EKOLOGIE – Informace nejen pro podnikatele.
Normy: ekologie a životní prostředí – listopad 2025.*
Potravinářská komora ČR vyzvala europoslance, aby znovu odložili sporné nařízení proti odlesňování.*
Program Norských fondů se vrací na Státní fond životního prostředí ČR.*
Ve Sbírce vyšla nová vyhláška č. 452/2025 Sb., o kapalných a plynných palivech z odpadu.*
Normy: ekologie a životní prostředí – listopad 2025.
19.11.2025, Zdroj: ÚNMZ, ENVIprofi
Nové a aktualizované normy související s ochranou životního prostředí a ekologií v podniku, které vyšly ve věstníku ÚNMZ v listopadu 2025.
VYDANÉ ČSN
| Značka normy | Kat. č. | Plný název normy |
| ČSN EN ISO 4892-3 (64 0152) | 522415 | Plasty – Metody vystavení laboratorním zdrojům světla – Část 3: Fluorescenční UV lampy |
| ČSN EN ISO 1628-1 (64 0355) | 522434 | Plasty – Stanovení viskozity polymerů ve zředěných roztocích kapilárním viskozimetrem – Část 1: Obecné principy |
EVROPSKÉ NORMY SCHVÁLENÉ K PŘÍMÉMU POUŽÍVÁNÍ JAKO ČSN
| Značka normy | Kat. č. | Plný název normy |
| ČSN EN 18054 (56 9919) | 522152 | Autenticita potravin – Stanovení izotopových poměrů C a/nebo N v potravinách (EA-IRMS) |
| ČSN EN 18057 (56 9920) | 522151 | Autenticita potravin – Kvantifikace DNA srnčí zvěře v mase pomocí PCR |
| ČSN EN 15342 (64 5801) | 522148 | Plasty – Recyklované plasty – Charakterizace PS recyklátů |
| ČSN EN 15345 (64 5804) | 522150 | Plasty – Recyklované plasty – Charakterizace PP recyklátů |
| ČSN EN 15347-2 (64 5806) | 522141 | Plasty – Tříděné plastové odpady – PE odpady – Třídy kvality |
| ČSN EN 15347-3 (64 5806) | 522140 | Plasty – Tříděné plastové odpady – PP odpady – Třídy kvality |
| ČSN EN 15347-4 (64 5806) | 522142 | Plasty – Tříděné plastové odpady – PET odpady – Třídy kvality |
| ČSN EN 15347-5 (64 5806) | 522143 | Plasty – Tříděné plastové odpady – PVC odpady – Třídy kvality |
| ČSN EN 15347-6 (64 5806) | 522144 | Plasty – Tříděné plastové odpady – PS odpady – Třídy kvality |
| ČSN EN 18067 (64 5808) | 522147 | Plasty – Recyklované plasty – Charakterizace ABS recyklátů |
| ČSN EN 18066 (64 5820) | 522149 | Plasty – Navrhování recyklace PVC profilů pro stavební výrobky |
| ČSN EN ISO 16486-4 (64 6409) | 522139 | Plastové potrubní systémy PA-U pro plyn – Část 4: Ventily |
| ČSN EN 17915 (66 5238) | 522137 | Dezinfekční přípravky – Kvantitativní zkouška virucidní aktivity – Fáze 2 / stupeň 2 |
| ČSN EN 17914 (66 5239) | 522136 | Dezinfekční přípravky – Kvantitativní zkouška virucidní aktivity – Fáze 2 / stupeň 1 |
| ČSN EN 1717 (75 5462) | 522378 | Ochrana proti znečištění pitné vody ve vnitřních vodovodech |
| ČSN P CEN ISO/TS 7013 (75 7022) | 522130 | Kvalita vod – Mezilaboratorní zkoušky – Validace analytických metod |
| ČSN EN ISO 20686 (79 5647) | 522127 | Obuv – Nebezpečné látky – Stanovení organických rozpouštědel |
| ČSN EN ISO 15883-7 (84 7150) | 522123 | Mycí a dezinfekční zařízení – Část 7: Chemická dezinfekce nekritických prostředků |
| ČSN ETSI EN 301 575 V1.2.1 (87 2012) | 522116 | Environmentální inženýrství – Měření spotřeby energie zařízení v zákaznických prostorech |
| ČSN ETSI EN 303 215 V1.5.1 (87 2014) | 522119 | Environmentální inženýrství – Spotřeba energie širokopásmových zařízení |
Potravinářská komora ČR vyzvala europoslance, aby znovu odložili sporné nařízení proti odlesňování.
12.11.2025, Zdroj: Potravinářská komora ČR (www.foodnet.cz)
Potravinářská komora ČR v dopise vyzvala europoslance, aby odmítli návrh Evropské komise na změnu nařízení proti odlesňování. Komora upozorňuje, že systém není dostatečně připravený ani po loňském ročním odkladu. Navrhované úpravy vnášejí do podnikatelského prostředí značnou právní nejistotu a znevýhodňují zejména malé a střední podniky.
Od 30. prosince 2025 budou muset střední a velké podniky nově sledovat a prokazovat, zda jejich produkty nepocházejí z oblastí, kde došlo k odlesňování. V Česku k němu přitom nedochází, naopak zalesněná plocha u nás trvale roste. Nařízení se o půl roku později, od 30. června 2026, bude vztahovat i na malé podniky. Evropská komise v říjnu navrhla, aby se lhůta pro malé podniky posunula o dalších šest měsíců na 30. prosince příštího roku. Komora požaduje odklad o rok pro všechny podniky a zásadní zjednodušení nařízení proti odlesňování, včetně zavedení kategorie zemí se zanedbatelným rizikem.
„Představa, že mikro a malé podniky budou mít roční odklad na plnění nařízení, je zcela iluzorní. Již od prvního dne budou střední a velké podniky v dodavatelském řetězci požadovat po svých malých dodavatelích kompletní prokázání náležité péče. Paradoxně se tak nařízení dotkne malých podniků nejvíce a nejdříve, což může vést k jejich znevýhodnění na trhu,“ řekla prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová.
Původně se přitom počítalo s tím, že se platnost nařízení o rok odloží, a zákonodárci mezitím navrhnou mírnější verzi. S tímto plánem souhlasila i eurokomisařka pro životní prostředí Jessica Roswall. Evropská komise však nakonec rozhodla, že další odklad už nenavrhne.
Potravinářská komora dopisem požádala europoslance o podporu odkladu o další rok a upozorňuje, že pokud instituce EU odložení neschválí, hrozí zcela vážně kolaps dodávek u některých vybraných komodit. Několik týdnů před spuštěním totiž stále selhává informační systém Evropské komise a vygenerování jediného geolokačního kódu trvá přibližně deset minut. Při nahrávání milionů položkových čísel v celé Unii bude systém nefunkční.
Komora intenzivně komunikuje se všemi články dodavatelského řetězce. Panuje shoda, že nikdo není na nové povinnosti plně připraven. Ve všech segmentech vládne nejistota. Legislativa je nejasná a praktické postupy prokazování náležité péče v terénu neexistují. Všechny subjekty v řetězci doslova tápou.
„Bruselští úředníci jsou naprosto odtrženi od reality běžného provozu. Měli by jet do provozů, navštívit malé a střední zemědělce a zpracovatele. Jen tak pochopí, s jakými problémy a byrokratickou zátěží musí podniky denně zápasit. Tohle nařízení není ochrana světových lesů, ale jen další problém, který firmám zvýší náklady,“ dodala prezidentka Večeřová.
Potravináři se aktivně chtějí podílet na úsilí, které povede k omezení globálního odlesňování. Zdůrazňují však, že veškeré postupy musí být v praxi reálně proveditelné, nesmí narušit plynulost dodávek potravin a nesmí poškozovat konkurenceschopnost evropských hospodářských subjektů ve srovnání s konkurenty ze zemí mimo EU.
Doplňující informace:
O nařízení EU proti odlesňování
Nařízení EU proti odlesňování má zajistit, aby klíčové komodity, jako je sója, hovězí maso, palmový olej, kakao, káva, dřevo a kaučuk, uváděné na trh EU, nepřispívaly ke globálnímu odlesňování. V samotné Evropské unii však k masivnímu kácení lesů za účelem zemědělské produkce nedochází. Například v České republice je situace opačná, lesů každoročně přibývá.
Marek Zemánek
Tiskový mluvčí a vedoucí tiskového oddělení Potravinářské komory ČR
Program Norských fondů se vrací na Státní fond životního prostředí ČR. Pomůže s inovacemi v ochraně ekosystémů a biodiverzity a rozvojem mezinárodní spolupráce.
5.11.2025, Zdroj: SFŽP ČR (www.sfzp.cz)
Slavnostní podpis Memoranda o porozumění mezi Českou republikou, Norskem, Islandem a Lichtenštejnskem dne 4. listopadu 2025 oficiálně zahájil implementaci Fondů EHP a Norska pro období 2021-2028. Státní fond životního prostředí ČR se již podruhé stal zprostředkovatelem programu životního prostředí, který získá podporu z Norských fondů. Mezi priority nově připravovaného programu navrhuje zavádění inovací v ochraně ekosystémů a biodiverzity, rozvoj mezinárodní spolupráce i podporu pilotních projektů zaměřených na CCS technologie.
„Fondy EHP a Norska představují pro Českou republiku významný zdroj podpory v ochraně životního prostředí a adaptace na změnu klimatu. Z Norských fondů budeme mít k dispozici 30 milionů euro, projekty budou také kofinancovány z prostředků SFŽP ČR v hodnotě 5,3 milionů euro. Memorandum o porozumění mezi Českou republikou a Norskem potvrzuje náš společný závazek pokračovat v této úspěšné spolupráci a dále rozvíjet sdílení zkušeností a znalostí v oblasti zlepšování kvality ovzduší, ochrany vodních zdrojů a posílení biodiverzity. Tento rámec zároveň přirozeně doplňuje agendu Ministerstva životního prostředí zaměřenou na posílení odolnosti ekosystémů, podporu inovací a udržitelný rozvoj na národní i mezinárodní úrovni,“ uvádí ministr životního prostředí Petr Hladík.
Hlavním cílem Fondů EHP a Norska, které financují projekty v patnácti přijímacích státech, je snižování hospodářských a sociálních rozdílů v Evropě a posilování mezinárodní spolupráce. V České republice podporují projekty v oblastech jako životní prostředí, věda a výzkum, zdraví, kultura, vzdělávání či ochrana lidských práv již od roku 2004, kdy jsme vstoupili do Evropské unie. Během tří již dokončených dotačních období bylo v České republice podpořeno několik tisíc úspěšných projektů a bilaterálních iniciativ.
Státní fond životního prostředí ČR je zprostředkovatelem programu životního prostředí Norských fondů od dotačního období 2014-2021. V tomto období se též stal iniciátorem k založení tzv. Green Hub, který rozšířil mezinárodní spolupráci také na další přijímací státy.
„Předešlé období programu Norských fondů považujeme za velmi úspěšné a těší nás, že implementace programu byla znovu svěřena Fondu. Pozitivní hodnocení jsme zaznamenali nejen od našich kolegů z Norské environmentální agentury, která bude i nadále partnerem programu, ale také od zástupců z dalších přijímacích států. Ti dokonce projevili zájem nejen o výsledky našich projektů, ale zajímají je i možnosti bližší spolupráce,“ říká Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR.
Příprava programu je v plném proudu
„V tuto chvíli již aktivně vyjednáváme o zaměření a cílech nového programu životního prostředí. V uplynulých letech byl program velmi různorodý. V novém období bychom rádi Norské fondy alokovali na užší okruh témat a více podpořili bilaterální spolupráci na projektech,“ vysvětluje Ivo Marcin, ředitel Sekce strategie Fondu a mezinárodní spolupráce. „Významným přínosem Norských fondů bylo zavádění inovací do oblasti ochrany ekosystémů a biodiverzity. Na tyto úspěšné výzvy bychom rádi navázali. Nově je otevřená diskuse o možnosti podpory technologií zaměřených na zachytávání, transport a ukládání oxidu uhličitého, kde by bylo možné čerpat norské zkušenosti,“ přibližuje očekávané zaměření programu.
Jednání o programových prioritách budou probíhat mezi Státním fondem životního prostředí ČR a jednotlivými mezinárodními partnery v následujících týdnech. „S ohledem na termíny jednotlivých kroků na naší a donorské straně přepokládáme, že k podpisu Dohody o programu dojde v druhé polovině příštího roku. Pokud bude vyjednávání pokračovat dle našich předpokladů, první výzvy z Norských fondů bychom rádi otevřeli na konci roku 2026. Připravena bude také výzva z přidruženého Bilaterálního fondu, která umožní rozvoj česko-norské spolupráce,“ uzavírá Petr Valdman. Aktuální informace o přípravě programu můžete sledovat na sociálních sítích Facebook a Instagram.
Úspěšné podpořené projekty
Státní fond životního prostředí ČR je zprostředkovatelem od roku 2017, kdy mu byla svěřena administrace programu životního prostředí pro Fondy EHP a Norska 2014-2021. Doposud bylo zrealizováno 165 projektů v oblasti ochrany vod, ovzduší, adaptace na změnu klimatu a ochrany biodiverzity a ekosystémů. Mezi projekty bylo rozděleno téměř 900 milionů korun.
S podpořenými projekty se můžete seznámit na webu Státního fondu životního prostředí ČR.
Ve Sbírce vyšla nová vyhláška č. 452/2025 Sb., o kapalných a plynných palivech z odpadu.
20.11.2025, Zdroj: ENVIprofi (www.ENVIprofi.cz)
Od 1. ledna 2026 budou platit nové podmínky, za kterých mohou kapalná a plynná paliva vyrobená z odpadu opustit odpadový režim. Vyhláška č. 452/2025 Sb. zpřesňuje limity, zpřehledňuje procesy a klade vysoké nároky na dokumentaci, měření i soulad mezi původcem odpadu, výrobcem paliva a provozem, který jej bude spalovat.
3 typy paliv
- Kategorie I: kvalitnější kapalná a plynná paliva splňující limity běžných paliv, využitelná ve zdrojích > 5 MW nebo jako pohonné hmoty.
- Kategorie II: paliva s přísnějším režimem využití – mohou do velkých kotlů > 20 MW, spaloven či cementáren a spalují se v režimu jako odpady.
- Topný olej z odpadních olejů: používání jen ve vybraných velkých zdrojích, při splnění požadavků 415/2012 Sb. a ČSN 65 6691.
Kdo se musí mít na pozoru
- Výrobci paliv z odpadu – pyrolýza, zplyňování, regenerace olejů.
- Provozovatelé kotlů, spaloven, cementáren a vápenek.
- Původci odpadů, kteří budou dodávat detailnější informace o odpadu a jeho původu.
Největší novinky v praxi
- Striktní limity na kvalitu paliv (síra, halogeny, těžké kovy, POPs).
- Povinné vzorkování a archivace vzorků min. 6 měsíců.
- Spalovací zkoušky a roční ověřovací měření pro paliva z pyrolýzy/zplyňování.
- Rozšířená průvodní dokumentace ke každé dodávce — od původu odpadu po konkrétní určený zdroj.
- Povinnost potvrzení převzetí do 1 týdne od odběratele paliva.
- Těsné propojení s povolením provozu zdroje – palivo musí být uvedeno jako vstupní materiál.
Co to znamená pro podniky
Vyhláška otevírá dveře využití odpadů jako paliv, ale jen tam, kde je možné prokázat skutečnou kvalitu paliva, splnit limity ovzduší a dodržet náročnou administrativu. Bez spolupráce mezi původcem, výrobcem a spalovacím zdrojem nebude možné režim end-of-waste uplatnit.
Podrobný komentář vyhlášky zde: Kdy kapalné a plynné palivo z odpadu přestává být odpadem?