno.

Novelu zákona zatím využívají zprostředkovatelé jen ku svému prospěchu, když se namísto smluvních pokut, kterými tlačili na klienty při nerespektování výběru dodavatele, nově ve smlouvách objevují nebo zvyšují odměny za „služby“, které účtují bez ohledu na to, zda klient výběr dodavatele akceptuje nebo odmítne.

„Registrace zprostředkovatelů se rychle blíží a společně s ní i naše nové dozorové pravomoci. Trh energetických zprostředkovatelů však prorůstal šmejdy několik dlouhých let a je v tak špatném stavu, že jeho vyčištění nebude otázkou několika týdnů či měsíců. Čas bude potřeba mj. na to, aby jim byla prokázána případná pochybení, kvůli kterým je budeme moct z registru vyškrtnout. Pokud se kdokoliv rozhodne přihlásit do energetické aukce nebo jakkoliv využít zprostředkovatele, měl by si dávat pozor. Vždy bude platit, že první krok v obraně před šmejdy je na spotřebiteli samotném. Smlouvy je potřeba číst, než je podepíšeme,“ doporučuje Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.

ERÚ se připravuje nejen na samotné registrace, ale také na následné kontroly, na které již vyčlenil část pracovníků, kteří dosud kontrolovali jiné oblasti energetiky. Situaci může zlepšit, respektive vyčištění trhu může urychlit, pokud regulátor získá pro oblast dozoru nové kapacity, jak bylo opakovaně slibováno. Dosud se tak však nestalo.


Začnou platit nová pravidla pro výplatu humanitární dávky a solidárního příspěvku.

29.6.2022, Zdroj: MPSV ČR

Nová výše příspěvku pro solidární domácnosti se bude lišit podle toho, zda byl uprchlíkům poskytnut pokoj nebo třeba celý byt.

Podmínky pro výplatu humanitární dávky a příspěvku pro solidární domácnost se od července změní. Začne platit novela zákona lex Ukrajina, která náležitosti zpřísňuje. Na humanitární dávku nově nebudou mít nárok lidé, kterým bylo bezplatně poskytnuto ubytování včetně celodenní stravy a základních hygienických pomůcek. Novou výši příspěvku pro solidární domácnosti stanovila vláda dnešním nařízením. Bude se lišit podle toho, zda byl uprchlíkům poskytnut pokoj nebo třeba celý byt.

Změny ve výplatě humanitární dávky

Vyplácení dávky pro ukrajinské občany, kteří byli nuceni opustit své domovy kvůli ruské agresi, bude o něco přísnější. Nově na ni nebudou mít nárok ti, kterým bylo bezplatně poskytnuto ubytování včetně celodenní stravy a základních hygienických pomůcek. Bude se také kontrolovat, že při opakované žádosti o dávku se uprchlíci opravdu nachází na území ČR. V případě pochybností se bude muset dostavit na pobočku Úřadu práce.

Výše humanitární dávky se zároveň od 7. dávky od udělení dočasné ochrany změní. Pro osoby ve věku 18 let a starší bude 4620 Kč (odpovídá částce životního minima), a pro dítě do 18 let bude 3320 korun (totožná s částkou životního minima nezaopatřeného dítěte od 15 do 26 let věku). Humanitární dávka bude v tomto režimu vyplácená do března roku 2023.

Úprava příspěvku pro solidární domácnost

Změnami projde od začátku července také příspěvek pro solidární domácnost. Jejich cílem je rozlišit domácnosti na ty, které poskytly cizincům samostatné ubytování a na domácnosti, kde uprchlíci bydlí společně s ostatními členy solidární domácnosti. Aktuální nařízení vlády, které počítá s výší příspěvku 3 tisíce korun na osobu (a maximálně 12 tisíc na domácnost), platí do června. Nově bude stanovena výše podle skutečnosti, zda cizinec bydlí spolu s ubytovatelem nebo zda má k dispozici celý byt pro sebe.

Pro ty, co budou žádat o příspěvek při samostatném bydlení uprchlíků, bude platit ještě jedna nová podmínka. Prostor vyčleněný pro uprchlíky musí být minimálně měsíc před začátkem ubytování cizinců neobývaný. Důvodem je, aby například nedocházelo k vystěhovávání současných uživatelů bytu za účelem získání příspěvku. Stále platí hlavní podmínka, že ubytování musí být poskytnuto bezplatně. Nově se však upřesňuje, že za bezplatné poskytnutí ubytování se považují i případy, kdy se ubytovaní podílí na úhradě služeb, zejména tedy na nákladech za plyn a elektřinu.


Devizový trh 29. týden.

22-07-26 IN Devizový trh 29. týden

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526