BOZP – Informace nejen pro podnikatele.
Nové normy BOZP a PO – září 2024.*
Prohlídka po rodičovské dovolené.*
Seznámení zaměstnanců s riziky v jídelně.*
Státní úřad inspekce práce zrealizoval přes 10 tisíc kontrol.*
Nové normy BOZP a PO – září 2024.
12.9.2024, Zdroj: Věstník ÚNMZ (www.unmz.cz/obecne/vestnik-unmz)
Nové normy související s bezpečností a ochranou zdraví při práci, které vyšly ve věstníku ÚNMZ – září 2024.
ČSN ISO 4309 (27 0056)
Jeřáby – Ocelová lana – Péče a údržba, inspekce a vyřazování
kat. č. 519281
ČSN 27 4014
Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů – Zvláštní úpravy výtahů určených pro dopravu osob a osob a nákladů – Evakuační výtahy;
kat. č. 519370
ČSN 27 4014
Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů – Zvláštní úpravy výtahů určených pro dopravu osob a osob a nákladů – Evakuační výtahy;
kat. č. 519370
ČSN EN ISO 19014-2 (27 8017)
Strojní zařízení pro zemní práce – Funkční bezpečnost – Část 2: Návrh a hodnocení požadavků na hardware a architekturu bezpečnostních částí ovládacího systému; (idt ISO 19014-2:2022);
kat. č. 519776
ČSN EN ISO 19014-3 (27 8017)
Strojní zařízení pro zemní práce – Funkční bezpečnost – Část 3: Požadavky na prostředí a požadavky na zkoušky elektronických a elektrických součástí používaných v bezpečnostních částech ovládacího systému; (idt ISO 19014-3:2018);
kat. č. 519775
ČSN EN ISO 19014-4 (27 8017)
Strojní zařízení pro zemní práce – Funkční bezpečnost – Část 4: Návrh a hodnocení softwaru a přenosu dat pro bezpečnostní části ovládacího systému; (idt ISO 19014-4:2020);
kat. č. 519774
ČSN EN IEC 60068-2-86 (34 5791)
Zkoušení vlivů prostředí – Část 2-86: Zkoušky – Zkouška Fx: Vibrace – Metoda s více budiči a více osami*); (idt IEC 60068-2-86:2024);
kat. č. 520004
ČSN EN IEC 62561-5 ed. 3 (35 7605)
Součásti systému ochrany před bleskem (LPSC) – Část 5: Požadavky na revizní skříně a provedení zemničů; (idt IEC 62561-5:2023);
kat. č. 519988
ČSN EN ISO 13849-1 ed. 2 (83 3205)
Bezpečnost strojních zařízení – Bezpečnostní části ovládacích systémů – Část 1: Obecné zásady pro konstrukci; (idt ISO 13849-1:2023);
kat. č. 519279
ZMĚNY ČSN
ČSN EN 60079-31 ed. 2 (33 2320)
Výbušné atmosféry – Část 31: Zařízení chráněné proti vznícení prachu závěrem „t“; Vydání: Září 2014 Změna Z1; Vydání: Září 2024
kat. č. 520001
ČSN EN 60519-6 ed. 2 (33 5002)
Bezpečnost u elektrotepelných zařízení – Část 6: Technické požadavky na bezpečnost průmyslových mikrovlnných ohřívacích zařízení; Vydání: Listopad 2011 Změna Z1; Vydání: Září 2024
kat. č. 519580
ČSN EN 60519-6 ed. 2 (33 5002)
Bezpečnost u elektrotepelných zařízení – Část 6: Technické požadavky na bezpečnost průmyslových mikrovlnných ohřívacích zařízení; Vydání: Listopad 2011 Změna Z1; Vydání: Září 2024
kat. č. 519580
ČSN EN 62561-5 ed. 2 (35 7605)
Součásti systému ochrany před bleskem (LPSC) – Část 5: Požadavky na revizní skříně a provedení zemničů; Vydání: Květen 2018 Změna Z1; Vydání: Září 2024
kat. č. 519990
ČSN EN 12352 (73 7043)
Řízení dopravy na pozemních komunikacích – Výstražná světla; Vydání: Září 2007 Změna Z1; Vydání: Září 2024
kat. č. 519996
ČSN EN ISO 13849-1 (83 3205)
Bezpečnost strojních zařízení – Bezpečnostní části ovládacích systémů – Část 1: Obecné zásady pro konstrukci; Vydání: Březen 2017 Změna Z1; Vydání: Září 2024
kat. č. 519280
ZRUŠENÉ ČSN
ČSN EN 1870-7 (49 6130) Bezpečnost dřevozpracujících strojů – Kotoučové pily – Část 7: Jednokotoučové rozřezávací pily na kmenové výřezy se strojním posuvem stolu a s ručním zakládáním a/nebo odebíráním;
Vydání: Květen 2013; Zrušena k 2024-10-01
EVROPSKÉ NORMY SCHVÁLENÉ K PŘÍMÉMU POUŽÍVÁNÍ JAKO ČSN
ČSN P CEN/TS 17159 (01 2309)
Ochrana společnosti – Pokyny pro bezpečnost nebezpečných materiálů (CBRNE) ve zdravotnických zařízeních; CEN/TS 17159:2018; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519602
ČSN EN ISO 22435 (07 8535)
Lahve na plyny – Ventily lahví se zabudovanými redukčními ventily – Požadavky a zkoušení typu; EN ISO 22435:2024; ISO 22435:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519598
ČSN EN ISO 10297 (07 8649)
Lahve na plyny – Ventily lahví – Specifikace a zkoušky typu+); EN ISO 10297:2024; ISO 10297:2024; Účinnost od 2024-10-01 K datu její účinnosti se zrušuje ČSN EN ISO 10297 (07 8649) Lahve na plyny – Ventily lahví – Specifikace a zkoušky typu;
kat. č. 519597
ČSN EN 13557 (27 0135)
Jeřáby – Ovládání a ovládací místa obsluhy; EN 13557:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519591
ČSN P CEN/TS 17471 (27 0540)
Jeřáby – Nakládací jeřáby – Rozhraní mezi nakládacími jeřáby a pracovními plošinami; CEN/TS 17471:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519590
ČSN EN 1570-1 (27 5011)
Bezpečnostní požadavky na zdvihací stoly – Část 1: Zdvihací stoly sloužící do úrovně dvou pevných nakládacích míst; EN 1570-1:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519592
ČSN EN 45545-3 (28 0160)
Drážní aplikace – Protipožární ochrana drážních vozidel – Část 3: Požadavky na požární odolnost požárních zábran+); EN 45545-3:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519589
ČSN EN IEC 60519-6 ed. 3 (33 5002)
Bezpečnost u zařízení pro elektroohřev a elektromagnetické zpracování – Část 6: Zvláštní požadavky na vysokofrekvenční dielektrické a mikrovlnné ohřívací a zpracovatelské zařízení; EN IEC 60519-6:2024; IEC 60519-6:2022; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519579
ČSN EN ISO/IEC 27006-1 (36 9790)
Informační bezpečnost, kybernetická bezpečnost a ochrana soukromí – Požadavky na orgány provádějící audit a certifikaci systémů managementu informační bezpečnosti – Část 1: Obecně+); EN ISO/IEC 27006-1:2024; ISO/IEC 27006-1:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519557
ČSN EN 12352 ed. 2 (73 7043)
Řízení dopravy na pozemních komunikacích – Výstražná světla; EN 12352:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519995
ČSN EN ISO 24807 (76 1311)
Rekreační potápění – Požadavky na výcvik potápěčů s dýchacím přístrojem – Dekompresní potápění do 100 m; EN ISO 24807:2024; ISO 24807:2023; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519531
ČSN EN ISO 7965-1 (77 0615)
Obaly – Pádová zkouška pytlů – Část 1: Papírové pytle; EN ISO 7965-1:2024; ISO 7965-1:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519529
ČSN EN 13819-3+A1 (83 2101)
Chrániče sluchu – Zkoušení – Část 3: Doplňková akustická zkušební metoda; EN 13819-3+A1:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519525
ČSN EN 352-6 ed. 2+A1 (83 2121)
Chrániče sluchu – Bezpečnostní požadavky – Část 6: Mušlové
chrániče s bezpečnostním komunikačním zařízením; EN 352-6+A1:2024;
kat. č. 519521
ČSN EN 352-8 ed. 2+A1 (83 2121)
Chrániče sluchu – Bezpečnostní požadavky – Část 8: Mušlové chrániče umožňující poslech zábavních programů; EN 352-8+A1:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519516
ČSN EN 352-9+A1 (83 2121)
Chrániče sluchu – Bezpečnostní požadavky – Část 9: Zátkové chrániče s bezpečnostním komunikačním zařízením; EN 352-9+A1:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519517
ČSN EN 352-10+A1 (83 2121)
Chrániče sluchu – Bezpečnostní požadavky – Část 10: Zátkové chrániče umožňující poslech zábavních programů; EN 352-10+A1:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519519
ČSN EN 134 (83 2203)
Ochranné prostředky dýchacích orgánů – Názvosloví součástí; EN 134:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519526
ČSN EN 813 (83 2629)
Prostředky ochrany osob proti pádu – Sedací postroje; EN 813:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519524
ČSN EN ISO 16000-9 (83 5801)
Vnitřní ovzduší – Část 9: Stanovení emisí těkavých organických látek ze vzorků stavebních materiálů a nábytku – Metoda zkušební komory; EN ISO 16000-9:2024; ISO 16000-9:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519527
ČSN EN ISO 16000-11 (83 5801)
Vnitřní ovzduší – Část 11: Stanovení emisí těkavých organických látek ze vzorků stavebních materiálů a nábytku – Odběr, uchovávání a úprava vzorků; EN ISO 16000-11:2024; ISO 16000-11:2024; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519528
ZMĚNY ČSN
ČSN EN 352-6 ed. 2 (83 2121)
Chrániče sluchu – Bezpečnostní požadavky – Část 6: Mušlové chrániče s bezpečnostním komunikačním zařízením; Vyhlášena: Červen 2021 Změna Z1; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519522
ČSN EN 352-8 ed. 2 (83 2121)
Chrániče sluchu – Bezpečnostní požadavky – Část 8: Mušlové chrániče umožňující poslech zábavních programů; Vyhlášena: Červen 2021 Změna Z1; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519610
ČSN EN 352-9 (83 2121)
Chrániče sluchu – Bezpečnostní požadavky – Část 9: Zátkové chrániče s bezpečnostním komunikačním zařízením; Vyhlášena: Červen 2021 Změna Z1; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519518
ČSN EN 352-10 (83 2121)
Chrániče sluchu – Bezpečnostní požadavky – Část 10: Zátkové chrániče umožňující poslech zábavních programů; Vyhlášena: Červen 2021 Změna Z1; Účinnost od 2024-10-01
kat. č. 519520
Prohlídka po rodičovské dovolené.
12.8.2024, JUDr. Eva Dandová, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dotaz:
Když chceme jako zaměstnavatel posílat zaměstnance po mateřské/rodičovské dovolené na prohlídku, ale ta už se nebere jako mimořádná, jak ji máme tedy nazvat? Je to periodická?
Odpověď:
Novelou vyhlášky č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, (vyhláška o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče) provedenou vyhláškou č. 452/2022 Sb., kterou se mění vyhláška č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, (vyhláška o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče), ve znění vyhlášky č. 436/2017 Sb., s účinností 1. ledna 2023 došlo v § 12 vyhlášky v odstavci 2 písm. f) bod 3. k doplnění slov „nejedná-li se o přerušení výkonu práce z důvodu čerpání mateřské nebo rodičovské dovolené“.
Podle předkladatele (ministerstva zdravotnictví) byla dosavadní právní úprava pro zaměstnavatele nesrozumitelná, a proto považovali za vhodné mimořádné prohlídky rozlišit z hlediska obsahu a důsledků
- na mimořádné prohlídky v úplném rozsahu (které mají obsah a důsledky jako periodické prohlídky) a
- mimořádné prohlídky v neúplném rozsahu (ostatní).
Mezi mimořádné prohlídky v úplném rozsahu byly zařazeny i všechny prohlídky podle odstavce 3.
Podle stávajícího znění § 12 vyhlášky se mimořádné prohlídky po skončení mateřské a rodičovské dovolené nekonají, a to proto, že dotyčné zaměstnankyni (zaměstnanci) ještě platí periodická prohlídka. Mateřská dovolená trvá 6 měsíců a rodičovská dovolená maximálně 3 roky. U většiny profesí se periodické prohlídky podle § 11 vyhlášky konají za 6 let nebo za 4 roky, pouze u rizikových v kategorii třetí za 2 roky a v kategorii 4 za 1 rok (což je minimum případů).
Proto platí, že v případě zaměstnankyně (zaměstnance) vracející se z mateřské nebo rodičovské dovolené je třeba pouze rozhodnout, zda jí (mu) platí či neplatí periodická prohlídka a pak ji na ni případně vyslat. Pokud se bude jednat o zaměstnankyně pracující v kategorii první, kde je periodicita preventivní prohlídky 6 let, tak by posudek měl být platný vždy. Snad pouze v případech, kdy zaměstnankyně naváže na jednu rodičovskou dovolenou hned další a do práce se bude vracet až cca po 6 letech, budeme ji muset ve většině případů vyslat na periodickou prohlídku, protože posudek nebude platný. Jinak samozřejmě zaměstnavatel může zaměstnankyni vracející se z mateřské nebo rodičovské dovolené vyslat na mimořádnou prohlídku vždy, kdy má jen sebemenší pochybnosti nebo kdy ví, že v době mateřské nebo rodičovské dovolená byla dotyčná zaměstnankyně delší dobu nemocná, to si rozhoduje sám.
Seznámení zaměstnanců s riziky v jídelně.
5.8.2024, JUDr. Eva Dandová, Zdroj: Verlag Dashöfer
Dotaz:
Mám dotaz ohledně provozování jídelny v podniku. Prostory pro vaření jídel jsou naše, pronajímají se externí společnosti za účelem přípravy a výdeje jídel. Naši zaměstnanci (vyjma pracovníků údržby), do těchto prostor kuchyně nevstupují a pohybují se pouze u výdejního pultu a následně v jídelně. Nyní mi posílá osoba odpovědná za komunikaci s dodavatelem těchto služeb „Seznámení s riziky pro subjekty vykonávající činnost na společném pracovišti“, abychom s tím seznámili naše zaměstnance, V tomto dokumentu jsou vyjmenované činnosti, přijatá opatření, týkající se ale převážně hygienických podmínek na pracovišti, plus obecná BOZP jako riziko uklouznutí, zakopnutí atd. Pokud tato obecná rizika máme zahrnuta ve všeobecné analýze rizik (ne extra jmenován prostor jídelny, chodeb atd.), ze které jsou naši zaměstnanci školeni, nemusíme, předpokládám školit ze zaslaného dokumenty všechny zaměstnance, ale pouze zaměstnance, kteří vstupují přímo do prostoru kuchyně, kde se připravuje jídlo, je to tak?
Odpověď:
Určitě nemusíte.
Jak vyplývá z Vašeho dotazu, školíte všechny zaměstnance z obecných otázek prevence rizik, tedy i zaměstnance, kteří se chodí pravidelně stravovat do jídelny, takže tím máte povinnost školit zaměstnance o obecných otázek prevence rizik. Dotyčný osoba, která Vám zaslala „Seznámení s riziky“ tím chce mít splněnou povinnost seznámit s riziky i slovy zákoníku práce „všechny fyzické osoby, které se s vědomím zaměstnavatele zdržují na jeho pracovištích“, tedy § 101 odst. 4. Pravděpodobně jí nějaká kontrola vytkla, že nemá důkaz o splnění této povinnosti.
Já bych osobně doporučovala – je-li to pro vás technicky možné – abyste předmětný dokument předali zaměstnancům, kteří pravidelně navštěvují jídelnu, k seznámení. Při příštím školení pak upozorníte všechny zaměstnance (protože okruh zaměstnanců navštěvujících jídelnu se může časem měnit) na tento dokument a sdělíte, kde mají možnost se s ním blíže seznámit, pokud začnou chodit do jídelny. Tím myslím by byla Vaše povinnost splněna.
Státní úřad inspekce práce letos zrealizoval přes 10 tisíc kontrol a uložil pokuty v celkové výši téměř 254 milionů korun.
12.8.2024, Zdroj: Státní úřad inspekce práce (www.suip.cz)
Za první pololetí letošního roku uskutečnily orgány inspekce práce u zaměstnavatelů celkem 10 006 kontrol. Z tohoto počtu se 4 304 kontrol zaměřilo na dodržování bezpečnosti práce na pracovištích a bezpečný provoz vyhrazených technických zařízení, na odhalování nelegálního zaměstnávání směřovalo 3 486 kontrol, 1 833 kontrol se věnovalo dodržování pracovních vztahů a podmínek, a na oblast zaměstnanosti bylo zaměřeno 383 kontrol. Porušení právních předpisů bylo oblastními inspektoráty práce zjištěno u více než 50 procent ze všech dokončených kontrol.
Vedle samotných kontrol vydaly oblastní inspektoráty práce 1 123 vyjádření k projektovým dokumentacím staveb, určených pro užívání ve veřejném zájmu nebo jako pracoviště fyzických osob, účastnily se v 452 případech kolaudačních řízení staveb a v 52 případech provedly dílčí prověrky Bezpečných podniků. V rámci bezplatného pracovněprávního poradenství veřejnosti zodpověděly oblastní inspektoráty práce letos zaměstnancům, ale i zaměstnavatelům už dohromady 5 629 dotazů, především z oblasti pracovněprávních vztahů či bezpečnosti práce a ochrany zdraví na pracovišti.
Celkem bylo u zaměstnavatelů při kontrolách zjištěno 16 041 nedostatků, přičemž 9 675 z nich bylo zjištěno v oblasti bezpečnosti práce a vyhrazených technických zařízení, 3 504 nedostatků bylo zjištěno při kontrolách v oblasti pracovních vztahů a podmínek, 2 862 porušení v oblasti zákona o zaměstnanosti. Nejčastěji se zaměstnavatelé dopouštěli porušení právních předpisů v oblasti vyhledávání a řízení rizik spojených s možným ohrožením života a zdraví zaměstnanců. Při kontrolách dodržování pracovněprávních předpisů oblastní inspektoráty práce nejčastěji zjišťovaly u zaměstnavatelů porušování povinností v oblasti odměňování, při sjednávání a ukončování pracovního poměru a při dodržování pracovní doby zaměstnanců.
Při kontrolách zaměřených na nelegální zaměstnávání odhalily oblastní inspektoráty práce 896 nelegálně zaměstnaných osob. Jednalo se o 591 cizinců, 266 občanů České republiky a 39 občanů EU.
Za prvních 6 měsíců roku 2024 přijaly orgány inspekce práce celkem 3 345 podnětů ke kontrole. Z tohoto počtu 1 766 podnětů upozorňovalo na možné porušování právních předpisů v oblasti pracovních vztahů a podmínek (nejčastěji se jednalo o odměňování zaměstnanců a oblast pracovního poměru a dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr), v 984 případech upozorňovali podatelé na nelegální práci (nejčastěji se jednalo o nelegální práci občanů ČR – 658 podnětů, cizinců – 303 podnětů a občanů EU – 57 podnětů) a možné porušení právních předpisů v oblasti zaměstnanosti a poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a 429 podnětů ke kontrole směřovalo do oblasti bezpečnosti práce.
V prvním pololetí roku 2024 oblastní inspektoráty práce uložily zaměstnavatelům za porušení právních předpisů spadajících do kontrolní působnosti Státního úřadu inspekce práce celkem 1 835 pokut v souhrnné výši 253 777 000 Kč.
Tiskové materiály SÚIP