BOZP – Informace nejen pro podnikatele.

 4. 12. 2023

Úprava nařízení o bezpečnosti práce.* 

Jak správně dezinfikovat společné prostory?* 

Studená voda na pracovišti.* 

Úprava nařízení o bezpečnosti práce.

19.10.2023, Zdroj: Verlag Dashöfer

Vláda chválila úpravy nařízení, které zvyšuje ochranu pracovníků.

Nařízení stanoví podmínky pro bezpečnost při práci, zpřesňuje přestávky při směnách nebo pravidla pro zvedání břemen. Nově zavádí limity pro některé chemické látky potenciálně toxické pro reprodukční zdraví. Změny budou platit postupně od ledna 2024. Hlavním důvodem deváté novely tohoto nařízení vlády je podle ministerstva práce sladění české legislativy s právem EU.

Směrnice nově reguluje takzvaně reprotoxické látky, tedy chemikálie, které mohou mít negativní vliv na reprodukční zdraví. Mezi nimi jsou podle informací ekologické organizace Arnika například rtuť, olovo, nikl, toluen nebo DDT. Nově se také zavádí limity pro prach krystalického oxidu křemičitého nebo prach z tvrdých dřev.

Novela také upřesňuje další oblasti bezpečnosti práce, kde se ukázala dřívější právní úprava nepřesná nebo v praxi obtížně dodržitelná. „V rámci stanovení podmínek ochrany zdraví při práci spojenou s fyzickou zátěží byla na základě praktických zkušeností od zaměstnavatelů a zaměstnanců zakotvena možnost zaměstnavateli stanovit počet bezpečnostních přestávek na základě hodnocení a řízení rizik,“ uvádí materiál.

V osmihodinové pracovní směně musí mít pracovník nejméně dvě desetiminutové přestávky, při dvanáctihodinové čtyři. Původně novela dávala možnost i pětiminutových pauz. „Podle názorů lékařů pracovnělékařských služeb je pětiminutová přestávka nedostačující pro odpočinek a regeneraci zatěžovaných částí těla,“ píše v připomínce k materiálu Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS).

V novele byly upřesněny i přestávky pro kratší než osmihodinové směny. Podobně odbory kritizovaly záměr navýšit maximální hmotnost břemen, které mohou lidé ručně zvedat, pokud mají prodlouženou směnu. „Jsme přesvědčeni, že celková kumulativní hmotnost ručně manipulovaných břemen – deset tun muži a 6,5 tuny ženy – je již natolik vysoká, že další navyšování, byť v prodloužené směně, není žádoucí z důvodu ochrany zdraví zaměstnanců,“ uvedl ČMKOS. Tuto připomínku autoři návrhu akceptovali.

Od letošního roku je navíc chronické onemocnění bederní páteře novou nemocí z povolání. Lékaři loni v ČR uznali 7383 nemocí z povolání, meziročně jich přibylo o 23 procent. Nejčastější byl stejně jako předloni covid-19, a to v 6737 případech, bez něj naopak nemocí z povolání od roku 2017 ubývá. Kromě covidu-19 jsou nejčastější nemoci, které způsobila dlouhodobá jednostranná zátěž, tu lékaři uznali u 231 lidí, nebo nemoci z vibrací, které potvrdili u 136 lidí. Vyplývá to z dat publikovaných Státním zdravotním ústavem (SZÚ).

Poslední novelu tohoto nařízení projednávala vláda zhruba před rokem. Týkala se teplot na pracovišti a souvisela s rostoucími náklady na energie a vytápění. Současný návrh upravuje praxi měření těchto teplot, nově je pro výpočet zátěže teplem a chladem dostupný volně stažitelný program na stránkách Státního zdravotního ústavu.


Jak správně dezinfikovat společné prostory?

8.10.2020, Zdroj: Verlat Dashöfer, Česká asociace úklidu a čištění

Podle CDC US (Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí Spojených států amerických) je proti koronaviru účinný desinfekční roztok s “bělidlem” (např. SAVO, ale pozor je agresivní, způsobuje korozi) nebo alkoholové roztoky s nejméně 70% alkoholu. A samozřejmě i další prostředky, obecně určené proti virům a prodávané v drogeriích.

Dle doporučení se mají společné prostory vytírat minimálně 2x denně, dle frekvence osob. Pokud je frekvence 500 osob, pak by mělo docházet k úklidu ještě častěji (např. každou hodinu). Stejně tak jím otírat všechny plochy, kde dochází ke kontaktu dotykem ruky (kliky, zvonky, tlačítka výtahů apod.).

Dezinfekce míst ve společných prostorech domu má dvě roviny:

  • aerosol (vzduch) k potlačení kapénkové infekce a
  • dezinfekce povrchů.

Frekvence antivirových opatření  se řídí dobou přežití viru

Aerosol 3 hodiny, kliky, zábradlí  a další vybavení z mědi 8 hodin, nerezavějící ocel 24 hod, plasty 48 hodin, papír 24 hodin. Sebelepší dezinfekce, např. výtahů a jiných veřejných prostor je účinná jen krátce – do doby zaschnutí příslušného dezinfekčního činidla. Tedy, výtahy a další společné prostory v domě by bylo vhodné dezinfikovat  několikrát denně – s odstupem několika hodin. Téměř všechna běžná dezinfekční činidla mají smrtící účinek na viry a je třeba je ředit (či neředit) dle návodu.

Efekt je časově velice limitovaný. Daleko důležitější je prevence.

Metodická doporučení pro účinnou dezinfekci povrchů v souvislosti s COVID -19 – koronavirem

Aby úklid, resp. čištění, bylo účinné, je nutné zachovat následující postupy:

Drobné povrchy a podlahy:

1. Povrchy nejdříve zbavit například drobků, papírů, vlasů a prachu na sucho, tedy buď setřením suchou utěrkou – prachovkou, nebo vysátím vysavačem.

2. Povrchy na vlhko otřít běžným přípravkem (například na bázi alkoholu) a odstranit ohmaty, skvrny a ostatní ulpělé nečistoty.

Pokud je přípravek na bázi alkoholu není nutné povrch znovu otírat.

V případě, že tyto dva kroky neprovedete, nebude povrch následně zdezinfikovaný, jelikož se nevytvoří jednolitý účinný dezinfekční film.

3. Povrch setřít utěrkou/mopem navlhčené/ namočené v dezinfekčním roztoku s VIRUCIDNÍM účinkem. A to nejdříve po obvodu, a poté systémově uvnitř. Není nutné povrchy příliš máčet. Povrch nechat oschnout, případně po době působení otřít do sucha. Po dobu působení dezinfekčního roztoku nevstupovat, nebo nesahat na dezinfikovanou plochu.

Je velmi důležité dodržet poměr ředění a dobu působení, resp. expirace, jinak nebude dezinfekce účinkovat!

Ředění dezinfekčních roztoků je nutné věnovat maximální pozornost. Při použití roztoku o nízké koncentraci je dezinfekční účinnost nedostatečná, při zbytečně vysoké koncentraci může dojít k poškození dezinfikovaného materiálu, cena dezinfekčního roztoku je vysoká a nemá správný účinek. S úspěchem se využívají různá dávkovací zařízení např.: sklenička 200 ml nebo g, lžíce 10 – 12 ml nebo g, lžička 5 – 7 ml nebo g. V případě, že dezinfekční prostředek nebude působit dostatečně dlouhou dobu podle návodu, nedojde k dezinfekci, protože se nevytvoří celiství dezinfekční film.

Zásadním předpokladem účinnosti prováděné práce je používání čistých pomůcek, utěrek nebo mopů, ale i roztoků a zachování doby působení podle návodu dané dezinfekce.

Stěny a velké svislé plochy:

1. Svislé plochy nastříkáme buď tlakovým rozprašovačem nebo napěňovačem s odmašťovacím přípravkem (např. na bázi alkoholu). Pak nanesený roztok/pěnu rozetřeme buď rozmývákem na okna, nebo čistým podlahovým mopem, v případě ulpělých skvrn držákem padu s bílým padem.

2. Následně pak celou plochu setřeme vlhkým čistým mopem navlhčeným čistou vodou. Není nutné povrch přemočit, je nutné jen otřít nečistoty a chemický prostředek. Povrch buď necháme uschnout, nebo setřeme do sucha opět čistým návlekem.

3. Následně na  povrch  opět  nastříkáme,  nebo  setřeme virucidní dezinfekci tak, aby byl povrch zcela pokrytý. Dezinfekci lze opět aplikovat i namočeným čistým mopem nebo rozmývákem.

Opět je nutné dodržet poměr ředění a dobu působení, resp. expirace! A je zásadní používat čisté mopy, pady, rozmýváky a především roztoky.

Mytí a dezinfekce rukou:

Při mytí rukou nesmí být na rukou prstýnky a na zápěstí hodinky. Pro dezinfekci rukou je nutné ruce napřed umýt a následně zdezinfikovat. Mytí i dezinfekci je nutné dělat alespoň 30 vteřin a každý pohyb správného mytí pětkrát opakovat. Antibakteriální gely nemají požadovanou účinnost a otření rukou těmito gely bez předešlého umytí nemá daný účinek.

Mgr.Irena Bartoňová Pálková

předsedkyně představenstva České asociace úklidu a čištění z.s.

vicepresidentka Hospodářské komory ČR

Výzva k používání výtahů

Prosíme, abyste:

  • při používání výtahu a dveří, zejména klik a ovladačů výtahu, používali vždy ochranné pomůcky (látku) a nesahali na kliky a ovladače výtahu bez ochrany,
  • výtah používali pouze jednotlivě, pokud už někdo ve výtahu je, nepřistupujte prosím, počkejte na prázdnou kabinu,
  • udržujte odstup od dalších osob 2m, pokud to prostory nedovolují, tak vyčkejte, až se vyprázdní,
  • pokud můžete, používejte roušky i pro pohyb v domě.

Četnost úklidu výtahů za použití desinfekčních prostředků bude navýšena, nově budou denně desinfikovány ovládací prvky výtahu a další místa častého dotyku.

Dokumenty

SAVO a jeho použití na desinfekci

Zdravotníci doporučují využít k dezinfekci společných prostor domu chlornan sodný. Tedy všem dobře známé Savo (Original), jež likviduje jak bakterie, tak viry.

POZOR: Při použití SAVA není vyloučeno, že by mohlo dojít k poškození nerezových zvonkových tabel, nerezových kabin výtahů včetně kabinových a vstupních dveří, poštovních schránek, případně i dojít k ukončení záruk.

Dezinfekce na ruce

Dezinfekce Anti-COVID, kterou podle receptury WHO začaly operativně vyrábět české firmy, se už distribuovalo víc než 4,2 miliony litrů

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) řeší nedostatek dezinfekce, který pociťují zákazníci i instituce. Pro potřeby státu na základě vládního usnesení MPO uzavřelo smlouvy se 14 výrobci dezinfekce, a protože výrobní kapacity nestačily pokrýt poptávku, umožnilo už v březnu ve spolupráci s ostatními resorty tuzemským firmám vyrábět dezinfekční prostředky na ruce podle receptury doporučené Světovou zdravotnickou organizací (WHO).

Dezinfekci Anti-COVID mohou výrobci, pokud mají volnou kapacitu, prodávat i dalším subjektům, dosud tak celkově distribuovaly více než 4,2 miliony litrů dezinfekce. Vzhledem k tomu, že poptávka je stále vysoká, o výjimku žádalo velké množství firem. I proto, že výroba Anti-COVIDu je omezena mj. trváním nouzového stavu, umožnilo Ministerstvo zdravotnictví od 24. března 2020 vyrábět dezinfekci na ruce podle receptury WHO všem subjektům, které podají do Registru chemických látek a prostředků oznámení obsahující:

  • základní informace o dodavateli a výrobci přípravku a výrobci účinné látky
  • složení přípravku dle specifikace Světové zdravotnické organizace
  • testy účinnosti zveřejněné na stránkách Státního zdravotního ústavu
  • návrh štítku přípravku a bezpečnostního listu

Přípravky pro dezinfekci rukou v České republice distribuované pod názvem Anti-COVID mimo jiné mohou vyrábět společnosti Zenit, Ing. Petr Švec – Penta, Pragochema, ČEPRO, Enaspol, DF Partner, FARMAK Moravia, RINA, Druchema, Ethanol Energy, PREOL, AVEFLOR a Aroma. A to díky tomu, že mimořádné povolení pro výrobu podle doporučené receptury WHO operativně udělilo Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo zemědělství vydalo pro účely této výroby rozhodnutí o povolení zvláštní denaturace lihu.

Ochrana osoby dezinfikující prostor

Při používání dezinfekce musí mít pracovník příslušné proškolení k nakládání s chemickou látkou, s ohledem na její nebezpečnost. Používané ochranné pomůcky musí vycházet z analýzy rizika, tj. i ze způsobu provádění takové desinfekce. Zda se jedná o otírání předmětů (pak by mohly postačovat rukavice, popř. ještě ochrana očí proti možnému rozstřiku), nebo je desinfekce prováděna postřikem z ruční nádoby, nebo jde o rozstřik desinfekční kapaliny pomocí tlakového zařízení. Potom je na místě uvažovat o oděvu, obuvi, rukavicích, masce s ochranou jak dýchadel, tak očí. Na trhu lze získat kapalinotěsný oděv typ 3. K použití oděvu typu 4 – 6 více Ing. Jiří Tilhon v odpovědi na portálu ENVI profi Dotaz: Dezinfekce ochranných pomůcek a pracovního prostředí.

Jak správně dezinfikovat roušku?

Roušku nedezinfikovat v mikrovlnné troubě, může vzplanout. Respirátor ano, ale bez kovových částí, 3 až 5 minut na vysoký výkon, jenom bez kovových částí. Má se navlhčit.

Obojí možné sterilizovat taky UV zářením, ale ne terariovým, ale např. horským sluníčkem.

Alternativy pro prádlo – namočit do chloraminu  NH₂Cl / chlornan sodný NaClO (pozor, bělí) a pak vyvářka
Toto je od povodně, ale lze se inspirovat http://prerov.eu/redakce/tisk.php?lanG=cs&clanek=2091&slozka=1928&

Jak nakládat s použitými ochrannými prostředky?

Nakládání s odpady v domácnostech s osobami bez potvrzených nakažení nemocí COVID-19 a bez domácí karantény osob

V domácnostech by měla dodržována přiměřená preventivní opatření, která jsou stanovena pro nakládání s odpady v bodě 2 a 3. Především je nutné používat dostatečně silné (min. 0,2mm) plastové pytle na odpady, ve kterých jsou shromážděny použité jednorázové kapesníky, jednorázové utěrky a jednorázové osobní ochranné prostředky – např. roušky. Tento pytel nepoužívejte na jiné odpady z domácnosti. Po naplnění je nutné plastový pytel pevně zavázat a ošetřit na povrchu dezinfekcí. Pokud je materiál odpadkového pytle tenčí, je nutné použít pytle dva – pevně zavázaný pytel vložit do dalšího a ten opět pevně zavázat. V tomto případě se dezinfikuje povrch až druhého (vnějšího) pytle.

Pevný obal zamezí úniku odpadů při jejich přenášení do sběrných nádob na směsný odpadu.

Nakládání s odpady v domácnostech s osobami v karanténě

Karanténa se týká osob, které pobývaly v rizikových oblastech (více zde) nebo osob v domácí karanténě, které čekají na výsledky vyšetření na infekci COVID-19.

Veškerý odpad (včetně roušek a kapesníků) od osoby v karanténě, by měl být uložen v plastovém pytli na odpady. Plastové pytle by měly mít minimální tloušťku 0,2 mm. Po naplnění by měl být pytel pevně zavázán a na povrchu ošetřen dezinfekčním prostředkem. Jsou-li použity pytle z tenčího materiálu, je třeba takové obaly zdvojit. Plastový pytel by pak měl být vložen do druhého pytle a zavázán. Povrch vnějšího pytle by měl být ošetřen dezinfekčním prostředkem a zavázaný pytel až poté dán do běžného kontejneru na směsný odpad.

Nakládání s odpady v domácnostem s nemocnými osobami

Pokud stav osoby s potvrzeným onemocněním COVID-19 nevyžaduje přijetí do nemocnice, jsou opatření pro nakládání s odpadem totožná jako případě domácí karantény.

S veškerým odpadem od nemocné osoby s COVID-19 se nakládá stejně jako je uvedeno v předchozím odstavci s pravidly pro odpady od osob v karanténě (balení, dezinfekce).

Pravidla pro nakládání s odpadem

Je nutné si uvědomit, že bezpečným zabalením odpadu a dezinfekcí pytle chráníme sami sebe, ale i ostatní – sousedy v domě, ale také pracovníky svozové společnosti, kteří manipulují s kontejnery a popelnicemi s tímto odpadem.

Tento odpad se odkládá pouze do kontejnerů nebo popelnic na směsný odpad.

Po odložení odpadu je nezbytné sběrnou nádobu zavřít. Pokud by byla kapacita sběrné nádoby naplněna, kontaktujte svozovou společnost nebo místní úřad, který je za nakládání s komunálním odpadem odpovědný.

POZOR!

V žádném případě neodkládejte odpad s obsahem použitých jednorázových kapesníků, jednorázových utěrek a jednorázových ochranných osobních prostředků vedle kontejneru, nebo do kontejnerů na jiný odpad!

Pro minimalizaci rizika nákazy jsou obecně doporučené osobní ochranné prostředky – rouška či respirátor, ochranné brýle a rukavice (jakékoliv textilní rukavice, které mohou jedince chránit před přenosem virů). To platí i v případě odnášení odpadu, otevírání a zavírání sběrných nádob na odpad.

Po manipulaci s odpadem (v domácnosti, po odnosu odpadu do kontejneru nebo popelnice) je nutné si vždy umývat si ruce mýdlem a vodou způsobem dle preventivních doporučení.

Celý článek najdete ENVIprofi pod odkazem Nakládání sodpady zosobních ochranných pomůcek v domácnostech, autor Ing. Petr Šulc.

Jak při likvidaci odpadů přesně postupovat radí leták MŽP (PDF, 506 kB). Ten seznamuje s doporučeními SZÚ pro domácnosti, ve kterých se vyskytují osoby v povinně nařízené karanténě nebo osoby s prokázaným onemocněním COVID-19, ale také pro všechny, kteří se při nezbytném pohybu venku chrání ochrannými pomůckami jako jsou roušky a rukavice. Upřesňuje také možnosti likvidace odpadu pro obce, které by se ocitly v plošné karanténě.

Jak likvidovat dezinfekční prostředky

Běžné užití dezinfekčních prostředků nevyžaduje speciální nakládání a v rámci standardní likvidace odpadních vod nepředstavuje riziko pro životní prostředí.

1) Používané dezinfekční přípravky na komerční bázi – SAVO (chlornan), směsi obsahující etanol, isopropanol, glycerin, mýdla a desinfekční gely, které případně obsahují nějakou zlepšující látku na ochranu pokožky- jsou označeny podle nařízení CLP a obsahují jak symboly nebezpečnosti, tak pokyny pro bezpečné použití. Prostředky, které připravují v současnosti různé subjekty (např. university) takto označeny zřejmě nejsou, ale pravděpodobně mají velmi podobné či stejné složení.

2) Výše uvedené látky nejsou uvedeny v příloze 1 vodního zákona a nespadají pod §39 vodního zákona. Nejedná se tedy o zvláště nebezpečné závadné látky a patrně ani o látky nebezpečné a při daném použití ani o látky toxické (specifické limity pro tyto látky nejsou – ani pro vypouštění do kanalizace ve smyslu kanalizačního řádu ani NEK pro povrchové vody – látky se projevují jako organické zatížení, tj. CHSK, BSK, tedy spotřebou rozpuštěného kyslíku při jejich rozkladu, o toxicitě v nízkých koncentracích cca jednotek g/l není třeba uvažovat). Po vniku do kanalizace a nátoku na biologickou ČOV dojde k úplnému rozkladu, jedná se o běžné sloučeniny, jež jsou v odpadních vodách normálně přítomny a tudíž kal je na ně adaptovaný. Peroxid se rozloží ještě v kanalizaci. Desinfekce by před vypuštěním do kanalizace měla být naředěna vodou, což je při použití v principu splněno a lze předpokládat, že dnes nikdo záměrně sudy nepoužité desinfekce do kanalizace vylévat nebude.

3) Plošné využití dezinfekčních prostředků zřejmě neumožňuje jejich sběr po použití, ale lze se domnívat že nebudou představovat závažné environmentální riziko.


Studená voda na pracovišti.

8.10.2023, JUDr. Eva Dandová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Dotaz:

Je možné připustit, aby na pracovišti, včetně WC byla k dispozici pouze studená voda? Když se jedná o zaměstnance, kteří vykonávají převážně čistou práci.

Odpověď:

V ustanovení § 28 nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, jsou definovány obecné požadavky pro pracoviště související s ochranou zdraví, zejména pokud se týká zajištění pitné vody a podmínek pro používání užitkové vody.

Zásadně platí, že každé pracoviště musí být vybaveno pitnou vodou, tj. ve smyslu definice obsažené v ustanovení § 3 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, vodou, která v původním stavu nebo po úpravě, je určena k pití, vaření, přípravě jídel a nápojů, vodou používanou v potravinářství, vodou, která je určena k péči o tělo, k čištění předmětů, které svým určením přicházejí do styku s potravinami nebo lidským tělem, a k dalším účelům lidské spotřeby, a to bez ohledu na její původ, skupenství a způsob jejího dodávání.

Stejně tak musí být na pracovišti k disposici teplá voda určená k osobní hygieně zaměstnanců. Na pracovištích s chemickými riziky nebo biologickými činiteli musí zaměstnavatel zajistit tekoucí vodu přímo na pracovišti z důvodu poskytnutí první pomoci.

Zajištění pitné vody na pracovišti a teplé vody pro osobní hygienu zaměstnanců je jedním ze základních požadavků na vybavení pracoviště ve smyslu ustanovení § 2 zákona č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Bezprostředně na ustanovení § 28 nařízení vlády č. 361/2007 Sb., navazuje § 29 tohoto nařízení vlády o sanitárních a pomocných zařízeních a příloha č. 11 k tomuto nařízení vlády, v kterém jsou stanoveny požadavky zejména na umývárny, sprchy a záchody. Zásadně však platí, že zajištění pitné a teplé vody na pracovištích je základním hygienickým požadavkem na vybavení každého pracoviště. Pitná a teplá voda je základním hygienickým požadavkem a požadavkem pro poskytnutí první pomoci.

Každému zaměstnanci musí být umožněno, aby se mohl v průběhu pracovní doby např. před stravováním omýt apod.

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526