EKOLOGIE – Informace nejen pro podnikatele.
Měsíční přehled legislativních změn: září 2025.*
Připomínky EU: Ochrana pracovníků před rakovinotvornými látkami na pracovišti.*
Tepelná čerpadla čeká přelomová změna. Evropský zákaz fluorovaných plynů otevírá dveře propanu.*
Dotaz: Holubí trus – katalogové číslo.*
Měsíční přehled legislativních změn: září 2025.
1.10.2025, Zdroj: Fulsoft (www.fulsoft.cz)
Přehled změn právních předpisů týkajících se životního prostředí za měsíc září 2025.
Sbírka zákonů: vyhlášeno
právní předpis | vyhlášen | účinný od |
315/2025 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 79/2022 Sb., o technicko-ekonomických parametrech pro stanovení referenčních výkupních cen a zelených bonusů a k provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie (vyhláška o technicko-ekonomických parametrech), ve znění pozdějších předpisů | částka 315 z 2.9.2025 | 1.1.2026 |
331/2025 Sb.; Zákon, kterým se mění zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony | částka 331 z 9.9.2025 | 1.1.2026 |
346/2025 Sb.; Vyhláška o předkládání informací pro monitorování v oblasti trhu s elektřinou a s plynem, o způsobu stanovení hodnoty indexu zajištění obchodníka a o poskytování informací o nabídkách dodávek elektřiny nebo plynu porovnávaných srovnávacím nástrojem (monitorovací vyhláška) | částka 346 z 19.9.2025 | 20.9.2025 |
347/2025 Sb.; Vyhláška o zvláštní autorizaci k provádění posouzení nebo hodnocení podle zákona o ochraně přírody a krajiny | částka 347 z 19.9.2025 | 1.1.2026 |
Sbírka zákonů: nabylo účinnosti
právní předpis | k datu |
346/2025 Sb.; Vyhláška o předkládání informací pro monitorování v oblasti trhu s elektřinou a s plynem, o způsobu stanovení hodnoty indexu zajištění obchodníka a o poskytování informací o nabídkách dodávek elektřiny nebo plynu porovnávaných srovnávacím nástrojem (monitorovací vyhláška) | 20.9.2025 |
Sbírka zákonů: novelizováno
právní předpis | novelizován | od |
382/2021 Sb.; Zákon, kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony | 330/2025 Sb. | 10.9.2025 |
87/2025 Sb.; Zákon, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony | 330/2025 Sb. | 10.9.2025 |
Připomínky EU: Ochrana pracovníků před rakovinotvornými látkami na pracovišti.
24.9.2025, Zdroj: Hospodářská komora ČR
Evropská komise zveřejnila k připomínkování návrh nařízení (přijetí Komisí) týkající se ochrany pracovníků před rakovinotvornými látkami na pracovišti.
Tato iniciativa pomůže zlepšit zdraví a bezpečnost na pracovišti: pošesté zreviduje směrnici 2004/37/ES o ochraně zaměstnanců před riziky spojenými s expozicí karcinogenům, mutagenům a reprotoxickým látkám na pracovišti. Zohledňuje nejnovější vědecký a technický vývoj týkající se těchto chemických látek, skupin chemických látek nebo látek vznikajících během provádění konkrétních postupů: svářečský dým, polycyklické aromatické uhlovodíky, isopren, 1,4-dioxan, kobalt a anorganické sloučeniny kobaltu.
Termín připomínek: 10.10.2025
Adresa připomínek: eupripominkovani@komora.cz
Dokumenty ke stažení:
EU 198_25 EK Návrh směrnice – COM(2025)418
EU 198_25 EK Příloha – COM(2025)418
Tepelná čerpadla čeká přelomová změna. Evropský zákaz fluorovaných plynů otevírá dveře propanu.
15.9.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer
Plánované omezení fluorovaných plynů v Evropské unii už teď ovlivňuje trh s tepelnými čerpadly. Výrobci se totiž začínají orientovat na přírodní chladiva – především pak na propan, který nabízí vysokou účinnost i při mrazech a minimální vliv na klima. Díky schopnosti ohřát vodu až na 70 °C je ideální i pro starší budovy s klasickými radiátory. Jeho širšímu nasazení zatím brání přísné bezpečnostní normy, podle odborníků se přesto může stát novým standardem ekologického vytápění.
Evropský parlament v roce 2024 schválil novou regulaci, která postupně zakáže používání fluorovaných plynů. Ty mají zcela vymizet do roku 2050 a výrobci budou muset hledat alternativní řešení zejména v oblasti klimatizací a tepelných čerpadel. Uživatelé přesto mohou zůstat částečně v klidu – nová legislativa nijak neomezí provoz ani servis stávajících zařízení a bude platit pouze pro nová čerpadla. Další výjimky se týkají například farmaceutického nebo chemického průmyslu, kde jsou tyto látky obtížněji nahraditelné.
Podle odborníků povede zákaz fluorovaných plynů k rychlejšímu rozšíření čerpadel na přírodní chladiva. Jako jedno z nejslibnějších řešení se zatím jeví propan díky možnosti všestranného použití i schopnosti zvládat teplotní extrémy. „Tato látka má téměř nulový vliv na globální oteplování, zároveň nabízí vysokou účinnost i při nízkých venkovních teplotách,“ vysvětluje Tomáš Křivánek, produktový manažer společnosti Enbra.
Za hlavní výhody označuje především možnost provozu i v chladném počasí, kdy standardní tepelná čerpadla často ztrácejí výkon. Zato propanová zařízení dokáží dodat do otopné soustavy vodu o teplotě až 70 °C, což je zásadní pro starší domy s klasickými radiátory. „Díky tomu odpadá nutnost kompletní rekonstrukce otopného systému,“ doplňuje odborník.
Hořlavost propanu vyžaduje vyšší nároky na bezpečnost
Hermeticky uzavřený okruh, senzory a pojistky proti úniku, omezené množství chladiva i přísné montážní normy – to všechno jsou požadavky pro instalaci propanového tepelného čerpadla. Obavy z hořlavosti propanu jako chladící látky se podle Křivánka často přeceňují, přesto je ale nutné dodržet pár základních pravidel.
„Pokud instalaci provádí proškolená firma, je provoz propanového čerpadla stejně bezpečný jako u běžných elektrických nebo plynových spotřebičů. Důležitá je správná projektová dokumentace a dodržení ochranné zóny kolem venkovní jednotky,“ upozorňuje Křivánek a dodává, že pokud dojde k podcenění instalace, mohou nastat problémy nejen s bezpečností, ale i s účinností celého systému. V praxi to znamená například povinnou vzdálenost jednotky od oken, dveří či odvodňovacích šachet.
Další výhodou propanových čerpadel je prostorová nenáročnost. Často se totiž vyrábějí v provedení monoblok, kdy je celý systém umístěn mimo dům. Uživatel tak ušetří místo v technické místnosti a zároveň sníží náklady na stavební úpravy. Moderní jednotky se navíc vyznačují nízkou hlučností, která v nočním provozu klesá i pod 35 decibelů.
Cesta k udržitelnosti? Propan jako nový standard
Propanová tepelná čerpadla se díky kombinaci účinnosti a nízkého klimatického dopadu řadí k nejperspektivnějším technologiím na trhu. Využití přírodních chladiv je navíc v souladu s klimatickými cíli Evropské unie, která se snaží snížit závislost na fosilních zdrojích a omezit emise skleníkových plynů.
Odborníci očekávají, že propan se v příštích letech stane hlavním chladivem pro domácí tepelná čerpadla. Rozhodne ale kvalita projektu a instalace – jen ty zajistí, že zařízení bude fungovat efektivně, bezpečně a dlouhodobě. „Propanová čerpadla jsou technologicky složitá, ale zároveň představují cestu k udržitelnému vytápění. Pokud budou správně navržena a nainstalována, mají velký potenciál stát se novým standardem,“ předpovídá Křivánek.
Dotaz: Holubí trus – katalogové číslo.
19.9.2025, Bc. Kateřina Březová, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dotaz:
Prosím o informaci, pod jaké katalogové číslo odpadu bych měla zařadit holubí trus, který nám vzniká nejen na střechách v provozovnách?
Odpověď:
Odpady se zařazují v souladu s pravidly stanovenými ve vyhlášce č. 8/2021 Sb. v platném znění. Podle odvětví, oboru nebo technologického procesu, v němž odpad vzniká, se nejdříve vyhledá odpovídající skupina, uvnitř skupiny potom podskupina odpadu. V dané podskupině se vyhledá název druhu odpadu s příslušným katalogovým číslem; při tom se volí co nejurčitější označení odpadu. Pokud pro určitý odpad nelze v Katalogu odpadů nalézt odpovídající katalogové číslo odpadu ve skupinách 01 až 12 a 17 až 20, hledá se katalogové číslo pro daný odpad ve skupinách 13, 14 a 15 Katalogu odpadů.
Pokud se nenalezne žádné vhodné katalogové číslo ani ve skupinách 13, 14 a 15, hledá se katalogové číslo pro daný odpad ve skupině 16.
Holubí trus, obecně definován jako zvířecí trus, by se měl zařadit podle technologického procesu svého vzniku či oboru, a také charakteru, tedy přednostně do skupiny:
02 ODPADY ZE ZEMĚDĚLSTVÍ, ZAHRADNICTVÍ, RYBÁŘSTVÍ, LESNICTVÍ, MYSLIVOSTI A Z VÝROBY A ZPRACOVÁNÍ POTRAVIN
Podskupiny:
02 01 Odpady ze zemědělství, zahradnictví, rybářství, lesnictví a myslivosti pod katalogové číslo a název odpadu:
02 01 06 Zvířecí trus, moč a hnůj (včetně znečištěné slámy), kapalné odpady, soustřeďované odděleně a zpracovávané mimo místo vzniku / Kategorie ostatní (bez nebezpečných vlastností).
V tomto případě se přímo nejedná o výrobu ani odvětví ze skupiny 02 (ZEMĚDĚLSTVÍ, ZAHRADNICTVÍ, RYBÁŘSTVÍ, LESNICTVÍ, MYSLIVOSTI A Z VÝROBY A ZPRACOVÁNÍ POTRAVIN), nicméně jelikož neexistuje v celém Katalogu odpadů žádné logicky bližší katalogové číslo a tento odpad svým původem a jasnou podstatou logicky odpovídá této podskupině 02 01, tak se potom dle mého může udělat výjimka z těchto striktních pravidel, a lze to takto zařadit, tedy v případě jeho opravdu odděleného soustřeďování, pod přesné katalogové číslo 02 01 06…
Primárně se sice jedná o biologicky rozložitelný odpad komunálního původu skupiny 20 (živočišného původu), ale jelikož se mají odpady zařazovat vždy co nejpřesněji a má se vybírat co nejurčitější označení odpadu, tak se tento odpad logicky zařazuje právě pod toto katalogové číslo…
Zároveň je tak i zaručeno, že tento odpad bude předán pouze do způsobilého zařízení k nakládání s odpady, resp. zařízení s povolením KÚ pro přejímku tohoto druhu odpadu k jeho řádnému konečnému využití či odstranění…
Zvířecí trus jako odděleně shromažďovaný odpad se likviduje různě podle jeho původu a množství, ale zpravidla končí v bioplynových stanicích pro výrobu energie nebo ve specializovaných podnicích pro neškodné odstranění.
Jinak zvířecí trus je přednostně definován jako tzv. vedlejší produkt živočišného původu, protože se jedná o produkt, který není určen pro lidskou spotřebu, ale pochází z činnosti zvířat. Definice vedlejších živočišných produktů zahrnuje mimo jiné i produkty získané z celých těl zvířat nebo jejich částí, které nejsou určeny k lidské spotřebě. Použití živočišných produktů při výrobě bioplynu je upraveno Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009 ze dne 21. října 2009 o hygienických pravidlech pro vedlejší produkty živočišného původu a získané produkty, které nejsou určeny k lidské spotřebě, a o zrušení nařízení (ES) č. 1774/2002 (nařízení o vedlejších produktech živočišného původu).