EKOLOGIE – Informace nejen pro podnikatele.
Normy: ekologie a životní prostředí – srpen 2025.*
Konec skládkování a maximální recyklace. Vláda schválila Plán odpadového hospodářství do roku 2035.*
Předání odpadu do mobilního zařízení.*
Normy: ekologie a životní prostředí – srpen 2025.
14.8.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer
Nové a aktualizované normy související s ochranou životního prostředí a ekologií v podniku, které vyšly ve věstníku ÚNMZ v srpnu 2025.
VYDANÉ ČSN
Značka normy | Kat. číslo | Plný název normy |
ČSN EN ISO 3961 (58 8761) |
522056 | Živočišné a rostlinné tuky a oleje – Stanovení jodového čísla; (idt ISO 3961:2024) |
ČSN ISO 19880-1 (65 6525) |
522022 | Plynný vodík – Čerpací stanice – Část 1: Obecné požadavky |
ČSN 73 0540-2 | 520674 | Tepelná ochrana budov – Část 2: Požadavky |
ČSN EN 16214-1 (83 8260) |
521907 | Kritéria udržitelnosti a úspor emisí skleníkových plynů pro biomasu pro energetické využití – Zásady, kritéria, ukazatele a ověřovatelé – Část 1: Terminologie |
ČSN EN 16214-3 (83 8260) |
521894 | Kritéria udržitelnosti a úspor emisí skleníkových plynů pro biomasu pro energetické využití – Zásady, kritéria, ukazatele a ověřovatelé – Část 3: Kritéria udržitelnosti týkající se environmentálních aspektů |
ZMĚNY ČSN
Značka normy | Kat. číslo | Plný název normy |
ČSN EN 14214+A2 (65 6507) |
521888 | Kapalné ropné výrobky – Methylestery mastných kyselin (FAME) pro vznětové motory a topné oleje – Technické požadavky a metody zkoušení |
EVROPSKÉ NORMY SCHVÁLENÉ K PŘÍMÉMU POUŽÍVÁNÍ JAKO ČSN
Značka normy | Kat. číslo | Plný název normy |
ČSN P CEN/TS 16765 (07 8671) |
521357 | Zařízení a příslušenství na LPG – Úvahy o životním prostředí a změně klimatu pro normy CEN/TC 286; CEN/TS 16765:2025; |
ČSN EN ISO 19901-4 (45 0027) |
521625 | Naftový a plynárenský průmysl včetně nízkouhlíkové energie – Zvláštní požadavky na příbřežní konstrukce – Část 4: Geotechnické aspekty návrhu; EN ISO 19901-4:2025; ISO 19901-4:2025 |
ČSN EN ISO 12460-2 (49 0163) |
521624 | Desky na bázi dřeva – Stanovení úniku formaldehydu – Část 2: Maloobjemová komorová metoda; EN ISO 12460-2:2025; ISO 12460-2:2024; |
ČSN EN 13806-1 (56 0068) |
521623 | Potraviny – Stanovení stopových prvků – Část 1: Stanovení celkové rtuti v potravinách pomocí atomové absorpční spektrometrie (AAS) – metodou studených par po tlakovém rozkladu; EN 13806-1:2025; |
ČSN EN 13806-2 (56 0068) |
521622 | Potraviny – Stanovení stopových prvků – Část 2: Stanovení celkové rtuti v potravinách pomocí atomové fluorescenční spektrometrie (AFS) – metodou studených par po tlakovém rozkladu; EN 13806-2:2025; |
ČSN EN 13806-3 (56 0068) |
521621 | Potraviny – Stanovení stopových prvků – Část 3: Stanovení celkové rtuti v potravinách pomocí atomové absorpční spektrometrie přímo v potravinách (elementární analýza rtuti); EN 13806-3:2025 |
ČSN EN ISO 9038 (67 0690) |
521616 | Zkouška trvalého hoření kapalin; EN ISO 9038:2025; ISO 9038:2025 |
ČSN EN 1302 (75 5816) |
521572 | Chemické výrobky používané pro úpravu vody určené k lidské spotřebě – Koagulační činidla na bázi hliníku – Analytické metody; |
ČSN EN 12122 (75 5876) |
521571 | Chemické výrobky používané pro úpravu vody určené k lidské spotřebě – Roztok amoniaku; EN 12122:2024; |
ČSN EN ISO 23649 (79 3898) |
521570 | Chemikálie pro koželužský průmysl – Stanovení cyklosiloxanů; EN ISO 23649:2025; ISO 23649:2025; |
ČSN EN ISO 16179 (79 5641) |
521568 | Obuv – Nebezpečné látky potenciálně přítomné v obuvi a částech obuvi – Stanovení organocíničitých sloučenin v obuvnických materiálech; EN ISO 16179:2025; ISO 16179:2025; |
ČSN P CEN/TS 18117 (83 3584) |
521396 | Expozice pracoviště – Detekce a charakterizace vzdušného NOAA pomocí elektronové mikroskopie – Pravidla pro odběr vzorků a analýzu; CEN/TS 18117:2025; |
ČSN EN ISO 11074 (83 6150) |
521566 | Kvalita půdy – Slovník; EN ISO 11074:2025; ISO 11074:2025; |
ČSN EN ISO 15883-1 (84 7150) |
521563 | Mycí a dezinfekční zařízení – Část 1: Obecné požadavky, termíny, definice a zkoušky+); EN ISO 15883-1:2025; ISO 15883-1:2024; |
ČSN EN ISO 15883-3 (84 7150) |
521564 | 521564 Mycí a dezinfekční zařízení – Část 3: Požadavky a zkoušky mycích a dezinfekčních zařízení pro tepelnou dezinfekci nádob na lidské výměšky; EN ISO 15883-3:2025; ISO 15883-3:2024; |
ZMĚNY ČSN
Značka normy | Kat. číslo | Plný název normy |
ČSN EN IEC/ASTM 62885-6 (36 1060) | 521728 | Spotřebiče pro čištění povrchu – Část 6: Spotřebiče pro čištění tvrdých podlah za mokra pro domácnost nebo podobné použití – Metody měření funkce; Vyhlášena: Únor 2020 Změna Z1; Účinnost od 2025-09-01 Souběžně s touto normou platí ČSN EN IEC/ASTM 62885-6 ed. 2 (36 1060) ze srpna 2025, která tuto normu zcela nahradí od 2028-04-30. |
ZRUŠENÉ ČSN
Značka normy | Kat. číslo | Plný název normy |
ČSN EN 12436 (66 8524) | Lepidla pro nosné dřevěné konstrukce – Kaseinová lepidla – Klasifikace a funkční požadavky; | |
ČSN EN 13999-1 (66 8589) | Lepidla – Krátkodobá metoda měření emisních vlastností lepidel s nízkým obsahem rozpouštědel nebo bezrozpouštědlových lepidel po nanesení – Část 1: Obecný postup; | |
ČSN EN 13999-2 (66 8589) | Lepidla – Krátkodobá metoda měření emisních vlastností lepidel s nízkým obsahem rozpouštědel nebo bezrozpouštědlových lepidel po nanesení – Část 2: Stanovení těkavých organických látek; |
Konec skládkování a maximální recyklace. Vláda schválila Plán odpadového hospodářství do roku 2035.
23.7.2025, Zdroj: Ministerstvo životního prostředí ČR
Ministerstvo životního prostředí připravilo nový Plán odpadového hospodářství na období 2025–2035. Plán představuje zcela zásadní národní strategický dokument, který definuje budoucí směřování vývoje odpadového hospodářství ČR a formuluje dlouhodobou vizi a perspektivu pro naprosto klíčové období let 2025-2035, a to v kontextu nezbytnosti splnění závazných cílů vymezených v evropské a národní legislativě. Dokument předložený ministrem životního prostředí Petrem Hladíkem dnes schválila vláda.
„Příštích deset let bude pro přechod na moderní odpadové hospodářství kritických. Plán odpadového hospodářství představuje konkrétní cestu, jak odpady proměnit na materiál a suroviny pro další využití, jak předcházet vzniku odpadů, jak uplatnit recykláty v praxi a jak efektivně přeměnit zbytkový odpad na energii. Klíčovou roli v tom sehraje rozšířená odpovědnost výrobců, to je reálná cesta, jak dosáhnout opravdové cirkularity. Musíme rozšířit systém, který dnes funguje u obalů, baterií, vysloužilých elektrospotřebičů či pneumatik. Nově se bude týkat i textilu a obuvi a do budoucna by se měl rozšířit i na nábytek, hračky nebo sportovní potřeby. Odpovědnost výrobce přiměje firmy, aby přemýšlely, z jakého materiálu produkty vyrábějí a zda je možné je dobře recyklovat. Zároveň sníží náklady pro občany nebo obce ve chvíli, kdy se z nich stane odpad,“ vysvětluje ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
„Plán představuje reálné možnosti pro nakládání s odpady na území ČR a důsledně vychází z principu hierarchie odpadového hospodářství. Česká republika se musí prioritně soustředit na ochranu kritických surovin, předcházení vzniku odpadů, prodlužování životnosti výrobků a tím tedy minimalizovat plýtvání. Pro dosažení stanovených priorit je tak součástí plánu i Program předcházení vzniku odpadů, Program předcházení vzniku potravinového odpadu a rovněž je reflektována oblast kritických surovin a jejich vzrůstající význam. Množství zdrojů, které máme k dispozici, je omezené — jejich efektivní a opětovné využívání proto není jen otázkou cirkulární ekonomiky, ale i zdravého rozumu,“ komentuje vrchní ředitel sekce ochrany životního prostředí David Surý.
Opatření v oblasti předcházení vzniku odpadů zahrnují například snižování množství obalového odpadu a jednorázových plastů, podporu opětovného použití výrobků nebo díky zavedení digitálních pasů lepší využití stavebních materiálů. Zmenšit plýtvání potravinami by měla pomoci pokračující podpora potravinových bank, případně možnost darovat potraviny ze školních jídelen či dalších stravovacích zařízení.
Plán odpadového hospodářství je rozsáhlý dokument, který na více než 400 stranách detailně vyhodnocuje stav a vývoj odpadového hospodářství ČR, podrobně analyzuje toky jednotlivých druhů odpadů, a zcela unikátně modeluje potenciální scénáře a prognózy vývoje produkce a nakládání s komunálními odpady. Navazující Závazná část stanovuje cíle a opatření pro předcházení vzniku odpadu a dále cíle a zásady odpadového hospodářství, opatření k jejich dosažení včetně preferovaných způsobů nakládání s odpady. Směrná část plánu pak obsahuje především nástroje pro splnění cílů.
Oproti předchozímu plánu odpadového hospodářství je součástí této nové moderní strategie i robustní „Ekonomická analýza Plánu odpadového hospodářství České republiky na období 2025-2035“, která popisuje náklady na zajištění bezpečného nakládání s odpady, naplňování hierarchie nakládání s odpady, přechod k cirkulární ekonomice a plnění závazných cílů vyplývajících z legislativy EU. Ekonomická analýza POH ČR odhaduje, že v horizontu období let 2025-2035 budou potřebné investice do odpadového hospodářství, nezbytné ke splnění cílů POH ČR, dosahovat až cca 159 mld. Kč.
Významnou finanční podporu investic do rozvoje infrastruktury odpadového a oběhového hospodářství představuje stávající Operační program Životní prostředí 2021-2027. Detailní informace obsažené v novém Plánu odpadového hospodářství rovněž významně přispějí k zefektivnění připrav nového programového období 2028+.
„Cíle jsou jasně dané. Například u komunálního odpadu se chceme v roce 2035 dostat do stavu, kdy budeme recyklovat přes 4 miliony tun. Maximálně 2 miliony tun se bude energeticky využívat a na skládkách neskončí ani 300 tisíc tun směsného komunálního odpadu. Na tom musíme spolupracovat s obcemi a všemi zapojenými subjekty a společně vyhodnocovat, jak systém nakládání s komunálními odpady funguje jak na obecní, tak na regionální úrovni,“ dodává ministr Hladík.
Dokument ke stažení:
Plán odpadového hospodářství 2025 – 2035
Evropské směrnice mění pravidla hry. Odpovědí na bezemisní budoucnost bydlení mohou být modulární stavby.
18.7.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer
Evropská unie schválila 12. dubna letošního roku směrnici, která významně mění pravidla pro vlastníky domů. Do několika let se v celé Evropě – včetně České republiky – začnou naplno uplatňovat požadavky na bezemisní výstavbu a zásadní renovace stávajícího bytového fondu. Směrnice o energetické náročnosti budov (EPBD) počítá s tím, že všechny nové domy musí být od roku 2030 bezemisní, a starší domy budou muset dosáhnout minimálně energetické třídy D do roku 2033. Pro mnoho domácností to bude znamenat zásadní investice. Odpovědí může být jednodušší a dostupnější forma výstavby v podobě modulárních domů.
„Evropské směrnice vytvářejí tlak na vlastníky nemovitostí, ale zároveň otevírají prostor pro moderní a efektivní řešení novostaveb. Konstrukční systém modulárních domů je připraven těmto požadavkům vyhovět, a to jak z pohledu energetické účinnosti, tak celkové udržitelnosti,“ říká David Rieger, obchodní ředitel společnosti Warex, která se specializuje na modulární stavebnictví.
Z cihel do modulů: rychlejší cesta k úsporám
Podle odborníků bude pro mnoho majitelů nemovitostí náročné přizpůsobit se novým normám – a to nejen technicky, ale především finančně. Investice do zateplení, výměny oken, nového vytápění nebo instalace solárních panelů mohou dosáhnout stovek tisíc korun. Navíc platí, že nemovitosti, které nebudou splňovat nové normy, nebude možné v budoucnu prodat ani pronajímat.
„Nabízíme řešení, které je nejen dostupnější, ale také připravené na budoucnost. Modulární domy lze konfigurovat v energeticky úsporném i zcela bezemisním standardu. Navíc se jedná o proces výstavby, který je rychlý, předvídatelný a méně zatěžující než tradiční formy,“ vysvětluje Rieger.
Standard budoucnosti už dnes
Bez emisí. Bez zbytečných průtahů. Bez kompromisů. Modulární domy už dnes splňují parametry, které bude EU vyžadovat až za několik let. Ať už jde o využití ekologických materiálů, rekuperaci, obnovitelné zdroje nebo efektivní řízení spotřeby energie, jejich konstrukce je na přísné normy připravená.
Výzvy i příležitosti
Evropská směrnice má za cíl výrazně snížit uhlíkovou stopu sektoru budov, který je zodpovědný za přibližně 40 % spotřeby energie. Do roku 2050 by měl být celý fond budov v EU bezemisní. Česká republika se přitom bude řídit vlastními specifiky, zároveň ale musí do května 2026 směrnici implementovat do své legislativy.
„Z pohledu koncového uživatele může nová legislativa působit komplikovaně, ale zároveň je to příležitost. Modulární stavby jsou připravené tuto změnu nejen reflektovat, ale i urychlit. A to jak u novostaveb, tak u náhrad za nevyhovující objekty,“ uzavírá Rieger.
Dotaz: Předání odpadu do mobilního zařízení.
8.7.2025, Ing. Petr Šulc, Zdroj: Verlag Dashöfer
- Vzor – Smlouva o převzetí odpadu do vlastnictví v případě, že odpad vzniká při činnosti více osob nebo pro někoho jiného
- Vzor smlouvy o převzetí komunálního (obalového) odpadu do vlastnictví
Dotaz:
Dobrý den, četla jsem článek pana Šulce „Správné určení původce odpadu z různých činností“ a zajímalo by mě jak řešit problém, když
vlastník objektu předává odpad ze své činnosti (odpady např. 15 01, ale i 13 05, odpady z tukového lapolu) firmě, která má objekt ve správě a vlastník objektu požadoval ve smlouvě se správcem objektu převzetí odpadů do jejich vlastnictví a zařídili si povolení k provozu zařízení ke sběru a úpravě odpadů způsobem R12a.
Dle § 32 odst. 4 zákona o odpadech však „Do mobilního zařízení ke sběru odpadu smí být přebírány odpady pouze od jejich původce“.
Je to možné předat do mobilního zařízení?
Odpověď:
Problematiku původce odpadu v novém zákoně o odpadech upravuje § 5. Obecně je původcem odpadu ta osoba, při jejíž činnosti odpad vzniká. Původce odpadu nemůže předat odpad osobě, která není oprávněna k jeho převzetí s výjimkou případů definovaných v § 5 odst. 2 a 3. Kdo je oprávněn převzít odpad od původce stanoví § 13 odst. 2 zákona o odpadech.
Zákon o odpadech ale stanoví speciální případy, kdy lze odpad předat jiné osobě, než subjektu, který je oprávněn k přijetí odpadů. Podle § 5 odst. 2 se jedná o případy:
- odpad vzniká při činnosti více osob nebo (např. stavby s mnoha subdodavateli)
- při činnosti prováděné na základě smlouvy pro vlastníka věci, ze které se stane odpad
Původcem odpadu je jiná osoba než výše uvedená, pokud tak vyplývá z písemné smlouvy uzavřené mezi těmito osobami.
Zákon dále stanoví ještě jeden případ, kdy lze odpad předat osobě jiné, než je uvedeno v § 13 odst. 2. Jedná se o § 5 odst. 3. Zde se jedná o odpady například z administrativní činnosti (administrativní budovy, poskytují pronájem kanceláří) či obchodní činnosti (obchodní centra, pronajímající obchodní a administrativní prostory, atd). Zákon zde definuje, že původcem těchto odpadů je vlastník nemovité věci, kde vznikají, pokud tak vyplývá z písemné smlouvy s osobou, která by byla původcem odpadu podle § 5 odstavce 1 zákona o odpadech. Zde je omezení v druzích odpadů, u kterých lze toto ustanovení realizovat. Ustanovení se týká pouze komunálních odpadů a odpadů z obalů, s výjimkou odpadů z domácností.
Závěr:
Pokud jste přenesli smluvně původcovství odpadů na Vašeho smluvního partnera, který vykonává správu objektu, pak je původcem odpadů tento subjekt a jako takový předává tyto odpady do mobilního zařízení (které sám provozuje). Jsou-li tedy splněny zákonné podmínky pro to, aby správcovská firma byla původcem Vašeho odpadu, pak evidenční vztah bude pouze mezi „provozovnou správce“ a mobilním zařízením správce.
Pokud by ale nebyly splněny zákonné podmínky, za kterých je možné předat odpad jiné osobě ve smyslu § 5 odst. 2 nebo 3, pak by původcem odpadu byla Vaše společnost, odpady by předávala do mobilního zařízení Vašeho smluvního správce.
Současně je nutné poznamenat, že u některých odpadů, vznikajících při správě objektu, je správcovská firma nepochybně i původcem odpadů dle § 5 odst. 1 písm. a).
V jakém postavení se Vaše společnost a společnost správce objektu ve vztahu k původcovství odpadů nachází, by bylo možné jednoznačně stanovit pouze na základě znalosti konkrétních činností obou subjektů, druhů vznikajících odpadů a konkrétního znění uzavřeného smluvního vztahu.
Vzorové smlouvy k převzetí odpadu do vlastnictví:
- Vzor – Smlouva o převzetí odpadu do vlastnictví v případě, že odpad vzniká při činnosti více osob nebo pro někoho jiného
- Vzor smlouvy o převzetí komunálního (obalového) odpadu do vlastnictví