EKOLOGIE – Informace nejen pro podnikatele.
Normy: ekologie a životní prostředí – září 2025.*
Europoslanci schválili nová pravidla pro recyklaci v automobilovém průmyslu.*
EU připravuje pravidla pro chemickou recyklaci plastových lahví.*
ČR požaduje přehodnocení klimatického cíle a úpravu obchodování s povolenkami.*
Normy: ekologie a životní prostředí – září 2025.
10.9.2025, Zdroj: ÚNMZ, ENVIprofi
Nové a aktualizované normy související s ochranou životního prostředí a ekologií v podniku, které vyšly ve věstníku ÚNMZ v září 2025.
VYDANÉ ČSN
Značka normy | Kat. č. | Plný název normy |
ČSN EN 12607-1 (65 7070) | 522060 | Asfalty a asfaltová pojiva – Stanovení odolnosti proti stárnutí vlivem tepla a vzduchu – Část 1: Metoda RTFOT |
ČSN EN ISO 17828 (83 8215) | 522244 | Tuhá biopaliva – Stanovení sypné hmotnosti (idt ISO 17828:2025) |
ČSN EN ISO 17831-1 (83 8221) | 522228 | Tuhá biopaliva – Stanovení mechanické odolnosti pelet a briket – Část 1: Pelety (idt ISO 17831-1:2025) |
EVROPSKÉ NORMY SCHVÁLENÉ K PŘÍMÉMU POUŽÍVÁNÍ JAKO ČSN
Značka normy | Kat. č. | Plný název normy |
ČSN EN 15626 (65 7055) | 522021 | Asfalty a asfaltová pojiva – Stanovení přilnavosti ředěných a fluxovaných asfaltových pojiv zkouškou ponořením do vody – Metoda s kamenivem (EN 15626:2025) |
ČSN EN 18027 (65 9814) | 521780 | Produkty z biologického materiálu – Posuzování životního cyklu – Dodatečné požadavky a směrnice pro porovnání životních cyklů produktů z biologického materiálu s jejich fosilními ekvivalenty (EN 18027:2025) |
ČSN EN ISO 7012-1 (67 2033) | 521778 | Nátěrové hmoty – Stanovení konzervačních prostředků ve vodou ředitelných nátěrových hmotách – Část 1: Stanovení volného formaldehydu v plechovce (EN ISO 7012-1:2025; ISO 7012-1:2025) |
ČSN EN ISO 7012-2 (67 2033) | 521776 | Nátěrové hmoty – Stanovení konzervačních prostředků ve vodou ředitelných nátěrových hmotách – Část 2: Stanovení celkového formaldehydu v plechovce (EN ISO 7012-2:2025; ISO 7012-2:2025) |
ČSN EN ISO 7012-3 (67 2033) | 521777 | Nátěrové hmoty – Stanovení konzervačních prostředků ve vodou ředitelných nátěrových hmotách – Část 3: Stanovení isothiazolinonů v plechovce pomocí LC-UV a LC-MS (EN ISO 7012-3:2025; ISO 7012-3:2025) |
ČSN EN 14944-2 (75 7334) | 521854 | Vliv cementových výrobků na vodu určenou k lidské spotřebě – Zkušební postupy – Část 2: Vliv cementových materiálů a souvisejících necementových výrobků/materiálů na organoleptické vlastnosti vody a migraci organických látek (TOC) (EN 14944-2:2025) |
ČSN EN 14944-4 (75 7334) | 521853 | Vliv cementových výrobků na vodu určenou k lidské spotřebě – Zkušební postupy – Část 4: Migrace látek z cementových materiálů a souvisejících necementových výrobků/materiálů, aplikovaných na místě (EN 14944-4:2025) |
ČSN EN 16339 (83 5736) | 521772 | Venkovní ovzduší – Metoda stanovení oxidu dusičitého s difuzním odběrem vzorku (EN 16339:2025) |
ČSN EN ISO 3884 (83 8314) | 521771 | Tuhá alternativní paliva – Metody stanovení obsahu prvků (Al, Ca, Fe, K, Mg, Na, P, S, Si, Ti, As, Ba, Be, Cd, Co, Cr, Cu, Hg, Mo, Mn, Ni, Pb, Sb, Se, Sn, Tl, V, Zn) (EN ISO 3884:2025; ISO 3884:2025) |
OPRAVY ČSN
Značka normy | Kat. č. | Plný název normy |
ČSN EN IEC 61400-12-1 ed. 3 (33 3160) | 522088 | Větrné elektrárny – Část 12-1: Měření výkonu větrných elektráren (EN IEC 61400-12-1:2022/AC:2025; IEC 61400-12-1:2022/COR1:2025) |
Europoslanci schválili nová pravidla pro recyklaci v automobilovém průmyslu.
9.9.2025, Zdroj: ČTK
Europoslanci dnes podpořili nová pravidla pro opětovné použití a recyklaci v automobilovém průmyslu, cílem je zvýšit odolnost automobilového průmyslu. Nová pravidla se budou vztahovat na celý životní cyklus vozidel, od návrhu až po zpracování na konci životnosti, uvedl Evropský parlament (EP) v tiskové zprávě.
Pro návrh nařízení hlasovalo 431 europoslanců, 145 jich bylo proti a 76 se zdrželo. Jeho cílem je podpořit přechod automobilového odvětví na oběhové hospodářství, má tedy snížit dopad výroby a likvidace vozidel na životní prostředí a posílit udržitelnost odvětví recyklace aut. Konkrétní pravidla se budou vztahovat na všechna vozidla s výjimkou vozidel zvláštního určení, vozidel navržených a vyrobených pro použití ozbrojenými silami, civilní obranou, hasičskými a záchrannými službami a vozidel historického a zvláštního kulturního významu.
Z českých zástupců v EP návrh podpořilo osm europoslanců: Jan Farský a Danuše Nerudová (STAN), Luděk Niedermayer a Ondřej Kolář (TOP 09) i Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) z nejsilnější europarlamentní frakce EPP, dále Ondřej Krutílek, Alexandr Vondra a Veronika Vrecionová (ODS) z frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR).
Proti návrhu usnesení byli z českých zástupců europoslanec za Motoristy Filip Turek a europoslankyně Nikola Bartůšek, která kandidovala za Přísahu (oba z frakce Patrioti pro Evropu), a Ivan David zvolený za SPD z krajně pravicové frakce Evropa suverénních národů (ESN). Hlasování se zdrželo šest europoslanců z hnutí ANO, kteří jsou členy frakce Patrioti pro Evropu, nezařazení europoslanci Ondřej Dostál a Kateřina Konečná (Stačilo!) a také Markéta Gregorová (Piráti) z frakce Zelených.
Nová vozidla by měla být konstruována tak, aby bylo možné co nejvíce dílů a součástí snadno demontovat v autorizovaných zařízeních pro nakládání s odpady za účelem jejich výměny, opětovného použití, recyklace, repasování nebo renovace, pokud je to technicky možné.
Europoslanci rovněž chtějí, aby plast použitý v každém novém typu vozidla obsahoval minimálně 20 procent recyklovaného plastu do šesti let od vstupu pravidel v platnost. Tento povinný podíl by měl být podle EP zvýšen na 25 procent do deseti let od vstupu nařízení v platnost, pokud splnění tohoto cíle neztíží nadměrné ceny potřebných recyklovaných plastů.
„Parlament podporuje oběhové hospodářství v automobilovém odvětví. Abychom předešli nadměrnému zatížení průmyslu, stanovili jsme si realistické cíle a zajistili méně byrokracie a spravedlivou soutěž,“ uvedli zpravodajové návrhu, německý europoslanec Jens Gieseke z frakce Evropské lidové strany (EPP) a jeho litevský kolega Paulius Saudargas ze stejné politické skupiny.
„Evropská komise přišla s návrhem, který byl zcela špatný. Dokázala, že je hrobařem evropského autoprůmyslu,“ řekl českým novinářům ve Štrasburku europoslanec Alexandr Vondra (ODS) z frakce ECR. „Socialisticko-zelené regulace a šílené ambiciózní návrhy na recyklaci, které by zase jenom zdražily auta a poslaly průmysl do kytek, se nám ale podařilo významně omezit a zároveň se nám podařilo ochránit práva majitelů automobilů,“ dodal Vondra, který je stínovým zpravodajem návrhu.
Evropská komise (EK) přišla s návrhem nařízení v červenci 2023 a Rada EU, která zastupuje členské státy, už přijala své stanovisko na začátku léta. Nyní se tedy očekává, že v nejbližší době začnou tzv. trialogy, tedy vyjednávání mezi EP, EK a Radou EU.
V roce 2023 bylo v EU vyrobeno 14,8 milionu motorových vozidel, 12,4 milionu vozidel bylo registrováno. Na silnicích Evropské unie jezdí 285,6 milionu motorových vozidel a každý rok dosáhne konce své životnosti přibližně 6,5 milionu vozidel.
EU připravuje pravidla pro chemickou recyklaci plastových lahví.
15.9.2025, Zdroj: ENVIprofi (www.ENVIprofi.cz)
Evropská komise otevřela veřejnou konzultaci k novým pravidlům pro výpočet, ověřování a vykazování recyklovaného obsahu v jednorázových plastových lahvích na nápoje. Poprvé se má jasně stanovit metodika i pro chemickou recyklaci, která doplní dosavadní systém založený převážně na mechanické recyklaci PET.
Nová pravidla mají zajistit transparentnost, podpořit investice do recyklačních technologií a posílit konkurenceschopnost evropského chemického průmyslu. Opatření také přispějí k plnění cílů směrnice o jednorázových plastech – tedy 25 % recyklovaného obsahu v PET lahvích do roku 2025 a 30 % ve všech lahvích do roku 2030.
Podle návrhu budou muset podniky podstoupit nezávislé ověřování recyklovaného obsahu, s jednoduššími požadavky pro malé a střední firmy. Nová metodika se má stát vzorem i pro další odvětví, jako je balení potravin, automobilový nebo textilní průmysl.
Konečná pravidla by měla být přijata na podzim 2025 po projednání se členskými státy.
Více informací:
Public consultation on single-use plastic beverage bottles | Have Your Say page
Action Plan for the EU Chemicals Industry | Commission page
Single-use plastics | Commission page
ČR požaduje přehodnocení klimatického cíle 2040 a úpravu systému obchodování s povolenkami, aby ochránila domácnosti.
18.9.2025, Zdroj: Ministerstvo životního prostředí ČR
Česká republika se stala důležitým iniciátorem změn v rámci zelených politik EU. Česká vláda žádá přehodnocení klimatického cíle 2040 (EK navrhla snížení emisí o 90 %), který v současné podobě považuje za příliš ambiciózní a málo realistický. Hledala proto podporu mezi dalšími členskými státy, aby se o klimatickém cíli vedla další komplexní jednání. To se podařilo a na čtvrteční mimořádné Radě ministrů životního prostředí v Bruselu se o navrženém cíli hlasovat nebude, povedou se další diskuze o dopadech návrhu. Česká republika zároveň stojí v čele iniciativy požadující zásadní změny systému emisního obchodování ETS2. K požadavkům by se měla do konce září vyjádřit Evropská komise.
Na mimořádném zasedání Rady ministrů životního prostředí v Bruselu svolaném dánským předsednictvím se nebude schvalovat nový klimatický cíl EU pro rok 2040, který předložila Evropská komise s návrhem snížit čisté emise skleníkových plynů o 90 % ve srovnání s rokem 1990. Česká republika považuje návrh od počátku za příliš ambiciózní a snažila se proto získat podporu i s cílem diskutovat o tak zásadní otázce na úrovni Evropské rady, k čemuž se připojily i další významné členské státy, včetně Francie, Itálie, Německa, Polska a Rakouska. Dánské předsednictví Rady tak bylo nuceno návrh na hlasování stáhnout z programu jednání a o návrhu se povede diskuse k jeho vybraným aspektům.
„Zpřísnění klimatického cíle k roku 2040 považuji za zbytečné. Evropská unie má už dnes dostatečně ambiciózní cíle a je potřeba se soustředit na jejich rozumné plnění. Návrh Evropské komise je nerealistický, ignoruje současnou bezpečnostní i geopolitickou situaci a ohrožuje konkurenceschopnost našeho průmyslu, pracovní místa i sociální soudržnost. Proto vítám, že se jeho schvalování podařilo zastavit a otevřít diskusi o skutečných dopadech. Jsme připraveni jednat a hledat řešení, která jsou chytrá, realistická a spravedlivá pro Česko i Evropu,“ uvedl premiér Petr Fiala (ODS).
Hlavní podmínkou pro přijetí nového cíle EU do roku 2040 je pro Českou republiku zajištění konkurenceschopnosti evropského a českého průmyslu, dostupné ceny čisté energie a minimalizace negativních sociálních dopadů na občany.
„Klimatický cíl 2040 musí být realistický. Víme, že cíl 2030 (snížení emisí o 55 %) splníme a i předčíme. Měli bychom se ale spíše zaměřovat až na klimatický cíl k roku 2050, protože Česká republika je zemí technickou a průmyslovou a v tuto chvíli nevíme, jak se budou vyvíjet technologie v jednotlivých odvětvích průmyslu, jako je například ocelářství, výroba cementu, chemie nebo sklářství. Je tedy potřeba, aby technologický vývoj pokročil a klimatický cíl 2040 byl racionální. Proto s ním v této podobě nesouhlasíme a chceme o něm dále jednat,“ řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Žádáme zásadní úpravu systému obchodování s povolenkami, abychom ochránili domácnosti
Mezi zásadní české iniciativy patří tzv. non-paper na úpravu systému obchodování s emisními povolenkami ETS2. Tento dokument, podpořený 19 členskými státy reprezentujícími 91 procent populace EU, požaduje zavedení mechanismů, které omezí cenu emisní povolenky na maximálně 45 eur.
„Naším cílem je zabránit neúnosnému růstu nákladů a ochránit zejména nízkopříjmové domácnosti před nepřiměřeným finančním zatížením. Aktivně vyvíjíme tlak na Evropskou komisi, aby co nejdříve předložila návrh na revizi systému EU ETS2. Věříme, že po dosažení dohody bude možné legislativní změny Evropským parlamentem rychle schválit, ideálně ještě do konce letošního roku,“ upřesnil ministr životního prostředí Petr Hladík a dodal: „Je naprosto zásadní, aby zavedení systému ETS2 nemělo negativní dopad na rodiny a domácnosti s nižšími příjmy. To zajistí jak naše požadavky na zavedení mechanismů proti překročení únosné hranice ceny emisní povolenky, tak sociální fond, který pomůže hlavně těm domácnostem, které nemají na zateplení domu či výměnu vytápění.“
Odmítáme zákaz spalovacích motorů od roku 2035
Česká republika rovněž odmítá plánovaný zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory od roku 2035, protože považuje tento krok za předčasný a ohrožující dostupnost dopravy pro širokou veřejnost i průmysl.
„Evropský automobilový průmysl je oproti konkurenci zatížen přebujelou regulací – závazné cíle, normy, standardy a povinnosti. Pokud chceme přežít, musíme tyto regulace omezovat a škrtat bez náhrady. Jinak na světových trzích neuspějeme,“ okomentoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Dalším českým úspěchem je uznání jádra jako bezemisního zdroje
Česká republika významně přispěla i k úpravě evropské taxonomie, která stanovuje, jaké ekonomické aktivity mohou být považovány za environmentálně udržitelné. Díky českým návrhům byla zavedena větší pružnost a respekt k národní specifice, což pomůže lépe chránit průmyslovou konkurenceschopnost a zároveň podporovat zelené investice. Česká republika spolu například s Francií prosazovala podporu jaderné energetiky jako bezemisního zdroje, který bude klíčový nejen pro výrobu elektřiny. ČR dále požaduje, aby mohl být také bezemisní vodík vyráběn z jádra a byl ve stejném postavení jako ten obnovitelný.