RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.

 6. 3. 2023

Písemnosti doručované zpřístupněnou datovou schránkou versus listinná podoba doručení.  

Předseda Úřadu zmírnil výklad zákona ohledně bankovních záruk.  

Podniky chtějí letos navýšit investice, což pomůže oživit ekonomiku, vyplynulo z šetření Komory.  

Devizový trh 9. týden.  

Písemnosti doručované zpřístupněnou datovou schránkou versus listinná podoba doručení.

19.1.2023, Zdroj: Finanční správa

Finanční správa upozorňuje, že po zřízení datové schránky bude komunikace probíhat výhradně elektronicky.

S ohledem na množství dotazů a nejasností, které Finanční správa zaznamenala zejména v souvislosti se zřizováním datových schránek podnikatelům ze zákona, si dovolujeme upozornit, že i když byla osobě zřízena datová schránka, automaticky to neznamená, že orgány Finanční správy ČR budou s touto osobou komunikovat vždy výhradně elektronicky. Konkrétní způsob komunikace je volen mj. s ohledem na povahu doručované písemnosti, její obsah a na projevenou vůli adresáta doručované písemnosti.

Obecně platí, že jsou písemnosti doručovány dle jejich povahy, tedy ve vztahu k datové schránce podnikající fyzické osoby typicky dle toho, zda se doručovaná písemnost vztahuje k její podnikatelské činnosti či nikoliv. Do datové schránky podnikající fyzické osoby budou doručovány dokumenty související s podnikatelskou činností držitele datové schránky (např. výzva k podání daňového přiznání k dani z příjmů z podnikatelské činnosti). Ostatní písemnosti nesouvisející s podnikatelskou činností budou i po zřízení datové schránky podnikající fyzické osoby doručovány listinnou formou („poštou“).

V případě, že je doručována písemnost vztahující se k soukromé činnosti fyzické osoby, bude tato písemnost doručována do datové schránky, pouze v případě, že má fyzická osoba zpřístupněnu datovou schránku nepodnikající fyzické osoby.

V případě, že osoba se zpřístupněnou datovou schránkou preferuje elektronické doručování do datové schránky všech písemností, které to umožňují (tedy obecně písemností, které by jí jinak byly doručovány v listinné podobě), může správci daně sdělit, že žádá, aby jí byly veškeré písemnosti doručovány elektronicky do zpřístupněné datové schránky (obdobně to platí i pro určení, do které ze dvou čí více jí zřízených datových schránek mají být písemnosti doručovány). Požádat o doručování do datové schránky je třeba jednotlivě u všech orgánů Finanční správy ČR, které mají písemnosti do datové schránky doručovat.


Předseda Úřadu zmírnil výklad zákona ohledně bankovních záruk.

16.11.2022, Zdroj: ÚOHS (www.uohs.cz/cs/uvodni-stranka.html)

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zmírnil svým nedávným druhoinstančním rozhodnutím výklad zákona o zadávání veřejných zakázek ohledně bankovních záruk požadovaných v zadávacích řízeních.

Předseda Mlsna zrušil a vrátil k novému projednání rozhodnutí týkající se postupu statutárního města Olomouce v jedné ze stavebních zakázek. V prvoinstančním rozhodnutí Úřad zamítl návrh proti vyloučení jednoho z dodavatelů kvůli tomu, že zadavateli předložil prostý sken záruční listiny, tedy ne její „originál“, jak je vyžadováno zákonem. Originál pak byl předložen až po uplynutí lhůty pro podání nabídek.
Zákon o zadávání veřejných zakázek v § 41 stanoví, že účastník zadávacího řízení prokáže v nabídce poskytnutí jistoty předložením originálu záruční listiny obsahující závazek vyplatit zadavateli za stanovených podmínek jistotu, jde-li o bankovní záruku. Současně podle § 48 odst. 3 zákona zadavatel vyloučí účastníka zadávacího řízení, který neprokázal složení požadované jistoty nebo nezajistil jistotu po celou dobu trvání zadávací lhůty.
Podle předsedy Mlsny byla podoba ustanovení zákona o jistotě a potažmo bankovní záruce koncipována v době, kdy záruční listiny existovaly a byly předkládány v listinné podobě. Jejich podoba pak vyžadovala specifické postupy a rovněž to, aby zadavatel disponoval originálem této listiny. Záruční listiny v elektronické podobě však často nejsou – tak jako v posuzované věci – k čerpání záruky vyžadovány. Je tedy nutno akceptovat fakt, že potřeba zadavatele disponovat záruční listinou změnila svůj obsah.
V současné době navíc zákonodárce směřuje k tomu, aby i zákon reflektoval posun, který v důsledku elektronizace veřejného zadávání v praxi nastává. Podle důvodové zprávy k novele ZZVZ, která včera prošla druhým čtením v Poslanecké sněmovně PČR, by tedy měla být sjednocena úprava prokazování poskytnutí jistoty formou bankovní záruky a pojištění záruky. Vzhledem k tomu, že i v případě bankovních záruk již dochází k vystavování záručních listin v elektronické podobě a vracení záručních listin banky pro čerpání bankovní záruky se nevyžadují, není nadále důvod pro odlišnou úpravu pro bankovní záruky. Současně se též přepokládá, že nadále nebude vyžadováno předložení originálu bankovní záruky, jako tomu bylo v minulosti, neboť s přechodem na elektronizaci zadávacího řízení již není potřeba její originál z důvodu ochrany zadavatele vyžadovat.
V posuzované věci nebyly žádné pochybnosti o tom, že účel bankovní záruky byl zcela naplněn. Zadavatel byl kopií záruční listiny obsaženou v nabídce informován, že bankovní záruka dle zadávacích podmínek byla řádně zřízena, k uplatnění záruky nebylo třeba předložení záruční listiny, natož jejího originálu, a současně zadavatelova práva ve vztahu k záruce nebyla pochybením navrhovatele nijak omezena. V okamžiku, kdy zadavatel k vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení přistoupil, již navíc disponoval i originálem záruční listiny.
Jediným důvodem vyloučení dodavatele byl fakt, že v nabídce nebyl doložen originál záruční listiny. Postup zadavatele je tedy nutno hodnotit jako nepřiměřeně formální a v důsledku i nehospodárný, přestože jej k němu vedla předchozí striktní rozhodovací praxe v těchto věcech. Z tohoto důvodu předseda vrátil případ k novému projednání, aby bylo rozhodnutí zadavatele o vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení zrušeno a byly zrušeny i navazující úkony zadavatele.


Podniky chtějí letos navýšit investice, což pomůže oživit ekonomiku, vyplynulo z šetření Komory.

Začíná růst počet firem, které plánují v první polovině letošního roku investovat jak do úspor energií, tak i do strojů a zařízení a rozvoje svých zaměstnanců.

23.02.2023 | Hospodářská komora ČR (HK ČR)

I v minulém pololetí podniky investovaly více, než původně avizovaly. Vyplývá to ze šetření Komorový barometr, který s půlroční periodicitou realizuje Hospodářská komora.

Růst investic byl ve skutečnosti o 4,6 procentního bodu vyšší, než jaký byl jejich původní plán. „To naznačuje, že mezi firmami dochází ke zlepšování podnikatelského sentimentu, například díky příznivějšímu vývoji v zahraničních exportních teritoriích a rostoucí jistotě u vývoje cen energií. Pokud by se očekávání firem následně také promítla do jejich reálného investičního rozhodování, investice firem se můžou stát významným faktorem oživení hospodářského růstu ještě v tomto roce,“ poznamenal prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

Investice míří do automatizace, úspor energií či zefektivnění výroby

Podle dat Hospodářské komory investovat v tomto pololetí hodlají téměř tři čtvrtiny firem. Nejčastěji plánují investovat do energetických úspor, jde o dvě pětiny firem. Více než čtvrtina podniků se zaměří na zefektivnění své činnosti změnou výrobních technologií. Čtvrtina firem plánuje investovat do rozvoje svých pracovníků, stejně tak jako do automatizace, digitalizace a robotizace.

Největšími investory by se měly stát střední a velké firmy. Velké firmy se nejvíce ze všech velikostních skupin podniků zaměří na energetické úspory, zefektivnění výrobních technologií a také na automatizaci, digitalizaci a robotizaci.

Jak vláda pomáhá firmám přes zastropování energií? Přečtěte si souhrnný přehled

Zejména ve zpracovatelském průmyslu, ve kterém ve srovnání s ostatními odvětvími ve druhém pololetí roku 2022 zaznamenaly firmy růst investic častěji, jsou investice do strojů a zařízení reakcí na snahu snížit výrobní náklady. Realizovány jsou ale zpravidla tehdy, pokud podniky očekávají příznivější hospodářskou situaci. Pořízení nových výkonnějších strojů a zařízení má pro firmy velký význam, představují technologický pokrok, který jim umožňuje zvyšovat produkci a produktivitu práce.

Takto zaměřené investice mají podle Hospodářské komory ale také potenciál akcelerovat hospodářský růst. „Pokud se nezhorší geopolitické klima a pokud bude aplikována aspoň trochu rozumná měnová a fiskální politika, recese české ekonomiky by měla zůstat krátká a mělká,“ doplnil Vladimír Dlouhý.

Mírný optimismus firem naznačují i další zprávy

V únoru je to již třetí příznivá zpráva z ekonomiky. Hospodářská komora na začátku února oznámila, že mezi malými a středními podniky zavládl mírný optimismus. Po výrazném poklesu se podnikatelská nálada, která se v druhé polovině loňského roku vůbec poprvé za řadu let propadla i pod celounijní průměr, opět zlepšila. Zachytil to Index podnikatelské nálady malých a středních podniků. O několik dní později Hospodářská komora zveřejnila data, podle kterých se navzdory drahým energiím a rostoucím nákladům drtivá většina podniků nechystá propouštět zaměstnance.

Analýza údajů ze šetření se promítne i do národohospodářské prognózy, kterou Hospodářská komora zveřejní společně s Českou spořitelnou v následujících dnech. Data se promítnou v předpokládané struktuře HDP, budou mít vliv speciálně na roli tvorby hrubého fixního kapitálu v roce 2023.

Do šetření Komorový barometr se zapojilo 419 respondentů, zástupci mikro, malých, středních, ale i velkých firem působících v různých odvětvích ekonomiky napříč všemi kraji České republiky.


Devizový trh 9. týden.

23-03-07 IN Devizový trh 9. týden

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526