BOZP – Informace nejen pro podnikatele.

 25. 5. 2025

Nové normy BOZP – květen 2025.* 

Školení obsluhy nabíjení baterií.* 

Přísnější kritéria pro uznání covidu jako nemoci z povolání.* 

Inspekční prohlídka výtahů – termíny a závaznost.* 

Nové normy BOZP – květen 2025.

22.5.2025, Zdroj: Věstník ÚNMZ (www.unmz.cz/obecne/vestnik-unmz)

Nové normy ČSN související s bezpečností a ochranou zdraví při práci a požární ochranou, které vyšly ve Věstníku ÚNMZ květen 2025

NOVÉ NORMY ČSN 

ČSN ISO 8100-30 (27 4315)
Výtahy pro dopravu osob a nákladů – Část 30: Zřizování výtahů třídy I, II, III a VI;
kat.č. 521338

ČSN EN 16925+AC (38 9215)
Stabilní hasicí zařízení – Sprinklerová zařízení pro obytné prostory – Navrhování, instalace a údržba; kat.č. 521307

ČSN EN 13237 (38 9631)
Prostředí s nebezpečím výbuchu – Termíny a definice pro zařízení a ochranné systémy určené pro použití v prostředí s nebezpečím výbuchu;
kat.č. 521496

ZMĚNY ČSN

ČSN EN ISO 7010 (01 8012)
Grafické značky – Bezpečnostní barvy a bezpečnostní značky – Registrované bezpečnostní značky; Vydání: Leden 2021 Změna A7; (idt ISO 7010:2019/Amd.7:2023);
kat.č. 521428

ČSN EN ISO 7010 (01 8012)
Grafické značky – Bezpečnostní barvy a bezpečnostní značky – Registrované bezpečnostní značky; Vydání: Leden 2021 Změna A8; (idt ISO 7010:2019/Amd.8:2024);
kat.č. 521429

EVROPSKÉ NORMY SCHVÁLENÉ K PŘÍMÉMU POUŽÍVÁNÍ JAKO ČSN

ČSN EN 88-2+A1 (06 1801)
Bezpečnostní a řídicí přístroje pro hořáky a spotřebiče na plynná paliva – Část 2: Regulátory tlaku pro vstupní tlaky nad 50 kPa a do a včetně 500 kPa; EN 88-2+A1:2024;
kat.č. 521115

ČSN EN 88-3+A1 (06 1801)
Bezpečnostní a řídicí přístroje pro hořáky a spotřebiče na plynná paliva – Část 3: Regulátory tlaku a/nebo průtoku pro vstupní tlaky do a včetně 500 kPa, elektronické typy; EN 88-3+A1:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 521114

ČSN EN 125+A1 (06 1802)
Pojistky plamene pro spotřebiče na plynná paliva – Termoelektrické pojistky plamene; EN 125+A1:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 521112

ČSN EN 16304+A1 (06 1812)
Samočinné odvzdušňovací ventily pro hořáky na plynná paliva a spotřebiče plynných paliv; EN 16304+A1:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 521113

ČSN EN 12953-6 (07 7853)
Válcové kotle – Část 6: Požadavky na výstroj kotle; EN 12953-6:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 521105

ČSN EN 12953-9 (07 7853)
Válcové kotle – Část 9: Požadavky na omezovací zařízení pro kotle a příslušenství; EN 12953-9:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 521104

ČSN EN 17339 (07 8553)
Lahve na přepravu plynů – Plně ovinuté uhlíkové kompozitové lahve a velkoobjemové lahve na vodík; EN 17339:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 521108

ČSN EN 81-31 ed. 2 (27 4003)
Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů – Výtahy určené pouze pro dopravu nákladů – Část 31: Výtahy pro dopravu nákladů s možností vstupu+); EN 81-31:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 521090

ČSN EN 81-41 ed. 2 (27 4003)
Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů – Zvláštní výtahy pro dopravu osob a nákladů – Část 41: Svislé zdvihací plošiny pro dopravu osob s omezenou schopností pohybu+); EN 81-41:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 521088

ČSN EN IEC 60601-2-34 ed. 4 (36 4801)
Zdravotnické elektrické přístroje – Část 2-34: Zvláštní požadavky na základní bezpečnost a nezbytnou funkčnost přístrojů pro invazivní monitorování krevního tlaku; EN IEC 60601-2-34:2024; IEC 60601-2-34:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 521029

ČSN EN 14972-5 (38 9260)
Stabilní hasicí zařízení – Mlhová zařízení – Část 5: Zkušební postup systémů s uzavřenými hlavicemi pro garáže; EN 14972-5:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 520843

ČSN EN 1846-2 (38 9301)
Požární automobily – Část 2: Obecné požadavky – Bezpečnost a provedení; EN 1846-2:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 520844

ČSN EN ISO 19085-12 (49 6070)
Dřevozpracující stroje – Bezpečnost – Část 12: Čepovací/profilovací stroje; EN ISO 19085-12:2024; ISO 19085-12:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 521012

ČSN EN 13160-2+A1 (69 8220)
Systémy pro zjišťování netěsností – Část 2: Požadavky a metody pro zkoušení/posuzování tlakových a vakuových systémů; EN 13160-2+A1:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 520957

ČSN EN 13160-3+A1 (69 8220)
Systémy pro zjišťování netěsností – Část 3: Požadavky a metody zkoušení/posuzování kapalinových systémů pro nádrže; EN 13160-3+A1:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 520953

ČSN EN 13160-4+A1 (69 8220)
Systémy pro zjišťování netěsností – Část 4: Požadavky a metody zkoušení/posuzování pro systémy zjišťování netěsností založených na senzorech; EN 13160-4+A1:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 520954

ČSN EN 13160-5+A1 (69 8220)
Systémy pro zjišťování netěsností – Část 5: Požadavky a metody zkoušení/posuzování pro měřicí systémy v nádrži a tlakové potrubní systémy; EN 13160-5+A1:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 520955

ČSN EN 13160-7+A1 (69 8220)
Systémy pro zjišťování netěsností – Část 7: Požadavky a metody zkoušení/posuzování pro meziprostory, obložení proti únikům a ochranné duplikátorové pláště; EN 13160-7+A1:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 520956

ČSN P CEN/TS 18086 (83 3583)
Expozice pracoviště – Nízkonákladové snímače pevných částic s přímým odečítáním pro měření NOAA ve vzduchu – Pokyny pro aplikaci; CEN/TS 18086:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 520918

ČSN EN ISO 13855 (83 3303)
Bezpečnost strojních zařízení – Umístění ochranných zařízení s ohledem na přiblížení lidského těla+); EN ISO 13855:2024; ISO 13855:2024; Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 520913

ZMĚNY ČSN

ČSN EN 88-2 ed. 2 (06 1801)
Bezpečnostní a řídicí přístroje pro hořáky a spotřebiče plynných paliv – Část 2: Regulátory tlaku pro vstupní tlaky nad 50 kPa a do a včetně 500 kPa; Vyhlášena: Květen 2023 Změna Z1; Účinnost od 2025-06-01 Souběžně s touto normou platí ČSN EN 88-2+A1 (06 1801) z května 2025, která tuto normu zcela nahradí od 2027-11-30.
kat.č. 521162

ČSN EN 88-3 (06 1801)
Bezpečnostní a řídicí přístroje pro hořáky a spotřebiče plynných paliv – Část 3: Regulátory tlaku a/nebo průtoku pro vstupní tlaky do a včetně 500 kPa, elektronické typy; Vyhlášena: Květen 2023
kat.č. 521161

Změna Z1; Účinnost od 2025-06-01

Souběžně s touto normou platí ČSN EN 88-3+A1 (06 1801) z května 2025, která tuto normu zcela nahradí od 2027-11-30.

ČSN EN 125 (06 1802)
Pojistky plamene pro spotřebiče plynných paliv – Termoelektrické pojistky plamene; Vyhlášena: Květen 2023 Změna Z1; Účinnost od 2025-06-01 Souběžně s touto normou platí ČSN EN 125+A1 (06 1802) z května 2025, která tuto normu zcela nahradí od 2027-11-30.
kat.č. 521157

ČSN EN 16304 ed. 2 (06 1812)
Samočinné odvzdušňovací ventily pro hořáky na plynná paliva a spotřebiče plynných paliv; Vyhlášena: Květen 2023 Změna Z1; Účinnost od 2025-06-01 Souběžně s touto normou platí ČSN EN 16304+A1 (06 1812) z května 2025, která tuto normu zcela nahradí od 2027-11-30.
kat.č. 521158

OPRAVY ČSN

ČSN EN 15502-2-1+A1 (07 5316)
Kotle na plynná paliva pro ústřední vytápění – Část 2-1: Zvláštní norma pro kotle provedení C a kotle provedení B2, B3 a B5, se jmenovitým tepelným příkonem nejvýše 1 000 kW; Vyhlášena: Červenec 2024 Oprava 1; (idt EN 15502-2-1:2022+A1:2023/AC:2024); Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 520863

ČSN EN 14025 (69 9025)
Nádrže pro přepravu nebezpečného zboží – Kovové tlakové nádrže – Konstrukce a výroba; Vyhlášena: Červen 2024 Oprava 1; (idt EN 14025:2023/AC:2024); Účinnost od 2025-06-01
kat.č. 520864


Školení obsluhy nabíjení baterií.

4.5.2025, Ing. Radek Brabec, DiS., Zdroj: Verlag Dashöfer

Dotaz:

Ráda bych znala váš názor na elektroozpůsobilost na obsluhu nabíječek pro VZV. Varianta nabíječka na hale, nebo samostatná místnost nabíjárna. Má se na řidiče VZV, kteří si dávají baterie nabíjet, pohlížet jako na obsluhu zařízení malého nebo nízkého napětí, tudíž školit dle zákoníku práce (rizika, MPBP) nebo už by měli mít § 4 nařízení vlády č. 194/2022 Sb.

Odpověď:

Nabíjet VZV je nutné v dostatečně větratelných prostorách. Místo pro nabíjení musí být chráněno před mechanickým poškozením. Nemělo by být možné ohrozit místo dalším VZV či jiným prostředkem. Dále záleží na specifikách baterií a daného vozíku. Pokud například hrozí unik kyseliny z baterií, tak je nutné vybavit pracoviště odolnou podlahou proti působení kyseliny. Pracoviště je dále nutné vybavit prostředky první pomoci, tekoucí vodou a vhodnými OOPP. Případně i havarijní soupravou pro únik kyseliny z baterií, která obsahuje vhodný absorpční materiál. Důležité jsou ale pro vás instrukce a specifikace od výrobce uvedené v návodu. V případě pochybností se nebojte obrátit na výrobce, ať jsou informace v MPBP úplné a v pořádku.

Pokud jde o proškolení obsluhy, dovolím si citovat § 4 nařízení vlády č. 194/2022 Sb.

(4) Rozsah činností, které může osoba poučená vykonávat, stanoví právní a ostatní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pro činnost na elektrických zařízeních včetně místních provozních bezpečnostních předpisů. Osoba poučená zejména vykonává

  1. a) samostatnou obsluhu elektrického zařízení bez omezení napětí, s omezením, že se může dotýkat jen těch částí zařízení, které jsou pro obsluhu určeny
  2. b) práci podle pokynů na elektrických zařízeních malého a nízkého napětí bez napětí a v jejich blízkosti,
  3. c) práci s dohledem na elektrických zařízeních vysokého napětí bez napětí a v jejich blízkosti,
  4. d) práci s dohledem osoby znalé v blízkosti nekrytých živých částí elektrických zařízení nízkého napětí pod napětím, v bezpečné vzdálenosti od nich, nebo až na dotyk s izolačním krytem chránícím před nahodilým dotykem s živou částí,
  5. e) práci pod dozorem osoby znalé v blízkosti nekrytých živých částí elektrických zařízení vysokého napětí pod napětím,
  6. f) práci na elektrickém zařízení ve zvláštních případech, na které právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která provozuje elektrické zařízení, zpracovala a vydala zvláštní pracovní postup, se kterým byla osoba poučená předem a opakovaně ve stanovených lhůtách seznámena a byla prakticky zacvičena k této činnosti; o seznámení se vyhotoví zápis, který podepíše osoba poučená spolu s osobou, která seznámení provedla.

Na základě výše uvedeného tedy doporučuji proškolit obsluhu VZV dle § 4 nařízení vlády č. 194/2022 Sb.


Přísnější kritéria pro uznání covidu jako nemoci z povolání.

1.5.2025, Zdroj: ČTK

Ministerstvo zdravotnictví navrhuje přísnější kritéria pro uznání covidu-19 jako nemoci z povolání. Snazší naopak bude prokázat onemocnění bederní páteře způsobené těžkou fyzickou prací a spojit rakovinu zažívacího traktu s expozicí azbestovým vláknům.

Vyplývá to z návrhu změny nařízení vlády, které obsahuje seznam nemocí z povolání. Loni lékaři uznali nemoc z povolání více než 4500 pracovníků, covid-19 tvořil téměř 88 případů.

„Pouze nemoci, které jsou explicitně vyjmenovány v tomto seznamu, mohou být uznány za nemoc z povolání a následně odškodněny,“ píše se v materiálu. Covid-19 se na seznam nemocí dostal v roce 2020. V tomto roce ho lékaři uznali pracovníkům ve více než 5300 případech, v následujících dvou letech bylo případů přes 6000 za rok. Také loni tvořil naprostou většinu případů.

„V současné době, tedy již mimo období pandemie, se nacházíme v situaci, kdy opakovaně stovky zdravotníků žádají o uznání a odškodnění nemoci z povolání pro covid-19, většinově s lehkým průběhem, dokladovaným často pouze pozitivním antigenním testem ve zdravotnické dokumentaci s uvedenými klinickými příznaky,“ uvedlo MZd v odůvodnění změny.

„Nově úpravou nařízení vlády jsou ukotvena klinická kritéria, jež stanovují, že nemocí z povolání je ta nemoc, (…) jež byla objektivně prokázána a závažnost byla vyhodnocena nejméně jako středně těžká nebo onemocnění probíhalo s komplikacemi,“ píše se v návrhu nařízení.

Důvody pro přísnější posuzování jsou podle MZd i ekonomické, současná situace je podle něj dlouhodobě neudržitelná. „Vypláceny jsou pojišťovnami značné náklady v případě uznání nemocí z povolání, tak i kapacity středisek nemocí z povolání a orgánů ochrany veřejného zdraví jsou omezené, neboť proces posuzování a ověřování podmínek vzniku onemocnění pro účely uznání nemoci z povolání jsou administrativně i časově náročné,“ doplnil úřad.

V důsledku aktualizace evropské směrnice musí Česko do seznamu nemocí z povolání zařadit také další choroby, které může vyvolávat expozice vláknům azbestu. Mohou podle informací na webu Státního zdravotního ústavu způsobovat zdravotní komplikace, zejména při jejich vdechování.

Hrozí poškození plic, takzvaná azbestóza, při níž se plicní tkáň zjizví, dýchání je ztížené a plicím se nedaří dostatečně okysličovat krev. V důsledku dlouhodobé expozice se může vyvinout i rakovina. Do seznamu nemocí z povolání způsobených azbestem tak má kromě rakoviny plic, hrtanu a vaječníků přibýt i karcinom žaludku, tlustého střeva a konečníku.

V lednu 2023 na seznam přibylo chronické onemocnění bederní páteře způsobené dlouhodobým přetěžováním těžkou fyzickou prací. Loni ho lékaři uznali prvnímu nemocnému.

„Bylo zjištěno, že současná kritéria pro uznání nemoci z povolání pro toto onemocnění se jeví až příliš přísně nastavená, a mnohým žadatelům není status nemoci z povolání přiznán, byť faktické poškození středního stupně závažnosti z práce mají,“ uvedlo MZd. Kritéria podle něj nebudou mírnější, budou ale lépe formulovaná.

Kromě covidu-19 patří mezi nejčastěji uznané nemoci z povolání různá poškození způsobená fyzikálními faktory. Loni lékaři zaevidovali přes 180 případů syndromu karpálního tunelu z nadměrného jednostranného přetěžování nebo vibrací, u více než 100 případů bylo dlouhodobé jednostranné přetěžování příčinou onemocnění šlach a kloubů.

Před deseti lety bylo případů uznaných nemocí z povolání kolem tisícovky za rok, jejich počet až do pandemie covidu-19 postupně klesal. Po odečtení covidu jich by posledních čtyřech letech bylo vždy kolem 600.


Inspekční prohlídka výtahů – termíny a závaznost.

24.4.2025, Mgr. Adriana Kvítková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Dotaz:

Inspekční prohlídka výtahů v bytovém domě rok výroby 2007 vyslovila různé inspekční nálezy dle ČSN EN 81-80ED.2:2020 (odkaz na tab. 4 a vyjmenování neshod) a předepsala Nápravná opatření dle ČSN EN 81-20 ED.2:2021 s konstatováním, že „musí být odstraněno“ v termínu 5,resp. 10ti let. Jde o nákladná opatření a zásadní rekonstrukci (např. mikroprocesorový řídicí systém, tlačítkové přivolavače ve stanicích, nový frekvenční měnič atd.), která servisní firma kalkulovala na 400 tis. Kč/1 výtah.

Vedoucí inspekčního orgánu věc okomentoval: „Pokud neplánujete v krátké budoucnosti výměnu výtahu za nový, bude zapotřebí postupně rizika odstranit. Termíny odstranění rizik byly dříve uvedeny „pouze“ v normě ČSN 27 4007. Nyní od poloviny roku 2022 platí NV 193/2022 Sb., ve kterém jsou termíny pro odstranění rizik uvedeny také a nařízení vlády je závazné.“

Otázky:

(1) Lze takové podstatné úpravy výtahů uvedených do provozu předepsat/stanovit/určit s odkazem na nařízení vlády?

(2) Skutečně lze předepsat nutnost nápravy nesouladu nikoli ustanovením předpisu-normy platné v době výroby (např. opatření dle ČSN EN 81-20 ED.2:2021)?

(3) Jaké jsou termíny pro odstranění nálezů inspekční prohlídky?

(4) Jak postupovat z pohledu péče řádného hospodáře. (4a) Kde poptat vypracování technické dokumentace pro realizaci nápravných opatření v souladu s ČSN EN 81-20 ED.2:2021? (4b) Může servisní firma realizovat opatření dle ČSN EN 81-20 ED.2:2021 ad hoc, kdo by byl garantem toho, že tato opatření odpovídají regulím, kdo provede posouzení shody („uvedení na trh“) takových řešení?

(5) Odstranění rizik je prý podle inspektora možné řešit tzv. provedením podstatných změn výtahu dle ČSN 27 4011:2018. Odstraňování rizik pak může být prováděno postupně, ale ve zprávě jsou uvedeny lhůty „musí být odstraněno“. Ptám se v jakém termínu? Jak zajistit, aby provedení podstatných změn mělo zaručenou, garantovanou kvalitu?

Odpověď:

Úvodem, než začnu odpovídat na jednotlivé dotazy, bych ráda ozřejmila, co jsou to české technické normy z pohledu práva. Obecně vzato české technické normy mají pouze doporučující charakter a nejsou závazné, ovšem s určitými výjimkami. Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, v ust. § 4 uvádí, že: „Česká technická norma je dokument schválený Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (dále jen „Úřad“) pro opakované nebo stálé použití vytvořený podle tohoto zákona a označený písmenným označením ČSN, jehož vydání bylo oznámeno ve Věstníku Úřadu. Česká technická norma není obecně závazná. … Název česká technická norma a písmenné označení ČSN nesmějí být použity k označení jiných dokumentů. … Česká technická norma poskytuje pro obecné a opakované používání pravidla, směrnice nebo charakteristiky činností nebo jejich výsledků zaměřené na dosažení optimálního stupně uspořádání ve vymezených souvislostech.“. Další informace se dozvídáme z důvodové zprávy k ust. § 4 a to, že smyslem takových nezávazných norem je podávat informaci o obecně uznávaných technických řešeních, jejichž dodržení je i nezbytnou podmínkou pro uplatnění českých výrobků na zahraničních trzích. ČSN jsou proto v obecné rovině dobrovolné a nezávazné. Pokud je ovšem na konkrétní českou technickou normu (s uvedením konkrétního označení ČSN ***) výlučně odkazováno v právním předpisu, pak je ovšem tato norma ve vztahu k danému předpisu, resp. povinnosti tam stanovené, závazná. Odkaz v právním předpisů může být též jen indikativní, tam je možné aplikovat i jiné podobné technické řešení. V právních předpisech lze nalézt i odkazy všeobecné, které neuvádí konkrétní českou technickou normu, v takovém případě je na daném odborníkovi, aby nalezl správné řešení, jež bude chránit bezpečnost, zdraví či technické vlastnosti atd. Výše uvedeným způsobem by mělo být nahlíženo na závady dle revizní správy, resp. nedostatky v ní uvedené ve vztahu ke konkrétním normám. Je tedy nutné zkoumat, zda-li tyto nedostatky, resp. jejich splnění vychází z požadavku legislativy, a zda-li právní předpis odkazuje na danou českou technickou normu jako výlučné řešení nebo jen návodné.

ad (1)

Nařízení vlády č. 193/2022 Sb., o vyhrazených technických zdvihacích zařízeních a požadavcích na zajištění jejich bezpečnosti, ve znění pozdějších předpisů, dále jen „nařízení vlády“, upravuje požadavky kladené na bezpečnost provozu, umístění, montáž, opravy, kontroly, provoz, prohlídky, revize, zkoušky a provozní dokumentaci výtahů, a mimo jiné závazně stanoví lhůty pro provedení odborných úkonů k prověření technického stavu výtahů, nestanoví-li průvodní dokumentace výtahu lhůty kratší, pak mají tyto kratší lhůty přednost. Přičemž v případě výtahu pro dopravu osob, osob a nákladu nebo jen nákladu a svislé zdvihací plošiny, které jsou trvalou součástí budov s povolenou dopravou osob a nákladu, o nosnosti přesahující 100 kg a výškou zdvihu přesahující 2 m, se provádějí odborné zkoušky a odborné prohlídky. Odborné zkoušky se provádějí v intervalu 6 let, odborné prohlídky se provádějí každé 4 resp. 3 měsíce dle kategorie výtahu. První inspekční prohlídka provede po 9 letech od uvedení výtahu do provozu, opakované inspekční prohlídky se pak provádějí ve lhůtě 6 let.

Revizí zpráva přitom dle ust. § 9 nařízení vlády obsahuje mimo jiné soupis zjištěných závad s uvedením právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, k jejichž porušení došlo, soupis zjištěných nebezpečí, která se mohou stát rizikem ohrožení života, zdraví a bezpečnosti osob nebo ohrožení majetku nebo životního prostředí, slovní zhodnocení, zda technický stav vyhrazeného zdvihacího zařízení 1. splňuje požadavky bezpečného a spolehlivého provozu, 2. vykazuje ostatní závady uvedené v soupisu zjištěných závad; do doby jejich odstranění je další provoz možný podle podmínek stanovených provozovatelem na základě doporučení revizního technika, 3. je nevyhovující v důsledku závad uvedených v soupisu zjištěných závad, které vytvářejí rizika ohrožení života, zdraví a bezpečnosti fyzických osob při provozu tohoto zařízení.

Nařízení vlády přitom nijak závazně neupravuje způsob opravy závady, ani nijak nestanoví podstatné úpravy výtahů uvedených do provozu, a to ani odkazem na konkrétní českou technickou normu. Je tedy jen na revizním technikovi, jaký způsob odstranění závady navrhne.

ad (2)

Nařízení vlády se uplatní na veškeré výtahy pro dopravu osob, osob a nákladu nebo jen nákladu a svislé zdvihací plošiny, které jsou trvalou součástí budov s povolenou dopravou osob a nákladu, o nosnosti přesahující 100 kg a výškou zdvihu přesahující 2 m, bez rozlišení data výroby/ uvedení výtahu do provozu.

ad (3)

Nařízení vlády nestanoví závazné termíny pro odstranění nálezů inspekční prohlídky.

ad (4)

Pokud máte důvodné pochybnosti, zda-li závěry inspekční prohlídky nejsou zavádějící či zkreslené, pak bych doporučila poptat jinou odborně způsobilou osobu k vyjádření. Jinými slovy, v případě pochybností je s ohledem na povinnost statutárního orgánu jednat s péčí řádného hospodáře vhodné poptat jinou odborně způsobilou osobu k vyjádření ke stavu výtahu a v návaznosti na zjištěné závady nechat zpracovat několik cenových nabídek na jejich odstranění.

ad (5)

Termíny odstranění závad nejsou legislativně upraveny, vychází se vždy z revizních zpráv. Jak již bylo uvedeno výše, pokud máte nějaké pochybnosti, je vhodné poptat jinou odborně způsobilou osobu k prověření technického stavu výtahů. Nařízení vlády pouze uvádí (v příloze č. 3 Požadavky na bezpečný provoz vyhrazených zdvihacích zařízení), že provoz výtahů se řídí nařízením vlády, návodem výrobce a dalšími právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Při provozu výtahů musí být brána v úvahu všechna rizika při práci a významná a odpovídající nebezpečí. Výtahy mohou být provozovány jen pro ten účel a prostředí, pro které byly konstruovány, a musí být udržovány po celou dobu své životnosti v mezích bezpečného provozu v souladu s právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526