EKOLOGIE – Informace nejen pro podnikatele.

 7. 9. 2025

Měsíční přehled legislativních změn: srpen 2025.* 

Změny evropské legislativy v oblasti chemických látek: červenec – srpen 2025.* 

Registr výpustí, monitoring, havarijní plány: Jste připraveni na nové povinnosti?* 

Před rokem vešlo v platnost Nařízení o obnově přírody.* 

Téměř v každé druhé obci dnes najdeme alespoň jeden projekt podpořený z OPŽP.* 

Měsíční přehled legislativních změn: srpen 2025.

3.9.2025, Zdroj: Fulsoft / Verlag Dashöfer (www.fulsoft.cz)

Přehled změn právních předpisů týkajících se životního prostředí za měsíc srpen 2025.

Sbírka zákonů: vyhlášeno

právní předpis vyhlášen účinný od
303/2025 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 289/2007 Sb., o veterinárních a hygienických požadavcích na živočišné produkty, které nejsou upraveny přímo použitelnými předpisy Evropských společenství, ve znění pozdějších předpisů částka 303 z 21.8.2025 1.9.2025

Sbírka zákonů: nabylo účinnosti

právní předpis k datu
87/2025 Sb.; Zákon, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 1.8.2025
184/2025 Sb.; Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 8/2016 Sb., o podrobnostech udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích, ve znění vyhlášky č. 147/2022 Sb. a vyhlášky č. 47/2024 Sb. 1.8.2025
223/2025 Sb.; Zákon, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 1.8.2025
249/2025 Sb.; Zákon o urychlení využívání některých obnovitelných zdrojů energie a o změně souvisejících zákonů (zákon o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie) 1.8.2025

Sbírka zákonů: novelizováno

právní předpis novelizován od
334/1992 Sb.; Zákon České národní rady o ochraně zemědělského půdního fondu 87/2025 Sb. 1.8.2025
406/2000 Sb.; Zákon o hospodaření energií 87/2025 Sb. 1.8.2025
406/2000 Sb.; Zákon o hospodaření energií 223/2025 Sb. 1.8.2025
458/2000 Sb.; Zákon o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon) 87/2025 Sb. 1.8.2025
458/2000 Sb.; Zákon o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon) 223/2025 Sb. 1.8.2025
458/2000 Sb.; Zákon o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon) 249/2025 Sb. 1.8.2025
100/2001 Sb.; Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí) 87/2025 Sb. 1.8.2025
100/2001 Sb.; Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí) 223/2025 Sb. 1.8.2025
100/2001 Sb.; Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí) 249/2025 Sb. 1.8.2025
254/2001 Sb.; Zákon o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon) 266/2025 Sb. 19.8.2025
408/2015 Sb.; Vyhláška o Pravidlech trhu s elektřinou 225/2025 Sb. 1.8.2025
8/2016 Sb.; Vyhláška o podrobnostech udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích 184/2025 Sb. 1.8.2025
359/2020 Sb.; Vyhláška o měření elektřiny 180/2025 Sb. 1.8.2025
362/2021 Sb.; Zákon, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 87/2025 Sb. 1.8.2025
87/2025 Sb.; Zákon, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 223/2025 Sb. 1.8.2025

Změny evropské legislativy v oblasti chemických látek: červenec – srpen 2025.

4.9.2025, Ing. Radka Vokurková, Zdroj: Verlag Dashöfer

REACH: Souhrn rozhodnutí EK týkajících se udělení/zamítnutí povolení k uvedení na trh – oxid chromový; CLP: návrh směrnice o doplnění dalších látek a stanovení limitních hodnot v jejích přílohách I, III a IIIa; ostatní: Přezkum provádění právních předpisů v oblasti životního prostředí 2025.

Na stránkách EUR LEX bylo zveřejněno několik dokumentů, které zde pro přehlednost dělíme do kategorií dle základního předpisu, ke kterému se změny vztahují:

Nařízení REACH

  • Souhrn rozhodnutí Evropské komise týkajících se povolení k uvedení na trh za účelem použití a/nebo k použití látek uvedených v příloze XIV nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek (Zveřejněno podle čl. 64 odst. 9 nařízení (ES) č. 1907/2006)

C/2025/3464:

Rozhodnutí o udělení/zamítnutí povolení

Odkaz na rozhodnutí (2) Datum rozhodnutí Název látky Držitel povolení Číslo povolení Povolené použití Datum uplynutí období přezkumu Odůvodnění rozhodnutí
C(2025) 3880 26. června 2025 oxid chromový (číslo ES 215-607-8; číslo CAS 1333-82-0) Safran Landing Systems, Inovel Parc Sud, 7 rue Général Valérie André, 78140 Vélizy-Villacoublay, Francie REACH/25/33/0 Tvrdé chromování při výrobě součástí přistávacího a brzdového systému pro letecké aplikace 31. května 2035 V souladu s čl. 60 odst. 4 nařízení (ES) č. 1907/2006 socioekonomické přínosy převažují nad riziky pro lidské zdraví a životní prostředí plynoucími z použití látky a nejsou k dispozici žádné vhodné alternativní látky nebo technologie.
Traitements de Surface et Mécanique (TSM), 1 Rue de la Montcient, 95450 Seraincourt Francie REACH/25/33/1
SAS Revêtement Chrome Dur, 30 Rue Babeuf, 93380 Pierrefitte sur seine, Seine saint Denis, Francie REACH/25/33/2
Société Technique d’Etudes et de Gestion, 190 bis Route De Pontoise, 95100 Argenteuil Ile-de-France, Francie REACH/25/33/3
Sabena Technics BOD SAS, 19 rue Marcel Issartier, 33700 Mérignac, Francie REACH/25/33/4
Oma S.p.A., Via Cagliari 20, 06034 Foligno (PG), Itálie REACH/25/33/5
Safran Landing Systems Services-Dinard, Aeroport de Dinard-Pleurtuit-St Malo Bâtiment 20, 35801 Dinard Cedex Dinard, Francie REACH/25/33/6
Compañia Española de Sistemas Aeronáuticos S.A.U. (CESA), Avda. John Lennon 4, 28906 Getafe Madrid, Španělsko REACH/25/33/7
Aerostar S.A., Condorilor 9, 600302 Bacau, Rumunsko REACH/25/33/8
Safran Landing Systems, Inovel Parc Sud, 7 rue Général Valérie André, 78140 Vélizy-Villacoublay, Francie REACH/25/33/9 Tvrdé chromování při výrobě a opravě součástí podvozků
Traitements de Surface et Mécanique (TSM), 1 Rue de la Montcient, 95450 Seraincourt Francie REACH/25/33/10
SAS Revêtement Chrome Dur, 30 Rue Babeuf, 93380 Pierrefitte sur seine, Seine saint Denis, Francie REACH/25/33/11
Société Technique d’Etudes et de Gestion, 190 bis Route De Pontoise, 95100 Argenteuil Ile-de-France, Francie REACH/25/33/12
Sabena Technics BOD SAS, 19 rue Marcel Issartier, 33700 Mérignac, Francie REACH/25/33/13
Oma S.p.A., Via Cagliari 20, 06034 Foligno (PG), Itálie REACH/25/33/14
Safran Landing Systems Services-Dinard, Aeroport de Dinard-Pleurtuit-St Malo Bâtiment 20, 35801 Dinard Cedex Dinard, Francie REACH/25/33/15
Compañia Española de Sistemas Aeronáuticos S.A.U. (CESA), Avda. John Lennon 4, 28906 Getafe Madrid, Španělsko REACH/25/33/16
Aerostar S.A., Condorilor 9, 600302 Bacau, Rumunsko REACH/25/33/17
C(2025) 3880 26. června 2025 oxid chromový (číslo ES 215-607-8; číslo CAS 1333-82-0) Metal Sud s.r.l., Nazionale loc Crisci, 81021 Arienzo Caserta, Itálie Nepoužije se Tvrdé chromování při výrobě součástí přistávacího a brzdového systému pro letecké aplikace

Tvrdé chromování při výrobě a opravě součástí podvozků

Nepoužije se Žadatel o povolení neprokázal splnění jedné z podmínek podle čl. 60 odst. 4 nařízení (ES) č. 1907/2006, a sice že socioekonomické přínosy převažují nad riziky.

C/2025/3588:

Rozhodnutí o udělení povolení

Odkaz na rozhodnutí (2) Datum rozhodnutí Název látky Držitel povolení Číslo povolení Povolené použití Datum uplynutí období přezkumu Odůvodnění rozhodnutí
C(2025) 3926 24. června 2025 oxid chromový (číslo ES 215-607-8; číslo CAS 1333-82-0) Meoni e Bartoletti S.p.A., Via Gora e Barbatole 272, 51100 Pistoia (PT), Itálie REACH/25/31/0 Tvrdé chromování hydraulických a pneumatických válců pro různá použití a vnitřní trubky předního zavěšení motocyklů pro automobilový průmysl 19. srpna 2029 V souladu s čl. 60 odst. 4 nařízení (ES) č. 1907/2006 socioekonomické přínosy převažují nad riziky pro lidské zdraví a životní prostředí plynoucími z použití látky a nejsou k dispozici žádné vhodné alternativní látky nebo technologie.
  • NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2025/1731 ze dne 8. srpna 2025, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006, pokud jde o látky karcinogenní, mutagenní v zárodečných buňkách nebo toxické pro reprodukci, které podléhají omezením
  • Nebezpečné látky – Seznam rozhodnutí o povolení přijatých státy ESVO EHP v souladu s čl. 64 odst. 8 nařízení (ES) č. 1907/2006 (REACH) ve druhé polovině roku 2024 (oxid chromový, dvojchroman draselný, kyseliny odvozené od oxidu chromového…)

Nařízení CLP

  • Návrh SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY, kterou se mění směrnice 2004/37/ES, pokud jde o doplnění dalších látek a stanovení limitních hodnot v jejích přílohách I, III a IIIa

Přílohy I, III a IIIa směrnice 2004/37/ES se mění takto:

1)    V příloze I se doplňuje nový bod 9, který zní:

„9. Práce zahrnující expozici dýmům ze svařovacích procesů obsahujícím látky, které lze na základě splnění příslušných kritérií považovat za látku nebo směs splňující kritéria pro klasifikaci jako karcinogen, mutagen nebo reprotoxická látka kategorie 1A nebo 1B uvedená v příloze I nařízení (ES) č. 1272/2008 1 .

2)    V příloze III se bod A mění takto:

  1. a)v tabulce se řádek týkající se směsí polycyklických aromatických uhlovodíků, především těch, které obsahují benzo[a]pyren, které jsou karcinogeny ve smyslu této směrnice, nahrazuje tímto:
Název látky Číslo ES (1) Číslo CAS (2) Limitní hodnoty Poznámka Přechodná opatření
8 hodin (3) Krátkodobá expozice (4)
mg/m3 (5) ppm (6) f/ml

(7)

mg/m3 ppm f/ml
Směsi polycyklických aromatických uhlovodíků, především ty, které obsahují benzo[a]pyren, které jsou karcinogeny, mutageny nebo reprotoxickými látkami ve smyslu této směrnice 0,00007 (*2) Kůže (10) Limitní hodnota 0,00014 (*2) do … [Úř. věst.: šest let po vstupu pozměňující směrnice v platnost], omezená na tato odvětví: 1) ocelárny a železárny, včetně výrobců feroslitin; 2) výrobci hliníku; 3) výrobci uhlíkových a grafitových elektrod; 4) koksovny; 5) destilace černouhelného dehtu; 6) výrobci žáruvzdorných výrobků; 7) svařování kolejnic; 8) ostatní neželezné metalurgické procesy a 9) odlévání kovů.
  1. b)v tabulce se řádek týkající se rtuti a anorganických sloučenin dvojmocné rtuti včetně oxidu rtuťnatého a chloridu rtuťnatého (měřených jako rtuť) nahrazuje tímto:
Název látky Číslo ES (1) Číslo CAS (2) Limitní hodnoty Poznámka Přechodná opatření
8 hodin (3) Krátkodobá expozice (4)
mg/m3 (5) ppm (6) f/ml

(7)

mg/m3 ppm f/ml
Rtuť a anorganické sloučeniny dvojmocné rtuti, které spadají do oblasti působnosti této směrnice (měřené jako rtuť) 0,02
  1. c)do tabulky se vkládají nové řádky, které znějí:
Název látky Číslo ES (1) Číslo CAS (2) Limitní hodnoty Poznámka Přechodná opatření
8 hodin (3) Krátkodobá expozice (4)
mg/m3 (5) ppm (6) f/ml

(7)

mg/m3 ppm f/ml
Kobalt a anorganické sloučeniny kobaltu 0,01 (11)

0,0025 (9)

Senzibilizace kůže a dýchacích cest (13) Limitní hodnota 0,02 (11) a 0,0042 (9) do … [Úř. věst.: šest let po vstupu pozměňující směrnice v platnost]
1,4-dioxan 7,3 2 73 20 Kůže (10)

 

 V příloze IIIa se doplňuje nový bod, který zní:

„1,4-dioxan

  1. Závazná biologická limitní hodnota je 45 mg HEAA* / g kreatininu v moči.

Biocidy

  • PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2025/1282 ze dne 2. července 2025, kterým se schvaluje 2-methyl-2,3-dihydro-1,2-thiazol-3-on-hydrochlorid jako účinná látka pro použití v biocidních přípravcích typu 6 v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012

Ostatní

  • PRACOVNÍ DOKUMENT ÚTVARŮ KOMISE, Přezkum provádění právních předpisů v oblasti životního prostředí 2025
  • SDĚLENÍ KOMISE EVROPSKÉMU PARLAMENTU, RADĚ, EVROPSKÉMU HOSPODÁŘSKÉMU A SOCIÁLNÍMU VÝBORU A VÝBORU REGIONŮ Přezkum provádění právních předpisů v oblasti životního prostředí 2025 Provádění právních předpisů v oblasti životního prostředí v zájmu prosperity a bezpečnosti

Zpracovala 29.8.2025 Ing. Radka Vokurková


Registr výpustí, monitoring, havarijní plány: Jste připraveni na nové povinnosti?

21.8.2025, Zdroj: ENVIprofi (www.ENVIprofi.cz)

Havárie na Bečvě odhalila slabiny v ochraně vod a stala se impulsem pro jednu z největších legislativních změn posledních let. Novela vodního zákona už platí, ale skutečný dopad na podniky a obce přinesou až prováděcí vyhlášky, které nyní připravuje Ministerstvo životního prostředí.

Podstatou změn je posílit prevenci havárií a zajistit, aby v případě jejich vzniku byly státní orgány schopny reagovat rychleji a účinněji. Novela proto přináší:

  • Registr výpustí, který zlepší přehled o zdrojích znečištění a usnadní dohled úřadů,
  • digitální havarijní plány, díky nimž budou mít složky IZS okamžitě k dispozici potřebné informace,
  • kontinuální monitoring odpadních vod, který umožní odhalit problémy v reálném čase,
  • zpřesnění definice havárie, aby úřady i podniky přesně věděly, kdy se jedná o závažný případ,
  • a také vyšší sankce, které mají odradit od porušování předpisů.

Jak konkrétně budou vyhlášky nastaveny a co z toho vyplyne pro podniky a samosprávy, rozebíráme v páté epizodě podcastu ENVIhlas.


Před rokem vešlo v platnost Nařízení o obnově přírody. Významně podporuje biodiverzitu a vrací do naší krajiny život.

18.8.2025, Zdroj: Ministerstvo životního prostředí ČR

Přesně před rokem vstoupilo v platnost Nařízení o obnově přírody – přelomový předpis, který má potenciál významně přispět k zastavení úbytku biodiverzity a navrácení pestrosti do naší krajiny. Poprvé v historii se všechny členské státy EU zavázaly nejen chránit to, co z přírody zbylo, ale také vrátit život tam, kde už téměř vymizel – od mokřadů přes lesy a řeky až po městské parky.

„Intenzivní vlny veder, sucho, rozsáhlé lesní požáry, bleskové povodně, to vše je důkazem toho, že klimatická změna probíhá a ovlivňuje životy nás všech. Naši krajinu musíme na tuto změnu připravit a zajistit jí tak zdravou a bezpečnou budoucnost. Obrovským úspěchem bylo na evropské úrovni loňské schválení Nařízení o obnově přírody, které pomáhá obnovovat poškozené ekosystémy, bojuje proti úbytku biologické rozmanitosti a adaptuje evropskou krajinu právě na klimatickou změnu,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Nařízení o obnově přírody, jehož schválení předcházelo intenzivní vyjednávání, na kterém se v době předsednictví v Radě EU významně podílela i Česká republika, bylo přijato v minulém roce a přesně před rokem vstoupilo v platnost. Nařízení navazuje na „Strategii EU v oblasti biologické rozmanitosti do roku 2030“ a je reakcí na nepříznivý stav krajiny, ekosystémů a pokles biodiverzity, který je celosvětovým problémem. Je potřeba zlepšit celkový stav krajiny a aktivně obnovovat ekosystémy, vytvářet prostředí, v němž mohou příroda i lidé společně prosperovat.

Nařízení proto cílí na komplexní obnovu ekosystémů – tedy na obnovu přírodních stanovišť a stanovišť druhů, přirozeného propojení řek a jejich záplavových území, revitalizaci zemědělských a lesních ekosystémů, ochranu opylovačů, a také na zvýšení podílu zeleně v intravilánech a zlepšení stavu sídelních ekosystémů. V těchto jednotlivých oblastech stanovuje právně závazné cíle obnovy tak, aby prostřednictvím obnovy ekosystémů i obhospodařování krajiny bylo udržitelnými způsoby postupně dosaženo zlepšení stavu krajiny, biodiverzity a zvýšení odolnosti ekosystémů, které poskytují společnosti řadu nenahraditelných ekosystémových služeb. Mezi ně patří například zachování přirozené úrodnosti půd, opylování potřebné pro zemědělskou produkci, zajištění koloběhu vody, zmírnění dopadů klimatických změn, ale také zachování přírodního bohatství jako takového.

Samotné nařízení stanovuje pro členské státy EU konkrétní měřitelné cíle obnovy přírody ve všech typech ekosystémů, přičemž těchto cílů má být dosaženo prostřednictvím opatření k obnově, které členské státy navrhnou. Nařízení tedy jednotlivým státům poskytuje velkou míru flexibility, s ohledem na specifické podmínky, potřeby a kontext každého území. Pokrok v obnově se sleduje prostřednictvím indikátorů (např. podílu sídelní zeleně, stavu běžných druhů polních ptáků, podílu organické hmoty v půdě anebo druhové rozmanitost dřevin v lesích aj.), určujících kvalitu a stav sledovaných ekosystémů. Členské státy mají povinnost do roku 2030 zastavit pokles hodnot daných indikátorů a zvrátit jejich negativní trend. V dalších desetiletích (nařízení počítá s výhledem do r. 2050) je pak cílem dosáhnout rostoucího trendu těchto indikátorů až do dosažení tzv. uspokojivých úrovní. Tyto úrovně si každý členský stát stanoví samostatně na základě národních specifik a potřeby obnovy stavu ekosystémů.

Nástrojem k provádění nařízení bude tzv. Národní plán na obnovu přírody (NPOP), v němž každý členský stát specifikuje jaká konkrétní opatření jsou potřebná zavést k dosažení cílů v jednotlivých oblastech. Plán bude obsahovat popis národního přístupu k implementaci nařízení, záznam stavu ekosystémů k roku 2024 a především uvedený výčet opatření k obnově pro jednotlivé ekosystémy dle nařízení a způsob jejich plnění. První návrh NPOP musí být Evropské komisi odevzdán nejpozději do 1. září 2026 – návrhy každého z členských států Komise vyhodnotí, případně vrátí zpět k úpravám, a nejpozději 1. září 2027 musí členské státy zveřejnit finální návrhy těchto plánů a začít s jejich implementací.

Přípravy Národního plánu na obnovu přírody v ČR

MŽP již v minulém roce ustavilo sedm pracovních skupin zastřešující horizontální koordinační platformu, pět tematických expertních skupin dle jednotlivých ekosystémů a ad hoc expertní skupinu pro nástroje implementace nařízení, která se zabývá financemi, komunikační strategií a dalšími průřezovými tématy. Dále byla pod vedením Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK ČR) sestavena samostatná pracovní skupina k datům a monitoringu.

Celý proces přípravy NPOP je otevřený a participativní – pracovních skupin se účastní více než 100 subjektů, ať již jde o další dotčená ministerstva (tedy zejména Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo pro místní rozvoj) a jejich resortní organizace, tak zástupce akademické sféry, samosprávy profesních a zájmových svazů nebo nevládní neziskové organizace. V rámci pracovních skupin probíhá diskuse nad požadavky nařízení, dostupnosti potřebných podkladů a informací. Klíčová bude především role pracovních skupin nyní, při návrhu konkrétních opatření k obnově přírody. Na jaře 2026 bude připravena také veřejná konzultace prvního draftu NPOP, která poskytne prostor pro zapojení širší veřejnosti.

Na podzim letošního roku se uskuteční již třetí kolo jednání pracovních skupin, které by mělo zahájit fázi samotné tvorby návrhu opatření NPOP. Souběžně s tím pokračují cílená jednání k jednotlivým úkolům a specifickým tématům. Přípravný proces je tedy v plném proudu.

Pokud máte podněty k přípravě Národního plánu na obnovu přírody, neváhejte nás kontaktovat na e-mailové adrese nature@mzp.gov.cz.


Ministr Hladík: Téměř v každé druhé obci dnes najdeme alespoň jeden projekt podpořený z OPŽP.

11.8.2025, Zdroj: SFŽP ČR (www.sfzp.cz)

Operační program Životní prostředí (OPŽP) zlepšuje kvalitu života v Česku. Od roku 2007 podpořil přes 32 tisíc projektů a přispěl tak k ochraně a zlepšení životního prostředí ve stovkách měst a obcí po celé České republice. Díky programu financovanému z evropských fondů vznikají napříč republikou konkrétní opatření, která lidem zkvalitňují každodenní život – od zateplených škol a školek, přes nové kanalizace a čistírny, až po výsadbu zeleně a obnovu přírody.

„Díky Operačnímu programu Životní prostředí se nám úspěšně daří výrazně zlepšovat kvalitu života i stav životního prostředí a měnit tak naše města a obce k lepšímu. Téměř v každé druhé obci dnes najdeme konkrétní projekt podpořený z OPŽP, ať už jde o výsadbu stromů, revitalizaci rybníků či zateplení škol a kulturních domů,“ vyjmenovává ministr životního prostředí Petr Hladík přínosy operačního programu, který od roku 2007 představuje zásadní nástroj pro financování ochrany přírody, zlepšování kvality ovzduší, hospodaření s vodou či snižování energetické náročnosti budov.

„Program se zaměřuje na opravdu široké spektrum oblastí. O podporu mohou žádat obce, města, neziskové organizace, zemědělské podniky i jednotlivci – zkrátka každý, kdo se chce podílet na ochraně přírody, zlepšení péče o životní prostředí, zvládání změny klimatu nebo rozvoji cirkulární ekonomiky,“ uvádí ministr Hladík.

V aktuálním programovém období pro roky 2021 až 2027 je pro OPŽP vyčleněna částka 53,9 miliardy korun. V uplynulých dnech Evropská komise tuto částku navýšila o tzv. flexibilní alokaci ve výši 9 miliard korun a o realokaci z jiných programů ve výši 0,8 mld. Kč, celkový rozpočet programu by tak měl činit 63,7 miliardy korun. „K 1. srpnu bylo jen v aktuálním programovém období schváleno 3 319 projektů s finanční podporou přesahující 47,5 miliardy korun, což odpovídá zhruba třem čtvrtinám dostupné alokace,“ upřesňuje Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR, jehož úřad program administruje.

Finanční prostředky jsou v programu rozdělovány prostřednictvím vyhlašovaných dotačních výzev, kterých bylo od roku 2021 otevřeno celkem 89. Dalších devět výzev v objemu 1,35 miliardy korun je plánováno k vyhlášení ještě do konce roku 2025, přičemž harmonogram je průběžně aktualizován na portálu www.opzp.cz. Novinkou je od konce června otevřená výzva Státního fondu životního prostředí pro oběhové hospodářství, která kombinuje finanční záruku a dotaci.

Z pohledu výše finanční podpory dominují v aktuálním programovém období tradičně investice do vodohospodářské infrastruktury, především do výstavby a modernizace čistíren odpadních vod, úpraven pitné vody a vodovodních řadů. „Do vodohospodářské oblasti plynuly z tohoto programu od roku 2021 investice přesahující 13 miliard korun. Díky nim se vybuduje nebo zmodernizuje 118 čistíren odpadních vod, 74 zdrojů a 35 úpraven pitné vody, vznikne 551 kilometrů nových vodovodů. Na kvalitní zásobování vodou se díky těmto investicím napojí více než 155 tisíc obyvatel, “ shrnuje ministr Petr Hladík.

Významné místo v podpoře zaujímají také projekty zaměřené na zvyšování energetické účinnosti budov a rozvoj oběhového hospodářství. Právě tyto oblasti jsou mezi žadateli dlouhodobě nejžádanější. „V oblasti oběhového hospodářství se zaměřujeme například na výstavbu a modernizaci sběrných dvorů, třídicích linek či zařízení na dotřiďování odpadů. V oblasti energetických úspor je podpora směřována do zateplování veřejných budov, instalace obnovitelných zdrojů energie a zvyšování celkové efektivity hospodaření s energiemi,“ popisuje Jan Kříž, vrchní ředitel sekce ekonomiky životního prostředí MŽP.

V oblasti oběhového hospodářství tak vznikne díky podpoře z programu OPŽP roční kapacita pro třídění, úpravu a využití více než půl milionu tun komunálních i nebezpečných odpadů. Rozšíří se také systémy sběru a svozu odpadů, což povede ke zvýšení recyklace a předcházení vzniku odpadů.

Stejně tak v oblasti energetických úspor a obnovitelných zdrojů energie bude Česká republika v následujících letech lépe připravena na klimatické výzvy i přechod k udržitelnému hospodaření. „Vedle dalších evropských zdrojů, které má Česká republika k dispozici, přispějí projekty OPŽP k ročnímu snížení konečné spotřeby energie minimálně o 950 terajoulů, což odpovídá roční spotřebě přibližně 25 tisíc domácností. Zároveň se zvýší kapacita výroby energie z obnovitelných zdrojů o více než 410 megawattů, což odpovídá výkonu několika velkých solárních elektráren,“ vypočítává ministr.

Jednou z podporovaných oblastí je také adaptace na změnu klimatu. V jejím rámci vznikne či bude obnoveno přes 2 200 hektarů sídelní zeleně v intravilánech měst a obcí – od parků přes stromořadí a aleje až po lesoparky a remízky. Podpořeno bude 150 vnitrostátních či dílčích strategií, které pomohou obcím a regionům lépe se přizpůsobit měnícím se klimatickým podmínkám.

V neposlední řadě přispěje program ke zlepšení kvality ovzduší a ochraně přírodních stanovišť. Budou podpořeny projekty zaměřené na sledování a řízení kvality ovzduší, snižování emisí prachových částic PM10, obnovu mokřadů i sanaci starých ekologických zátěží. Z prostředků OPŽP se rovněž investuje do modernizace environmentálních center a rozvoje environmentální výchovy.

Operační program Životní prostředí tak pomáhá nejen naplňovat evropské a národní cíle v oblasti klimatu a udržitelnosti, ale především přináší konkrétní a hmatatelné přínosy pro obyvatele České republiky – zlepšuje kvalitu života, zvyšuje energetickou bezpečnost, chrání přírodní dědictví a připravuje krajinu na budoucnost.

Podporu z OPŽP shrnuje video, které najdete na našem YouTube kanále.

 

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526