EKOLOGIE – Informace nejen pro podnikatele.

 14. 9. 2025

Když vypadne proud v retailu. Ohrožené nejsou jen tržby, ale i bezpečnost a kvalita potravin.* 

Cíle EU pro snižování emisí podle zástupců automobilového průmyslu nelze splnit.* 

Nové nařízení EU má ochraňovat lesy. Všem to ale zdraží potraviny, tvrdí kritici.* 

Vláda schválila novelu, která má zamezit tzv. lakování zboží nazeleno.* 

Když vypadne proud v retailu. Ohrožené nejsou jen tržby, ale i bezpečnost a kvalita potravin.

19.8.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer

Stačí několik minut bez elektřiny a provoz obchodního centra nebo supermarketu se může zcela zastavit. Pokladny se odhlásí, platební terminály přestanou fungovat, osvětlení zhasne, chladicí boxy začnou ztrácet teplotu a bezpečnostní systémy přecházejí do nouzového režimu. V segmentu, kde je každý den provozu kritický pro obrat, může blackout znamenat nejen okamžitý propad tržeb, ale i nenávratné ztráty zásob a ohrožení reputace značky.

„V prodejnách s potravinami, zejména tam, kde se prodává čerstvé maso, ryby, mléčné výrobky nebo mražené zboží, se kvalita zboží začíná zhoršovat už po několika minutách výpadku chlazení. Rozmražené zboží je nutné likvidovat, a to i tehdy, pokud se proud obnoví během hodiny. Provozovatel pak počítá nejen ztrátu z prodeje, ale i náklady na likvidaci a doplnění sortimentu. V případě velkých hypermarketů nebo logistických center chlazeného zboží to mohou být škody v řádu statisíců až milionů korun,“ říká Pavel Bursa ze společnosti Resacs.

Sekundy, které rozhodují

Velká nákupní centra jsou komplexní provozy – kromě obchodů a gastronomie zahrnují i parkovací domy, eskalátory, výtahy, kamerové systémy a nouzové osvětlení. Vše je řízeno centrálními systémy, které potřebují nepřetržité napájení. Při výpadku proudu se sice aktivují záložní dieselové generátory, ale jejich náběh trvá často i několik minut. To znamená, že v kritických zónách – jako jsou chladírny, mrazírny, pokladní systémy nebo zabezpečení – dochází k přerušení napájení. Bateriová úložiště naopak přebírají zátěž okamžitě, v řádu milisekund, takže nedochází k žádnému výpadku.

„Není to jen o tom, že zákazník nemůže zaplatit kartou. Výpadek znamená také riziko pro bezpečnost – zhasnuté chodby, nefunkční eskalátory nebo výtahy, výpadek evakuačního rozhlasu či CCTV kamer. V hustě navštěvovaných centrech mohou podobné situace vést k panice nebo k úrazům. Bateriová úložiště dokážou překlenout kritické sekundy a udržet v chodu klíčové systémy, dokud nenaběhne hlavní záložní zdroj,“ říká Michal Černý ze společnosti Audiopro.

Dopad i na dodavatelský řetězec

Výpadek proudu v prodejně nebo distribučním centru neznamená jen ztrátu v dané lokalitě. U potravin s krátkou trvanlivostí se problémy mohou přenést do celého dodavatelského řetězce – od výrobců přes logistické firmy až po konečné prodejce. Rozmražení zboží v centrálním skladu může vést k nutnosti odvolat plánované dodávky do desítek obchodů, což narušuje dostupnost sortimentu a vztahy s dodavateli.

Výhody i mimo krizové situace

Stejně jako ve výrobě či zdravotnictví se bateriová úložiště v retailu vyplácí nejen při blackoutech. Pomáhají vykrývat špičky v odběru – například při velkých slevových akcích, vánočních nákupech nebo sportovních událostech, které přivádějí více zákazníků – a snižovat tím poplatky za rezervovaný příkon. Umožňují také efektivněji využívat energii z fotovoltaiky, která se na střechách obchodních center objevuje stále častěji. Díky tomu lze snížit závislost na dodávkách ze sítě a lépe plánovat energetické náklady.

Bezpečnost a kyberodolnost

Moderní bateriová řešení, jaká vyvíjí Resacs, jsou navržena pro nepřetržitý provoz i v prostředí s vysokou zátěží a citlivými daty. Systémy jsou vybaveny českým softwarem, data jsou ukládána v evropských úložištích a provoz lze přizpůsobit konkrétnímu režimu – od malých samoobsluh až po velké hypermarkety či celé obchodní komplexy. Integrace bateriového systému s chytrým řízením budovy umožňuje například upřednostnit napájení nejdůležitějších zón – chlazení, pokladen, bezpečnostních systémů – a omezit méně podstatné odběry, dokud se situace nevrátí do normálu.

„Zkušenosti obchodníků ukazují, že mít k dispozici bateriové zálohování znamená rozdíl mezi řízeným provozem a chaotickým zavíráním prodejny. Při nedávném výpadku proudu například velký supermarket udržel díky bateriím plné chlazení, pokladní systémy i osvětlení, a mohl fungovat bez omezení – zatímco konkurence v okolí musela část sortimentu vyřadit z prodeje a ztrátu doháněla několik dní,“ dodává Pavel Bursa z Resacs.


Cíle EU pro snižování emisí podle zástupců automobilového průmyslu nelze splnit.

27.8.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer

Cíle Evropské unie pro snižování automobilových emisí oxidu uhličitého, včetně plánu na dosažení nulových emisí u osobních a dodávkových vozů do roku 2035, už nejsou splnitelné a je zapotřebí je přehodnotit.

dopise adresovaném předsedkyni Evropské komise (EK) Ursule von der Leyenové to uvedli šéf Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ola Källenius a šéf Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) Matthias Zink. Dodali ale, že výrobci aut a jejich dodavatelé jsou odhodláni pomoci EU ke splnění plánu na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050.

„Evropský plán transformace automobilového průmyslu musí překročit hranice idealismu a připustit současnou průmyslovou a geopolitickou realitu. Splnění přísných cílů pro emise osobních a dodávkových automobilů pro roky 2030 a 2035 zkrátka není v dnešním světě proveditelné,“ píše se v dopise.

Předsedkyně EK by měla 12. září s vedoucími představiteli evropského automobilového průmyslu jednat o budoucnosti odvětví, které čelí mimo jiné konkurenci ze strany čínských výrobců elektromobilů a nyní také americkým clům, píše agentura Reuters.

Källenius a Zink v dopise poukázali na závislost evropského automobilového průmyslu na bateriích z Asie, nedostatečnou infrastrukturu pro dobíjení elektromobilů, vyšší výrobní náklady a rovněž na americká cla. „Současnou cestu snižování emisí oxidu uhličitého v silniční dopravě je zapotřebí přehodnotit, aby bylo zajištěno splnění klimatických cílů EU a zabezpečení konkurenceschopnosti evropského průmyslu,“ píše se v dopise.

Källenius je zároveň šéfem německé firmy na výrobu luxusních automobilů Mercedes-Benz, zatímco Zink stojí v čele německého podniku Schaeffler, který je dodavatelem automobilových součástek.


Nové nařízení EU má ochraňovat lesy. Všem to ale zdraží potraviny, tvrdí kritici.

28.8.2025, Zdroj: Potravinářská komora ČR (www.foodnet.cz)

Vypadá to, že některé potraviny z dovozu od nového roku zdraží. Důvodem je nové nařízení Evropské unie proti odlesňování. Firmy budou muset prokazovat, že produkty, jako je třeba káva nebo palmový olej, nevyrostly na půdě vzniklé po roce 2020 odlesněním.

Podle odborníků to ale znamená vyšší náklady pro firmy, které se promítnou do maloobchodních cen. „Považujeme to za naprosto zbytečnou byrokratickou zátěž, která nás bude stát miliony korun. Nemáme do dneška představu, jak to bude fungovat,“ argumentoval Čestmír Motejzík z firmy Maso uzeniny Písek.

Potravinářská komora i někteří politici jsou proti tomuto nařízení a navrhují jeho odklad. „Potravinářská komora se připojuje k obavám německých řetězců, že mohou zdražit potraviny. Firmy budou muset investovat miliony korun do nových aplikací, do IT systémů,“ řekl mluvčí Potravinářské komory Marek Zemánek.

Dále zde: https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/627265-narizeni-eu-ma-ochranovat-lesy-vsem-to-zdrazi-potraviny-tvrdi-kritici


Vláda schválila novelu, která má zamezit tzv. lakování zboží nazeleno.

20.8.2025, Zdroj: ČTK

Zamezit klamání o dopadech výrobků na životní prostředí, takzvanému lakování nazeleno, a zároveň přispět k udržitelnější spotřebě má novela zákona o ochraně spotřebitele, kterou dnes schválila vláda. Zakazuje například prezentovat zboží jako šetrné k přírodě, aniž by to výrobce patřičně doložil, nebo záměrně omezovat jeho životnost. Posílit by se mimo jiné měla také informovanost spotřebitelů o možné opravě výrobků. Schválení novely dnes po jednání kabinetu oznámil ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN).

S ohledem na volby, které se uskuteční na začátku října, už současná Sněmovna novelu zákona podle Vlčka neprojedná. „To ale neznamená, aby ČR nereagovala na změny evropské legislativy,“ uvedl ministr.

Směrnice EU podle MPO reagují na trend, kdy se lidé čím dál více zajímají o udržitelnost výrobků. „Mnohé společnosti jsou si tohoto trendu vědomy, a proto se na trhu objevila řada environmentálních tvrzení, která však nejsou vždy podložená, a mohou tak spotřebitele klamat a ovlivňovat jejich rozhodnutí o koupi, které by jinak neučinili,“ sdělilo MPO v důvodové zprávě k novele. Z kontrol provedených v letech 2014 a 2020 podle úřadu vyplývá, že více než polovina tvrzení o dopadech výrobků na životní prostředí byla napříč EU nejasná, zavádějící nebo nepodložená.

Seznam 27 praktik, které jsou zakázané za všech okolností, novela podle MPO rozšiřuje o dalších 12. Záměrným omezováním životnosti se rozumí například to, že výrobce nebude dodávat zboží se softwarem, který by ho kazil. Zakázány mají být i nepravdivé informace o tom, že k výrobku jsou potřeba jen originální díly, nebo že je zboží vyrobeno z recyklovatelného materiálu, když ve skutečnosti se to týká jen jeho části, třeba obalu.

„Prezentovat by se rovněž měla jen taková tvrzení, která spotřebitele neklamou o dosahování lepších výsledků, než je běžnou praxí v daném odvětví. Například, že výrobek neobsahuje určitou látku, která je však legislativou pro daný produkt zakázaná,“ sdělil resort.

Lidé by měli být podle novely zákona také patřičně informováni o tom, zda je zboží možné opravit. Cílem je zároveň zvýšit motivaci spotřebitelů, aby si opravu v případě pokažení výrobku zvolili. Pomoci má tomu delší záruční doba. „V případě opravy výrobku pak prodávající nebude odpovídat za vadné plnění po dva roky od koupě, ale po dobu tří let od koupě, respektive převzetí výrobku spotřebitelem,“ uvedlo MPO. Obchodníkovi novela dále ukládá povinnost seznámit zákazníky s případnými možnostmi ekologičtějších způsobů dodání, třeba elektrickými vozy.

Návrh MPO upravuje zákon o ochraně spotřebitele a občanský zákoník. V obou případech činí nejvyšší možná pokuta za použití nekalých obchodních praktik nebo nedodržení informačních povinností pět milionů korun.

Novela si podle úřadu vyžádá zaškolení nových specialistů. „Finanční prostředky budou čerpány v rámci rozpočtových kapitol příslušných úřadů bez nároků na jejich dodatečné navýšení. Případná personální potřeba bude řešena v rámci stávajících limitů počtu pracovních míst a objemu prostředků na platy daných kapitol,“ dodal resort.

Novela by podle materiálů předložených ministerstvem měla nabýt účinnosti postupně během příštího roku.

Krajská hospodářská komora Královéhradeckého kraje

IČ: 25948890DIČ: CZ25948890
Zapsána: Krajským soudem v Hradci Králové, Spisová značka A 9526