RŮZNÉ – Informace nejen pro podnikatele.

 29. 6. 2025

Byrokracie stále dusí podnikání. HK ČR představila antibyrokratický zákon.* 

Hlas středoevropského regionu: Ceny energií a přebujelá byrokracie trápí všechny.* 

Legislativa pro stánkový prodej potravin.* 

Nová pravidla pro rozhlasové a televizní poplatky.* 

Novinky v systému sociálních dávek.* 

Pravidla pro létání s drony.* 

Byrokracie stále dusí podnikání. HK ČR představila antibyrokratický zákon.

Přehled povinností, které stát podnikatelům ukládá, neexistuje. Regulatorní rámec je nepřehledný, často neefektivní a stále bobtná. Byrokracie podle Hospodářské komory ČR ohrožuje nejen podnikatelské prostředí, ale i fungování státu jako celku.

19.06.2025 | BusinessInfo.cz

Na předvolební debatě k tématu byrokracie proto prezident HK ČR Zdeněk Zajíček představil zástupcům politických stran návrh antibyrokratického zákona, a to jako klíčovou součást iniciativy Regulatorní a byrokratický detox.

„Dnes už nikdo pořádně neví, jaké všechny povinnosti stát podnikatelům ukládá. Pokud to nezměníme, ztratíme kontrolu nad právním řádem,“ říká Zdeněk Zajíček. Prezident Hospodářské komory upozornil, že byrokracie se v šetřeních mezi podnikateli trvale drží mezi třemi nejčastějšími bariérami podnikání.

„Každý, kdo má živnostenský list, vnímá přebujelou regulaci jako systémový problém. Přes občasná ujištění politiků i úředníků o opaku počet zákonných povinností soustavně narůstá. Klíčovým zdrojem tohoto nárůstu je Evropská unie – více než 80 procent regulatorních zásahů má dnes původ v evropském právu,“ popisuje Zajíček.

Spolu slibuje zákon prosazovat ve Sněmovně

Zástupce Spolu dal ve zmíněné debatě najevo ochotu převzít politickou garanci za prosazování antibyrokratického zákona ve Sněmovně. „Já se velmi rád přihlásím k tomu, abych byl politickým otcem této myšlenky. Myslím si, že potřebujeme někoho, kdo se tohoto tématu v Poslanecké sněmovně chopí. Pokud Hospodářská komora ten návrh připraví a bude dávat smysl, jsem připraven ho převzít a stát se jeho garantem,“ prohlásil poslanec ODS Jiří Havránek.

Vysoké náklady na zaměstnance a byrokracie: To jsou největší výzvy pro firmy na rok 2025

Michal Bláha (Piráti) označil současné hodnocení dopadů zákonů (RIA) za nefunkční: „Zůstalo to na papíře. Nemáme vyhodnocení stávající legislativy a kontrola dopadů nefunguje.“ V této souvislosti podpořil apel Hospodářské komory na povinné vypracování RIA i následné hodnocení faktických dopadů předpisů.

Závažným problémem zůstává i tzv. gold plating – tedy rozšiřování požadavků evropské legislativy při jejím přebírání do národního právního řádu. Jiří Havránek proto navrhl vznik koordinační skupiny. „Evropská legislativa je často rámcová. Jenže my si sami ztěžujeme život tím, že ji aplikujeme v nejtvrdší možné podobě,“ argumentoval Adam Paclt (Motoristé sobě).

Prioritou roku bude pro Komoru antibyrokratická reforma

Štefan Lazárek (ANO) varoval, že pokud se nezmění způsob práce s evropskými předpisy, bude přibývat další byrokracie a zbytečná zátěž pro podnikatele: „Zatímco jiné státy k přejímání směrnic přistupují pragmaticky, Česká republika často zvolí cestu, která podnikatelům situaci spíše komplikuje. Musíme se naučit využívat evropský prostor ve prospěch svých občanů i firem.“

Ztráta důvěry v autoritu státu?

Digitalizace jako nástroj proti důsledkům byrokracie má podporu mezi politiky napříč spektrem, zároveň ale zazněla varování před takzvanou digitální byrokracií. Prezident HK ČR vyzývá politiky k jasné odpovědnosti.

„Pokud nezačneme používat technologie ve prospěch podnikatelů a občanů, pokud nedokážeme redukovat balast, který se zde za poslední dekády vygeneroval, pak se nemůžeme divit, že lidé hledají cesty, jak zákony obejít a ztrácejí víru v autoritu státu,“ řekl Zajíček.

„Pokud politici chtějí moc zpět, musí začít tvořit pravidla znovu od základu – jednoduše, čitelně a s odpovědností vůči voličům,“ uzavřel prezident komory.

Redakčně upravená tisková zpráva HK ČR


Hlas středoevropského regionu: Ceny energií a přebujelá byrokracie trápí všechny.

23.6.2025, Zdroj: Svaz průmyslu a dopravy ČR (www.spcr.cz)

Svaz průmyslu a dopravy jednal o situaci podnikatelského prostředí v ČR a regionu v rámci Středoevropské iniciativy (CEEI).

Generální ředitel Daniel Urban a jeho partneři ze svazů Rakouska, Chorvatska, Maďarska, Rumunska, Slovenska a Slovinska, se shodli na konkrétních krocích pro posílení konkurenceschopnosti našich firem. Trápí nás všechny totiž podobné problémy: vysoké ceny energií, neutuchající regulatorní smršť a také nejistota v geopolitické situaci mezinárodního obchodu.

Shodli jsme se, že společným hlasem musíme více a silněji apelovat na národní i evropské úrovni. Proto mimo jiné připravujeme společnou pozici k deregulaci, konkrétní návrhy na snížení cen energií nebo kroky k posílení technologických inovací, včetně role vodíku v dekarbonizaci. Zásadní je také podpora dohod o volném obchodu, které narážejí na odpor některých členských států EU. Čelíme i problémům s nedostatkem kvalifikované pracovní síly. Je klíčové, abychom měli v Bruselu silnější slovo.

Na základě zpětné vazby víme, že naše společné pozice jsou vítané, sdílíme je s národními vládami i zástupci Evropské komise, členy Evropského parlamentu nebo také s dalšími představiteli podnikatelských asociací, včetně konfederace evropského podnikání BusinessEurope. Z nedávné doby můžeme jmenovat např. Deklaraci CEEI k průmyslové politice pro udržitelnou a konkurenceschopnou Evropu nebo Společnou výzvu svazů CEE ke zjednodušení regulací pro firmy v EU. Koordinaci nově posilujeme i v oblasti obranného průmyslu.

Iniciativa CEE již 20 let spojuje průmyslové a zaměstnavatelské svazy se společným cílem dále prohlubovat hospodářské a politické vztahy mezi členskými zeměmi a s EU. Evropa nyní akutně potřebuje nový průmyslově-politický impuls k většímu růstu, odolnosti a konkurenceschopnosti.

Zdroj: https://www.spcr.cz/hlas-stredoevropskeho-regionu-ceny-energii-prebujela-byrokracie-trapi-vsechny


Legislativa pro stánkový prodej potravin.

24.6.2025, Doc. Ing. Kamila Míková, CSc., Zdroj: PotravinyInfo (www.potravinyinfo.cz)

Dotaz:

Dobrý den,
máme provozovnu (bistro) s výdejem jídel na místě. Chtěli bychom nabízet sendviče v rámci farmářských trhů nebo veletrhů na výstavištích, jaká legislativa prosím toto upravuje? Obecné požadavky potravinového práva jsou jasné, ale je nějaký konkrétní zákon, který by například uváděl požadavky na vybavení stánku, povinnost jaké údaje musí být vyvěšeny přímo na stánku a podobně?

Děkujeme.

Odpověď:

Záleží na tom, zda budou sendviče prodávány balené již od výrobce nebo budou nabízeny nebalené a budou zabaleny až při prodeji. Pokud budou zabaleny u výrobce, jedná se o balené potraviny a požadavky na označování balených potravin jsou uvedeny v nařízení (EU) 1169/2011. Na stánku se nemusí uvádět žádné údaje, neboť jsou na obalu výrobku. Pokud budou prodávány nebalené (bez obalu od výrobce), tak požadavky na označování upravuje zákon o potravinách č. 110/1997 Sb. § 8.

Provozovatel potravinářského podniku (prodejce), který uvádí na trh nebalenou potravinu, je povinen tam, kde je tato potravina přímo nabízena k prodeji spotřebiteli, v její těsné blízkosti viditelně umístit snadno čitelný údaj obsahující jméno nebo obchodní název a adresu sídla provozovatele potravinářského podniku, který potravinu vyrobil, údaj o množství hlavní složky v hmotnostních procentech, stanoví-li tak prováděcí právní předpis, údaj o třídě jakosti, stanoví-li tak prováděcí právní předpis, název potraviny, zemi nebo místo původu včetně označení původu potraviny stanovené přímo použitelným předpisem Evropské unie, údaje podle čl. 10 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1169/2011 a údaj o čistém množství u pekařských a cukrářských výrobků. Provozovatel potravinářského podniku je dále povinen v blízkosti místa nabízení nebalené potraviny k prodeji viditelně zpřístupnit další snadno čitelné údaje, a to každou látku způsobující alergie nebo nesnášenlivost, která byla použita při výrobě nebo přípravě potraviny a je v konečném výrobku stále přítomna, datum použitelnosti nebo datum minimální trvanlivosti a zvláštní podmínky uchování nebo podmínky použití. Prodávající je povinen na vyžádání spotřebitele sdělit nebo v blízkosti místa nabízení nebalené potraviny k prodeji viditelně a snadno čitelně zpřístupnit údaje o složení (seznam složek) potraviny.

Pokud jde o vybavení stánku, platí obecné hygienické požadavky stanovené nařízením (ES) č. 852/2004. Důležitá je především osobní hygiena a vhodné teplotní podmínky.


Nová pravidla pro rozhlasové a televizní poplatky.

24.6.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer

Právnické osoby a fyzické osoby podnikající mají povinnost od 1. 5. 2025 do 30. 6. 2025 nahlásit Českému rozhlasu počet zaměstnanců a počet pronajímaných dopravních prostředků.

Podle těchto údajů začnou rozhlasový poplatek platit od 1. 7. 2025.

Rozhlasový poplatek nově nebudou platit:

  • zaměstnavatelé, kteří zaměstnávají méně než 25 zaměstnanců v pracovním poměru,
  • spolky ve smyslu § 214 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění,
  • zaměstnavatelé zaměstnávající více než 50 % osob se zdravotním postižením, kteří mají status „zaměstnavatel na chráněném trhu práce.

Počtem zaměstnanců se pro účely zákona č. 348/2005 Sb.   rozumí počet zaměstnanců přepočtený na plné pracovní úvazky.


Novinky v systému sociálních dávek.

29.5.2025, Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí

Reforma sociálního systému přináší výrazné zjednodušení a zpřehlednění. Její účinnost by měla nastat od 1. 10. 2025.

Aktuálně funguje již zastaralý systém několika obdobně zaměřených dávek státní sociální podpory a pomoci v hmotné nouzi. Čtyři dosavadní dávky – přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení – nahradí jedna sjednocená dávka státní sociální pomoci, tzv. superdávka. Místo čtyř žádostí podá domácnost jen jednu, kterou bude možné vyřídit i online z pohodlí domova.

Nový systém lépe cílí pomoc, zohledňuje pracovní aktivitu a odstraňuje tzv. body zlomu, kdy i minimální navýšení příjmu mohlo znamenat ztrátu podpory.

Celý zákon o dávce státní sociální pomoci, který 26. 3. 2025 s některými pozměňovacími návrhy schválila Poslanecká sněmovna, ale obsahuje celou řadu dalších důležitých úprav a opatření. Podívejme se na stručný přehled změn.

Jak bude vypadat nová dávka státní sociální pomoci?

Čtyři složky dávky

Jednotná dávka se skládá ze čtyř komponent podle konkrétní potřeby domácnosti:

  • Složka na živobytí – pomáhá pokrýt základní potřeby jako jídlo, oblečení nebo hygienu. Výše podpory závisí na příjmu a aktivitě členů domácnosti. Nárok mají jen domácnosti s příjmem pod 1,43násobek životního minima.
  • Složka na bydlení – přispívá na náklady za nájem, energie a další výdaje na bydlení. Nárok vzniká, pokud náklady přesahují 30 % příjmu domácnosti. Výpočet zohledňuje i tzv. normativní nájem a energetický paušál.
  • Bonus na děti – podporuje rodiny s nezaopatřenými dětmi. Výše podpory se odvíjí od příjmu domácnosti. Podmínkou je pravidelná školní docházka dětí a pracovní aktivita všech dospělých členů domácnosti.
  • Pracovní bonus – finanční odměna pro domácnosti, kde alespoň jeden člen pracuje. Nově se kromě příjmů z práce bude vypočítávat i z rodičovského příspěvku (v těch případech, kdy rodičovský příspěvek nahrazuje příjem).

Pracovní bonus ocení vlastní aktivitu

Pracovní bonus je novinkou, která motivuje k zaměstnání. Domácnostem, kde alespoň jeden člen pracuje nebo má jiný prokazatelný legální výdělek, se dávka navýší o bonus za pracovní aktivitu – pracovat se tedy vyplatí.

Tento bonus bude možné získat i během rodičovské dovolené.

Větší důraz na řádnou školní docházku dětí

Na složku dítě vznikne nárok pouze v případě, že děti plní svou školní docházku (resp. nebyl udělen přestupek za neplnění povinné předškolní či školní docházky). Pokud dítě bezdůvodně nechodí do školy, může rodina o tuto podporu přijít. Smyslem je zajistit, aby veřejné prostředky podporovaly zodpovědné rodičovství.

Zohlednění majetku a úspor

Nově se bude při rozhodování o nároku na dávku zohledňovat i majetek domácnosti:

Dvě nemovitosti jsou možné pouze tehdy, pokud tu druhou domácnost do tří let prodá. Poté si smí ponechat jen tu, ve které bydlí.

Každý dospělý člen smí vlastnit jedno vozidlo (resp. počet dospělých osob = maximální počet aut, na koho jsou formálně psané není podstatné).

Finanční úspory mohou činit mezi 200 až 400 tisíc Kč podle velikosti domácnosti (resp. jednotlivec může mít 200 tisíc Kč, za každou další osobu se pak limit navýší o 50 tisíc Kč, maximálně však 400 tisíc Kč).

Nezapočítávají se investice podporované státem (např. stavební spoření nebo penzijní spoření) ani peníze z veřejných sbírek.

Úřad práce ČR v žádném případě nebude sledovat jednotlivé pohyby na účtech, ale pouze aktuální zůstatek.

Ochrana zranitelných domácností

Systém nadále počítá s vyšší podporou pro domácnosti, kde nikdo nemůže pracovat – např. kvůli věku, zdravotnímu stavu nebo péči o dítě. Daná domácnost bude zvýhodněna ve složce bydlení.

Mezi zranitelné osoby patří:

  • senioři,
  • osoby se zdravotním postižením,
  • pečující o osoby se zdravotním postižením,
  • pečující o děti do 4 let,
  • samoživitelé s dětmi do 7 let,
  • pozůstalí manželé a partneři či příjemci vdovského/vdoveckého důchodu.

Energetický paušál namísto pravidelného prokazování zaplacených záloh

Úpravou se zavádí energetický paušál, který se započítává do složky bydlení. To významně uleví většině domácností ohledně pravidelného dokládání zaplacených záloh na energie. Zavedení paušální platby však logicky povede k tomu, že některé domácnosti zaplatí méně než dosud, jiné naopak více.

Proto u nízkopříjmových domácností bude i nadále zachován režim započítávání skutečných nákladů na energie (při stanovení uznatelného maxima).

Online podání: vše můžete vyřídit bez návštěvy úřadu

O dávku bude možné požádat online v Klientské zóně Jenda. Digitální podání především šetří čas – žádost lze odeslat z domova během několika minut. Kdo preferuje osobní kontakt, může navštívit Úřad práce ČR nebo pobočku České pošty, kde mu s vyplněním žádosti pomohou zaměstnanci těchto úřadů.

Jaká další opatření nová úprava přináší?

Příspěvek na hlídání dětí pro studující rodiče („hlídačkovné“)

Od září 2026 bude možné žádat o novou dávku pro rodiče studující VŠ nebo VOŠ, kterému náleží rodičovský příspěvek.

Dávka bude ve výši třetiny minimální mzdy (v roce 2025 cca 6 933 Kč měsíčně). Nárok vzniká od druhého ročníku studia. Dávka se nevyplácí o letních prázdninách.

Příspěvek na studium pro studenty z nízkopříjmových rodin

Od září 2027 získají vysokoškoláci z rodin s příjmem do dvojnásobku životního minima nový měsíční příspěvek na studium. Bude činit čtvrtinu minimální mzdy (přibližně 5 200 Kč). Nárok budou mít i studenti kombinovaného studia. Jde o převzetí dosavadního stipendijního programu od Ministerstva školství a rozšíření okruhu příjemců (došlo k navýšení příjmového testu).

Zvýšení životního minima

Životní minimum se mění, což ovlivní výši „superdávky“ i nárok na některé další dávky:

  • pro jednotlivce z 4 860 Kč na 5 500 Kč,
  • pro prvního dospělého v domácnosti na 5 000 Kč,
  • u dalšího dospělého se částka sníží na 3 750 Kč.

Tato změna pomůže zejména malým domácnostem nebo samoživitelským rodinám. Ovlivní výši „superdávky“ ve všech jejich složkách a také nárok např. na nové příspěvky na studium, hlídání dětí či aktuální dávku porodné.

Prodloužení náhradního výživného

Výplata náhradního výživného za neplatiče alimentů se prodlužuje ze čtyř na šest let. Stát začne nově pohledávku vymáhat už po dvou letech, ne až po skončení výplaty.

Maximální částka zůstává 3 000 Kč měsíčně.

Účinnost zákona

Nový zákon by měl vstoupit v platnost 1. října 2025. Od tohoto data se dávka začne poskytovat novým žadatelům.

Stávající příjemci budou na nový systém převedeni postupně, nejpozději do konce roku si budou muset o „superdávku“ požádat s tím, že první podporu podle nových pravidel dostanou od dubna 2026. Cílem je zajistit plynulý přechod na nový systém.


Pravidla pro létání s drony.

13.5.2025, Ing. Bohumil Číhal, Zdroj: Verlag Dashöfer

Nejdříve je třeba ujasnit si pojmy. V právní úpravě se nedočteme přímo o dronech, nýbrž o bezpilotních letadlech, neboli UA (Unmanned Aircraft) a o bezpilotních systémech, neboli UAS (Unmanned Aircraft Systems). Rozdíl UA vs. UAS je následující:

  • Bezpilotní letadlo (UA) – samotný stroj (dron resp. model), který je dálkově pilotován.
  • Bezpilotní systém (UAS) – celý systém nutný pro provoz bezpilotního letadla. Kromě UA se jedná o ovladač a o technologii, pomocí které obě zařízení komunikují.

V příslušných pravidlech se výrazně častěji vyskytuje pojem bezpilotní systém, neboť se vztahuje nejen k hlavní části systému (dronu), ale k jejímu provozování se všemi technickými souvislostmi. Naopak termíny „autonomní letadlo“ a „letecký model“, známé z předpisu L 2 Pravidla pro létání, se v nových pravidlech prakticky nevyskytují.

Legislativa upravující provoz dronů

Legislativní vymezení týkající se UAS vychází z aktuálně platného regulačního rámce Evropské unie, zajišťujícího harmonizovaná základní pravidla pro provoz UAS napříč všemi členskými státy. Zařazení nových evropských pravidel do národních předpisů jednotlivých členských států představuje pro provoz dronů nespornou výhodu, protože po tříletém přechodném období postupného zavádění nyní existuje jednotný systém registrace provozovatele i systém zkoušek pilota, který platí ve všech zemích EU a též ve Švýcarsku, Norsku, Islandu a Lichtenštejnsku. Je nutné jen respektovat lokální omezení (v národní digitální mapě geozón).

Zákon č. 49/1997 Sb.

Zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů, je páteřní legislativní dokument, jehož definovaným pravidlům létání podléhá veškeré civilní využívání vzdušného prostoru a provoz letadel. Aktuální znění zákona, verze č. 31 účinná od 1. 1. 2024, je ve znění zákonů č. 277/2019 Sb., 284/2021 Sb., 152/2023 Sb. a 464/2023 Sb.

Zákon navazuje na předpisy Evropské unie a následně tyto předpisy upřesňuje pro použití v právním řádu České republiky. Stanovuje podmínky stavby a provozování letadla, podmínky zřizování, provozování a osvědčování způsobilosti letišť, podmínky pro letecké stavby, podmínky pro činnost leteckého personálu, podmínky využívání vzdušného prostoru, podmínky poskytování leteckých služeb, podmínky provozování leteckých činností, rozsah a podmínky ochrany letectví, podmínky užívání sportovního létajícího zařízení, rozsah a podmínky výkonu státní správy.

V současnosti zákon navazuje na přímo použitelné předpisy Evropské unie z této oblasti letectví, kterými jsou např.:

  • Nařízení EP a Rady (EU) 2018/1139 ze dne 4. července 2018 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví,
  • Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/945 ze dne 12. března 2019 o bezpilotních systémech a o provozovatelích bezpilotních systémů ze třetích zemí, v platném znění,
  • Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel, v platném znění,
  • Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/664 ze dne 22. dubna 2021 o regulačním rámci pro vzdušný prostor U-space.

Úřad pro civilní letectví

Zákon zřizuje Úřad pro civilní letectví (ÚCL) pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví. Úřad je přímo podřízen Ministerstvu dopravy.

Digitální mapa

ÚCL je správcem informačního systému veřejné správy Digitální mapa pro užívání vzdušného prostoru České republiky k létání bezpilotních letadel. Údaje vedené v digitální mapě jsou veřejně přístupné ve výměnném formátu způsobem umožňujícím dálkový přístup, aby umožňovaly plánování provozu bezpilotních systémů a létání bezpilotních letadel. V digitální mapě jsou vyznačeny ohraničené části vzdušného prostoru České republiky, včetně označení její kategorie. a k nim se vztahující

  • pravidla létání bezpilotních letadel vymezená opatřeními obecné povahy,
  • pokyny pro dočasně vyhrazené části vzdušného prostoru),
  • pokyny vydané pro civilně-vojenské pracoviště nebo Policií České republiky (zákaz, omezení nebo stanovení podmínek užívání),
  • pravidla létání bezpilotních letadel stanovená ve zvláštním právním předpisu (například v zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny).

Vedení Digitální mapy upravuje prováděcí vyhláška č. 108/1997 Sb.

Požadavky a pravidla pro užívání vzdušného prostoru

Pro naše účely jsou významné požadavky a pravidla zákona majoritně uvedené v části páté zákona: Užívání vzdušného prostoru České republiky a letecké služby. ÚCL může opatřením obecné povahy

  • trvale zakázat, omezit nebo stanovit podmínky užívání vzdušného prostoru České republiky k létání bezpilotních letadel nad vymezenými oblastmi z důvodu ochrany života, zdraví, majetku nebo soukromí osob, ochrany civilního letectví před protiprávními činy, kritické infrastruktury nebo životního prostředí anebo z důvodu bezpečnosti nebo obrany státu,
  • trvale vymezit část vzdušného prostoru České republiky, v níž létání bezpilotních letadel nebude podléhat některému z požadavků stanovených přímo použitelným předpisem Evropské unie upravujícím provoz bezpilotních letadel,
  • trvale nebo dočasně vymezit část vzdušného prostoru České republiky, v níž budou k zajištění bezpečného, účinného, plynulého a koordinovaného provozu bezpilotních systémů poskytovány služby pro jejich kontrolovaný provoz podle přímo použitelného předpisu Evropské unie,
  • na dobu nezbytně nutnou zakázat, omezit nebo stanovit podmínky užívání vzdušného prostoru České republiky k létání bezpilotních letadel nad vymezenými oblastmi jsou-li vážně ohroženy veřejný pořádek, bezpečnost osob nebo majetku nebo obrana státu anebo je-li to nezbytné z důvodu plnění úkolu Policie České republiky,
  • dočasně, nejdéle však na období pěti po sobě jdoucích dnů, vymezit část vzdušného prostoru České republiky, v níž zakáže, omezí nebo stanoví podmínky užívání vzdušného prostoru nebo umožní létání jednomu provozovateli nebo kategorii provozovatelů bezpilotních systémů na základě podnětu osoby, která prokáže, že její práva mají být takovým opatřením chráněna nebo že má oprávněný zájem na takovém opatření.

Prováděcí nařízení komise (EU) 2019/947

Provozovatelé bezpilotních systémů

Provozovatel bezpilotního systému je povinen zapsat se stanoveným způsobem do registru provozovatelů bezpilotních systémů, jehož správcem je ÚCL. Kategorizaci provozu bezpilotních systémů upravuje Prováděcí Nařízení Komise (EU) 2019/947. Nařízení v rámci jednotného evropského nebe definitivně začleňuje bezpilotní letadla do stejného vzdušného prostoru jako letadla s posádkou na palubě.

Na základě míry rizika a dalších kritérií provozu bezpilotních letounů jsou zavedeny tři kategorie provozu: Otevřená kategorie, Specifická kategorie a Certifikovaná kategorie.

Otevřená kategorie

Provoz bezpilotních systémů nevyžaduje žádné předchozí oprávnění k provozu ani prohlášení o provozu učiněné provozovatelem bezpilotních systémů před uskutečněním provozu. Do otevřené kategorie spadají bezpilotní letadla s maximální vzletovou hmotností nižší než 25 kg. Bezpilotní letadlo také nesmí překonat vzdálenost 120 m od nejbližšího bodu povrchu země. Letadlo spadající do otevřené kategorie nesmí přenášet nebezpečný materiál a nesmí sloužit za účelem shazování předmětů. Součástí otevřené kategorie jsou tři podkategorie: A1, A2 a A3.

Do podkategorie A1 spadají letadla klasifikované jako C0 a C1. Dále zde patří bezpilotní letadla s maximální vzletovou hmotností menší než 0,25 kg a maximální rychlostí 19 m/s. Pilot řídí dron tak, aby se nacházel v dostatečné bezpečné vzdálenosti od osob a nenacházel se nad shromážděním osob. V případě provozu nezapojené osoby třeba přelétávat co nejkratší možnou dobu. Pilot musí být obeznámen s uživatelskou příručkou výrobce bezpilotního systému. V případě provozování bezpilotního letadla třídy C1 musí provozovatel absolvovat on-line výcvikový kurz a úspěšně složit on-line zkoušku z teoretických znalostí stanovenou ÚCL nebo subjektem uznaným ÚCL.

Do podkategorie A2 spadají letadla klasifikovaná jako C2. Pilot nesmí létat nad žádnou nezapojenou osobou, od nezapojené osoby může létat v horizontální vzdálenosti 30 m. V případě aktivní funkce nízko rychlostního režimu do 5 m. Pilot musí být obeznámen s uživatelskou příručkou výrobce bezpilotního systému a být držitelem osvědčení o způsobilosti dálkově řízeného pilota. Pilot získá osvědčení absolvováním on-line zkoušky z teoretických znalostí, absolvování praktického výcviku v provozních podmínkách podkategorie A3 a složení případné další zkoušky z teoretických znalostí stanovené ÚCL.

Do podkategorie A3 spadají letadla klasifikované jako C2, C3, C4 a další bezpilotní letouny s maximální vzletovou hmotností 25 kg. Pilot operující v této podkategorii musí udržovat bezpilotní letadlo v minimální vzdálenost 150 m od obytných, obchodních, průmyslových nebo rekreačních prostor. Pilot musí absolvovat on-line zkoušku z teoretických znalostí.

Pro přehled uvádíme grafické znázornění se stručnými podmínkami užívání jednotlivých podkategorií.

Vydávání osvědčení

Osvědčení o způsobilosti k řízení bezpilotního systému v podkategorii A1 a A3 vydá ÚCL na žádost osoby, která absolvovala výuku a úspěšně složila zkoušku z teoretických znalostí potřebných k řízení bezpilotního systému v této kategorii podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947. Postup upravuje ustanovení § 54e zákona. Zkouška se skládá formou testu. Porušil-li držitel osvědčení závažným způsobem povinnost dálkově řídícího pilota, rozhodne ÚCL o jeho nezpůsobilosti k řízení bezpilotního systému v této podkategorii. Změnu údajů je třeba oznámit ÚCL do 15 dnů ode dne, kdy k ní došlo.

Osvědčení o způsobilosti k řízení bezpilotního systému v podkategorii A2 vydá ÚCL na žádost osoby, která nejdéle 3 měsíce před podáním žádosti úspěšně složila dodatečnou zkoušku z teoretických znalostí podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947. Dodatečnou zkoušku provádí ÚCL nebo jím pověřená osoba.

Osvědčení o teoretických znalostech potřebných k řízení bezpilotního systému v souladu se standardním scénářem ve specifické kategorii provozu vydá ÚCL na žádost osoby, která nejdéle 3 měsíce před podáním žádosti úspěšně složila dodatečnou zkoušku z teoretických znalostí podle Prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947. Dodatečnou zkoušku provádí ÚCL nebo jím pověřená osoba.

Specifická kategorie

Provoz bezpilotních systémů vyžaduje oprávnění k provozu vydané ÚCL. Povolení pro létání ve specifické kategorii se dá získat třemi způsoby:

  • prohlášením na základě standardního scénáře,
  • získáním oprávnění k provozu bezpilotních systémů na základě definovaného konceptu provozu a posouzení rizik,
  • získáním Osvědčení provozovatele lehkých bezpilotních systémů.

Prohlášení na základě standardního scénáře musí obsahovat administrativní informace o provozovateli, prohlášení o vyhovění provozním požadavkům a standardnímu scénáři, závazek o dodržování příslušných opatření ke zmírnění rizik vyžadovaných pro zajištění bezpečnosti provozu a potvrzení o zajištění odpovídajícího pojistného krytí. Provoz ve specifické kategorii může probíhat pouze za následujících podmínek:

  • Rozměr dronu do 3 m – pod přímým dohledem pilota, nad kontrolovanou pozemní plochou, mimo shromáždění lidí, nebo mimo přímý dohled pilota, nad kontrolovanou pozemní plochou.
  • Rozměr dronu do 1 m – pod přímým dohledem pilota, mimo shromáždění lidí, nebo mimo přímý dohled pilota, nad řídce osídlenou oblastí.

Za standardního scénáře platí pro provoz ve specifické kategorii let do maximální výšky 120 m v neřízeném vzdušném prostoru třídy F a G, nebo v řízeném vzdušném prostoru po koordinaci a schválení jednotlivého letu v souladu se zveřejněnými postupy pro danou oblast provozu.

Jestliže provoz bezpilotního systémů neprobíhá podle standardního scénáře, musí mít pilot pro létání ve specifické kategorii oprávnění k provozu, vydané ÚCL. V případě významných změn v provozu podává provozovatel žádost o aktualizované oprávnění k provozu. V každém případě je třeba nahlásit úřadu jméno a registrační číslo provozovatele bezpilotního systému, posouzení provozního rizika, zmírňující opatření navržené provozovatelem bezpilotního systému, pojištění a doložit provozní příručku, pokud je na základě úrovně složitosti provozu vyžadována.

Možnost provozování bezpilotního systému ve specifické kategorii je vlastnění Osvědčení provozovatele lehkých bezpilotních systémů (LUC), kde se předpokládá, že provozovatel před získáním osvědčení splnil všechny požadované podmínky a je si plně vědom všech pravidel a povinností, spjatými s držením tohoto osvědčení.

Certifikovaná kategorie

Provoz bezpilotních systémů v této kategorii vyžaduje osvědčení bezpilotního systému, osvědčení provozovatele a udělení průkazu způsobilosti dálkově řídícímu pilotovi. Spadá sem provoz bezpilotních systémů za okolností, že ÚCL shledá riziko provozu příliš vysoké a nelze jej zmírnit bez osvědčení bezpilotního systému, bez osvědčení provozovatele a/nebo bez udělení průkazu spolehlivosti pilota.

Do certifikované kategorie automaticky spadají bezpilotní systémy, které jsou provozovány za účelem letu nad shromážděním osob, přepravy osob a přepravy nebezpečného zboží.

Vyhláška č. 108/1997 Sb.

Vyhláška Ministerstva dopravy k zákonu č. 49/1997 Sb. navazuje na přímo použitelné předpisy Evropské unie a provádí ustanovení zákona o podmínkách provozování a řízení bezpilotního systému. Z ustanovení zákona, kterým jsme se z předmětu zájmu věnovali výše, se jedná o

  • zápisy do leteckého rejstříku, včetně schvalování pozemních zařízení, kódovaných zařízení a přidělování letadlových adres,
  • udělení oprávnění k údržbě výrobků, letadlových částí a zařízení a leteckých pozemních zařízení, včetně odborných znalostí fyzických osob, které se touto činností zabývají,
  • podmínkách pro využívání ploch při provozování stanovených leteckých činností,
  • podmínkách pro využívání vzdušného prostoru České republiky,
  • podmínkách vedení databáze údajů o terénu a překážkách a předávání údajů do databáze,
  • vzoru průkazu odborně způsobilé fyzické osoby,
  • náležitostech žádosti a dokladech, osvědčení leteckého provozovatele, povolení k provozování leteckých prací a povolení k provozování letecké činnosti pro vlastní potřebu,
  • vzoru protokolu a zprávy o výsledku kontroly technického stavu letadla,
  • rozsahu pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem letadla,
  • podmínkách provozování a řízení bezpilotního systému a
  • digitální mapě.

Pro vzlet a přistání bezpilotního letadla lze použít jakékoliv plochy, není-li to v rozporu s přímo použitelným předpisem Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/947, opatřením obecné povahy vydaným podle zákona, dokladem osvědčujícím oprávnění k provozu bezpilotních systémů nebo osvědčením k provozu lehkých bezpilotních systémů ve specifické kategorii provozu.

Letecké předpisy řady L

Za pravidla létání jsou v České republice považovány letecké předpisy Ministerstva dopravy. Letecké předpisy řady L uveřejňuje Ministerstvo dopravy ČR prostřednictvím Letecké informační služby (LIS) státního podniku Řízení letového provozu ČR (ŘLP ČR, s.p.). Návrhy jejich znění připravuje Úřad pro civilní letectví převážně na základě standardů a doporučených postupů Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO).

Za autentická znění leteckých předpisů řady L se považují pouze znění zveřejněná v tištěné podobě Letecké informační příručky. Elektronické či listinné kopie (stejnopisy) nemohou autentická znění předpisů nahradit.

Od 1. ledna 2008 jsou letecké předpisy řady L dostupné bezplatně také prostřednictvím internetového přístupu na webových stránkách Letecké informační služby (LIS).

25-07-01 IN Pravidla pro létání s drony obr1+2 25-07-01 IN Pravidla pro létání s drony obr3

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526